28.3.2024 | Svátek má Soňa


ČSA: Před stávkou pilotů

19.6.2015

Piloti německé Lufthansy uzavřeli se svou společností příměří a slíbili, že do konce července nebudou stávkovat. Do té doby by také měla skončit jednání, jestli se platy zvýší o deset procent a na jak vysoké předčasné důchody budou mít piloti nárok.

To je německý příběh, ten český zní jinak. Piloti varovali, že už začátkem července může dojít ke stávce, pokud s nimi vedení Českých aerolinií nebude jednat o platech, zvláště o tom, že se jejich třicetiprocentní pokles ze začátku roku od července zmírní na patnáct procent. Vedení ČSA oznámilo, že diskutovat nebude.

Piloti Lufthansy a Českých aerolinií žijí v jiném světě, což se dá podtrhnout ještě několika parametry. Německý národní přepravce zaměstnává 5400 pilotů a další si platí drahé školení, aby měli šanci na přijetí někdy v budoucnu.

Český přepravce měl začátkem roku 155 pilotů a od té doby jich čtrnáct odešlo. Pilot Lufthansy má nástupní plat šest tisíc eur měsíčně a ve funkci kapitána to může dotáhnout až ke dvaceti tisícům. Zkušený český kapitán má strop pět tisíc eur měsíčně, méně než německý začátečník.

Dalo by se jistě upozornit, že Lufthansa spolu například s Air France platí nejvyšší mzdy na světě. Není možné předpokládat, že česká společnost bude někdy patřit do této první ligy. Ovšem nepatří ani do druhé ligy, kam se počítá třeba nízkonákladový Ryanair nebo Aeroflot, kde se může pilot dostat až na 12 tisíc eur měsíčně. Do třetí ligy s piloty ČSA patří například zaměstnanci regionálních leteckých společností ve Spojených státech, kteří jako Češi berou čtyři až pět tisíc eur.

Taková je realita a s ní se musíme smířit, tvrdí tuzemští manažeři. Tím nepřímo přiznávají, že nemají kompetenci vést národního přepravce, který je schopen provozovat významné mezinárodní linky aspoň jako společnosti menších států, třeba Belgie, Švýcarska nebo Rakouska. Jsou schopni ještě provozovat malou regionální společnost se specializací třeba na část východní Evropy, na kterou se nekladou žádné významné požadavky.

České aerolinie, či zkratka ČSA tak nemusely skončit, protože v uplynulých letech získaly pověst, která se třeba nemůže s Lufthansou úplně srovnávat, může se ale podle ní měřit. Jde především o to, že za poslední čtvrtstoletí neměly žádnou nehodu a nabízejí určitý standard služeb.

Bezpečí v letecké přepravě zajišťuje především zkušenost pilotů, a také proto má personál Lufthansy tak silnou vyjednávací pozici při sporech se svými šéfy. České aerolinie snížením platů o třetinu daly jasně najevo, že jim na zkušenosti pilotů nezáleží, klidně si místo těch, kteří chtějí udržet dosavadní platy, najmou nováčky.

Tím se tedy vedení společnosti zbavuje kapitálu, který dělal z ČSA víc než jednu z mnoha laciných společností, jakých jsou i na evropském trhu desítky.

Likvidaci slavné společnosti ještě může zabránit stávka pilotů, případně zásah vlády, která stejně jako ve zmíněné Belgii či Švýcarsku bude chtít národního přepravce zachránit. Rozhodne se v příštích týdnech, ať už ke stávce dojde, anebo piloti zůstanou v klidu.

Vysíláno na ČRo Plus, publikováno na www.rozhlas.cz/plus