28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Rýpavý dopis České poště

Jestli je v souvislosti s tímhle virovým extempore něco jisté, tak to, že e-shopy všeho druhu budou mít žně a že v rámci maloobchodního žebříčku poskočí dost zásadně a natrvalo nahoru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Schlägel 20.3.2020 15:20

Ano, takto by uvažovala soukromá firma již před lety. Státní firma takto neuvažuje ani dnes a bůh ví, zda alespoň zítra. Vivat stát!

J. Rechnovský 19.3.2020 21:37

"Chytrý stroj"?? Mariane je to nějakých 10 let, co jsem snažil něco na ten způsob prodat poště. Když jsem před pošťáckými hlavouny pro inovace tančil s čísly a vypočítával návratnost na ušetřených nákladech na lidi, zazněla mrazivá otázka. "No a kam ty lidi přesuneme?" Když jsem bezelstně poznamenal, že mohou být propuštěni, bylo po kšeftu...

P. Staronový 19.3.2020 13:46

Balík do ruky? Stejně jsem pro něj musel na poštu a to jsem byl celý den doma.

J. Jurax 19.3.2020 17:50

Ale na té poště Vám jej do ruky dali, ne?

V. Kolman 19.3.2020 13:07

Postaru se žít nedá?

Za mého mládí pošta rozvážela balíky modrým vozem, taženým koníkem. Fungovalo to bezvadně a ani to nebylo drahé. Pokud adresát nebyl doma, nechal pošťák balík u souseda. A zásilky se rozvážely (pokud mě paměť neklame) v době, kdy už byla většina lidí doma.

Jak krásně jednoduché to tenkrát bylo!

J. Krynický 19.3.2020 16:20

To je vám tak odhadem 150, že?

V. Kolman 19.3.2020 16:45

Skoro jste se pane Krynický strefil. "Seknul" jste se o pouhých 70 let :-)

Koníky, co tahali pošťácký vůz jsme krmili suchým chlebem a jako malí kluci jsme jezdili na stupačce za zadními dveřmi. Tyhle modré vozy přestala pošta používat někdy kolem roku 1950.

Ač to dnes zní neuvěřitelně, pošťák/kočí spolehlivě balík doručil opravdu "do ruky" i 5.patře.

M. Malovec 19.3.2020 12:32

Když objednávám něco z e.shopu, nikdy nezaškrtnu jako dopravce Českou poštu. Někdy však není jiná možnost a pak dojde k tomu, jako včera, že zásilka není dodána s omluvou, že vinna je vyšší moc. Zásilky prý rozvážejí podle toho jak přijdou pošťačky do práce. To bych v době viru chápal, nechápu však skutečnost, že doručit autem namísto zásilky oznámení lze.

M. Krčmář 19.3.2020 13:40

Žádná novinka, mamince několikrát nechali ve schránce oznámení,ať si zásilku vyzvedne na poště, jelikož nebyla doma zastižena. Je v důchodu a doma pokaždé byla. Ale už jsem podobný problém řešil i s PPL, vždy je to o lidech.

P. Staronový 19.3.2020 13:48

Přes PPL jsem odesílal zásilky z malého e-shopu. Občas udělali kopanec, ale pokud si mi adresát stěžoval, po "proprdnutí" vždy zjednali nápravu.

M. Krčmář 19.3.2020 13:57

To máte pravdu,i když jeden jejich řidič od nás málem dostal přes držku. Nechal baterie od bernera venku na mrazu.

V. Kolman 19.3.2020 16:59

Ten "váš" řidič byl pane Krčmáři ještě "profesionál" proti jedné pošťačce z Moskvy. Té nešel strčit balíček s LP gramodeskou do škvíry ve schránce. Vyřešila to "geniálně" tak, že balíček v polovině zlomila. Pak už do schránky šel strčit.

M. Krčmář 19.3.2020 17:12

"Někde jsem četl,že natažená trubka jazzová měří přes sedm metrů,půjč nám jí Kubeš! Proboha nééé! No tak to vidíš Kubeš,má jenom šest metrů padesát, takže tě okradli o půl metru délky". PS: hlavně že mu tu desku nepoškrábala.

K. Pavlik 19.3.2020 20:22

No asi pracoval podle predpisu.

P. Hatina 19.3.2020 15:25

To jste asi pochopil naprosto špatně . Právě že i ta oznámení do schránky roznáší dodatečně poštačky podle toho jak příjdou do práce, na to přeci jen pár brigádnic seženou.

Zatímco nějakou vazbu co by celý den od rána do večera rozvážel nákladním autem balíky, zvonil u každého příjemce , čekal jestli někdo přijde dolů, pak mu ten balík vytáhl z auta, předal do ruky k podpisu, atd.,.. budou hledat těžko. Jestli ten jim nepříjde do práce, tak se balíky nevozej..

J. Jurax 19.3.2020 17:37

"... zvonil u každého příjemce , čekal jestli někdo přijde dolů"

No, pořád ještě žiju v domnění, že pošta se doručuje ke dveřím bytu.

Ne že na zaječení Poštááá v domácím telefonu hbitě seběhnu ty čtyři patra, abych byl následně seřván, že jsem si ssebou sice prozíravě vzal prachy - co kdyby to byla dobírka - ale jenom tisícovku a pošťačka neměla nazpátek, prý to není její povinnost.

J. Krynický 19.3.2020 12:06

"Stačí změřit nejdelší stranu balíku". Hmm. Tak jo.

To se na eshopu dělá opravdu skvěle. "V košíku máme 12 kusů zboží (v mém případě knih), jakpak asi tak bude velký balík, do kterého se mi to vejde?"

Posčítat hmotnosti a vynásobit pišvejcovou konstantou na obal a výplň se dá snadno a že se občas netrefím na tu nebo onu stranu se v tom množství ztratí, ale i kdybych měl rozměry knih (jako že většinou nemám), tak počítat velikost balíku se mi faaakt nechce.

M. Krčmář 19.3.2020 11:43

Snad se to k těm pošťákům dostane, ale vidím to tak,že o tom "budou přemýšlet",a za půl roku - koupí nová auta. A pošta partner? Tak ta u nás vznikla,v obchůdku provozovaném obcí(soukromník to za současné situace provozovat nebude), bohužel převzala provozní dobu místní pobočky pošty, když byla v "posledním tažení",k čemuž nevidím důvod. Váš nápad se mi líbí, ale obávám se,že o tom stihne pan Neff dříve napsat knihu.

J. Prikner 19.3.2020 11:11

Dobrý den pane Kechlibare, uznávám Vaši odbornost. Nicméně o nápady v naší vlasti není nouze. Co chybí je jejich realizace. Pokud chcete situaci napravit, vstupte do služeb pošty a jako hlavní analytik a organizátor uveďte své nápady do praxe. V důchodu jsem na poště brigádničila. Poznala jsem tam zkostnatělost ale i profesionální hrdost poštovních pracovníků, spíše pracovnic.

B.Vaňková.

Dovětek: pracoval jsem jako analitik a realizátor prvních systémů internetového bankovnictvi pro ČSOB. pro realizaci byla velmi podstatná spoluúčast pracovníků banky,kteří měli jasné požadavky a znalosti funkcí banky a bez kterých by projekt nebyl reálný. Pro ČP by v případě realizace byla potřebná účast pracovníků s jasným plánem požadavků a znalostí a tvrdou podporou vedení ČP, aby projekt nedopadl jako většina státně zadávaných IT projektů.

Jiří Prikner

J. Krynický 19.3.2020 12:08

Hmmm. ČSOB. To mi připomíná, jak jsem tak kdysi byl, cosi jsem s nimi řešil, a sešly se tam u té interní aplikace tři a stěžovaly si, že jim to ajtý mění častěji, než ony ty aplikace používají. Šlo tehdy o nějaké fondy.

D. Píšťala 19.3.2020 10:36

Chytrá pošta! Má doručit peníze nepohyblivému člověku, je jen ležící! Jelikož doručuje jenom do schránky vhodí poukázku na peníze aby si pro ty peníze na poštu došel!!! Jak? To je jeho věc, přeci za něj nebudou řešit problém transportu s postelí, to dá rozum!!!!

J. Kalina 19.3.2020 8:49

však jsem se rozchechtal, když jsem slyšel, že by ČP dělala nákupy pro seniory a dokonce je i doručovala.

Já mám zkušenost, že by mi doručila lístek, že to mám u nich a že si pro to mohu dojít do 5 ti dnů.

J. Pokoutný 19.3.2020 12:47

To jste na tom ještě dobře. Mně lístek nedošel, balík poslali odesilateli a já s s ním týden dohadoval.

J. Strakoš 19.3.2020 6:34

Pěkný dopis - na rozdíl od mnoha s Českou poštou v podstatě nemám problémy a na místní partner pobočku chodím bez stresu, jedno použití Zásilkovny mi ukázalo mentální a technlogickou propast, kterou jsou od sebe tyto firmy odděleny. (Něco jako Uber vs std. taxi)

R. Langer 19.3.2020 5:54

Také by bylo dobré, kdyby bylo možné zásilky nechat odložit rovnou na poště, pokud vím, že nebudu doma. Což také nejde.

P. Hatina 19.3.2020 5:06

To je snad vidět, že se ty "chytré stroje" vůbec neosvědčují, jako že se konkurence různé "boxy" po ulicích pokoušela instalovat, leč se to prostě nevyplatí. Je to drahé, drahé a komplikované na údržbu, a kontrolu, optimální jen pro určitou velikost zásilky v tom boxu, atd. Nakonec, on i prostor v centrech větších měst je drahý, takže to obvykle instalují někam bokem, kam si pro to lidé musí tak i tak zdlouhavě dojíždět.

A naopak, ohromnou expanzi udělala Zásilkovna, kde ovšem na konci stojí "levná lidská síla", tedy nějaký malý obchůdek, ve kterém po celou dobu stojí prodavač, který má ty balíčky obvykle vedle ve skladu na hromadě,ručně si je tam sám najde, zkontroluje číslo, a "peer to peer" předá zákazníkovi (a může i vyinkasovat hotovost na dobírku), atd...Sice by se řeklo, "jako na České poště", ovšem s tím rozdílem, že ten obchůdek se ekonomicky živi z něčeho jiného (vlastního prodeje) a to předávání zásilek má jako službu navíc.

Což ovšem není smart řešení, vlastně se tím vracíme možná o 300 let zpátky, nebo do zemí třetího světa. asi tak před 100 lety.

R. Langer 19.3.2020 5:52

Hm, "vlastně se tím vracíme možná o 300 let zpátky, nebo do zemí třetího světa. asi tak před 100". Jistě, a proto to skoro každý používá, že?

Opak je pravdou, jenom vy jste to doteď nepochopil. ;-)

P. Hatina 19.3.2020 7:50

To jste asi nepochopil Vy, jasně jsem napsal že to je postavené na levné pracovní síle toho prodavače v obchůdku, nikoliv nějakých "smart řešeních".. Že to je lacinější a proto to teďy - kdo to má poblíž, používá, to je samozřejmě pravda. Teda - byla, jak jste si doufám všiml, spousta těch obchůdků je teď zavřena, což sama Zasilkovna.cz až na svém blogu popisuje slovy "..Se sítí našich výdejních míst jsme v nepřetržitém kontaktu a pravidelně je o všech změnách informujeme. V této chvíli jich máme v systému opět zapojenu více než polovinu .."

J. Krynický 19.3.2020 12:13

Je to drahé, pokud nemáte už i tak tu budovu, VE které ten box je. On je dost rozdíl, jestli vám ze zdi budovy na dva centimetry čouhá cosi připomínajícího bankomat, nebo máte někde ze všech stran přístupnou, usilovně obechcávanou budku.

P. Hatina 19.3.2020 15:17

No jasně, s tím tyhle náklady poklesnou, ovšem a zvlášť při dnešních cenách i nájmů v nemovitostech je dost nerentabilní tu budovu užívat jen pro ty boxíky. Protože i tak s tou budovou máte vysoké dlouhodobé náklady. Jak stavební údržba, rekonstrukce,taky nějaké energie, vytápění, ostraha, atd..Plus tedy náklady na manipulaci s těmi boxíky, jejich vlastní ostraha a další.

A pořád se vracíme k tomu, že nejlevnější a taky nejjednodušší je ta varianta co používá Zásilkovna, tedy pokud v tom místě a v té oblasti nějaký ten obchůdek otevřený je, a v něm celý den stojí prodavač, tak prakticky za další nulové náklady mu tam do kouta vysypat další hromadu balíků aby je ručně vydával lidem co si pro ně příjdou...

No a ten další nepatrný rozdíl mezo Zásilkovnou a Českou poštou, je v tom, že Zásilkovna není povinna- jestli si v té které obci/čtvrti žádný obchůdek nenajde a nedohodne, tak do té obce (čtvrti) zkrátka nedoručuje. A jestli se ten dohodnutý obchůdek zavře, tak tam tím pádem končí i Zásilkovna. Kdežto Česká pošta je povinna doručovat ze zákona všude, a tu drahou poštovní budovu i s poštakama všude tam mít musí..