29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

DOPRAVA: Smrtící norma Euro 7

Jestliže si někteří bláhovci mysleli, že na nákup svého poslední auta se spalovacím motorem mají ještě čas, než v roce 2035 přijde zákaz prodeje takových nových aut, tak je norma Euro 7 vyvedla z omylu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Brecík 19.11.2022 22:22

ONI - EU úředníci nejsou blbci. Mají to "promakané". Zlikvidují auta. Spalováky zakáží a na E-auta nebude mít plebs peníze. Zruší hotovost. Každý bude mít na kartě "zaručený příjem". Když nebude zlobit. Budeme jíst brouky, umělé hmoty a ... seno. Kdo bude protestovat, kartu mu sežere banomat, anebo zjistí, že má stav O !! V Němcku od 2023 dosti zvyšují daně z majetku, dědické a darovací daně .... Mít majetek bude nemorální !! To bude skutečný komunizmus ;-(

L. Novák 19.11.2022 20:38

Fotky: Těžba kobaltu nadivoko. Z afrického dolu do elektromobilů

Komentáře netřeba...

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-fotky-tezba-kobaltu-nadivoko-z-africkeho-dolu-do-elektromobilu-219132

O. M. 18.11.2022 1:07

Co se týče blokování jízdy hybridů na spalovák, počítám s chytrými hlavičkami nabízejícími přečipování řídicí jednotky.

L. Novák 16.11.2022 19:03

Zájem o elektromobily zkolabuje, říká jeden z největších expertů v Evropě, plug-in hybridy jsou varování

... Ještě nikdo v historii nebyl schopen dlouhodobě udržet společnost ve stavu, která znamenala její neefektivní fungování jdoucí proti ekonomické prosperitě. Může to fungovat pár let nebo několik dekád, obvykle záleží na tom, jak moc jsou kleště pevné, kolik toho šlo a nebo dále lze někomu ukrást, jak moc peněz lze získat s relativně malými vstupy díky přírodnímu bohatství apod. V delším časovém horizontu ale tyto snahy nikdy nefungují, zejména pokud někdo jiný ukazuje, že existují lepší cesty vedoucí k lepším cílům.

Někdy se takové systémy rozpadnou zcela (viz třeba východní blok, jehož jsme kdysi byli součástí), jindy musí zásadně přehodnotit své ekonomické strategie a alespoň povolovat ekonomické otěže (viz třeba Čína v posledních dekádách). Pokud někdo jen a jen utahuje šrouby, skončí. Přesně tohle v posledních letech dělá EU, která stále více a více ignoruje základní ekonomické principy a ideologicky - a stále agresivněji - vnucuje lidem věci, které nechtějí, které nefungují, které se nevyplatí. ...

https://www.autoforum.cz/zajimavosti/zajem-o-elektromobily-zkolabuje-rika-jeden-z-nejvetsich-expertu-v-evrope-plugin-hybridy-jsou-varovani/

J. Kalina 15.11.2022 15:35

je třeba etablovat kategorii rekreační vozítko, něco jako prdítko na 3-4 kolech s kapotou a stěrači a spalovacím motorem cca 500 ccm za asi 70.000, které nebude spadat do kategorie automobil. Furt bezpečnější než motorky. Ale to nám kapitáni nedovolí ani dovážet. Až se v zimě ucpe D1 a vybitá e-auta se budou odtahovat 4 dny uvidíme jaké lži na nás vytáhnou.

P. Rada 15.11.2022 18:13

Co něco jako tohle? :

https://aptera.us/

R. Langer 15.11.2022 15:19

Jedinečná příležitost levně ten krachující automobilový průmysl od Němčourů odkoupit, vystoupit z EU a začít dělat normální auta. Po rozpadu EU po nich bude takový hlad, že nebudeme stačit vyrábět, zatímco ostatní ho budou mít totálně zdevastovaný. ;-) ;-D

P. Sura 15.11.2022 16:37

Jenže to by dosazení kapitáni museli začít přemýšlet v delším horizontu než do předčasného důchodu .....

J. Kostelanský 15.11.2022 21:35

Předpokládám, že vy osobně si těch spalováků koupíte alespoň 15... ;-) ;-D

J. Jurax 15.11.2022 14:20

Blbci mají v bruseli hnízdo a bohužel taky moc rozkazovat.

A české předsednictví? Nevýznamné. Poslušný eurohujer Fiala nehne prstem. Likvidace automobilového průmyslu v zemích postižených členstvím EU ve jménu zelené víry úspěšně pokračuje.

P. Rada 15.11.2022 15:38

Na likvidaci evropského průmyslu se věcně podílejí povahově právě tací jak Vy. Tedy vzletně-vágně řečnící - kteří se přitom fakticky drží korýtka technologické konzervativnosti. V něčem mají kousek pravdy - změna totiž obvykle vyžaduje neobvykle velkou námahu.

Pokud jde o tu "víru" tak právě tu předvádějí naivním pojetí naděje, že opakováním dřívějšího úspěchu lze i v odlišných podmínkách zas zajistit udržitelnost.

Pokud jde o tu "zelenost" pak by mě zajímalo jakou technologii Vy na planetě považujete za dlouhodobě dominantní při výrobě kyslíku, produkci potravin... - nebo jste robot ropák?

P. Sura 15.11.2022 16:40

Podstatnou podmínkou přežití průmyslu je dát "udržitelnosti" nějaký reálný význam. Zayím totiž je udržitelnost jenom shluk jalových provolání, zakrývající snahy o okradení zbytku společnosti.

P. Rada 15.11.2022 18:11

Naopak. Společnost se už desetiletí obecně nechová jako součást udržitelného systému ale spíše jako fosilně zdrogovaná banda dělící se podle vnitřních pravidel o lup, která se přitom celkově dožaduje růstu dávek (extenzivní rozvoj) a samolibě si k tomu stanovuje právní rámec a volí politiky... Vše tak, aby co možná nemusela nést aktuální odpovědnost.

Viz mnohostranné, rostoucí ale zatím žel všeobecně tolerované překračování planetárních mezí:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Planet%C3%A1rn%C3%AD_meze

L. Písařík 15.11.2022 18:23

Jste opravdu přesvědčen o tom, že snížení emisí v Evropě ( 8,5%) na polovinu zastaví oteplovaní planety? A odkdy, odborníci tvrdí, že se změny projeví po r 2100.

J. Kostelanský 15.11.2022 21:33

To není o oteplování planety - je to jenom marketing. To je o drancování přírodních zdrojů.

Téměř všechny civilizace, co kdy byly, sami sebe pokládaly za vrchol vývoje. A kde je jejich konec... To samé si myslí ta naše civilizace: My zde už budem navěky. A co když ne? Pořád objevujeme nové a nové způsoby, jak nás vesmír může zahubit - dopad asteroidu, gama záření, mimořádná silná sluneční erupce, která poškodí veškerou elektroniku na Zemi... A nakonec, my se v pohodě dokážeme zahubit i sami. Zbraní na to máme dost a dost. A nejen ty jaderné.

Když teď mineme všechny fosilní zdroje, jak příští civilizace zajistí svůj rozvoj? Sušenými koňskými koblihami?

Průmyslová revoluce by v Anglii nikdy nenastala, kdyby Angličané nezačali místo dřeva, které si téměř komplet vytěžili, používat uhlí. Když by se lidstvo vrátilo z nějakého důvodu jen o 3 staletí ve vývoji techniky zpět, čím by asi pohánělo svůj rozvoj, když by nebylo uhlí, ropy ani zemního plynu? Spalováním dřeva?

L. Písařík 16.11.2022 9:28

Překvapil jste mě hned dvakrát. Prvně tím výrazem, se kterým jsem se nesetkal od dob, kdy naši a sovětští horníci uzavírali stachanovské závazky na překonání těžebných rekordů, zatímco odporní zlí kapitálisté drancovali nerostné suroviny. Podruhé tím, že píšete za použití těch vydrancovaných surovin a výrobků z nich přes internet, spíše bych, od pravověrného zastánce vaší víry, očekával dopis napsaný atramentem z duběnek pomocí brku na kozlí kůži. Jste stejný jako jistá Gréta, bojovnice za čistotu ovzduší, která létala přes atlantik namísto toho, aby jej překonávala v lodičce z kůry a s pádlem. Tož tak.

J. Kostelanský 15.11.2022 21:21

:-) R^ R^

J. Kostelanský 15.11.2022 12:14

Autor pláče sice pěkně, ale na nesprávném hrobě.

Situace evropských automobilek se dá snad nejlíp vystihnout latinským citátem "Hannibal ante portas!" Hannibal, tedy nepřítel před branami. Pro současnost aktualizováno na Čínští výrobci aut ante portas!

Ale "experti" z českých luhů a hájů vedou akademické řeči o tom, jak jsou elektrovozy fuj.

Páni "experti", je třeba vyjít z vašich ulit a podívat se, co se děje i jinde ve světě krom České kotliny. Jestli by se evropští výrobci vozů řídili vašimi doporučeními, tak by těch 13 milionů zaměstnanců nebylo ohroženo, ale rovnou by si mohli sbalit své caky-paky a jít na pracák.

Evropa už nějaký ten pátek není pupkem světa, co se automobilové produkce týče. Tím se stala Čína. V roce 2002 vyráběla "pouze" 2 miliony aut, jen o 15 let později již 29 miliónů. Do roku 2021 to pak o něco kleslo na 26 milionů vozů. Velkou většinu z nic prodala na domácím, čínském trhu.

Pro evropské automobilky byl Čína několik let zlatým dolem. Pro většinu z nich byla Čína největším odbytištěm jejich produkce, přičemž většinu z toho, co tam prodaly, v Číně taky vyrobily. Jak důležitý byl pro Evropu čínský trh, o tom svědčí např. speciální, o cca 8-12 cm prodloužené evropské modely. Yeti se takhle prodával a i současná Octavia má v Číně o 7 centimetrů delší rozvor a o 8 cm větší délku. Luxusní značky jako Audi nebo BMW to dělají standardně a nejméně 15-20 let. Číňané holt mají vysoké, basketbalové postavy. 😀

Situace se však pomalu obrací. Evropané vyrábějí a také prodávají v Číně pořád méně a méně - škodovka by mohla vyprávět. A aby toho nebylo málo, čínští výrobci se hrnou do Evropy. V Rusku jsou už zabydleni několik let se spalováky, na Evropskou unii ovšem chystají velkou ofenzivu elektromobilů. Nepřejde měsíc, aby nějaká čínská značka neoznámila svůj vstup nebo alespoň záměr vstoupit na trh EU. Většinou ne se spalováky, ale s elektrovozy.

Loni se v Číně prodalo 2,7 milionů čistých elektrovozů a kolem 600 000 hybridů. Celkově tam oni vyrobili 3,5 mil.

J. Kostelanský 15.11.2022 12:16

... 3,5 mil. elektrovozů včetně hybridů.

Čínské firmy jsou lídrem ve vývoji, ale také ve výrobě elektrovozů. Třeba se učit čínské názvy jako CATL (světový lídr ve vývoji a výrobě baterii), BYD (kromě osobních aut vyrábí a je největším světovým výrobcem a prodejcem elektrobusů - vyváží je do celého světa včetně Německa a USA), Geely (největší automobilový čínský koncern, kterému patří Volvo a má také velký podíl v německém Mercedesu. Od firmy CATL nakupuje baterie celá řada západních firem, včetně Tesly. Rok nebo dva již CATL vyrábí také litium-železito-fosfátové baterie, které se obejdou bez kobaltu a mají lepší vlastnosti než litium-iontové baterie. A příští rok začne tahle firma vyrábět (ne zkoušet, ale sériově vyrábět) sodík-iontové baterie, které se obejdou i bez lítia. Tyto baterie nehoří, nevadí jim nízke teploty, rychle se nabíjejí atd. Zatím sice mají menší kapacitu než baterie na báze lítia, ale příští vývoj půjde s velkou pravděpodobností právě tímto směrem. Jen po připomenutí sodík je velice rozšířený prvek - každá molekula kuchynské soli (NaCl) se skládá z jednoho atomu sodíka a jednoho atomu chloru. A pokud se někomu zdá, že zásoby soli jsou značně omezené, ať si vzpomene, jakou chuť má mořská voda. A kolik té mořské vody na Zemi je.

Ta data píšu ne na oslavu Číny, jak by se někomu mohlo zdát, ale pro to udělat si představu, co se na Evropskou unii valí. Pro Čínu není problém zvýšit produkci aut z jednoho roku na druhý o jeden nebo 2 miliony kusů. Kdyby evropské automobilky pořád snily svůj spalovací sen, co by asi dělali po čínském útoku? Komu by ty spalováky prodávali v situaci, kdy by si evropští zákazníci za stejné peníze mohli koupit elektrovůz s podstatně nižšími provozními náklady a podstatně větší dynamikou jízdy? Možná by v takové situaci evropští výrobci byli rádi, kdyby mohli licenčně vyrábět čínské elektrovozy. 😀

Ale nejedná se jenom o Čínu, ale také o americkou Teslu. Manažeři evropských značek dlouho jenom sledovali vývoj za Velkou louži a mnozí čekali na

J. Kostelanský 15.11.2022 12:17

... na její krach. Bohužel pro ně Tesla už několik let roste tempem 50 % ročně. A v tomto tempu nehodlá polevit.

Když Tesla oznámila plán vybudovat v Německu - centru automobilové výroby EU - svou gigafactory, i ti největší skeptici v automobilové branži pochopili, že končí veškerá legrace. Kombinace vyspělosti Tesly v oblasti softwaru a německá kvalita při výrobě hardwaru by pro ně mohla být smrtící. A tak zapnuly forsáž a několikrát ročně aktualizovali své plány ohledně výroby elektrovozů.

Lidé (nejen) na Západě kupují elektrovozy primárně ne kvůli tomu, že je k tomu nutí stát, ale protože je prostě chtějí. Ve Švýcarsku se nejprodávanějším automobilem loni stal elektrovůz - Tesla 3. A nikdo si snad nemyslí, že Švýcaři jsou nějací ideologičtí fanatici. V letošním září byl nejprodávanějším autem v EU elektrovůz Tesla Y. Vyráběný v německé Gigafactory v Berlíne. Výroba tam ovšem pořád pouze nabíhá a nedosahuje plné kapacity. Navíc již teď existují plány na podstatné rozšíření výroby.

Zkrátka a dobře, sledujeme v přímém přenosu, jak se elektromobilová lavina utrhla a jak nabírá rychle na síle. Kdo se nepřizpůsobí, toho smete z cesty. Nebo jak praví český básník: kdo chvíli stál, již stojí opodál.

Jestli to někoho bude zajímat, zde je několik článků z posledního období z našeho mainstreamu ohledně elektrovozů:

https://www.kurzy.cz/zpravy/646599-cina-lidrem-v-elektromobilite-nejvice-elektromobilu-se-vyrobi-i-proda-v-cine/

https://www.e15.cz/byznys/technologie-a-media/vsichni-mluvi-o-tesle-z-trunu-ji-pritom-odsunula-cinska-znacka-ktere-veri-i-warren-buffett-1392532

https://www.ceskezajmy.eu/analyza-elektroauta-jsou-v-cine-stale-vice-v-kurzu-tamni-vyrobci-ted-chteji-dobyt-evropu/

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/cina-elektromobil-evropa-mg-konkurence.A220923_153612_automoto_fdv

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/cinske-automobilky-vyroba-vyvoj-konkurence-chery-wey-bestune-aiways.A221027_112415_automoto_fdv

Zde je např. článek z New York Times (psaný anglicky) s příznačn

J. Kostelanský 15.11.2022 12:18

Zde je např. článek z New York Times (psaný anglicky) s příznačným názvem Elektrovozy nejsou v Číně budoucnost, ale přítomnost

https://www.nytimes.com/2022/09/26/business/china-electric-vehicles.html

Zde je statistika:

https://www.ceicdata.com/en/indicator/china/motor-vehicle-production

A jestli se chcete o výrobě v Číně dozvědět víc, dejte si do vyhledávače text "produkce elektrovozů v Číně" a časově si to omezte na poslední rok.

T. Novy 15.11.2022 12:59

Tyhle chvalozpěvy jsou úžasné při vědomí toho, že v Kantonu bylo v létě dva a půl měsíce zakázané ekřápy nabíjet z důvodu nedostatku elektřiny nebo že se občas o víkendech čeká 10+ hodin na volnou nabíječku.

P. Diviš 15.11.2022 13:35

A ani Číňani nepřekonají zákonitosti fyziky, chemie, ekonomiky, které se nevyhnutelně projeví.

Ledaže by pan Kostelanský, ve svém zápalu, chtěl redukovat mobilitu občanů tak asi na čtvrtinu, tolik elektrohraček by zeměkoule snad unesla.

J. Kostelanský 15.11.2022 13:40

Pane Diviši, už jste mi chyběl. A myslím to vážně. Bez vašich komentářů je diskuze taková nemasná-neslaná a bez šťávy. R^

Když tak zasvěceně mluvíte o zákonitostech fyziky, chemie i ekonomiky, které jaksi brání rozvoji elektromobility, tak sem s nimi. Uveďte něco konkrétního. A já vám pak zkusím oponovat.

P. Diviš 15.11.2022 17:04

Hustota energie v akumulátoru, na to nejsou potřebné sáhodlouhé litanie.

Kdyby to nestačilo, tak materiál na tolik akumulátorů.

S elektrohračkami prostě nelze zachovat současnou úroveň mobility, tedy cenu a dostupnost. Třeba je to pro zeměkouli skutečně příliš, ale pak ať to zelenáči řeknou na plnou hubu, že vlastní auto bude jen pro papaláše.

J. Kostelanský 15.11.2022 14:20

Uvedu několik příkladů, že ty zákony fyziky, chemie a ekonomiky hrají v prospěch elektromobility.

1. Na výrobu benzínu nebo nafty, které stačí pro vozu se spalovacím motorem na 100 kilometrů, se spotřebuje tolik elektřiny, kolik elektromobilu stačí na vzdálenost 40-45 kilometrů. Je v tom zahrnuta těžba a přeprava ropy, ale hlavně její zpracování v chemických závodech. Vyrobené palivo se pak musí několikrát přečerpávat, a nesmí se zapomínat taky na jeho převoz na čerpací stanice.

2. Česká republika vyrábí tolik elektřiny, že to prodáva do zahraničí, by stačilo na provoz několika milionů elektrovozů. Samozřejmě za předpokladu, že by se tomu přizpůsobila rozvodní soustava. Ale fyzikální veličina - čas - zde hraje v prospěch elektrovozů, ne proti nim. 10-15 let, než počet elektrovozů v ČR dosáhne tohto množství, je dost a dost času na posilnění energetické infrastruktury.

3. Nejlíp si elektromobily notují s ekonomikou, vlastně s její součástí jménem marketing. V něm je krom jiných věcí velice důležitý "životní cyklus technologie". Jakékoli.

Nejdřív je každá nová technologie velmi drahá a ne moc účinná a spolehlivá. Kupují si ji hlavně bohatí technologičtí nadšenci a pak státní aparát. Tito zákazníci generují poptávku, ta zase generuje výrobu a ta se pomalu rozbíhá. Se zvyšující se výrobou klesají náklady na jeden vyrobený kus, což se v delším časovém horizontu projeví snížením ceny, anebo poskytnutím lepších užitných vlastností za stejnou cenu. Tento absolutní nebo někdy "jen" relativní pokles cen o něco rozšíří okruh zákazníků, kteří si novinku koupí. Výroba roste, náklady klesají. Vzrůstající výroba umožňuje jednak investovat do dalšího vývoje, a pak do odvětví přiláká nové, často finančně dobře zajištěné výrobce, které cítí příležitost k ziskům. Ti zvyšují celkovou výrobu, zvyšují konkurenci a také investují do vývoje, důsledkem čeho je opět další absolutní nebo relativní pokles cen. A nižší cena zase rozšíří okruh zákazníků. Tohle kolečko se pořád opakuje, každá nová generace techno

J. Kostelanský 15.11.2022 14:21

... technologie je lepší a současně cenově dostupnější. V průběhu několika let, maximálně několika desetiletí se z novinky stane samozřejmá a masově užívaná technologie, kterou si může dovolit téměř každý. Na cokoli z blízké nebo vzdálené minulosti si vzpomenete, na to to platí.

Když někdo chce, tak si snadno zjistí, v jaké fáze životního cyklu se elektrovozy nacházejí. Pro jistotu to ale uvedu i já. První generace super drahých elektrovozů je už za námi - tam patřila Tesla S, která původně stála hodně přes 100 000 dolarů a dojezd byl kolem 450 kilometrů.

Pak přišly "lidovější" elektrovozy jako VW Golf, Škoda Citigo, Renault Zoe nebo Nissan Leaf. Dojezd 200-250 kilometrů a cena od jednoho milionu.

Druhá generace Nissanu Leaf nebo Renaultu Zoe měla téměř dvounásobný dojezd, přičemž cena se moc nezměnila. Elektrovozy ale začali vyrábět všechny automobilky bez výjimky. Nabídka je každý měsíc bohatší, zvyšuje se rychlost nabíjení a dojezd vozu, přičemž cena se víceméně drží na stejné úrovni.

V Číně se už vyrábějí a prodávají i lidové elektrovozy - malé, s malou baterii a malým výkonem, ale taky s malými provozními náklady a malou cenou - kolem 5 000 dolarů. Pro život v mnohamilionových aglomeracích pro mnohé lidi ovšem postačují. Také se v Číně staly nejprodávanějšími vozy.

P. Rada 15.11.2022 15:19

Máte nějaké nové informace o projektu Aptera? Nechystá čínan něco podobného ale levnějšího...?

https://aptera.us/

R. Langer 15.11.2022 15:21

Vždyť melete úplné nesmysly, proberte se! 8-o

P. Sura 15.11.2022 16:57

Tihle dva se hledali .... Škoda, že to Gébls už neuvidí .