DOPRAVA: Máme se bát boeingů? Či letadel vůbec?
Dočetli jsme se, že firma Boeing by mohla mít problémy. Kvůli dvěma po sobě jdoucím podobným haváriím ve verzi 737 MAX 8.
Ještě se přesně neví, co bylo příčinou nedělního (10/3) pádu tohoto stroje v Etiopii, a už se začíná šířit téměř panika.
Jako bychom v tu chvíli zapomněli, že letecká doprava je víc než bezpečná – zejména v porovnání s nejpoužívanější dopravou silniční (alespoň v ČR).
Jsou lidé, kteří pravidelně sledují televizní cyklus Letecké katastrofy, a občas u toho utrousí: „Ještě že nelétáme, viď, Pepane?“ A co pak udělají? Další den nasednou do auta či prostředku veřejné silniční dopravy a vyrazí. Dumali někdy nad tím, kolik lidí zemře při dopravních nehodách na silnici? Anebo na železnici? Vytvořila se kolem toho někdy hysterie? Anebo to bereme jako daň za pokrok, pohodlí, úsporu času?
Proč nehodnotíme stejným metrem letecké nehody? Zejména, když automobilová doprava představuje nesrovnatelně větší ohrožení našich životů? Mám před sebou náhodně nalezený údaj z Technetu.cz z roku 2015. Titulek: „Letecké nehody jsou děsivé, ale jízda autem je 62krát nebezpečnější“. Čísla se mohla od té doby mírně změnit, princip zůstává.
Ve stejném materiálu je tabulka z výzkumu realizovaného v poslední dekádě minulého století. Jde o počet úmrtí na miliardu kilometrů v různých dopravních prostředcích plus cestou pešky (vztaženo na jednoho cestujícího). Z tabulky je patrné, čeho je třeba se obávat: svezení na motorce, jízdy na bicyklu či přesunu pěšky – nikoli usednutí na palubu letadla (obr. 1).
obr. 1/
Ano, zmíněná verze boeingu má na svém kontě dvě tragické nehody – nedělní (10/3)v Etiopii a předtím, loni koncem října v Indonésii. Obě mají jedno společné: k pádu stroje došlo několik minut po startu. To je samozřejmě závažná shoda, nicméně není důvod k panice. Vše je nutné řádně vyšetřit a pokusit se najít příčinu tragédie. A z té vyvodit závěry.
Nechci srovnávat nesrovnatelné, ale nemohu se nezeptat: kolik Čechů definitivně zavrhlo železniční dopravu po sérii letošních nehod na kolejích v ČR? Došlo k masivnímu odchodu pasažérů z vlaků směrem k autobusům, osobním automobilům či snad motorkám?
Jistě, je možné zakázat provozování Boeingů 737 MAX 8 tak, jak to udělali v komunistické Číně. Je to svaté právo tamních úřadů. Jen mě napadlo, kolik je v tom obav o bezpečnost cestujících a kolik odveta za Huawei. Ale nechci spekulovat.
Svým způsobem mě pobavila reakce jednoho čtenáře na etiopskou leteckou tragédii, kterou jsem si přečetl v diskusi na Novinkách.cz:
Nelítám ... nikdy jsem neletěl a nikdo mě tam nikdy nedostane ani za nic. A ano, je to jen zhýralost lidí kvůli pár hodinám času.
Proti gustu žádný dišputát. Jen si říkám, jak se ten člověk ve svém životě asi přepravuje, když všechny ostatní druhy dopravních prostředků jsou méně bezpečné než cesta letadlem?
Závěr? I ve chvílích nastalé tragédie je nutné zachovat si zdravý rozum a střízlivý úsudek. A nepodléhat emocím víc než je nutné. Protože i na nedělní (10/3) neštěstí se po čase zapomene, jako se dříve či později zapomnělo či pozapomnělo na všechny předchozí podobné tragédie – a „karavana“ kráčela svou cestou dál.
P.S. Zpráva z pondělního odpoledne (11/4): „Autobus plný dětí narazil na Jihlavsku do stromu.“
Co z toho vyvodíme?
***
obr. 2/ Při nastupování na palubu Boeingu 737 MAX 8. Máme se snad začít bát? Tento stroj s označením OK-SWE (v pořadí pátý ve flotile společnosti Smartwings) nás bezpečně dopravil z egyptské Marsy Alam do Prahy. Podle webu Československé letectví byl zapsán do rejstříku 20. června 2018. My jsme s ním odlétali z Egypta o čtyři dny později. Ještě voněl novotou. Do deníku jsem si tehdy zapsal: Nový, pohodlnější, bez monitorů. (Foto: Autor článku)