Středa 9. října 2024, svátek má Štefan, Sára
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

DOPRAVA: Máme se bát boeingů? Či letadel vůbec?

Dočetli jsme se, že firma Boeing by mohla mít problémy. Kvůli dvěma po sobě jdoucím podobným haváriím ve verzi 737 MAX 8.

Ještě se přesně neví, co bylo příčinou nedělního (10/3) pádu tohoto stroje v Etiopii, a už se začíná šířit téměř panika.

Jako bychom v tu chvíli zapomněli, že letecká doprava je víc než bezpečná – zejména v porovnání s nejpoužívanější dopravou silniční (alespoň v ČR).

Jsou lidé, kteří pravidelně sledují televizní cyklus Letecké katastrofy, a občas u toho utrousí: „Ještě že nelétáme, viď, Pepane?“ A co pak udělají? Další den nasednou do auta či prostředku veřejné silniční dopravy a vyrazí. Dumali někdy nad tím, kolik lidí zemře při dopravních nehodách na silnici? Anebo na železnici? Vytvořila se kolem toho někdy hysterie? Anebo to bereme jako daň za pokrok, pohodlí, úsporu času?

Proč nehodnotíme stejným metrem letecké nehody? Zejména, když automobilová doprava představuje nesrovnatelně větší ohrožení našich životů? Mám před sebou náhodně nalezený údaj z Technetu.cz z roku 2015. Titulek: „Letecké nehody jsou děsivé, ale jízda autem je 62krát nebezpečnější“. Čísla se mohla od té doby mírně změnit, princip zůstává.

Ve stejném materiálu je tabulka z výzkumu realizovaného v poslední dekádě minulého století. Jde o počet úmrtí na miliardu kilometrů v různých dopravních prostředcích plus cestou pešky (vztaženo na jednoho cestujícího). Z tabulky je patrné, čeho je třeba se obávat: svezení na motorce, jízdy na bicyklu či přesunu pěšky – nikoli usednutí na palubu letadla (obr. 1).

let1

obr. 1/

Ano, zmíněná verze boeingu má na svém kontě dvě tragické nehody – nedělní (10/3)v Etiopii a předtím, loni koncem října v Indonésii. Obě mají jedno společné: k pádu stroje došlo několik minut po startu. To je samozřejmě závažná shoda, nicméně není důvod k panice. Vše je nutné řádně vyšetřit a pokusit se najít příčinu tragédie. A z té vyvodit závěry.

Nechci srovnávat nesrovnatelné, ale nemohu se nezeptat: kolik Čechů definitivně zavrhlo železniční dopravu po sérii letošních nehod na kolejích v ČR? Došlo k masivnímu odchodu pasažérů z vlaků směrem k autobusům, osobním automobilům či snad motorkám?

Jistě, je možné zakázat provozování Boeingů 737 MAX 8 tak, jak to udělali v komunistické Číně. Je to svaté právo tamních úřadů. Jen mě napadlo, kolik je v tom obav o bezpečnost cestujících a kolik odveta za Huawei. Ale nechci spekulovat.

Svým způsobem mě pobavila reakce jednoho čtenáře na etiopskou leteckou tragédii, kterou jsem si přečetl v diskusi na Novinkách.cz:

Nelítám ... nikdy jsem neletěl a nikdo mě tam nikdy nedostane ani za nic. A ano, je to jen zhýralost lidí kvůli pár hodinám času.

Proti gustu žádný dišputát. Jen si říkám, jak se ten člověk ve svém životě asi přepravuje, když všechny ostatní druhy dopravních prostředků jsou méně bezpečné než cesta letadlem?

Závěr? I ve chvílích nastalé tragédie je nutné zachovat si zdravý rozum a střízlivý úsudek. A nepodléhat emocím víc než je nutné. Protože i na nedělní (10/3) neštěstí se po čase zapomene, jako se dříve či později zapomnělo či pozapomnělo na všechny předchozí podobné tragédie – a „karavana“ kráčela svou cestou dál.

P.S. Zpráva z pondělního odpoledne (11/4): „Autobus plný dětí narazil na Jihlavsku do stromu.“

Co z toho vyvodíme?

***

let2

obr. 2/ Při nastupování na palubu Boeingu 737 MAX 8. Máme se snad začít bát? Tento stroj s označením OK-SWE (v pořadí pátý ve flotile společnosti Smartwings) nás bezpečně dopravil z egyptské Marsy Alam do Prahy. Podle webu Československé letectví byl zapsán do rejstříku 20. června 2018. My jsme s ním odlétali z Egypta o čtyři dny později. Ještě voněl novotou. Do deníku jsem si tehdy zapsal: Nový, pohodlnější, bez monitorů. (Foto: Autor článku)

Jan Kovanic
9. 10. 2024

Přečtěte si seznam členských států OSN: Debil, blbeček, debil, blbeček, debil, blbeček, debil,...

Aston Ondřej Neff
9. 10. 2024

Bezuzdnost ekologických aktivistů přišla na přetřes při nedávných povodních.

Tomáš Břicháček
9. 10. 2024

Komise zažaluje Maďarsko kvůli zákonu na ochranu národní suverenity.

Ondřej Neff
9. 10. 2024

Podzim už máme astronomicky odklepnutý a také počasí odpovídá roční době.

Stanislav Křeček
9. 10. 2024

Jako každoročně, i letos nás Evropská komise nepochválila za to, jak jsou u nás vychovávány romské...

Aston Ondřej Neff
7. 10. 2024

Kde jsou ty časy, kdy se do boje pustila „hustá dvojka‟ sociální demokracie v sestavě Jana...

Aston Ondřej Neff
8. 10. 2024

Vláda Petra Fialy selhala při pokusu vyřešit jeden z palčivých problémů dneška, totiž stavební...

Aston Ondřej Neff
9. 10. 2024

Bezuzdnost ekologických aktivistů přišla na přetřes při nedávných povodních.

Marian Kechlibar
7. 10. 2024

Za měsíc se konají prezidentské volby v USA a otázka zní, „kdo má větší šance vyhrát?“.

Petr Ševčík
8. 10. 2024

Dovolil jsem si zformulovat teze, pro které bych rád hlasoval ve volbách.

ČTK, Lidovky.cz
9. 10. 2024

Slzy na krajíčku měl americký meteorolog, který v přenosu televizní stanice NBC hovořil o...

ČTK
9. 10. 2024

Pětačtyřicetiletý recidivista vykrádal v Ostravě podle policie mincovníky vysavačů u mycích linek a...

jhr Jan Hron
9. 10. 2024

Rusko stupňuje v Černém moři útoky na ukrajinské přístavy a lodě převážející ukrajinské obilí. Do...

Václav Šlauf
9. 10. 2024

Na očkování dětí z Horního Slavkova na Sokolovsku proti žloutence (hepatitidě A) přispěje...

Lidovky.cz, ČTK
9. 10. 2024

V případu květnového atentátu na slovenského premiéra Roberta Fica nevidí tamní Nejvyšší soud...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz