Neděle 19. ledna 2025, svátek má Doubravka
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

DOPRAVA: S českým mýtem kolem Měsíce

diskuse (46)
Zatímco u nás pomalu končí vyřizování si účtů v kauze elektronického mýta, v Evropě se pořád něco děje.

V posledních dnech se například podařilo Rakousku prosadit v Evropské komisi citelné zdražení mýtných poplatků. To se to teď Rakušanům zdražuje, když už není možné bezplatné objíždění rakouských dálnic po české D1.

Zatímco tedy za Šumavou vědí, že české mýto funguje, u nás to pořád příliš jasné mnoha lidem není.

A to ani těm na ministerstvu dopravy, kteří jsou za to placeni. Jistě je dobře, že se zabývají všemi nepříliš průhlednými událostmi kolem této velké státní zakázky. Také různé dodatky ke smlouvám je třeba skouknout, protože u nás je nějaký čert schovaný snad v každém smluvním dodatku týkajícím se veřejných peněz. Nakonec celý kontrakt s Kapschem vznikl za poměrně nestandardních podmínek a vzbudil četná podezření, která nezmizela ani po několika soudních verdiktech ve prospěch rakouské rodinné firmy. Jenže kvůli planým diskusím tak trochu vázne dostavba mýtného systému na rychlostních komunikacích a vybraných silnicích první třídy.

Zato nevázne planá diskuse kolem technologie výběru mýta. Stanovisko státu se posunulo v pozoruhodném kruhu od dnes na dálnicích používané mikrovlnné technologie přes kombinaci mikrovln a satelitní navigace, čistě satelitní technologii a opět kombinovanou metodu hezky zpět k původním mikrovlnám. Ale stále není vyloučeno, že se ministerstvo dopravy vydá ještě na další oběh kolem Měsíce. Zatím to trvalo více než půl roku, o půl roku se posunulo spuštění druhé etapy výběru mýta a nový termín se už nyní jeví opět jako nereálný.

Zlé jazyky přitom tvrdí, že nejde ani tak o technický a ekonomický spor. Mikrovlny totiž vycházejí jednoznačně jako nejefektivnější a z tohoto pohledu není co řešit. Mají však jeden podstatný nedostatek. Je třeba postavit pár stovek mýtných bran, a něco v Česku postavit není jen tak. Na dálnicích pořád v mnoha desítkách případů chybí povolení k vybudování elektrických přípojek, a tak brány fungují jen díky naftovým agregátům, jejichž provoz je drahý. A nyní by bylo třeba stavět další brány. Na rychlostních komunikacích, tedy takzvaných silnicích pro motorová vozidla, by to snad ještě šlo, protože problémy kromě elektrických přípojek by asi větší nebyly. Ale silnice první třídy jsou v majetku krajů a ty mají různé představy, co by za stavby na svých silnicích měly chtít, a mají moc stavbu zablokovat. Ministerští úředníci, než by řešili podstatu problému a jednali s hejtmany, tak raději zkoušejí změnit technologii, aby mýtné brány nebyly potřeba a oni se s krajskými úřady nemuseli ve stavebních řízeních vůbec bavit.

Teprve když pochopili, že by provoz systému stál více, než by se vybralo od řidičů kamionů (satelitní přenos velkého množství dat je totiž stále ještě mimořádně drahý), pohnula se podle všeho záležitost zase trochu kupředu. Ale opět kulišácky. Brány se postaví na rychlostních silnicích a na jedničkách se platit nebude. Na hejtmany vyplázneme jazyk. Ale na to mohli pánové přijít už o Vánocích a od 1. července se mohlo vybírat.

Mohli jsme se vyhnout diskusím na téma „technologií budoucnosti je satelitní systém“. Přesně ten satelitní systém jménem Galileo, který právě v těchto dnech pohřbívají západoevropské firmy, které ho měly vybudovat do roku 2011. Odpovědnost za vypuštění satelitů a zprovoznění systému mají převzít státy Evropské unie. Ty na rozdíl od privátních firem mohou abstrahovat od dobrých účtů a přiměřených nákladů, protože politickou prioritou Unie je přece dohnat a předehnat americké imperialisty s jejich GPS.

Jako bych to už někde slyšel. Je to takové déja vu.

MfD, 9.5.2007

Jaroslav Zamazal
18. 1. 2025

K vyztužení propagandistické fronty se musí použít slaměného panáka.

Jan Kovanic
18. 1. 2025

Místopředseda ANO se záměrně setkal s asi dvacítkou voličů Pětikoalice.

Aston Ondřej Neff
18. 1. 2025

SPOLU dělá všechno proto, aby volby prohrálo s každým, včetně STAN.

Hyena Neff
18. 1. 2025

Jak komu a jak kde. Dělám všechno proto, aby mi neklouzaly na ledu.

Lika
18. 1. 2025

Co čtete?

Lika
16. 1. 2025

Jen tak pro pobavení

Aston Ondřej Neff
17. 1. 2025

Za první republiky byli komunisté pod Gottwaldovým vedením sekáči.

Aston Ondřej Neff
16. 1. 2025

Ukování kladiva na kolaboranty je o další krok k realizaci.

Aston Ondřej Neff
18. 1. 2025

SPOLU dělá všechno proto, aby volby prohrálo s každým, včetně STAN.

Alexander Tomský
18. 1. 2025

Elon Musk svými provokativními a mnohdy i lživými tweety rozbouřil Anglii.

Lidovky.cz, ČTK
19. 1. 2025

Nedělní extraligový program odstartovali hokejisté Litvínova, kteří ve 38. kole zdolali Kometu 3:2...

Jiří Just
19. 1. 2025

„Situace je složitá. Pět hodin denně, od 12. do 17. hodiny, nejde elektřina. Lidé se nemohou ohřát...

ČTK, ert Oldřich Mánert
19. 1. 2025

Donald Trump se už v pondělí stane 47. prezidentem Spojených států. Prestižní funkce mu přinese,...

19. 1. 2025

Ve věku 76 let zemřela významná osobnost českého práva. „Nepřišla jsem na Ústavní soud proto, abych...

ČTK, Lidovky.cz
19. 1. 2025

Čeští házenkáři na mistrovství světa prošli ze základní skupiny. Svěřencům španělského trenéra...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz