Čtvrtek 15. května 2025, svátek má Žofie
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

ČSA: Před stávkou pilotů

diskuse (4)

Piloti německé Lufthansy uzavřeli se svou společností příměří a slíbili, že do konce července nebudou stávkovat. Do té doby by také měla skončit jednání, jestli se platy zvýší o deset procent a na jak vysoké předčasné důchody budou mít piloti nárok.

To je německý příběh, ten český zní jinak. Piloti varovali, že už začátkem července může dojít ke stávce, pokud s nimi vedení Českých aerolinií nebude jednat o platech, zvláště o tom, že se jejich třicetiprocentní pokles ze začátku roku od července zmírní na patnáct procent. Vedení ČSA oznámilo, že diskutovat nebude.

Piloti Lufthansy a Českých aerolinií žijí v jiném světě, což se dá podtrhnout ještě několika parametry. Německý národní přepravce zaměstnává 5400 pilotů a další si platí drahé školení, aby měli šanci na přijetí někdy v budoucnu.

Český přepravce měl začátkem roku 155 pilotů a od té doby jich čtrnáct odešlo. Pilot Lufthansy má nástupní plat šest tisíc eur měsíčně a ve funkci kapitána to může dotáhnout až ke dvaceti tisícům. Zkušený český kapitán má strop pět tisíc eur měsíčně, méně než německý začátečník.

Dalo by se jistě upozornit, že Lufthansa spolu například s Air France platí nejvyšší mzdy na světě. Není možné předpokládat, že česká společnost bude někdy patřit do této první ligy. Ovšem nepatří ani do druhé ligy, kam se počítá třeba nízkonákladový Ryanair nebo Aeroflot, kde se může pilot dostat až na 12 tisíc eur měsíčně. Do třetí ligy s piloty ČSA patří například zaměstnanci regionálních leteckých společností ve Spojených státech, kteří jako Češi berou čtyři až pět tisíc eur.

Taková je realita a s ní se musíme smířit, tvrdí tuzemští manažeři. Tím nepřímo přiznávají, že nemají kompetenci vést národního přepravce, který je schopen provozovat významné mezinárodní linky aspoň jako společnosti menších států, třeba Belgie, Švýcarska nebo Rakouska. Jsou schopni ještě provozovat malou regionální společnost se specializací třeba na část východní Evropy, na kterou se nekladou žádné významné požadavky.

České aerolinie, či zkratka ČSA tak nemusely skončit, protože v uplynulých letech získaly pověst, která se třeba nemůže s Lufthansou úplně srovnávat, může se ale podle ní měřit. Jde především o to, že za poslední čtvrtstoletí neměly žádnou nehodu a nabízejí určitý standard služeb.

Bezpečí v letecké přepravě zajišťuje především zkušenost pilotů, a také proto má personál Lufthansy tak silnou vyjednávací pozici při sporech se svými šéfy. České aerolinie snížením platů o třetinu daly jasně najevo, že jim na zkušenosti pilotů nezáleží, klidně si místo těch, kteří chtějí udržet dosavadní platy, najmou nováčky.

Tím se tedy vedení společnosti zbavuje kapitálu, který dělal z ČSA víc než jednu z mnoha laciných společností, jakých jsou i na evropském trhu desítky.

Likvidaci slavné společnosti ještě může zabránit stávka pilotů, případně zásah vlády, která stejně jako ve zmíněné Belgii či Švýcarsku bude chtít národního přepravce zachránit. Rozhodne se v příštích týdnech, ať už ke stávce dojde, anebo piloti zůstanou v klidu.

Vysíláno na ČRo Plus, publikováno na www.rozhlas.cz/plus

Tomáš Procházka
15. 5. 2025

Od pátku probíhá hokejové mistrovství světa (MS).

Vladimír Karpenko
15. 5. 2025

Dějiny se přepisovaly již ve staré Číně.

přečetl Panikář
15. 5. 2025

Univerzity už nemají zájem o svůj původní účel.

Lubomír Stejskal
15. 5. 2025

Hrozí osamostatnění Alberty?

Jan Ziegler
15. 5. 2025

Stalin zradil Vlasova a stvořil vlasovce.

Aston Ondřej Neff
12. 5. 2025

Jenom ANO a STAN jdou do voleb jako samostatné subjekty.

Aston Ondřej Neff
13. 5. 2025

Po čtyřiceti letech si lidé chtěli užít radosti „nevolit‟.

Aston Ondřej Neff
14. 5. 2025

Chystaná smlouva s Korejci mohla být nepopiratelný úspěch

Stanislav Křeček
12. 5. 2025

Demonstrativně slavíme v části republiky osvobození

Daniel Vávra
12. 5. 2025

Školství je zadarmo. Zákon nabídky a poptávky nefunguje.

Tereza Hrabinová
15. 5. 2025

Od 14. června do 6. července ožije Litomyšl hudbou a tancem. Tématem 67. ročníku festivalu...

Pavla Žáková
13. 5. 2025

Mistrovství světa v ledním hokeji 2025 se pomalu, ale jistě blíží k play off. Odehraná je víc než...

khr Karel Hrdina
13. 5. 2025

Osmdesátiletý senior utrpěl vážná zranění poté, co ho ve Vodňanech na Strakonicku srazil vlak....

Lidovky.cz, ČTK
15. 5. 2025

Írán je připraven podepsat s americkým prezidentem Donaldem Trumpem jadernou dohodu výměnou za...

Zuzana Stiboříková
15. 5. 2025

Do 15. května musí mít poplatníci uhrazen nový zvýšený koncesionářský poplatek na Český rozhlas a...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz