Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Martin
je to následek, nikoliv příčina
Mimochodem, všichni tu řešíme následek, nikoliv příčinu. A tou je, alspoň v našem regionu, firemní pragocentrismus. Chcete-li pracovat, a je jedno jestli jako zaměstnanec nebo jako živnostník - dodavatel, musíte za prací a klientelou do prahy. Tím se samozřejmě firemní pragocentrismus ještě prohlubuje. A máme příčinu. To ohromné množství lidí tvořících každodenně zácpy v dopravě chce jen přežít, něco vydělat a neumřít hlady. Ani jeden tam není pro vlastní potěšení z tvorby zácpy. Na to především musíme myslet. A proč se firmy stahují do prahy jako vosy na med? Je tam totiž víc zákazníků (a to i těch, kteří tam právě jen dojíždějí). Máte někdo řešení?
J.V.
Re: Jinak, znáte termín
Ja ano a kdybych psal svuj text anglicky, jiste bych jej pouzil v te casti, kde se mluvi o casech spicky na pretizenych magistralach. Pro mnohe by jiste byla jizda presne takto draha. A jedine dobre! Jinak totiz stoji vsichni v kolonach. Vsichni.
jakovy
Zelený soudruhu Vyskočile
Nebylo by jednodušší napsat: Dejte sem všecky své prachy a my už s váma zatočíme. Rádi budou ti, co chcípnou brzo. Zelenou revoluci si kazit nedáme, s Pol Pot se na nás dívá.
J.V.
Re: Zelený soudruhu Vyskočile
Zeleni soudruzi povazuji automobil za dabluv vytvor a zadaji perzekuci vsech jeho uzivatelu. To oni by zvysovali spotrebni dan, jak jen by mohli. Navrhovat zdrazeni pro ridice na precpanych silnich a zlevneni pro vsechny ostatni zelene neni, protoze to nejde automobilistum moc po krku, naopak by to jen zefektivnilo pouziti automobilu. A to oni preci nechteji.
nik
Kdo určí cenu?
Kdo ale bude určovat cenu? Zřejmě jako je EnergetickýRegulačníÚřad se zřídí SilničníRegulačníÚřad, který bude určovat úřední tržní cenu ? Nebo co bude tím tržním mechanismem udávajícím správnou cenu? A když náhodou bude cena přemrštěná, tak nějaký investor si spočte, že se mu to vyplatí, a postaví paralelní dálnici, na níž bude vybírat mýto nižší? Nebude to nakonec stejné jako s vodou, že se ukáže, že nám jezdí nějak málo aut a bude se zvyšovat mýto, aby se vybralo dost peněz?
J.V.
Re: Kdo určí cenu?
Myto muze vadit jen jedne konkretni skupine ridicu, kteri jezdi ponejvic v centrech mest v dobe spicky. Pro ostatni to naopak muze byt jen zlevneni. Verte mi, ze jste uz dosti vyjasnil, do ktere z obou grup patrite.
elastický křupan
1 kč na km
Zkuste si uvědomit (nebo si to spíše spočítejte), že když jedete osobním autem s nějakou normální spotřebou, tak vzhledem k zaplacené spotřební dani dáte za každý ujetý kilometr státu něco málo pod jednu korunu. Pokud na silnici projede 10 tisíc aut denně, je to pro stát "vydělaných" skoro 10tisíc za den, za rok tedy přes 3,5 miliónu na 1 km silnice. Je to málo, nebo sakra dost?
Druhá podstatné věc je, že osobní auotomobil ničí silnice údajně 17.000 x méně, než těžké nákladní automobily.
JV
Re: 1 kč na km
Co to ale znamena? Ze stat vybira mnoho? Snad. Ovsem vybira to spatnym zpusobem, to me stve.
Pamětník starejch dob
Milý JV, ekonomické poplatky za nejvíce používané silnice by musely být malé
protože se i tak vybere dost. Cesty na samotu by se pak zrušily pro malé využívání, a náklady na km po nich ujetých jsou tak vysoké. Dálnice Praha Brno by musela být nejméně osmiproudová. Vy tady direktivně určíte síť a její využívání chcete regulovat cenou. To ovšem není trh, který by přinesl něco rozumného. Pouze byste naštval ty, co mají hluboko do kapsy, předtím jezdit mohli, potom ne. A na ty ekodaně nakonec odpoví lidé tak, že se politická schéna bude divit. Jejich zrušení se totiž může stát politickým programen pro populisty.
JV
Re: Milý JV, ekonomické poplatky za nejvíce používané silnice by musely být malé
Poplatky by celkove byly male, nicmene ve spickach by splhaly strme vzhuru. Tim by se celkova zatez rozlozila dokonaleji v case, nehodovost by byla nizsi, jizdni casy kratsi, potreba novych komunikaci mnohde ne jiz akutni. Cesty na samotu neodepisujte, naklady na jejich udrzovani jsou zanedbatelne. Vizte treba existujici polni cesty, ktere udrzuji jejich uzivatele svym nakladem.
Dalnice by mozna byly osmiproudove, mozna take ne.
Ano, mnoho lidi by tim bylo nastvano a to je konecne duvod, proc se ten navrh nelibi. Vysledkem je, ze to bude stat nas vsechny mnohem vic.
Zelenym danim verim. Ne snad proto, ze bych je schvaloval, spis proto, ze maji vsechny predpoklady prezit, jsou totiz medialne velmi prijatelne.
J.V
Podle ocekavani
Predpokladal jsem dva typy reakci a dostalo se mi jich.
1) Myto je asocialni, chudaci duchodci a invalidi a vubec slabe prijmove skupiny.
2) Na silnice se uz stejne vybira dost a myto je jen dalsi socansky vymysl, jak dojit penize z motoristu.
Na prvni namitku jsem jiz reagoval v textu. Vsude plati, ze za vic penez je vic muziky. Proc by tomu belo byt nekde jinak? Argument, ze se plati uz dost, se pravidelne v takovych diskusich s velkym potleskem objevuje. Ano, plati se uz dost. Ovsem vlada s primesi zelenych to muze klidne nazvat ekologickou dani a je vymalovano. Bylo by optimalni, kdyby vybrane penize tekly do silnic, at uz z jakehokoliv typu vyberu. V pripade soucasne spotrebni dane (zvykejme si, brzy bude opravdu nazvana eko) je vsak mnohem snazsi odvest jejich tok nekam jinam. Proc ale mnozi reaguji na slovo myto popuzene slovy o tom, ze vyberu uz je dost? Protoze predpokladaji zvyseni ceny a odmitaji jej zaplatit.
Podle vsech reakci se tedy zda, ze existujici reseni vsem vice mene vyhovuje. Je to jak stat ve fronte na banany, nadavat na jejich nedostatek a na ty fronty, ale zaroven nadavat i zminkam o tom, ze trh by frontam ucinil konec ze strachu, ze pak, byt bez front, budou ty banany moc drahe. Jeden by pritom rekl, ze osobni spotreba bananu je v porovnani s ohromnym uzitkem plynoucim z odstraneni front neporovnatelne banalnejsi skutecnosti. Evidentne vsak by to byl predem ztraceny idealista. Zpitomet pro strach o koryto! Navrzeny mytny system ma neskutecne mnozstvi nedostatku a neni vic nez prvnim priblizenim necemu, co by snad mohlo v budoucnu prinest opravdove zlepseni. Dekuji tem, kteri na nedomyslene body upozornili, za podnetne myslenky. Zbytku dekuji za lekci jineho druhu.
Papouch
Re: Podle ocekavani
Existuje jeste dalsi reakce - Quo usque tandem...
Na ruzne instituce regulujici dopravu v Anglii zacinaji prichazet dopisove bomby.
nik
Auto?
A pane J.V., jak je to tedy s tím automobilem? Vlastníte jej či nikoliv? A místo Vašeho bydliště a místo Vašeho zaměstnání? A hypermarket máte za rohem? On je totiž trochu rozdíl, pokud někdo cestuje do práce například pouze metrem (ideálně bez přestupu), nebo pokud čirou náhodou časový rozdíl mezi cestou pouze za použití MHD a cestou za použití automobilu činí třeba jenom jednu pouhou hodinu denně. A když cesta s nákupem domů za použití MHD mu trvá 1,5 hodiny (a co asi takhle doveze mraženého?) nebo autem 35 minut. Ale konec konců jsem pro, ať se tedy platí pouze mýto, ale samozřejmě čekám, že v tom případě bude zrušena spotřební daň z paliv. Už to vidím, jak ji malostranští termiti ruší ...
J.V.
Re: Auto?
Prave ze o to vubec nejde, zda autor ma na ruce pet nebo sest prstu. Kdyz uz chcete mluvit o motivaci, zkoumejme vase duvody, proc nechcete platit trzni cenu.
nik
Dynamické ceny.
Není nad to platit cenu dynamicky nastavovanou podle okamžité poptávky. Už se těším, jak se tento princip uplatní naprosto všude. Chcete jet autobusem ve špičce? Smiřte se s tím, že cena je oproti sedlu dvoj až pětinsobná. Chcete se večer sprchovat? Nechte si to radši na tři hodiny v noci, to je cena třetinová. Sledujete v televizi finále olympijského hokejového turnaje při ceně elektřiny kvůli vysoké poptávce momentálě jedenáctinásobné? Vaříte si na plynu nedělní oběd? Inu nedivte se, teď vaří spousta lidí a kvůli momentální vysoké poptávce dneska cena právě vystoupala na šestinásobek. Kupujete chleba na víkend teď, v pátek odpoledne? Blázínci, víte vůbec, že zrovna stojí sedmkrát více nežli v pondělí ráno?
Jenom se bávám, že těžce alternativně inteligentní pan J.V. se tohoto principu chytí a začne ho prosazovat. Nebo snad ne? Že by nakonec automobil nevlastnil, zatímco chleba jí, myje se, ba dokonce i autobusem cestuje? Nebo se tyto případy včetně asfaltových pastvin přece jenom něčím liší od pastvin obecních? Je divné, že jízdné v páteční odpolední špičce je stejné jako v úterním dopoledním sedle? Že kubík vody stojí stejně večer jako v noci? Že litr benzínu stojí stejně ve středu jako v neděli odpoledne? Hlavně že není divné, když z peněz vybraných z dopravy prostřednictvím spotřební daně se zpět do dopravní infrastruktury vrací jenom jejich zlomek ...
J.V.
Re: Dynamické ceny.
Nesouhlasite, protoze autor pry nema auto?
Rozdil mezi silnicemi a prenosem nejakeho utkani je v cene dalsi vyrobene "jednotky". Vice mene je u prenosu nulova. Cena prepravy autobusem ve spicce stoupa, byt je konstantni, protoze s precpanim klesa uzitek prepraveneho. Podobne cenu elektriny se snazi vyrobce odstupnovat. Kdekoliv je to mozne, se cena poptavkou ridi.
EmilXX
A vůbec, mýto má oprávnění na SOUKROMÝCH DÁLNICÍCH,
FIRMA stavbu zaplatí ZE SVÉHO a za poplatek nabízí řidičům využití svého majetku. Dálnice Zadar - Split patří nějaké americké firmě, která to celé zafinancovala.
J.V.
Re: A vůbec, mýto má oprávnění na SOUKROMÝCH DÁLNICÍCH,
Naopak, myto je legitimni a zadouci vsude. Platit predem nejakymi danemi, tim si koledujeme o soucasny stav.
Vyhledávání
TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA
Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.
ondrejneff@gmail.comRubriku Zvířetník vede Lika.
zviretnik.lika@gmail.comHYENA
Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.
https://www.hyena.cz