Pondělí 17. února 2025, svátek má Miloslava
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

DOPRAVA: S českým mýtem kolem Měsíce

diskuse (46)
Zatímco u nás pomalu končí vyřizování si účtů v kauze elektronického mýta, v Evropě se pořád něco děje.

V posledních dnech se například podařilo Rakousku prosadit v Evropské komisi citelné zdražení mýtných poplatků. To se to teď Rakušanům zdražuje, když už není možné bezplatné objíždění rakouských dálnic po české D1.

Zatímco tedy za Šumavou vědí, že české mýto funguje, u nás to pořád příliš jasné mnoha lidem není.

A to ani těm na ministerstvu dopravy, kteří jsou za to placeni. Jistě je dobře, že se zabývají všemi nepříliš průhlednými událostmi kolem této velké státní zakázky. Také různé dodatky ke smlouvám je třeba skouknout, protože u nás je nějaký čert schovaný snad v každém smluvním dodatku týkajícím se veřejných peněz. Nakonec celý kontrakt s Kapschem vznikl za poměrně nestandardních podmínek a vzbudil četná podezření, která nezmizela ani po několika soudních verdiktech ve prospěch rakouské rodinné firmy. Jenže kvůli planým diskusím tak trochu vázne dostavba mýtného systému na rychlostních komunikacích a vybraných silnicích první třídy.

Zato nevázne planá diskuse kolem technologie výběru mýta. Stanovisko státu se posunulo v pozoruhodném kruhu od dnes na dálnicích používané mikrovlnné technologie přes kombinaci mikrovln a satelitní navigace, čistě satelitní technologii a opět kombinovanou metodu hezky zpět k původním mikrovlnám. Ale stále není vyloučeno, že se ministerstvo dopravy vydá ještě na další oběh kolem Měsíce. Zatím to trvalo více než půl roku, o půl roku se posunulo spuštění druhé etapy výběru mýta a nový termín se už nyní jeví opět jako nereálný.

Zlé jazyky přitom tvrdí, že nejde ani tak o technický a ekonomický spor. Mikrovlny totiž vycházejí jednoznačně jako nejefektivnější a z tohoto pohledu není co řešit. Mají však jeden podstatný nedostatek. Je třeba postavit pár stovek mýtných bran, a něco v Česku postavit není jen tak. Na dálnicích pořád v mnoha desítkách případů chybí povolení k vybudování elektrických přípojek, a tak brány fungují jen díky naftovým agregátům, jejichž provoz je drahý. A nyní by bylo třeba stavět další brány. Na rychlostních komunikacích, tedy takzvaných silnicích pro motorová vozidla, by to snad ještě šlo, protože problémy kromě elektrických přípojek by asi větší nebyly. Ale silnice první třídy jsou v majetku krajů a ty mají různé představy, co by za stavby na svých silnicích měly chtít, a mají moc stavbu zablokovat. Ministerští úředníci, než by řešili podstatu problému a jednali s hejtmany, tak raději zkoušejí změnit technologii, aby mýtné brány nebyly potřeba a oni se s krajskými úřady nemuseli ve stavebních řízeních vůbec bavit.

Teprve když pochopili, že by provoz systému stál více, než by se vybralo od řidičů kamionů (satelitní přenos velkého množství dat je totiž stále ještě mimořádně drahý), pohnula se podle všeho záležitost zase trochu kupředu. Ale opět kulišácky. Brány se postaví na rychlostních silnicích a na jedničkách se platit nebude. Na hejtmany vyplázneme jazyk. Ale na to mohli pánové přijít už o Vánocích a od 1. července se mohlo vybírat.

Mohli jsme se vyhnout diskusím na téma „technologií budoucnosti je satelitní systém“. Přesně ten satelitní systém jménem Galileo, který právě v těchto dnech pohřbívají západoevropské firmy, které ho měly vybudovat do roku 2011. Odpovědnost za vypuštění satelitů a zprovoznění systému mají převzít státy Evropské unie. Ty na rozdíl od privátních firem mohou abstrahovat od dobrých účtů a přiměřených nákladů, protože politickou prioritou Unie je přece dohnat a předehnat americké imperialisty s jejich GPS.

Jako bych to už někde slyšel. Je to takové déja vu.

MfD, 9.5.2007

Aston Ondřej Neff
17. 2. 2025

V těchto dnech prožíváme převrat v našich životech.

Tomáš Vodvářka
17. 2. 2025

Bylo použito cosi, co my starší ještě pamatujeme z totalitní doby.

Dokument
17. 2. 2025

Projev J. D. Vanceho na Mnichovské bezpečnostní konferenci.

Drieu Godefridi
17. 2. 2025

Brusel vstoupil do éry divokého západu „každý sám za sebe“.

Emil Bratršovský
14. 2. 2025

O té naší pivní kultuře...

Václav Vlk st.
15. 2. 2025

Pokud se bojíte vlastních voličů, nemůže vám Amerika pomoci.

Aston Ondřej Neff
15. 2. 2025

Bude záležet na tom, kdo se výzvy chopí.

Aston Ondřej Neff
14. 2. 2025

Tomio Okamura muže dělat pronásledovaného mučedníka.

Aston Ondřej Neff
17. 2. 2025

V těchto dnech prožíváme převrat v našich životech.

kh Kateřina Havlická
17. 2. 2025

Uplynulá Mnichovská bezpečnostní konference, kterou zatřásl projev amerického viceprezidenta J. D....

kroc Tereza Krocová, ČTK
17. 2. 2025

Pražská organizace hnutí ANO oslovila ministra vnitra Víta Rakušana (STAN) dopisem, ve kterém žádá...

Josef Kopecký
17. 2. 2025

Politici opozičního ANO přivítali, že prezident Petr Pavel vetoval návrh zákona, který má v...

gor Monika Gordíková
17. 2. 2025

Život dvou dětí ohrozila žena, která v sobotu v Libčevsi na Lounsku podle policie mířila nabitou...

jic Jiří Čihák
17. 2. 2025

Ne že by snad Tottenham po jeho návratu ihned vyléčil veškeré bolístky, které ho především v...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz