ČÍNSKÉ E-SHOPY: Mladí kašlou na ekologickou stopu a lidská práva
Silný nástup čínských internetových tržišť sebral českým e-shopům 10 až 15 % jejich tržeb. Současné kroky americké administrativy mohou vést k tomu, že tato tržiště budou dále posilovat svou přítomnost v Evropě na úkor USA, obávají se tuzemští internetoví obchodníci.
Nástup čínských e-shopových agregátorů, jako jsou např. Shein nebo Temu, snižuje tržby českého e-commerce prostředí o 10 až 15 procent. „Nákupy na mimoevropských e-shopech, kde vládnou hlavně ty z Číny, rychle rostou především u mladé generace. Mladí už na mimoevropských tržištích uskutečňují téměř třetinu ze všech svých nákupů,“ vysvětluje Tomáš Čupr, ředitel PPC Profits, jedné z velkých firem on-line marketingu v České republice. „Právě tyto obří obchody s agresivní cenovou politikou zcela ovládly trh. Zajímavé přitom je, že při těchto nákupech už (nejen) mladou generaci netrápí bezpečnost, ekologická stopa ani lidská práva, ale zajímá je jen široký výběr a nízká cena.“
Současné kroky administrativy amerického prezidenta a možná celní válka přitom podle něj mohou znamenat, že čínská tržiště ještě zesílí svou přítomnost v Evropě. „Ta největší tržiště v poslední době stahují svou reklamu na sociálních sítích v USA, o to více nyní budou cílit na Evropu. Těží přitom z nerovných podmínek hry a Evropa na narovnání těchto podmínek není v tuto chvíli připravena,“ domnívá se Tomáš Čupr.
Pro férové působení čínských tržišť na evropských trzích tak je podle něj nutné sjednotit podmínky a schopnost vynutit dodržování evropských pravidel a zákonů. Týká se to nejen daňové oblasti, kde např. u DPH utíkají miliardy eur. „Bavíme se i o jiných aspektech, jako je třeba ekologická stopa, nedodržování pracovních podmínek a lidských práv, bezpečnost výrobků, používání nebezpečných materiálů nebo třeba to, že tyto výrobky nepodléhají testování či nemají k dispozici manuály odpovídající evropským požadavkům,“ říká Čupr.
Nástup velkých agregátorů podle něj přispěje ke konsolidaci českého trhu. V České republice je nyní okolo 50 tisíc e-shopů, to je na obyvatele prakticky nejvíc v Evropě.
Český statistický úřad oznámil, že internetovým a zásilkovým obchodům v prvním letošním čtvrtletí meziročně tržby vzrostly o 16,1 procenta. Růst maloobchodních tržeb činil celkem 3,3 procenta.
Psáno pro Svět hospodářství