Neviditelný pes

AUTA: Poslouchá někdo Toyotu?

26.3.2021

Za posledních 20 let tato největší automobilka světa vyrobila na 4 000 000 automobilů na elektrický, či hybridní pohon, což je daleko nejvíce vozů tohoto druhu na světě. Ústy víceprezidenta pro výzkum a vývoj Roberta Wimmera vypověděl o nepřipravenosti potřebné infrastruktury minulý týden před Senátem Kongresu.

Toyota reagovala na prohlášení americké automobilky General Motors Co., která v duchu socialistického závazku daného Demokratické straně USA výměnou za dotace a daňové úlevy, ubezpečila pokrokovou část Američanů, že do roku 2035 zcela ukončí výrobu vozidel se spalovacím motorem.

Ještě ambicióznější budovatelský plán má však čínská automobilka VOLVO, vlastněná Zhejiang Geely Holding Group, která hodlá na elektrický pohon přejít už v roce 2030. Automobilka Ford Motor Co. po těchto prohlášeních závazek čínského VOLVA dorovnala a indická automobilka Jaguar Land Rover Limited toho samého chce dosáhnout dokonce ještě o pět let dříve, tedy v roce 2025.

GM, největší americký výrobce automobilů, je vůči Toyotě přibližně poloviční, jak co se týče celkovému počtu vyrobených vozidel, tak podílu na americkém trhu. K opatrnosti se přidal i největší výrobce spalovacích motorů na světě japonská HONDA.

Viceprezident Toyoty Wimmer podotýká, že pouze 2% ze všech světových vozidel jsou na hybridní nebo elektrický pohon a tento podíl poroste jen velmi pozvolna. Wimmer upozornil, že i tato 2% jsou tvrdě podplacená dotacemi a daňovými úlevami. Po amerických silnicích se prohání bezmála 290 milionů aut, z toho 98 procent na spalovací motor. Dosáhnout podílu 7 miliónu vozidel pouze na elektrický pohon, bude podle Wimmera znamenat vybudovat na 8 500 nových veřejných nabíjecích stanic, když v současné době je jich ve Spojených státech přibližně 1 500.

Jenomže to je řeč o pouze 7 milionech, přičemž socialistické plánování uvažuje do 20 let s 300 milióny vozy. A nejde pochopitelně o samotné nabíjecí stanice, nýbrž jde fakticky o novou americkou rozvodnou síť.

Nemůžeme si ušetřit poznámku k častým výpadkům elektřiny v Texasu a Kalifornii už v dnešní době, kdy podíl ve spotřebě elektřiny pro automobily je v zásadě nicotný. Využití větru a solární energie je velmi nespolehlivý zdroj pro výrobu elektřiny. Vítr je prostě v rozporu s našimi potřebami – generuje příliš mnoho energie, když ji obvykle nepotřebujeme, a generuje příliš málo, když jí potřebujeme více. Úložná kapacita, která by to měla zohledňovat, dosud neexistuje.

Další důležitou částí nové infrastruktury je samotný příkon pro vysokorychlostní nabíjení. Nejmodernější technologie umožňují dobít baterie za 30 minut. Toho se však nedosáhne doma v garáži, ale jen u speciálních dobíjecích stanic. Doba strávená na elektrické pumpě, je u těch nejrychlejších až pět krát delší, než u nejpomalejších benzínových pump. Natankovat elektřinu tak bude ve špičce hororová záležitost.

Podle výzkumníků z firmy Tesla hovoříme o dvojnásobné spotřebě elektrické energie, pokud mají být všechna vozidla na elektrický pohon. Na to nejsou – a za dvacet let ani nemohou být – Spojené státy připravené (pokud tedy nehodlají dvojnásobně zvýšit daň z příjmů).

Toyota netvrdí, že toho nelze za dvacet let dosáhnout. Toyota jen upozorňuje, zda si tyto astronomické náklady Demokratická strana v čele s Josephem Bidenem uvědomuje a zda o této fantasmagorii už pověděla svým voličům…



zpět na článek