16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Znárodnění už probíhá

Všichni víme, že centrální banky i vlády se rozhodly „zachraňovat“ a dokopat k růstu ekonomiku tím, že do ní napumpují maximum peněz. Nefunguje to, zcela zjevně ne, nicméně to je teď věc jiná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 4.12.2020 17:23

"Jenomže když majiteli nezáleží na majetku, nemůže se majetku dařit. Když se majetku – tedy podniku – nedaří, nemůže ekonomika vzkvétat. Když ekonomika nevzkvétá, nemohou vzkvétat ani životy jednotlivých lidí. Jak to, že to centrální bankéři nevidí, jest mi záhadou."

Pro mne to záhadou není. Životy jednotlivých centrálních bankéřů na rozdíl od jednotlivých lidí vzkvétají.

L. Novák 4.12.2020 17:47

;-D R^

R. Benýšek 4.12.2020 15:05

Já všem těmhle systémům říkám schválně provokativně fašismus. Nicméně přesnější je asi termín korporativismus, jak ho definuje Wikipedie.

Když jsem v Listopadu zvonil klíčema, idealisticky jsem si tehdy myslel, že nejdůležitější je svoboda slova (moci říkat, co chci, a číst, co chci). Pak mi při četbě Friedmana vadilo, že píše tolik o penězích (byť ne jen o nich), když přece je tolik dalších, a i důležitějších hodnot. A trvalo mi takto 30 let, než jsem dokázal až nedávno plně odsouhlasit větu přečtenou někde v Reflexu (snad od Bohumila Pečinky, nemýlím-li se), že rozhodující a ze všeho nejdůležitějí je vždy až (nic menšího) ekonomická svoboda (svoboda podnikání), která zákonitě zaručuje i tu svobodu slova.

Š. Hašek 4.12.2020 14:10

Ono "je to skoro jedno", paní Šichtařová.

Pokud zdanění občanů je kolem 65 % (a to tedy sakra je!). Někdo neplatí nic a má volební právo, tak hovořit o znárodnění je samozřejmě důležité, ale už to je dávno v běhu.

Dnes se většina politiků hádá už jen o to, kolik jim další socialismus za dluhy dá hlasovacích lístků.

Pamatuji si velice dobře, že za husákismu nikdo na ulici neumíral, ale naprdnutost byla dost vysoká. A tak se ptám, proč naprdnutost je i dnes zas tak vysoká. A v televizi jsou takoví ti tlustí, kteří nám tvrdí, že nemají na menáž. A drzé vydržovanky nám vyčítají, že si nedokázali najít někoho s jachtou/že od nich utekl. A Jílková si zve nárokovače, kteří mají nárok na přednostní slovo.

J. Jurax 4.12.2020 17:28

Naprdnutost holt není ještě tak vysoká, protože nejen průměrná, ale i mediánová miska je naplněna víc než za Husáka.

Š. Hašek 4.12.2020 18:04

To určitě.

Já jsem naprdnut, protože se miska plní za dluhy a vysoké daně.

M. Valenta 4.12.2020 13:46

Ještěže od ČNB, která má pouze dvě relevantní funkce ( kromě zaopatření vysloužilých politiků) a těmi jsou výměna ošoupaných bankovek a vyhotovování chybných ekonomických prognóz, nic takového nehrozí.

P. Milan 4.12.2020 17:27

Zatím.

So geht das.

P. Milan 4.12.2020 17:29

A o ostatních funkcích nevíte, spíše vědět nechcete.

So geht das.

M. Pivoda 4.12.2020 11:08

První a druhá věta článku je správná.

Cituji: "... „zachraňovat“ a dokopat k růstu ekonomiku tím, že do ní napumpují maximum peněz. Nefunguje to, ..."

Komentář

Diagnóza nemoci ekonomiky je sice správná, ale není navržena její správná léčba.

Ekonomiku k růstu "dokopou" inovace. A o těch bankéři ví velmi málo.

Ekonomika nejsou jen peníze, ale především lidé.

R. Langer 4.12.2020 12:03

Jasně, a proto jsou rozvojové země tak úspěšné, protože nemají peníze, ale lidí mají jako sr*ček, že, ty naše malá hloupoučká UI. Kam ty na ty blbosti furt chodíš... ;-D

V. Petr 4.12.2020 12:12

Tady bych se pana Pivody zastal. Ekonomiku pozvednou KVALITNÍ lidé, ne póvl, který máte na mysli vy.

Nicméně Čína ale i Indie a další země jdou nahoru. Zaostává hlavně subsaharská Afrika, díky "kvalitě" tamní populace!

Do prd.. jde především EU, ovšem z vysoké úrovně, takže ten pád může trvat dlouho...

J. Kadeřábek 4.12.2020 15:39

Jakmile předá poslední výrobu do Číny a podlomí si ekonomiku nedostatkem elektřiny, investicemi do boje s s naší planetou a podlomí mobilitu zákazem cenově dostupných vozidel při současném přijímání dalších hladových krků a příjemců dávek z Afriky a Ásie bude sešup docela rychlý.

J. Jurax 4.12.2020 17:31

Ano.

A nebude za co ty výrobky z Číny kupovat.

A. Lima 4.12.2020 10:31

Autorka manipuluje veřejnost.

Neni totiž pravda, že:

- "to už vskutku nemá daleko k centrálně řízené ekonomice."

A že japonské CB:

- "centrání bance nejde o samotný podnik"

- "Je jí úplně jedno, jak podnik hospodaří, a to i v případě, že je podnik ve ztrátě. "

- "Je jí dokonce i jedno, jestli podnik, který vlastní, zbankrotuje! "

Nic z toho neni pravda,

pokud je japonská CB akcionářem podniku.

Paní Šichtařová tak maluje na černo realitu, která je jistě sub-optimální, ale ne tak špatná, jak ji prezentuje autorka.

Jsou to takové negativní pivní řeči, nehodné publikování. Škodí sobě a nám všem.

R. Langer 4.12.2020 12:00

Povíme si to za rok. Co vy na to? ;-)

J. Fráňa 4.12.2020 14:10

Máte pravdu všechno jsou to lži. Asi proto jsou úrokové sazby na spoustě spořících účtú 0,1%. Jak daleko jsme od momentu, kdy budeme bance platit za to, že si k ní uložíme peníze? Asi tak 0,11% nebo?;-D

Š. Hašek 4.12.2020 17:41

Zdá se mi, že málo chodíte do hospody. Paní Šichtařová nevede pivní řeči.

Vy škodíte sám sobě.

R. Brzák 4.12.2020 21:03

tvrzení paní autorky mi znějí logicky - protože vycházejí z poznaných ekonomických zákonitostí. Ale možná máte pravdu Vy - prosím, podložte svou oponenturu nějakými argumenty.

D. Polanský 4.12.2020 9:45

Když se velkoryse rozhazuje a státní dluh narůstá, je to potřeba dorovnat, no a dorovnává to inflace. Pokud jde o bydlení, pro stále menší vrstvu obyvatel se nárůstem cen nemovitostí vlastní bydlení stává nedostupným, a stávají se z nich nájemníci. A z těch bohatí majitelé nemovitostí vysají systematicky i tu poslední korunu.

J. Ganaur 4.12.2020 13:15

Můžete si vzít hypotéku místo nájmu.Měsíční platba je stejná, liší se to jen maličkostí, po třiceti letech "nájmu" je nemovitost vaše.Platí se ovšem tím, že se nemůžete příliš často stěhovat, za prací, za sluncem....:-)

J. Nevrkla 4.12.2020 8:47

Zatím se to jeví jako stav bez tize, ale zákonitě přijde náraz. A nedopadne dobře.

J. Ganaur 4.12.2020 13:16

Nedopadne a zaplatí to "střední" třída!:-(

J. Nevrkla 4.12.2020 14:52

Až na vybranou elitu všichni ostatní.

Š. Hašek 4.12.2020 17:42

Přesně tak.

V. Církva 4.12.2020 8:32

No, ono nejde jen o centrální banky. Dnes je mnoho velkých firem vlastněno pochybnými finanšními skupinami. Hlavním cílem je zvýšit cenu akcií a firmu prodat. To ještě vypadá že by firmu nepoškodilo. Nekvalitní firmu neprodáte. Jenomže vy můžete krátkodobě zvýšit hodnotu firmy. Třeba dvojnásobným zdražením zboží, nebo vyhozením drahých ale klíčových zaměstnanců. Chvíli to zafunguje, akcie jdou nahoru ale nakonec to firmu dostane do prekérní situace.

Ukázkou je známější případ, (ale jsou mnohem horší) Boeingu. Boeing zeštíhlil výzkum a oddělil obchod a vývoj a to i fyzicky(jedni jsou snad někde na západě druzí uprostřed USA) a udělal další machinace, čímž zvýšil cenu akcií na 3 násobek. V reálu pak vyvinul pod tlakem zastaralá letadla přebastlená na nová 737 MAX. Bohužel padají a společnosti i Boeing to teď stojí nemalé peníze. Z druhé ruky mám, že piloti (minimálně američtí) měli radší než Airbusy Boeingy, které umožňovaly více manuálních zásahů do letu. Naopak 737 MAX při poruše neumožnil "přeprat" elektroniku.

Souhlasím že vlastnictví firmy centrální bankou co jen nalije peníze není ideální. Ale jsou tu i horší a to zdánlivě kapitalistická řešení. Fungující model kdy rodina zakladatelů firmy a akcionáři co drželi akcie desítky let a měli k firmě vztah je už dávno pryč. A podle toho dnes průmysl na Západě vypadá.

M. Pivoda 4.12.2020 11:17

Pro V. Církvu: Proč musel v roce 1944 zemřít letec Josef Patrick Kenedy, když na technickou závadu (v Kenedyho letadle) upozornil nízko postavený zaměstnanec americké armády?

Joseph Patrick Kennedy Jr. (July 25, 1915 – August 12, 1944) was a United States Navy lieutenant. He was killed in action during World War II while serving as a land-based patrol bomber pilot, and was posthumously awarded the Navy Cross. He was the eldest of nine children born to Joseph P. Kennedy Sr. (1888–1969) and Rose Fitzgerald Kennedy (1890–1995). Joe Sr. had aspirations for Joe Jr. to become president. Joe Jr. was a delegate to the 1940 Democratic National Convention and planned to run for a seat in the United States House of Representatives after his military service as the first stepping stone on the path to the White House. His death while participating in a top-secret mission in 1944 caused Joe Sr. to transfer his aspirations to his next-oldest son, John F. Kennedy.[1] John Kennedy followed the path first planned for Joe Jr., advancing from the House to the Senate to the presidency.

J. Ganaur 4.12.2020 13:17

Mohl jste dát odkaz na nedávný pořad v TV.

J. Jurax 4.12.2020 17:39

Mohl byste specifikovat tu technickou závadu?

J. Fráňa 4.12.2020 8:08

Japonsko má hodně peněž v dluhopisech evropských států Francie, Španělsko, Itálie atd. Investovalo také do neprůhledných hypotečních úvěrů v cizině.Japan Post Bank za deset let vybudovala portfolio v hodnotě 575 miliard dolarů (13,2 bilionu korun) zahraničních dluhopisů. Jak říkají japonští ekonomové, je to velmi rizikové, ale neměli jsme kvůli nulovým úrokovým sazbám na výběr.