19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

ANALÝZA: Opravdu chceme konec automobilů v EU?

Před nějakou dobou zveřejnila Evropská komise svůj nový klimatický plán zvaný „Fit for 55“. Bohužel se opět ukázalo, že v dnešní době o osudech miliónů lidí rozhodují nekompetentní a v daných disciplínách naprosto nevzdělaní jedinci, jejichž jedinou devízou je pouze jejich sebestřednost a ničím nepodložená sebedůvěra a sebejistota.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 5.9.2021 19:32

... zahájení výroby Apple Car proběhne v průběhu roku 2024, tedy za předpokladu, že se neobjeví větší komplikace. O vlastnostech Apple Car toho pochopitelně moc nevíme. Je však téměř jisté, že půjde o elektromobil, který nabídne určitou formu autonomní jízdy a zajisté nebude chybět ani provázání s ostatními produkty a službami Applu. ...

J. Ganaur 5.9.2021 12:54

Na elektrodebilitu nedojde.První Velké Zhasnutí vyžene klimablby na smetiště dějin!;-)

P. Rada 5.9.2021 18:27

Black-outy rozhodně hrozí. Zřejmě ale vůbec nemáte předsavu kolik a proč se jich každoročně ve světě i u nás odehrává. Tím méně o tom, co vlastně žene lidstvo k "Velkému Zhasnutí" na smetišti dějin.

U nás naposled: .. https://cnn.iprima.cz/silne-bourky-odstavily-temelin-tisice-domacnosti-jsou-bez-elektriny-28152

V USA naposled: ... https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/3362916-energeticke-spolecnosti-vyhodnocuji-dopad-hurikanu-ida-obnoveni-proudu-muze-zabrat

M. Pivoda 5.9.2021 11:56

Cituji z prvního odstavce článku: "... Všichni, kteří mají jen trochu ponětí o realitě definované fyzikálními zákony, trochu technického rozhledu a hlavně zdravý selský rozum, se teď musí ozvat. ..."

Ozývám se metaforickým dotazem: Už jste někdy byli v cirkuse na nějakém artistickém vystoupení a pochybovali o existenci fyzikálních zákonů na planetě Zemi?

Vězte, že energie na planetě Zemi je dostatek, pouze zatím nemáme dostatečně schopné "artisty", aby tu energii převedli do použitelné podoby pro zbytek lidí. Profesionálněji bychom ty zmíněné "artisty" mohli označit jako inovátory.

P. Rada 5.9.2021 12:30

Odvolávat se na "selský rozum" v souvislosti s fyzikálními zákony je projevem autorovových nedomyšleností.

Kdyby zde své náhledy obhajoval, tak bych se ho kontrolně zeptal proč je podle jeho selského rozumu obloha modrá nebo proč je naopak noc temná.

P. Vébr 5.9.2021 20:10

Vaše dotazy svědčí o nízkém vzdělání.

F. Kusák 5.9.2021 11:29

Pokud se bude nárůst instalovaných příkonů elektromobilů rozvíjet rozumným způsobem, cca v řádech statisíců DO PĚTI LET, pak se to dá asi zvládnout. To koneckonců tvrdí i ČEZ. Ovšem také zdůrazňuje, že se musí jednat o komplexní řešení. Při nějakém dramatickém růstu to může vyvolat kolaps energetiky. Velmi zajímavé názory na uvedené téma má i prof. Macek, "bohužel" také z ČVUT. Pro ty, kteří ho neznají přidávám třeba tento odkaz: https://www.facebook.com/watch/?v=2814918652064482

M. Šejna 5.9.2021 11:32

Samozřejmě, že se to dá zvládnout.

Do pěti let určitě přibudou pouze statisíce elektromobilů a nikoli miliony.

Při průměrném stáří českých aut okolo 14 let se ani nedá očekávat, že by do 5 let přibyl milion nových elektromobilů.

M. Šejna 5.9.2021 11:42

A ještě poznámka k elektromobilitě a snižování emisí CO2:

I já jsem přesvědčen, že přechodem na elektromobily se skleníkové emise nevyřeší.

Ale pokud budou města a silnice plná elektromobilů, výrazně se omezí smrad z výfukových plynů.

Já tedy rozhodně nepatřím k těm, kteří milují smrad a čoud z výfuku.

T. Zlesa 5.9.2021 11:18

Na serveru hybrid je pod tímto reklamním článkem zajímavá diskuse o zkušenostech našich vlastníků el. aut. S příklady.

https://www.hybrid.cz/hit-jmenem-elektricky-pohon-vyplati-se-jizda-elektromobilem/

P. Rada 5.9.2021 12:49

Poučný text ale je v něm presentováno velice zavádějící a nedomyšlené zjednodušení včetně neúplného vysvětlení:

..."Srovnávací testy odhalily, že investice do elektromobilu se vlastníkům vrátí po 100–200 tisících najetých kilometrech..."...

Jak se konkrétně testovalo ale uvedeno není.

Podstatnější vliv na efektivitu využívání energie má totiž míra sekventování dráhy. Kdo popojíždí po kilometrech až jen desítkách denně pro toho může být a bývá elektropohon podstatně výhodnější - jak pro polykače stokilometrových vzdáleností. Zásadní rozdílnost v efektivitě spalovacího a elektropohonu totiž nastává při provozu na krátké vzdálenosti kdy se spalovací motor nejprve "zbůhdarma" nahřívá a poté zas už v klidu chladne - kdežto elektropohon od prvé chvíle využívá násobné efektivity transformace energie na pohyb a tím výdej energie končí - nehledě na možnosti rekuperace během brždění - tedy na tvaru dráhy a dynamice pohybu.

M. Šejna 5.9.2021 10:02

Nejzábavnějši na celé dizkuzi o elektromobilitě je dojemná starost místních kritiků o to, že nebude dost elektřiny a dost kapacitnich kabelů na její distribuci.

A většina těch místních kritiků se ohání tím, že vystudovali ČVUT, takže vědí, že to nejde.

Jenže v Česku má tohle na starosti firma ČEZ-distribuce. Od této firmy jsem doposud nikdy neslyšel, že nezvládne distribuci elektřiny do všech těch nabíječek u pump a rodinnych domů, které se mají v budoucnu instalovat.

Naopak.

Zkuste jim poslat požadavek na nabíjecí stanici. Vždy vám vyhoví. Jen musíte zaplatit jističe.

P. Rada 5.9.2021 10:35

Také jsem tamním absolventem. Více se ale cítím absolventem následujícího skoro desetktát tak dlouhého období ve kterém jsem se nepřestal všestranněji učit.

Podivuji se proto argumentaci založené jen na úzkém zkušenostním období s jinošství či dokonce jen na certifikátu který nová doba umožnila některým dokonce koupit a ohánět se zbytek života titulem jako novodobým tabu.

Proto mám naopak za to, že ledacos jde - když se chce. Pravidelně ale zatím spíše přehlíženými málo prošlapanými cestičkami. Konzervativci takové možnosti změn paradigmat vylučují nejstriktněji a nejhlasitěji. Může to totiž posléze ovlivnit až změnit celý jejich zamilovaný životní scénář.

V. Bok 5.9.2021 11:18

No, spíš mě připadá, ze jste z lety vše zapomněl:-) No, i nesmysl, když je dobře vyargumentovaný a stokrát i více opakovaný, může přinést své ovoce.

Sveho casu to byla vira v tom, že špenát silně podporujeme vyvin kostnich jader u miminek... Je pry v nem mnoho zeleza atd.. no, nam to taky doporučovaly vsechny dochtorky a tak jsme cpsli děti, az meli zelená tentononc:-) Jo, pak se ukázalo, že oficiálně uváděné hodnoty jsou chybné o dva řady. No, tohle je neco podobneho. Z vyvoje počas několika let se delá modla. Pritom takove vykyvy, i mnohokrát větší, jsou v historii země úplně normální. To zeme zažila už mnoha tisíckrát.

Ja spis vidim problém ve znecisteni odpady ( mezi těmi má co2 jen malinkou vahu) průmyslové i ty nase lidské. Zeme je potřeba řádně uklidit. Ale bohužel, prostředky se vynaloží na uplne nesmysly. Je to takové vyhánění čerta ďáblem. ... Vlastne ne, čerta ne. Člověka.

P. Rada 5.9.2021 12:24

Ano léty se zapomíná. Právě když nejste schopen věcně argumentovat a reagujete projevem: .."No, spíš mě připadá"... tak je to o popírání, neznalosti nebo jen zapomínání?

Věcněji. "Malinkou váhu" má CO2 v atmosféře odjakživa - ale nikoli už malinkou vlivnost na IR záření. Víceatomových plynů je totiž v atmosféře velmi málo. Nebýt v atmosféře Země dostatek CO2 (min 200ppm) propadla by se nutně do stavu sněhové koule - což se také v padávnu na čas milionů let stalo. Země pak ožila jen díky sopečnému obohacování atmosféry kysličníkem uhličitým. I koncentrace do 260ppm by ještě mohly navozovat opakování dob ledových. Změna oné původní váhy z 260 na koncentraci 280ppm což už ale v důsledcích i s vodní párou eliminovala Milankovičovičovu precesi před 5 tisíci let a navodila enormě dlouhou dobu meziledovou - holocén. Dnes je ale už koncentrace + 40% oproti předindustriální době a dál roste a s tím teploty a hlavně dynamika podnebí sev polokoule.

https://faktaoklimatu.cz/infografiky/teplota-22000-let

https://faktaoklimatu.cz/infografiky/cykly-koncentrace-co2

Radiačně aktivní plyny působící v oblasti 10mikrometrů tak i přes svou váhovou nicotnost navozují významnou dlouhodobou změnu radiační bilance natolik, že se planeta včetně oceánů a pevnin globálně otepluje tempem které biosféra nepamatuje desetimiliony let.

Vaše tvzení: ..."takove vykyvy, i mnohokrát větší, jsou v historii země úplně normální" ... je tedy zcela mimo civilizační i celou holocénovou a nakonec nejpravděpodobněji i třetihorní realitu.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/All_palaeotemps.svg

Poslední větší výkyv jak ten ke kterému máme právě nakročeno - a to jak gradientem tak mírou - nastal na K/T rozhraní před 65miliony let následován vyhynutím dinosaurů. Ten podle archeolog. pozůstatků nepřežilo nikde nic hmotnějšího jak 23kg. Další fakta lze dohledat v poslední zprávě IPCC.

https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/

Takto může člověk s planety záhy vyhnat sám svou civilizaci.

F. Kusák 5.9.2021 10:36

No to máte pravdu pane Šejno, takového absolventa humanitních studií (a principálně nemám nic proti těmto oborům) to ani nenapadne. A tak je to správně. Nepochybovat a věřit.

M. Šejna 5.9.2021 10:54

Pochybovat ve vědě je motorem pokroku. Jenže vědec nebo technik nemůže jen pochybovat. Musí předložit důkazy pro podporu svých pochybností.

Já také často pochybuji, když se mi nejaká čísla nezdají. A technici společnosti ČEZ-distribuce mají v popisu práce také pochybovat a řešit technické problémy a technické limity.

No a žárný technik zatím v ČEZ-distribuce zatím nebije na poplach, že rozvodná sít nezvládne elektromobilitu. ;-)

M. Hanko 5.9.2021 19:48

Pane Šejno, jak to víte? Jak víte, že nebije?

KDYBY platilo, že vy nebo já nejsme schopni v této chvíli dohledat žádný ucelený písemný text nějakého takového technika, který by toto tvrdil, plyne z toho, že žádný takový neexistuje?

A I POKUD NEEXISTUJE, plyne z toho snad, že neexistuje od žádného takového člověka např. neveřejný příspěvek na sociálních sítích, případně veřejný, ale nám nepřístupný, jelikož nepatříme do okruhu jeho přátel?

A I POKUD neexistuje ani žádný takový, plyne z toho snad, že žádný takový technik neprojevuje tyto názory a přesvědčení jen mezi svými přáteli - např. proto, že nemusí sociální sítě, či se obává publikovat podobné názory v novinách?

Závěrem - já OSOBNĚ znám technika ze společnosti EON, se kterým chodím na pivo, a který zmíněné obavy naprosto sdílí a barvitě líčí, kterak se tyto a další záležitosti již nyní zásadně projevují v jeho praxi. Psát o tom články naprosto logicky nehodlá, stejně jako já nepíšu veřejné články o nešvarech v mé firmě. Nehodlám přijít o zaměstnání a on též ne.

F. Kusák 5.9.2021 10:40

Bože ty svatá prostoto! To je argument jak "bejk".

M. Šejna 5.9.2021 10:56

Přírodo, ty ateistická složitosti. Vy jste právě argumentoval jak "vůl". ;-D

V. Bok 5.9.2021 11:20

Jo, zejtra hned volám a budu chtít pripojit muj byt v sedmem patře paneláku... Tedy ne, já bydlím kosek od Vas...

M. Šejna 5.9.2021 11:29

Já jsem loni volal, aby mi změnili tarif pro můj dům kvůli změně odběru elektřiny.

Jediné, co je zajímalo, byly jističe. Nikdo z ČEZ nepřijel pokládat nové kabely.

Pokud jde o to sedmé patro paneláku, tak by mě zajímalo, který obyvatel bytu v 7.patře paneláku má v obýváku nebo v kuchyni benzínovou pumpu. ;-D

J. Ganaur 5.9.2021 12:49

Objednejte si příkon na 400A na rychlonabíječku, pak se vytahujte!:-)

M. Šejna 5.9.2021 14:18

Rychlonabíječku do domu? Jste normální?

Doma stačí nabíjet přes noc. Takže 32 A.

Vy máte doma benzínovou pumpu? Nebo jen kanystr pro případ nouze?

V. Kučer 5.9.2021 9:53

Moje matka se narodila před WW2. Auto neměli, děda měl kolo a měli zaveden elektrický proud. Babička se narodila před WW1. Elektřinu neměli, pradědeček chodil do práce 2 hodiny pěšky a to jezdil s parním válcem. Podobná budoucnost nás čeká. Železnice bude premávat pouze tehdy když bude svítit slunce nebo foukat vítr jinak budeme používat dostavníky taženými końmi, nákladní doprava bude provozována pomocí volských potahů a po prázdných dálnicích se budou prohánět bohatí Bursíkové ve svých elektrických automobilech.

P. Rada 5.9.2021 10:18

Něco na tom co píšete nejspíše bude. Podobné jsem totiž pozoroval u svých předků - ale nejen toto. Pominul jste např. technologický i vědomostní pokrok od té doby ale zejména jste neuvedl do jaké míry a s čeho prožívali Vaši rodiče radost ze života.

V životě lze obecně klást důraz na dva protichůdné postoje a podle toho jej prožívat - MÍT nebo BÝT.

https://www.kultura21.cz/spolecnost/21034-mit-nebo-byt-nadcasova-kniha-ericha-fromma

J. Ganaur 5.9.2021 12:52

Čína to neudělá a ovládne svět, budeme, tedy naši potomci, jejími otroky.A to jen kvůli klimablbům.Naštěstí k tomu nedojde.První Velké Zhasnutí těm greténům zakroutí krkem!;-D;-D;-D

M. Hoblík 5.9.2021 9:34

Dlouhý text, souhlasím! Zkráceně: "čert nám byl dlužen Evropskou unii!"

J. Plzák 5.9.2021 9:42

Tak co budem dělat?

Něco se dělat musí!

Kde jsou všichni ti, co umožnili Milion chvilek? Green Deal je daleko větší problém než Babiš.

Najednou umělci a intošové mlčí. Vracíme se do éry komunismu - s jinou tváří. Daleko horší.

P. Rada 5.9.2021 10:07

Zkráceněji "čert nám byl dlužen" pohodlí osobní automobilové dopravy. Doma jsme totiž potravinami přestali být zcela soběstační někdy za prvé republiky a dál jsme se spolehli na pohodlnost zahraničního obchodu s hnojivy, herbicidy , pesticidy, šlechtěnými plodinami...

Surovinově jsme pak přestali být soběstační hned v následdujícím totalitním období a posléze v kapitálově prorostlém období globalizace. V tom jsme stupidně přilnuly ke svým monstrům mobility jak budovatelé soch na Velikonočním ostrově. Stupidita je totiž o pokračujícím lpění na schématech i v období zásadních změn v prostředí. Viz dále.

Takže "doma" jsme už prakticky vše životaschopnost podminující analogicky jak ostrované vyplundrovali a ted nevíme ke komu se přidat abychom vůbec přežili. Je ale možné se alespon mezi sebou porvat a tak populaci i zbývající zdroje o to rychleji zdecimovat. Své osobní fosilně motoristické modly se ale rozhodně nevzdáme - že?!

https://www.citarny.cz/knihy-lide/vzdelavani-a-souvislosti/priroda-a-zahrada/koukolik-stupidita-spolecnosti