Neviditelný pes

BIG EXPERT: Zahraniční trhy

25.7.2020

Názory expertů na budoucí vývoj na vybraných zahraničních trzích sledovaný prostřednictvím indexů a porovnání s českým kapitálovým trhem (PX) v horizontu jednoho měsíce a půl roku, v týdnu od 20. 7. 2020.

Odhad expertů pro období 1 měsíc a pro období 6 měsíců

UkazatelHodn. 17. 7.PrůměrMediánZměna v %IntervalRůstPokles
PX949,03926950-2,47810 - 98043
Dow Jones (US)26671,952593926500-2,7523100 - 2700034
NASDAQ C.(US)10503,1997509650-7,177900 - 1200025
FTSE 100 (VB)6290,3062226200-1,095650 - 670025
DAX (Něm.)12919,611213612300-6,0710200 - 1300016
Nikkei 225 (Jap.)22696,422176422250-4,1119100 - 2280016
UkazatelHodn. 17. 7.PrůměrMediánZměna v %IntervalRůstPokles
PX949,039609601,16850 - 101052
Dow Jones (US)26671,952607126600-2,2523000 - 2800034
NASDAQ C.(US)10503,1998509950-6,227050 - 1280034
FTSE 100 (VB)6290,30646464502,775500 - 740052
DAX (Něm.)12919,611260713200-2,4210900 - 1420043
Nikkei 225 (Jap.)22696,422192922400-3,3819000 - 2460034

 

Názory experta:

Petr Pelc, CYRRUS

Automobilový sektor pod tlakem

V Evropě se v letošním roce odhadem prodá o čtvrtinu aut méně než v loňském roce. Návrat k růstové křivce bohužel neočekáváme letos ani v příštím roce. Situace následujících let bude hodně závislá na souhrnném objemu všech ekonomických dopadů letošní krize. Producenty automobilů trápí nejen ekonomické zpomalení, ale i rostoucí tlak nesplnění nových emisních limitů a stále rostoucí tlak na elektromobilitu. Za první pololetí letošního roku se v Evropské unii prodalo o téměř 40% méně automobilů ve srovnání s prvním pololetím 2019. Z pohledu druhého pololetí letošního roku neočekáváme výraznější nárůst poptávky po automobilech. Většina evropských producentů tak i v následujících měsících bude pod velmi velkým tlakem.

Podíl evropské produkce automobilů v celosvětovém měřítku má nadále klesající trend. Na loňských 15% již zřejmě Evropa v nejbližších letech nedosáhne. Souběžně s tím stále roste podíl čínské automobilové produkce, která loni zaujímala 27% a v následujícím desetiletí by mohla překročit třetinový podíl na celosvětové produkci. Jinými slovy každé třetí auto nově uvedené do provozu, bude vyrobeno v Číně.

Úspora nákladů je stále velkým tématem a lze předpokládat, že bude nadále docházet k jednotlivým akvizicím a fúzím v rámci tohoto odvětví. Nejnovější oznámené spojení italsko-americké automobilky Fiat Chrysler s francouzskou PSA Group je toho jasným důkazem. Nově vzniklý subjekt ponese název Stellantis a svou velikostí se zařadí na čtvrté místo za firmy Volkswagen, Toyota a Renault-Nissan. Ani tyto velké firmy však s akviziční činností pravděpodobně nekončí.

Jedním ze zásadních faktorů, které mohou pro letošní a příští rok situaci v automobilovém sektoru ovlivnit, je rozsah případné druhé vlny koronavirové nákazy a jejího dopadu na celosvětovou ekonomiku. V tuto chvilku je vývoj následujících měsíců jen velmi těžko predikovatelný. Pokud by se případná druhá vlna pandemie nepodepsala obdobnou měrou na ekonomickém vývoji, mělo by to pro automobilový sektor znamenat naději na určité oživení v následujících letech.

Jan Němeček - BH Securities
Petr Pelc – CYRRUS
Marco Marinucci - Generali Investments CEE, investiční společnost
Libor Stoklásek - GRANT CAPITAL
Jiří Zendulka - Kurzy.cz
Aleš Charvát - UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia
Jaroslav Brychta - X-Trade Brokers

Tabulky obsahují souhrn odhadů expertů jednotlivých uvedených v seznamu. Sloupec „Aktuální hodnota“ jednotlivých ukazatelů uvádí hodnotu sledovaných indexů (páteční uzavírací hodnota), ze které při svých odhadech experti vycházeli. S touto hodnotou budou odhady expertů po uplynutí období jednoho či šesti měsíců porovnávány pro vyhodnocení úspěšnosti. „Medián“ je číslo, které leží uprostřed podle velikosti uspořádaného souboru odhadů a „Interval odhadů“ uvádí minimální a maximální odhad souboru. Sloupce „Růst/Pokles“ udávají počet expertů předpokládajících, že index v uvažovaném období vzhledem k aktuální hodnotě vzroste nebo poklesne.
Pozn.: Odhady mají formu nezávazných názorů s ohledem na předpokládaný vývoj v příštím jednom měsíci a půl roce. Skutečnost se však může velmi podstatně lišit od odhadu expertů. Experti ani Kurzy.cz nepřebírají žádnou zodpovědnost za tyto odlišnosti.

Petr Pelc


zpět na článek