25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

AUTOMOBIL: Inovace ve stínu politiky

Kdyby se někdo pídil po názorném příkladu, jak funguje princip jin a jang, dalo by se mu to předvést na současných debatách o klimatu a ochraně životního prostředí. Z tématu se stalo politikum, přičemž společnost ztratila schopnost o politice debatovat uvážlivě s respektem vůči zastánci opačného názoru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Kubáč 24.2.2020 10:17

Jak produkcí CO2 tak cenou nabíjení se elektromobily už dnes pohybují v těsné blízkosti konvenčních spalovacích aut. Až v budoucnosti ( kvůli "obnovitelným zdrojům ) nastane energetická krize - budou na tom ještě hůře - navíc s nutností recyklovat milióny baterií daleko toxičtějších než hliníkový + ocelový motor a plastová nádrž konvenčního auta.

J. Kraus 24.2.2020 10:03

Předpokládejme automobilistu důchodového už věku s přebytkem peněz, kterému se příčí, aby je dědici rozfrncali na dovolených na Seychellách, makčupikču a podobně. Jeho cesty vedou do blízkého nákupního centra nebo na 75km vzdálenou chalupu. Jako technika ho elektromobil přitahuje, dobíjel by doma v garáži nebo na chalupě, času dost. Zásadní otázka je vývoj ceny benzinu a el.energie v příštích letech. Čím více elektromobilů, tím dražší el.energie a hlavně její nedostatek vinou nedostatečného výkonu zdrojů a především přenosové soustavy. V Německu už nyní vše spěje k rozsáhlým blackoutům se všemi následky. Co říkají bývalí kolegové, někteří pracovníci v tamní přenosové soustavě prý v očekávání masových výpadků dávají výpověď, aby pak nebyli lynčováni nebo uvězněni - případ uvězněných italských seismologů je stále v paměti. El.energie, i bez elektroaut, bude zřejmě muset být zdražena i u nás opravdu drasticky a možná nebude k disposici vždy a všude najednou. To by náš pensista z té chalupy musel odjet na kole. Naproti tomu několik kanistrů s benzinem, pravidelně obměňovaným, by možnost jeho mobility výrazně prodloužilo. Jaká je životnost baterií taky ještě není pořádně odzkoušeno. Její výměna co pár let za cenu řekněme třetiny auta taky není nic lákavého. K tomu přidejme její obtížnou až nemožnou ekologickou likvidaci, což by pensistovi, sbírajícímu v okolí chalupy plasty a plechovky, možná vadilo nejvíc. V této chvíli tedy před elektromobilem jasně vítězí jeho klasické auto.

V. Kolman 24.2.2020 10:58

Vaše vize mobilního penzisty mě pane Krausi zaujala a pokusím se ji rozvinout.

Penzista podivín, se zálibou v elektromobilitě si pokryje střechu svojí chaty/chalupy/stavení FV panely a v létě bude energeticky nezávislý. Bude jezdi občas na nákupy a občas i do města, kde má svůj byt. Pro sichr si možná dá FV panel také na střechu svého E-přibližovadla. Do vzdálených krajů se dopraví prostředky hrom.dopr., nebo prostřednictvím synova/vnukova "smraďocha" na fosilní paliva. Pro případ nouze nejvyšší (zastánci perpetua mobile - zpozorněte!) bude v e-mobilu elektrická zásuvka, ze které akumulátorovou baterii svého e-mobilu kdykoli hravě dobije :-)

Vpřed ku světlým zítřkům elektromobility!!! Spojaři všech zemí - proletujte se!!!

S. Pavuk 24.2.2020 9:10

El.autá sú dotované zo štátneho rozpočtu. Občania by mali mať možnosť vyjadriť sa, či súhlasia, že časť ich daní je vyplácaná úzkej vrstve najbohatších.

M. Šejna 24.2.2020 9:00

Výrobci automobilů jsou občas sami proti sobě, včetně zájemců o nová auta.

Dnes existují limity na produkci CO2 pro výrobce automobilů. Čím více vyrobí automobilů s vyšší spotřebou, tím vyšší platí sankce do kasy EU.

Z tohoto pohledu je zcela nepochopitelná novodobá obliba SUV a dalších terénních vozů, jejich spotřeba je nadprůměrná, ale jeich význam pro normální každodenní cestování je nulový.

V. Kolman 24.2.2020 11:08

Na vaši otázku "nepochopitelné" obliby SUV a jiných mastodontů v běžné dopravě odpověděl pane Šejno už před mnoha desetiletími moudrý pan Jan Werich bonmotem: "To je blbý - to se bude líbit."

Také nechápavě zírám, jak se nové automobilní vozy neustále zvětšují a zvětšují a bachratí a bachratí.......

M. Šejna 24.2.2020 11:29

Přesně tak,

občas mám pocit, že budoucí majitelé aut, kteří mají pocit, že co největší auto je ukázkou jejich společenského postavení, si budou kupovat pro denní jízdy do práce autobudy nebo kombajny.

:-D

O. Kratky 24.2.2020 20:05

Ona "obliba" je taky i trochu vynucená nabídkou na trhu. Zkuste se podívat kolik typů MPV je na trhu. Pokud nejezdíte často do center měst, ideální vozidlo (Multi purpose vehicle) pro rodinu.

Podle mne výrobci chtěli dát na trh něco nového pro zvýšení prodejů a chytlo se to. Stejná blbost jako u kol MTB - 27.5 a 29", když 26" byla osvědčená, ale prodeje nestoupaly.

V. Petr 24.2.2020 13:02

Ostatně soudím, že EU musí být zrušena a ČTV zprivatizována.

Pak tyto problémy prostě ZMIZÍ!

Jinak, mě už asi čtyřikrát tahal na nezpevněném terénu traktor. To se SUV s pohonem 4x4 nestává.

J. Jaroš 24.2.2020 17:02

Jezdím od roku 1967 a ještě mne traktor netahal. Retezy. Eauta jsou dobrá pro normální denní jízdy. Kdyby nebyly tak drahé baterie uvažoval bych o něm. Citygo V Helsinkách v roce 1973 měli na firemním parkovišti el. pripojky pro vyhřívání motorů. Myslím že na sídlišti Tapiola taky.

M. Pivoda 24.2.2020 8:54

Chybný nadpis: Inovace ve stínu politiky.

Zasloužilo by si to přesnější nadpis. Zde bychom (klasicky dialekticky) mohli lépe vyjádřit hlavní myšlenku jako "Politika ve stínu inovací."

M. Pivoda 24.2.2020 12:37

Pointa ale spočívá v tom, že politický komentátor zde komentuje inovace.

A autor článku zde zapomněl napsat klíčový poznatek: Totiž, že politici se vždy snaží přiživit na jakémkoliv aktuálním tématu. Někdy to přiživení věci prospívá, ale dost často také ne.

V. Petr 24.2.2020 13:11

INOVACE se prosazují samy. Politicky se prosazují zhovadilosti!

F. Houžňák 24.2.2020 8:43

"Auto na politický pohon", škoda, že to nenapadlo mě. To je něco jako před lety zde vymyšlená "politická klimatologie".

V. Kolman 24.2.2020 11:18

Možná jste na tom (co se e-mobility týká) pane Houžňáku podobně jako já.

Jako malý kluk jsem si z kovové stavebnice (jisté nejmenované značky) postavil hračku - "autíčko". Aby jezdilo, dal jsem do něj malý elektromotorek a několik placatých baterií. Autíčko opravdu jezdilo. Nežli "došla šťáva" z baterek, ujelo "dokonce" šnečím tempem (a pouze rovně!) i několik metrů.

Byly to krásné časy mládí (byť ve svinské době).

J. Vintr 24.2.2020 8:29

Počet elektromobilů, které by bylo možno provozovat, je limitován možnostmi výroby a přenosu elektrické energie. Pokud by individuální nabíjení nebylo nějak centrálně regulováno (což si dost těžko dovedu představit) mohlo by třeba v zimním období způsobit přetížení sítě a její následný výpadek i v relativně malém počtu. Pokud by se ta regulace nějak dala zařídit, znamenalo by to zase pro uživatele, že by vždycky nemuseli mít nabíto,

M. Pivoda 24.2.2020 8:39

Diskutér J. Vintr nemá dnes dostatečně nabito. Pomozme mu.

Právě proto, provedl inovátor Elon Musk sloučení dvou technologických firem, Tesla (elektromobily) a Solarcity (solární panely jako krytina střech), přestože ekonomové se přitom chytali za hlavu. Dle ekonomů byl nesmysl slučovat dvě zdlužené firmy, ale z hlediska technologického to bylo docela přirozené využívání principu komplementarity.

Hlavní zdroj elektrické energie je třeba hledat lokálně.

P. Čoupek 24.2.2020 9:05

Nejl�pe t�en�m li���ho ohonu o ebonitovou ty�.

Masivn� elektromobilismus je kravina na e-tou.

.. a elekt�inu k dob�jen� z�sk�me z elektr�ren na zemn� plyn ?

P. Čoupek 24.2.2020 9:05

Nejlépe třením liščího ohonu o ebonitovou tyč.

Masivní elektromobilismus je kravina na e-tou.

.. a elektřinu k dobíjení získáme z elektráren na zemní plyn ?

M. Pivoda 24.2.2020 9:27

Wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_energy)

The total solar energy absorbed by Earth's atmosphere, oceans and land masses is approximately 3,850,000 exajoules (EJ) per year. In 2002, this was more energy in one hour than the world used in one year.

P. Han 24.2.2020 10:06

Což nemá nic společného se současnými možnostmi využití, případně skladování této energie, že?

A pastovat sem citáty, nesouvisející či velmi částečně související s tématem, umí každý. Zkuste třena tohle:

https://necyklopedie.org/wiki/Fekalismus

J. Vintr 24.2.2020 10:06

Aby vám solární panely na střeše auta stačily v zimě dobíjet baterii, tak by ta střecha musela mít plochu nejmíň tak deset čtverečních metrů.

M. Pivoda 24.2.2020 10:21

every little helps

V. Kolman 24.2.2020 11:50

No - 2 metry čtverečné jsou reálné a holt by vesničan jezdil 5x méně často.

Jak prosté - milý Wattsone :-)

F. Brnušák 24.2.2020 12:05

V top pripade vychazi podstane vyhodneji jizdni kolo, bude stat zlomek ceny, nespotrebuje zadlou ele energii a na 5x mene kilometru nez co najezdi autme prumerny vesnican nemusi byt clovek ani moc trenovany.

V. Kolman 24.2.2020 13:00

Souhlas pane Brnušáku. Akorát se mu na kole bude blbě vozit nějaký větší (rozměrnější) nákup.

M. Pivoda 24.2.2020 8:27

Neff sděluje moudrost: "... Můžeme sice nařídit zákaz výroby automobilů se spalovacím motorem k Novému roku 2030, ale bude to jako v té legendě o Jaroslavu Haškovi, který z pozice komisaře města Bugulmy za bolševické revoluce nařídil mužikům, aby se naučili do tří dnů číst a psát. ..."

Právě proto je třeba hledět dopředu na vzdálenější časový horizont a jednat proaktivně, nikoliv výhradně reaktivně. Toto čeští ekonomové ale určitě neumí (viz historie posledních 30 let od tzv. Sametové revoluce 1989).

Já jsem své studenty (v kurzu Inovace) například včas informoval, na základě předpovědí skutečného experta, amerického inovačního guru C. M. Christensena, uvedených v jeho knize z roku 1997, o předpokládaném vstupu elektromobilů do hlavního proudu zákazníků v dnešní době. To byla poměrně dobře zdůvodněná technologická předpověď, nikoliv politické provolání z tribuny. Nicméně když dnes C. M. Christensena v diskuzi připomenu, dostávám na jeho (i moji) adresu stále velmi agresivní a posměšné reakce (nejvíce zpravidla od anonymů). A to už se dnes Christensenova předpověď naplnila! Dnes už není pochyb, že C. M. Christensen měl pravdu a nic než pravdu. Agresivita v diskuzi ale neustoupila. Závěr: Starého psa novým trikům nenaučíš.

F. Brnušák 24.2.2020 12:30

Zatim to vypada, ze se spis potvrdi ze e-auta se do hlavniho proudu nedostanou i pres obrovsky politicky tlak. Uz dnes zacina byt kWh pro e-auta stejne draha jako benzin a to je benzin zatizen spotrebni dani.

To ze se casem el. energie pro e-auta zdrazi bylo jasne. Jen je prekvapive, ze to slo tak ryche. Smysl elektromobilu je jen pro lidi co maji garaz a dostacene silny jistic a dostatecne levny nocni proud. Pro ostatni lidi (v bytech nebo ti co topi necim jinym nez ele.energii) uz dnes nedava e-auto smysl a to to jeste ani nezacalo. Stat zatim nema potrebu davat na ele.energii spotrebni dan, protoze zatim nehrozi, ze prijde o prijem z PHM. Takze dnesni e-auta jsou technologicka hracka pro fikuliny bez nadeje na masovy uspech, protoze to proste neni ekonomicky unosne. Jedine co muze e-autum pomoci je obrovske zdaneni klasickych aut a PHM. Dnesni e-auta jsou proste nekonkurenceschopna a zatim to vypada, ze jeste dlouho budou.

M. Pivoda 24.2.2020 12:43

"... Smysl elektromobilu je jen pro lidi co maji garaz a dostacene silny jistic a dostatecne levny nocni proud. ..."

Smysl elektromobilů vynikne plně, ža budou jedit elektromobily bez řidiče-člověka. Člověk si pak jen objedná dopravní službu - k čemuž by v USA mělo docházet již po roce 2025.

Vývoj odvětví elektromobility probíhá zatím normálně. Zachovejte klid, prosím.

F. Brnušák 24.2.2020 14:49

Ano az za volantem nebude sedet ani jeden clovek tak to zacne fungovat.

Jen doufam ze se toho nedoziju.