20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

AUTOMOBILISMUS: Budeme všichni jezdit na baterky?

Je pravda, že elektromobily představují jeden ze směrů budoucího vývoje. Neboť v individuální dopravě se budou stále více uplatňovat elektrické motory s vyšší účinností, než jakou vykazují běžné motory spalovací.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Janotová 21.9.2021 16:38

Díky, tohle vypadá zajímavě a hlavně snad i použitelně. Zajímalo by mne co, je tou organickou kapalinou, která na sebe vodík váže, jak je na tom s výbušností a hlavně jaká je cena (je-li to v uvedeném odkazu, tak se za dotaz omlouvám. jen ve volné chvíli nakukuji na Psa).

H. Paculová 21.9.2021 17:21

To budete muset pohledat odbornou literaturu. Já jenom vím, jak už tady bylo dříve v jednom článku řečeno, že inovativní přístup k přeměně vodíku vázaného v LOHC na elektřinu se objevil již v 80. letech minulého století, kdy došlo k prvním pokusům s toluenem, který je převeden na methylcyklohexan hydrogenací. Základní myšlenka této varianty přišla z USA v roce 1975 a začala být v roce 1979 roz­víjena ve Švýcarsku. Dokonce byl tehdy postaven první prototyp nákladního vozu poháněného vodí­kem z dehydrogenace methylcyklohexanu, kdy se již vodík kontinuálně vyráběl pomocí katalytického štěpení methylcyklohexanu na palubě vozu. V roce 1983 byl pak navržen kompletní systém pro skla­dování a využití energie ve formě kapalného organického hydridu, přičemž všechny technické aspekty patřily mezi ty již v průmyslu zavedené. Jinak řečeno, v koncepci LOHC se vodík vyrábí elektrolýzou vody, katalyticky reaguje s toluenem a přeměňuje jej na methylcyklohexan. Tekutý orga­nický nosič vodíku se z výrobního závodu přepravuje podobně jako nafta a benzín ke klasickým pali­vovým stojanům, kde se dá čerpat do vozidel. K dehydrogenační reakci pak dochází v katalytickém reaktoru na vozidle. Více bylo již řečeno někde v odborné literatuře, zde je odkaz na původní článek z roku 1983 v International Journal of Hydrogen Energy:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0360319983900678?via%3Dihub

J. Ticháček 22.9.2021 8:47

Takže si do auta naleju 50l methylcyklohexanu. Z toho bude během jízdy získáván vodík, zbylý toluen bude skladován v druhé nádrži a při dalším tankování odčerpám z auta 48l toluenu a naleju padesát litrů methylcyklohexanu. To může napadnout jen někoho, kdo se toho toluenu dostatečně načuchal.

K. Wágner 22.9.2021 18:50

Tak otázkou tekutého organického nosiče vodíku se zabývají třeba inženýři ze Siemensu, co říkají, že technologie LOHC je vhodná pro výrobu elektrické energie na palubě mobilních aplikací, tedy i u kolejových vozidel. Proto také na vývoji technologie tekutého organického nosiče vodíku pracuje i tým odborníků ze Siemens Mobility, když vodíková technologie má být slibným řešením pro dosažení tzv. klimatické neutrality železniční dopravy. A do vývoje i využití technologie LOHC se zapojila i jihokorejská společnost Hyundai, která je hybnou silou budování infrastruktury pro doplňování vodíku v Asii i Evropě, tudíž LOHC považuje za slibnou technologii pro logistiku a skladování vodíku na čerpacích stanicích. Že by se všichni nadýchali toluenu...?

K. Wágner 22.9.2021 18:58

Podle techniků ze Siemensu je technologie LOHC vhodná pro výrobu elektrické energie na palubě mobilních aplikací, tedy i u kolejových vozidel. Proto také na vývoji technologie tekutého organického nosiče vodíku pracuje i tým odborníků ze Siemens Mobility, když vodíková technologie má být slibným řešením pro dosažení tzv. klimatické neutrality železniční dopravy. A do vývoje i využití technologie LOHC se s nimi zapojila i jihokorejská společnost Hyundai, která je hybnou silou budování infrastruktury pro doplňování vodíku v Asii i Evropě, tudíž LOHC považuje za slibnou technologii pro logistiku a skladování vodíku na čerpacích stanicích. Že by se tihle všichni nadýchali toluenu...?

R. Langer 21.9.2021 23:17

Ne, nevypadá. :-(

O. Karen 21.9.2021 11:02

Ty vodíkové bludy jsou především hrozně drahé a nepraktické. Vodík sám je dost nebezpečný materiál pro rutinní nasazení v automobilu. Baterky jsou ekonomický nesmysl, ale vodíková auta (ať už elektro nebo spalovací) budou ještě dražší.

H. Paculová 21.9.2021 10:45

V lednu 2021 oznámila automobilka Aion (součást GAC) dokončení vývoje grafenové baterie a znělo to jako sen: superrychlé nabíjení, dojezd 1 000 km, životnost 1 000 000 km. Svět zpozorněl, ale znovu zůstal v klidu – kolikrát už jsme slyšeli o podobných revolucích, ale nikdo takovou baterii ještě nevyrábí. Ale pak přišel 27. červenec a Číňané na Aion Technology Day ukázali baterii v akci:

https://vtm.zive.cz/clanky/svet-zaspal-v-cine-za-mesic-koupite-auto-s-grafenovou-baterii-a-dojezdem-1-000-km-nabije-se-za-8-minut/sc-870-a-211620/default.aspx

O. Karen 21.9.2021 10:56

K čemu je rychlonabíjení a velká kapacita, když nebude dostatečně kapacitní přívod elektřiny? Tyto vlastnosti (vyšší kapacita, rychlonabíjení), o které vědci tak usilují, paradoxně činí elektromobil méně použitelným a škodlivějším pro elektrickou soustavu.

P. Milan 21.9.2021 12:22

Jen aby v té Číně nedošlo k realizačnímu vystřízlivění.

J. Vlk 21.9.2021 12:29

Taková představa je nesmírně lákavá a při tom přemýšlení a snění se zapomene, že je utopistická.

H. Paculová 21.9.2021 21:10

Že by další utopie? Grafen je možné přidávat i do asfaltu a tím vylepšovat jeho vlastnosti. Ve Velkém Británii spustili unikátní projekt, první svého druhu na světě, v jehož rámci přidávají grafen do nového povrchu klíčové britské dálnice A1, která spojuje Londýn a skotskou metropoli Edinburgh. V rámci zmíněného projektu dojde k odstranění stávajícího asfaltu na zhruba 5 kilometrovém úseku britské dálnice A1 v její severní části. Pak bude položena nová vrstva asfaltu, do které vmíchají grafen přímo na místě stavby. Odborníci doufají, že populární grafen podstatně vylepší tradiční asfalt, především jeho odolnost a trvanlivost.:-) Pokud povrch dálnice s grafenem uspěje, mohlo by to znamenat významnou úsporu pro údržbu komunikací:

https://newatlas.com/materials/world-first-resurfacing-graphene-uk-road/

J. Ticháček 22.9.2021 8:56

Jasně. Odborníci doufají. Takže to na kousku dálnice udělali. A teď to budou pět až deset let okukovat a zjišťovat, jestli to opravdu funguje. Nectěte něco, čemu nejste schopna rozumět.

R. Langer 21.9.2021 15:17

Počkat, a kdo to jako kromě těch Číňanů viděl v praxi? 8-o

K. Wágner 21.9.2021 16:10

Na technologickém dni, kde korporace GAC veřejně demonstrovala ultrarychlé dobíjení nového modelu Aion V, který naplnil grafitovou baterii z 0 na 80 % SoC za 8 minut a ještě po dosažení 80% hranice stále dobíjel příkonem 481 kW, nebyli jen Číňané, ale i řada pozvaných zahraničních novinářů. Ti píšou o tom, že při nabíjecím napětí 855,6 V byl nový model schopen doplnit pak ještě 35,1 kWh za 4 minuty. Aby bylo možné dosáhnout takto krátkých dobíjecích časů, je nutné ovšem také poskytnout dostatečně výkonnou nabíjecí stanici. První byla spustěna ve městě Guangzhou. Jenže první vlaštovka ještě jaro nedělá, že...

K. Wágner 21.9.2021 16:12

Čína je pro nás moc daleko. Ale grafen je základním prvkem i baterie od Skeletonu. Údajně se dobije za 15 sekund a zvládne několik stovek tisíc cyklů bez výrazných známek degradace. V tom společnost s ústředím v Tallinu a výrobním střediskem v německém Großröhrsdorfu vidí největší výhody oproti lithium-iontovým bateriovým článkům. Firma navíc nedávno oznámila spolupráci na dalším vývoji s Technologickým institutem v Karlsruhe a podepsala prohlášení o záměru investic v hodnotě jedné miliardy eur s jednou z předních automobilek. Zprávu přinesl greencarcongress.com. Cílem dohody je uvést technologii na trh co nejdříve. Pravděpodobně se bude jednat o rok 2023, takže máme velkou šanci se toho dožít. Ale mělo by to být určitě dřív, než někdo u nás dokáže rozjet „gigatovárnu“ se sériovou výrobou lithium-iontovým bateriových článků...

R. Langer 21.9.2021 23:17

;-D ;-D ;-D

Kde že se takový akumulátor prodává? ;-D

J. Ticháček 22.9.2021 9:06

A všimla jste si, čím tu srandu nabíjeli? To je jako napsat, že lze postavit výkonnou vodní elektrárnu na malé říčce. Jde to. Stačí třeba stometrový rozdíl výšek mezi hrází a tou turbínou a že dvou kubíků průtoku získáte dost energie. Jenže kde sehnat těch sto metrů pokud možno svislé trubky od hráze dolů? A kde sehnat ten příkon pro to nabíjení?

J. Stehlik 21.9.2021 10:40

Článek hezký , ale prosadí se technologie s co nejmenšími náklady a největší efektivitou . A to zde v článku není vůbec zmiňováno .

To je jak známo na příkladu ameriky třeba vznik pásové výroby automobilu oproti ruční v evropě . Hezká je teď krize bydlení u nás . Když se nastaví systém vzácného zboží (převis poptávky) , tak je logické , že cenu budou určovat bohatí (drahota) . Ale stačí se podívat na řebříček dostupnosti bydlení .

https://www.numbeo.com/property-investment/rankings_current.jsp

A světe div se. Zase první stovku měst většinově obsazují města v USA . Ostrava na pěkném 189 místě (7,5 ročního platu) . Praha 428 místě s 18 ročním platy.

Jaké se nastaví regule , takové vypadnou výsledky a jen konkurence určí vítěze. Obávám se že evropu tohle nezajímá a jede ideologii plýtvání (dotace , regulace - drahota) . Což povede k úpadku.

K. Wágner 21.9.2021 9:15

Evropská komise chce automobilkám zakázat, aby jejich nové výrobky produkovaly emise oxidu uhličitého. Laik si mnohdy ani neuvědomuje, jaké paradoxy provázejí zavedení tohoto zákazu. Dojde tak i k zákazu výroby některých elektromobilů. Mezi elektromobily totiž patří i automobily s hybridním pohonem, což je označení pro kombinaci několika zdrojů energie pro pohon jednoho dopravního prostředku. U hybridního automobilu se jedná o kombinaci elektromotoru a spalovacího motoru a patří sem HEV (hybridní elektromobil), PHEV (plug-in hybridní elektromobil) i MHEV (mild hybridní elektromobil). Takovéto vozy od koncernů Volkswagen, Renault, Kia, Toyota nebo Hyundai, už v autosalonech nikdo neuvidí. Ovšem to znamená konec třeba i pro Škodu Octavia plug-in hybrid iV.

O. Karen 21.9.2021 11:06

Hybridy kombinují nevýhody obou technologií. Jediný důvod jejich existence je, aby auto prošlo příslušným testem EUROněco, samozřejmě s nabitou baterkou.

R. Langer 21.9.2021 23:18

Přesně tak! Klasický hybrid je absolutní nesmysl. ;-€

I. Pávek 21.9.2021 8:28

Pěkný článek pane Wágnere, takový v budovatelském duchu a to vždy někdo ocení. No elektrolýza vody je energeticky nejnáročnější reakce. Pokud je zdroj elektřiny nějak blízko slovu zadarmo a budou k tomu stačit dvě elektrody v kýblu bez dalšího zázemí a předzemí - proč ne. Ale kdyby to tak bylo snadné, už by to dávno bylo. Osobně si myslím, že se v tom budovatelském nadšení všelijak barevných progresívních nositelů pochodní pokroku nenávratně zničí další milióny hektarů zemědělské půdy, protože se rozmáchnou na zelené louce, což je nejsnadnější. A ve výsledku bude ,,rozpačité se škrábání se na hlavě" - tak na to okolo jsme jaksi nemysleli, za tu cenu se to jaksi nepovedlo. Nelze jen zlepšovat, každé zlepšení jde ruku v ruce s nějakým zhoršením. To zhoršení buď momentálně přehlížíme, nebo si ho buď neuvědomujeme nebo v tom nejhorším případě jeho řešení hodíme na příští generace. No mi už je to jedno, já jsem svoje vložil do výzkumu přeplňovaných naftových motorů v 70-80 létech. Osobně si myslím, že v konečné fázi motorizmu bude mít každý řidič i pasažér oválné díry v podlaze a obuv s protiskluzovou podrážkou.;-)

K. Wágner 21.9.2021 9:48

K těm elektrodám v kýblu: Čeští vědci získali ve Stuttgartu ocenění f-cell award za objev nové technologie v oblasti nanokatalyzátorů pro elektrolyzéry vody , díky níž se sníží náklady na výrobu palivových článků především díky využití menšího množství drahých kovů. Mohou tak zlevnit například automobily na vodík. Uplatnění vynález najde v kterémkoli odvětví, které využívá palivové články, tedy i v dopravě či energetice :

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/cesi-ziskali-cenu-za-novou-technologii-mohla-by-zlevnit-auta-na-vodik-174883

R. Langer 21.9.2021 15:19

Jako fantazie je to pěkné, ale já bych raději počkal až to bude fungovat v praxi. Zatím to totiž bohužel ještě NIKDY neklaplo. :-P

H. Paculová 21.9.2021 16:27

Ocenění f-cell award se uděluje za fatazie ? Vy jste fakt úplně mimo mísu...

R. Langer 21.9.2021 23:19

Ne, to tedy NEJSEM. :-P

R. Langer 21.9.2021 23:20

Jsem jenom praktický pragmatik. :-P

M. Šejna 21.9.2021 10:10

No jistě pane Pávku,

i já si vzpomínám, jak při hodině chemie, kdy nám učitel ukazoval, jak bouchá vodík, vyrobený elektrolýzou vody, vypadly pojistky v celé ulici.

Tak byl ten pokus energeticky náročný. ;-D

L. Písařík 21.9.2021 11:19

Neuvěřitelný případ. Znamená to, že vlivem výbuchu směsi vodíku se vzduchem došlo k totálnímu zkratu a školní pojistky, podepřené hřebíky, vydržely, ale shořely pojistky na trafu? Nebo, že by byla rána tak silná, že pojistky na trafu vypadly? Víte, že jsem se v přibližně stejných dobách učil ve fyzice, jak drátovat pojistky?( Protože nebyly k sehnání). Sám jsem se pokoušel o samovolnou reakci chloru+vodíku+vzduchu, iniciovanou ultrafialovým zářením, ale nikdy se nepodařilo. Usoudil jsem, že asi Slunce nesvítí dostatečně silně, protože pokus se konal - několikrát - n.v. cca 220 m. Odešel jsem od toho navždy a tak dodnes nevím, jestli to nebyl fejk.