23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

AUTA: Smrt benzínu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Novacek 28.3.2021 22:40

Tady maj, Dobeš, pádnou odpověď na ty svoje bláboly:

https://1url.cz/2KzUs

J. John 27.3.2021 11:14

Koňskou železnici ani parní lokomotivy nikdo nezakázal. Prosadilo se evolucí lepší, výhodnější řešení. Proto je nesmyslné direktivně zakazovat výrobu spalovacích motorů. Problémů je daleko více, než autor zmiňuje.

https://johnjiri.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=741802

J. Hajský 26.3.2021 21:22

Když mě bylo 11 (v roce 1957) jsem dostal velkou, výpravnou knihu o dopravě. Byla tam spousta zajímavých informací (namátkou značení železničních vagónů). V paměti mi ale zůstal obrázek čerpací stanice budoucnosti s nápisem: Uranol,život kol.

M. Pivoda 26.3.2021 20:55

Klíč k úspěchu: baterie. ???

Význam výkonnějších a levnějších baterií nepopírám, ale klíčem k úspěchu (při systémové inovaci) je především stav lidské mysli. (Anglicky mindset).

J. Koníček 26.3.2021 18:59

Vyborny a poucny prispevek. Ale asi Vas vetsina prispevatelu NP zkritizuje. Asi tak 85% komentatoru chce jenom slyset to co si chteji myslet, pokud mozno v opozici vsemu pokrokovemu, casto poucenych z ruznych "fake news" zdroju.

Celkem jednoduse se da vypocitat/odhadnout, kolik extra elektriny by se muselo v CR vyrobit, pokud ze dne na den by vsechna auta byla elektricka s Lithium bateriemi. 6 milionu aut, rocne prumerne ujedou mozna 10,000 km, paliva spotrebuji prumerne 7 litru na 100 km. To je rocne asi 4 miliardy litru paliva.

Spotreba elektriny na 100 km je priblizne 20 kWh. Bylo by hezke, kdybyste to pro ctenare NP vypocital, o kolik by se vyroba elektriny z dnesnich asi 80 TWh musela navysit. (Jedna se ovsem v realite o periodu 15 let)

F. Jan 26.3.2021 18:21

Co kdyby třeba debilní Hřib zakázal vjezd aut do Prahy, které nejsou napájeni jen solárními články a tahle zhovadilost by se začala šířit republikou. Obhajoval by to autor?

L. Novák 26.3.2021 18:32

Ale to je politický problém, ne technický. Když se to jeho voličům bude líbit, ať si to zakáže... ;-)

F. Jan 26.3.2021 18:19

Vše by bylo OK, kdyby to bylo dobrovolné a třeba i na základě nápadů automobilek. Jenže tohle je řízeno politiky, kteří mají autodestrukční sklony ve všem, co dělají. Jsou to lidé, kteří budou nakonec žít v oplocených ghétech pro bohaté, kde budou schováni před tím, co vytvořili. Elektrické auto se nedá nabít na ulici, takže je zatím jen pro lidi s rodiným domem nebo garáží. Těch je menšina. Pro chudší lidi to znamená návrat k veřejné dopravě. Co to s lidmi bez možnosti si pořídit auto udělá nevím, ale vím, co to udělá s těmi auty ke kterým se ti frustrovaní lidé dostanou.

V. Kolman 26.3.2021 14:38

Koupím vyřazenou 22000(?) litrovou cisternu na benzin/diesel a pozemek, kde bych ji mohl bezpečně zakopat.

Zn.: Levně;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

L. Severa 26.3.2021 14:14

Smrt benzinu ? Vůbec se nemluví o tom, co to udělá se zeměmi které si žijí, dokonce i v přepychu, jen díky těžbě nafty. Nedojde pak ke snížení ceny nafty a nevyužijí to třeba státy kterým ty emise nevadí, třeba tím, že ji třeba použijí ve větší míře než dosud na stroje v továrnách, nebo k výrobě elektřiny ? Těžko předvídat, jen mne tak napadlo jestli u části světa nedojde k nákladným změnám v technologiích, zatím co ti ostatní budou ty emise vypouštět bez omezení.

P. Dvořák 26.3.2021 16:20

Pochopitelně že u části světa nedojde k nákladným změnám v technologiích, zatím co ti ostatní budou ty emise vypouštět bez omezení.

Je opravdu těžké přijít na to, jestli naše část světa půjde nahoru nebo do . . . .

J. Kadeřábek 30.3.2021 16:19

Když ta ropa se víc používá v chemickém průmyslu jak v dopravě.

M. Slaba 2.4.2021 16:01

nebojte soudruzi, I zde naše pokroková strana přejde na elektrickou enargii! čest práci!

P. Kubáč 26.3.2021 13:57

Australská agentura pro životní prostředí spočetla, že po započtení vlivu pěstování bavlny by plátěná taška musela nahradit 17 000 tašek plastových ( 45 let nakupování 3x týdně ) aby byla ekologičtější.

Podobně pohánět auto přímo ( ruským ) plynem je výrazně úspornější než pohánět plynem elektrárnu a z ní nabíjet baterii.

Ba dokonce moderní auta v účinnost přeměny benzínu na pohyb překonala účinnost živých tvorů v přeměně tuků na pohyb ( tuky a ropná paliva mají stejný základ a jsou si chemicky i energeticky velice podobné )

Z těchto důvodů nevidím příliš velký prostor, ve kterém by ( bez donucení státu ) elektromobil porazil konvenční auto a to ani tehdy pokud by budoucí baterie byly na samé hranici fyzikálních možností.

Abych byl realista - roku 2035 se pravděpodobně dožiju a budu moci srovnat ceny benzínových ojetin z bazaru s novými elektromobily v salónu.

P. Kubáč 26.3.2021 14:02

Ajaj - zase překlep - 7000 igelitových tašek

L. Novák 26.3.2021 18:34

To už bude zakázáno prodávat spalovací ojetiny a budou se muset povinně sešrotovat... :-P

M. Kalíšek 26.3.2021 13:52

Článek mi přijde jako jasný pokus o posun Overtonova okna ;-).

P. Čoupek 26.3.2021 13:38

Autore, to snad nemyslíte vážně! Ona je na obzoru nějaká průlomová technologie ukládání výkonu do baterií? A k čemu to všechno? Elektřina se stejně bude vyrábět ze temního plynu, nebo se pletu?

M. Slaba 2.4.2021 16:03

K čemu revoluci, když mají štempl?

T. Kočí 26.3.2021 13:33

Kdyby bylo jasné, kde se budou brát ta kvanta elektřiny, a ono se to bude spíš zhoršovat, zbývalo by jen vylepšit auta a vybudovat napájecí síť. Takhle to vidím spíše na návrat k parním lokomotivám a autům.

P. Novotný 26.3.2021 13:20

Citace ze článku na autoforu:

Velmi zajímavé přitom je, že onen tlak EU nevznikl z ničeho. Za stále větší podporu elektromobility brojí v Bruselu především německá vláda tlačená koncernem VW. Už v minulosti jsme rozebírali, kdo je skutečným strůjcem regulací EU, neboť i když jdou zdánlivě proti automobilkám, ve skutečnosti mohou některým z nich i pomáhat tím, že dovolují plánovat budoucnost a nebát se toho, že konkurence přijde s něčím lepším - protože nic jiného nebude možné dostat na trh. VW vsadil všechno na jednu kartu, je to obrovský hazard a pokud mu úspěch jeho záměrů „nepohlídají” regulace, mohl by také prohrát.

https://www.autoforum.cz/predstaveni/eu-chce-uz-za-5-let-odstrelit-spalovaci-motory-jedinym-trikem-vitr-vane-z-nemecka/

J. Ganaur 26.3.2021 12:45

Počkáme na pár uhořelých a pak se uvidí.Jen bych u té bouračky nechtěl být.:-(

J. Kostelanský 26.3.2021 12:13

Suverénne najlepší článok o elektromobiloch, aký som kedy na Neviditelnému psu čítal.

Predstavujem si ten vývoj veľmi podobne.

Uvediem pár zákulisných informácií z dodávateľského reťazca v automobilkách, ktoré s článkom súvisia len okrajovo:

Moja sestra dlhé roky pracovala pre firmy, ktorý vyrábali "polotovary" pre automobilky. A je to presne tak, ako sa v článku píše. Napr. vývoj sedačiek sa začína niekoľko rokov pred samotným predstavením auta. Nerobí ho sama automobilka, ale subdodávateľ, ktorý svoje návrhy pravidelne a hlavne často s automobilkou konzultuje. Najlepšie sú v tomto smere nemecké automobilky, u nich to funguje viac-menej bez problémov. Úplným opakom sú automobilky francúzske. Tam vládne organizovaný chaos. Subdodávateľ pripraví nejaký návrh, automobilka medzitým zmení zadanie, dodávateľ vyvinie ďalší návrh, a tak sa to opakuje. Nezriedka sa potom stáva, že vývoj prebieha aj po spustení sériovej výroby. Pretože švy sa napr. po 15 000 začínajú trhať, sú problémy s airbagmi a ďalšie prkotiny.

Úplne najhoršia vec v tejto brandži je to, že subdodávateľ si nemôže slobodne vyberať svojich dodávateľov. Tí sú určení automobilkami. Častokrát sú dodávatelia subdodávateľov neschopní, čo sa týka časového plnenia či materiálovej kvality, ale vymeniť sa nedajú. Tento systém funguje všade. Až má človek z toho dojem, že niekto v automobilkách berie slušné provízie za to, že sa nejaká firma dostane do dodávateľského reťazca. No a ľudia v danej firme, keďže platia provízie smerom hore, sú si potom veľmi istí "v kramflecích".

L. Novák 26.3.2021 13:00

Že Kostelanský označí tu největší blbost za "suverénně nejlepší článek o elektromobilech, jaký kdy na NP četl", je dnes asi úsměvnou tečkou za EU snůškou nesmyslů, které sem autor článku přinesl. ;-D

P. Aron 26.3.2021 12:01

Až bude tobě, pionýre, čtenáři, třicet, pětatřicet let, vzbudíš se do světa, který už v mnohém nebude podoben dnešku. Budovatelé komunismu v Sovětském svazu i u nás budou mít k dispozici moderní automatizované závody, zvládnou zemědělské práce průmyslovým způsobem, budou pracovat šest hodin denně. V té době proniknou hluboko do tajů vesmíru.

To všechno se promítne do každodenního života: 250 milionů tun oceli ročně, hojnost všech prostředků, městská doprava zdarma, bezplatné stravování ve školních a závodních jídelnách, bydlení v prostorných bytech bez nájemného, levné nebo bezplatné turistické základny atd.

To není začátek fantastické povídky našeho časopisu, to je reálný dvacetiletý program Komunistické strany Svazu sovětských socialistických republik, o kterém píše, mluví a přemýšlí celý svět. Bledne sláva kapitalistické techniky a výroby.

J. Jurax 26.3.2021 12:12

Jo, tohle si pamatuju. Četl jsem to v ábíčku, když mi bylo 11. V roce 1960. Nepřipadalo mi to špatné - hojnost všeho, abych se nemusel každý pátek střídat s maminkou ve frontě na maso, což mne neskutečně štvalo, protože malý brácha nemusel a já jo, prostorné byty, kde bych mohl mít svůj koutek, ba snad i pokoj ...

A když mi bylo 40, vize dosud nebyla jaksi naplněna, zato svět budovatelů komunismu, co ji furt prorokoval, se zhroutil.

L. Novák 26.3.2021 13:02

Mladí si to asi budou muset zopakovat, když nejsou schopni se poučit z historie...;-)

V. Kolman 26.3.2021 14:32

Pamatuji pane Arone - žertovný to článek.

Podobně srandovní byl článek z období počátků televize (tehdy pochopitelně černobílé!), jak předělat v roce 1975, tedy v "daleké" budoucnosti první TV přijímač, vyráběný kolem roku 1953 - (Tesla 4001) v Československu na barevný přijímač.

Bylo to velmi jednoduché. TV (4001) se vyndal z "bedny" a před obrazovkou se nechal synchronně otáčet barevný filtr, cca půl metrového průměru. Nebylo to zas tak nesmyslné, jak se na první pohled zdá. Na stejném principu pracoval první barevný sovětský TV z roku 1953. Ten se ovšem k běžným občanům nedostal, "barevně" blikal a měl při pohybu barevné kontury obrazu. ;-D;-D;-D

A. Renjascu 26.3.2021 15:22

Jj také si to pamatuju. A to nám ještě soudružka učitelka říkala: milé děti, vy až budete velké, tak už vůbec nic nebudete dělat, protože to za vás všechno udělají stroje. A vy už budete jezdit jen na samou rekreaci, trávit volný čas kulturou a sportem... No půlstoletí fuč a lidé dnes dřou víc než za Komančů, rekreace jak fík.

A. Forman 26.3.2021 11:58

Smrt zeleným ideologům.