29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

AUTOMOBIL: Znásilnění a deformace trhu

Největším problém dnešního automobilového průmyslu není až tak nedostatek čipů či dalších dílů, ale znásilnění a deformace trhu vinou politických regulaci, kdy se z auta se spalovacím motorem stal nejznámější fackovací panák

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Kučer 10.4.2022 9:24

Mohli bychom předělat naše tanky T-72 na baterky a byli bychom vzorem pro celý svět.

P. Rada 10.4.2022 10:20

Odhaduji, že "vzorem" pro pana Kučera by vzhedem k tématu osobní mobility mohly spíše posloužit civilně už hojně využívané a prakticky jedině na "baterky" fungující podpůrné systémy koloběžek, jízdních kol... nebo až drony.

Pak by třeba k neudržitelnosi "znásilněné" osobní dopravy přestal nejen spamovat či válečně vtípkovat, ale možná by byl schopen i něco konstruktě podotknout či dokonce navrhnout.

V. Kučer 10.4.2022 14:36

Navrhněte zrušit armádu a ušetří se CO2.

J. Pankovic 10.4.2022 16:46

...už se těším, jak to naše hrdinná mobilní pěchota na terénních elektrokolběžkách natře ruským tankům ;-)

...je to evidentně Putinův agent :-):-)

P. Diviš 10.4.2022 16:53

I na to je blbej.

J. Pankovic 10.4.2022 17:01

...(ne)užitečný idiot:-)

P. Rada 10.4.2022 19:34

Evidentně plácáte s hlouposti hlouposti.

Právě masivním monstům jako jsou auta či dokonce tanky může přeci oproti pěším či "koloběžkám" snáze dojít palivo. Protitankovou střelu nově třeba i "koloběžka" unese. Nejste Putinův agent?:

https://www.novinky.cz/valka-na-ukrajine/clanek/analyza-proc-tanky-na-ukrajine-dopadaji-jako-rytiri-u-krescaku-40392594

J. Pankovic 10.4.2022 19:54

Vy ste musel mít modrou knížku, že tý armádě tak rozumíte.

U Kresčaku to navyhráli idioti jako Rada, ale nová technika, jenže Zelení magoři nám tenkrát chtěli zakázat i pestní klíny :-)

Idiotem ste, idiotem zůstanete až do konce života...

...a pokud všechny své informace čerpáte z tak spolehlivých zdrojů, jako jsou How. novinky, tak vám nepomůže nic, vy Putinův neužitečný idiote ;-)

P. Diviš 10.4.2022 21:12

Stran Kreščaku si nejsem s novou technikou jist. Dokonce mám takový dojem, že tam zvítězili klasičtí angličtí lučišníci nad novomódními střelci z kuší. Ale už je to dlouho, co jsem to četl, tak to nevím jistě.

Že je Rada idiot, to je ovšem "vytčeno před závorku".

P. Diviš 10.4.2022 16:52

Pokud to není vnucováno, zakazováno a dotováno, jezdí si každý tím, co je výhodné. A dobroserové nemají čím vydírat. "Konstruktě" :-P

P. Rada 10.4.2022 19:37

Problém dneška jsou příznačně právě dotované fosily:

https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/iisd-presmerovani-dotaci-fosilnich-zdroju-by-mohlo-castecne-zaplatit-za-energeticky-prechod

J. Pankovic 10.4.2022 19:56

Problém dneška jsou dotovaní Grínpísáci jako Rada a IPCC

J. Kostelanský 10.4.2022 2:07

A co nabízíte jako alternativu? Evropa už dávno není pupkem světa. Už dávno neurčuje nejmodernější technologické trendy. Ty se už určují hlavně v Číně a Evropě nezbývá nic jen se přizpůsobit.

Pro Čínu není ekologie a náhrada spalovacích motorů elektromotory ideologii z dlouhé chvíle, ale životnou nevyhnutností. V Číně je alespoň 20 měst s 5 a více miliony obyvatel. Průmysl a velkoměsta se zde koncentrují na relativně malém území při pobřeží. Hustý smog tam byl, a asi pořád je zcela standardní součástí života ve velkoměstech. Není těžké si domyslet, proč svou silniční dopravu chtějí elektrifikovat. Mimochodem, už nějaký čas 99 % procent motocyklů, zejména malých skútrů, je v Číně poháněno elektromotory. Čínská velkoměsta ve velkém nakupují elektrobusy. Čínská firma BYD je jejich největším světovým výrobcem a pár set jich už jezdí i v Evropské unii. Ale také v USA.

I v osobní dopravě Čína stavila na elektrovozy. A celkem se ji v tomto směru daří. Čínska firma CATL je největším světovým výrobcem, ale i vývojářem baterii, vyvinula a pořád vylepšuje litium-železito-fosfátové baterie (LFP), které se obejdou bez kobaltu. Ty jsou tak kvalitní, že je do svých levnějších modelů s kratším dojezdem montuje i Tesla.

Navíc Čína má obrovskou výhodu ve své velikosti. Cokoli se v Číně vyrábí, tak se to vyrábí v obrovských množstvích. To samozřejmě snižuje výrobní náklady a rychleji vrací investované peníze. Což umožňuje rychleji inovovat a zpětně financovat další výskum a vývoj. Stačí se kouknut, jak se za posledních 10-15 let Čína stala z nýmanda ve výrobě telefonů světovým lídrem v oboru. Kdo v roce 2008, kdy měla Nokia 40-podíl na trhu s mobilmi, slyšel o čínských mobilech? A kde je teď Nokia a kde čínští výrobci?

Odkaz na článek z roku 2008 s grafem podílů jednotlivých značek výrobců mobilů:

https://www.idnes.cz/mobil/telefony/motorola-a-sony-ericsson-maji-problemy-letosni-rok-preje-korejskym-vyrobcum.A080417_165356_telefony_lhc

Nechci, aby to působilo jako oslava Číny. Ale taková jsou prostě fakta.

Pro

J. Kostelanský 10.4.2022 2:07

...

Proč to píšu? No proto, že stejný vývoj probíhá v Číně i ve výrobě elektrovozů. Čína se několikrát pokoušela dostat na západní trhy se svými spalováky. Vždy však neúspěšně. Hlavně kvůli jejich nevalné kvalitě. Elektromobily však mají být těmi čínskými vozy, které se i na Západě konečně prosadí. A nelze říct, že by se tenhle plán nedařilo pomocí malých kroků realizovat.

Pro většinu evropských automobilek je největším trhem Čína. Tam kromě trendu elektrifikace silniční dopravy probíhá i jiný velice důležitý trend. Západní auta pro Číňany přestávají být etalonem kvality, těmi se stávají vozy čínské. A výrobce elektroaut Tesla. Už jen proto, že evropské vozy se nemohli pyšnit nejmodernějším softvérem infotainmentu, na kterém si čínští zákazníci tolik zakládají. Tesla si však pozici etalonu pořád zachovává. Jednak vyrábí v Číně 600 000 elektrovozů ročně, a pak její softvér je několik let před konkurencí.

Pro evropské značky přestává v Číně kvést pšenka, i když tam mají výrobní závody. Výrazně to cíti koncern i Volkswagen a zejména škodovka. Cituji:

"Obří propad prodejů hlásí Čína. Pokles prodejů škodovek v nejlidnatější zemi je skoro až děsivý. Před třemi lety v říši středu česká automobilka prodala 341 tisíc aut ročně a tvrdila, že v roce 2020 by jich ráda prodala až 600 tisíc.

Jenže realita byla přesně opačná. V roce 2020 se propadla na pouhých 173 tisíc prodaných aut a pád se ani potom nezastavil. Letos bude úspěch i jen sto tisíc prodaných vozů, protože prodeje za první půlrok nepřeskočily číslovku 44 tisíc."

Zdroj: https://forbes.cz/byl-to-nejvetsi-trh-ted-skoda-auto-v-cine-skomira-a-resi-co-vlastne-bude-dal/

Co z toho vyplývá pro Evropskou unii? Jednak to, že Čína pro evropské automobilky přestává být tou slepičkou, co snáší zlaté vejce. A jednak velkou potenciální hrozbu, že až sem ve velkém začne exportovat své elektrovozy cenově srovnatelné se spalováky, tak evropské automobilky nebudou mít své spalováky komu prodávat.

Co budou evropští výrobci aut dělat pak? Škemrat v Br

J. Kostelanský 10.4.2022 2:10

... Škemrat v Bruselu, aby zavedl na čínské elektrovozy vysoká cla? To by byla ta nejhorší možnost, protože Čína by pak odpověděla uvalením cel na zboží vyrobeno v Unii. A když evropské automobilky nebudou s to konkurovat čínským, tak dopadnou stejně jako dopadla Nokia. Pád ze 40 % světového podílu na nulu. (Nokie, co se prodávají teď, jsou jenom o pronajaté značce. S původní Nokii nemají nic společného, jen to jméno.)

Jak jsem psal v úvodu, Evropská unie přestává být trendsetterem, teda tím, kdo nastavuje trendy. Pokud její výrobci mají přežít, musí se naopak umět trendům ve světě velice rychle přizpůsobovat. Jak to píše básnik "Kdo chvíli stál, již stojí opodál."

A články jako ten, na který reaguji, považuji za stejnou ideologickou omáčku, co má hodně daleko od reality, jako ideologické omáčky pocházející z Bruselu. Jen s opačným, tedy pravicovým ideologickým znaménkem.

J. Kostelanský 10.4.2022 5:10

Jedna poznámka, resp. jeden lehce ověřitelný fakt. Snad nikdo nepochybuje, že Švýcarsko si v Evropě dělá svou vlastní, mimochodem velice rozumnou politiku, do které si ze strany EU nenechá moc mluvit. A v loňském roce 2021 nejprodávanějším vozem ve Švýcarsku vůbec byl elektromobil Tesla 3, následován Škodou Octavia a Audi Q3.

Jak je to možný? Jak je tohle jenom možný? :-)

Zdroj: https://www.aargauerzeitung.ch/auto/auto-statistik-die-lieblinge-der-nation-ld.2235364

P. Rada 10.4.2022 5:30

To o čem píšete popisuje nebývalou dynamiku vývoje v oblasti osobní automobility. Nedivil bych se, pokud by zanedlouho přišli čínané s vlastní ale cenově násobně levnější variantou elektromobility kterou dnes typově představuje americká Aptera. Takovýto vývoj směřující ale i na změnu evropské silniční legislativy, by pak mohl výrazně pozitivně proměnit českou osobní dopravní situaci:

https://www.hybrid.cz/aptera-solarni-elektromobil-s-dojezdem-1600-km-ktery-nemusite-nabijet-jde-do-prodeje/

J. Pankovic 10.4.2022 5:44

...a když si připojíte dieselovou elektrocentrálu, tak můžete projet celou 66 v USA ;-)

L. Žaloudek 10.4.2022 10:37

Tak už chápu, proč v Číně otevírají dvě uhelné elektrárny týdně! Potřebují nabíjet baterie!

V. Církva 10.4.2022 11:33

Jo jo, pak že tu není čínská propaganda a pátá kolona. Číňané se jistě snaží ale především proto, že jim Západ dal hloupě know-how a dotace jdou na čínské výrobky což je naprosto sebevražedné. Západ se nechal (jakkoliv dobrovolně) Čínou vysát. Čína si svoje vlivy a ekonomiku chrání a buduje.

Západ mezitím řeší gendrové stereotypy, glorifikuje dogmatický přístup k liberálním celosvětovým obchodním podvodům a jinak nedělá nic.

Čína elektromobily vyrábí především proto, že ucítili skvělou příležitost. Číňani jsou stádovití, proto to neznamená že bateriové elektromobily budou skutečně cenově dostupné pro celý svět. Nakonec nebude ani za co by ten svět od Číny elektromobily bral. Tak jako nebylo normální zavazovat se k ruskému plynu, už dávno měl Západ řešit cla a přesun ekonomiky do Číny.

Evropan který si koupí čínské auto je 5 kolonu a přinejmenším by s ním být proveden převýchovný proces někde na Aljašce jako s Ujghry v Číně. V lepším případě by měl být zastřelen :-)

J. Kostelanský 10.4.2022 13:40

Pane Církvo, a u odborného lékaře jste už byl? Byste se divil, ale i na tak vážné stavy jako je ten váš již existují léky, které dokáží člověku velice ulevit.

P. Diviš 10.4.2022 16:54

Vám to evidentně nepomohlo.

J. Pankovic 10.4.2022 16:49

...tomu říkám výtrysk křesťanské lásky :-P

J. Pankovic 10.4.2022 5:40

...za propad prodeje Škodovek v Číně může hlupák Vystrčil, zasloužil by pětadvacet na holou ;-)

J. Kostelanský 9.4.2022 21:40

Já bych to řekl jinak: Co se týče elektromobility, Evropská unie dělá dobrou politiku, ale zlými metodami a prostředky.

P. Diviš 10.4.2022 0:36

Ani ta politika EU není dobrá, natož prostředky.

J. Plzák 9.4.2022 18:08

Soutěž o ceny?

Soutěžní otázka: K čemu je automobil?

A - Aby dopravoval lidi.

B - Aby vozil půltunovou baterii na špacír.

V. Mokrý 9.4.2022 18:41

Odpověď nečekejte z Bruseli.

J. Plzák 9.4.2022 20:46

Taky nejde o Brusel. CZ First!

V. Mokrý 10.4.2022 7:51

Tatím stále poroučí !!