Hoří vám elektroauto? Nebo to vidíte? Rychle nohy na ramena a utíkejte pryč! Jde bez nadsázky o život!
Masivní a ekonomicky neodůvodnitelná podpora elektromobilů s sebou nese řadu problémů. Ponechám stranou třeba naprosto nedostačující infrastrukturu dobíjecích stanic nebo stamilionové náklady, které s sebou ponese přestavba a vybavení servisních středisek a autoservisů. Pojďme si představit zcela běžnou věc, že v důsledku havárie nebo technické poruchy vůz vzplane. Nevím, jak vy, ale já jsem už za život několik aut hořet viděl. Předpokládám, že četnost těchto požárů bude řádově stejná u všech typů aut. To, že nevidíme hořet elektromobily, je způsobeno pouze tím, že jich zatím je statisticky bezvýznamné množství. Ale to se velmi rychle mění.
3. března 2019 u Globusu v Letňanech. Tam jsem si jen cvakal mobilem a koukal na zásah hasičů. Kdyby tam hořel elektromobil, tak utíkám jak splašenej! (Jan Dočekal)
Pokud vzplane klasický vůz se spalovacím motorem, tak někdy stačí, aby člověk vzal hasicí přístroj a je po problému. V horších případech přijedou hasiči, stoupnou si kolem, 15 minut hasí, zkontrolují motorový prostor a maximálně pak odklidí vapexem rozlité náplně. Auta „bouchají“ jen ve filmech. Vrak se může odtáhnout.
Pokud chytne elektromobil, tak nic nehaste, ale vezměte rychle nohy na ramena a volejte hasiče. I ti s touto situací budou mít veliký problém. Proč?
– musí auto zajistit klíny, aby se nerozjelo. Elektromobily to dělají svévolně. Auto může být v tzv. „ready stavu“ připraveno k jízdě. Takže je i problém zaparkovat v dráze hořícího stroje (někdy to ale nejde jinak). A přistupovat k autu zásadně z boku.
– hrozí jim možný úraz elektrickým proudem. Vozidlo používá vysokonapěťové systémy, může zde být až několik set voltů. Navíc musí dát pozor na rychlý rozvoj požáru v počáteční fázi – explozivní hoření HV baterie s možností jejího roztržení. Během 15 sekund může teplota dosáhnout až 400 stupňů Celsia.
– takže ho musí odpojit od proudu. Pokud se to nepovede, tak se nedá hasit a hasiči se jen můžou koukat na táborák a maximálně tak chránit okolí. Ani špekáčky na tom nejdou opékat.
– složité je i vyprošťování uvízlých osob. Nelze při tom postupovat stylem: tady to přeřízni, dostaneme ho ven. VN napětí totiž není spojeno jen s pohonem. Někde jej využívají i klimatizační a další systémy. Takže pokud hasič vůz nezná, tak mimo toho, že se nadýchá jedovatých zplodin při vyprošťování pasažérů (což je asi prvotní akce) riskuje, že ho kopne pár kilowatt.
– musí použít dýchací přístroje. Při požáru baterií se uvolňují toxické látky.
– musí vůz nadzvednout (to lze pouze v přesně stanovených místech – u každého auta jsou pochopitelně jinde), aby mohli chladit baterie i zespoda.
– měli by na voze najít QR kód, který jim třeba poví, kde jsou odpojovače vysokého napětí, příslušná VN pojistka a již zmíněné body na zvedání vozu.
– zkušenosti ukazují, že k tomuto typu zásahu nestačí jedna hasičská jednotka. Ideálních je prý tak 50 hasičů.
– měli by mít nastudované materiály, jak se který konkrétní vůz hasí. Tesla má třeba různé manuály k hašení různých modelů svých aut. Jednotný postup neexistuje.
– možná budou mít i problém s dostatkem vody. Údajně na běžný požár elektromobilu je jí zapotřebí až 12 000 litrů.
– použitá voda se pak musí odborně zlikvidovat. Cena této likvidace se podle tyrolského Kronen Zeitung pohybuje kolem 250 eur (asi 6.500 korun) za metr krychlový.
– nehledě na to, že se musí dekontaminovat zemina v okolí požáru, protože je zasažena toxickými prvky.
– no a normální auto hasí desítky minut, elektromobil hodiny.
– ihned po likvidaci ohně nesmí být v okolí žádné auto ani jiný hořlavý materiál – hrozí znovuvznícení.
– a když to konečně uhasíte, tak to auto musí minimálně na 24 hodin do karantény. Zpravidla se buď zasype celé pískem nebo ponoří do kontajneru s vodou nebo inertním plynem. Ale zase: jak ho tam dát? To znamená mít ten kontajner + vodu do něj + jeřáb u každého zásahu.
A pak jsou zde další možné komplikace:
– představte si takto složitý zásah u hromadné havárie ve stylu Kobry 11. Třeba 10 aut v sobě. Jak rychle poznat, co je elektromobil, jak k němu zajet, přistavit kontajner (dva kontajnery?), jak zamezit vzniku sekundárních škod apod.? Neřešitelný problém.
– a co třeba oheň v podzemních garážích? Jak tam dostanete chladicí kontajner nebo náklaďák s pískem? Kam se tam vsákne to neuvěřitelné množství vody? Tam na to kanalizace není dimenzovaná. A jak tu vodu potom dekontaminujete?
– a co třeba požár elektromobilu, který je připojen na nabíjecí stanici. Bez klíčků od vozidla jej prostě nelze odpojit od sítě.
Z toho všeho plyne, že elektromobil se asi nějak uhasit dá, ale …. s několikanásobně vyššími náklady a navíc se zpravidla vždy jedná o totální škodu. Auto je prostě na odpis. Máme zde další subjekt, který tyto parametry velmi pečlivě vyhodnocuje a tím jsou pojišťovny. Co myslíte – budou tyto zvýšené náklady krýt ze své marže? Tipuji, že ani omylem.
Mimochodem – prostory pro karanténu vozu po nehodě (nebo přijatém do opravy) musí mít i každý servis pro tyto vozy. Musí je mít na sledovaném otevřeném prostranství alespoň 24 hodin a minimálně 15 metrů od dalších objektů. To znamená další stamiliony investic jen v rámci ČR. A to nezmiňuji další problémy, které se týkají např. odtahových služeb. A už vůbec neřeším ekologickou likvidaci těchto vraků.
……….
Ne – nejsem proti novým technologiím. Ale třeba přechod od koňských potahů k automobilismu byl zcela dobrovolný. Tomáš Garrigue Masaryk nebo František Josef I. rozhodně nenařizovali, že před kočár se v rámci ekologie smí zapřahat maximálně dvojspřeží místo osmispřeží, že se musí snižovat spotřeba ovsa a zavádět ekologické podkovy. A vůbec – v zájmu čistoty veřejných prostranství každý, kdo dobrovolně odvede koně k řezníkovi, dostane dotaci na nový automobil. ….. Nic z toho nebylo nutné. Lidé prostě chtěli něco nového, lepšího, ekonomičtějšího. Přišli na to sami od sebe. Rozhodli se SVOBODNĚ! Prostě to bylo výhodné. Srovnejte s dneškem, kdy nám evropské „elity“ násilím nutí něco, co nikdo nechce a co přináší více problémů než užitku. A to jsem v tomto blogu zmínil jen jeden jediný aspekt s tím související. Pojďme se zasadit ZA NEZÁVISLOST v dopravě. Každý ať si sám zvolí jak, čím a za jakých podmínek chce cestovat!
Zdroje:
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/tesla-pozar-rakousko-hasici-elektromobil.A191107_104746_zahranicni_knn
https://www.autorevue.cz/jak-uhasit-elektromobil-i-hasici-se-teprve-vzdelavaji
https://www.auto.cz/je-to-spocitane-tesla-model-s-vyprodukuje-vic-oxidu-uhliciteho-nez-mala-benzinova-auta-111148
Autor je zastupitel Prahy 6, místopředseda Svobodných
Převzato ze Svobodni.cz se souhlasem autora