29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Přijde „Fialova drahota“?

„Fialova drahota“ se blíží, nová pravicová vláda bude muset znovu dojednat Green Deal. Jinak si proti sobě poštve miliony důchodců a skoro milion frustrovaných, jejichž hlas u voleb propadl

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Hatina 15.10.2021 9:54

Že o tom tak mluvím, úsporu sta miliard levnou zadní sliboval Fiala už když společně s babišovci populisticky odhlasovali snížení daně z příjmu. Takže teď tu možnost má.

Nicméně k tomu závěru ".., případně i alespoň částečná privatizace podniků České pošty nebo Českých drah" - tak to leda jako krátkodobou záplatu ze získané ceny, což ale stačí rozházet stát za pár dní. Z hlediska jakýchkoliv úspor je to nesmysl, protože oba tyto podniky poskytují státem objednané veřejné služby. A za to jim má stát platit. To ale potom, pokud je bude vlastnit privát, bude muset stat stejně a ještě mnohem víc..

J. Novák 15.10.2021 8:55

Nová vláda nás akorát zaváže k bruselsko fialovské ekoneoliberální chudobě. Myslím, že demonstrace Minářových chvilkařů byly jen malou ukázkou toho, co teprve nastane.

P. Sura 14.10.2021 17:44

" .... Otázkou není, zda se budou daně zvyšovat, ale jaké. Takřka jistě se tedy dočkáme stavu, kdy je – poněkud paradoxně – zvýší pravicová vláda..... "

A tady uvidíme, jak se toho chytí Babiš, který ODS do toho nesmyslu se zrušením superhrubé mzdy zatáhl. Fiala mu to tenkrát sežral i snavijákem. Doufám, že najde nějaké elegantní vysvětlení a to "opatření na omezenou dobu dvou let" zase zruší. Stejně bude muset řešit hromadu vážnějších problémů.

P. Hatina 15.10.2021 18:57

Mimochodem, jistě že "jaké daně", lidé (na rozdíl od novinářů) si dobře pamatují, s jakou razancí se zvedala DPH za poslední pravicové vlády Nečas - Kalousek. Takže v tom žádný paradox není.

M. Pivoda 14.10.2021 16:13

Ozdravit finance. Jak?

Nejrychleji to jde přes konkurenceschopnou ekonomiku. Montovny mívají problémy vždy.

J. Novák 15.10.2021 8:59

A nejhůře jsou na tom montovny konkurence neschopných ekonomik.

P. Hatina 15.10.2021 10:02

Ono je to přece obráceně, taková montovna se snadno rychle a levně postaví, čili potom může ihned produkovat a platit daně.

Zatímco, v případě té Vaší konkurenceschopné ekonomiky, musí počítat stát s tím, že si její investoři řeknou o velké dotace na její vývoj a zavádění, potom si pochopitelně do nákladů započtou vysoké sumy za pořízení technologií, takže nějaké výnosy z daní, od nich stát dlouho neuvidí, ;-D

M. Pivoda 15.10.2021 17:33

Malý stát, jakým je Česko, musí investovat včas. Tzn. musí podstoupit podnikatelské riziko a investovat včas. Jedině tímto způsobem může malý stát v konkurenčním prostředí získat konkurenční výhodu (a nárokovat si vyšší cenu za své výrobky, výkony a služby).

Viz například srovnatelně malý (dnes silně konkurenceschopný) stát Izrael, který (z původní pouštní země, po 2. světové válce) se nedávno pokusil i o přistání na Měsíci. To je špičkový high-tech úspěch.

Váš přístup k montovně by si možná zasloužil udělení docentury na české Vysoké škole ekonomické. Mne ale takové prostředí netáhne.

P. Hatina 15.10.2021 17:54

Ale vůbec ne, protože si musíte uvědomit jeden podstatný fakt. Totiž, že stát nic zavádět nebude, to je prosím dosti trapná politická a mediální zkratka. Závádět budou privátní podnikatelé - a ti si tedy pro sebe dobře spočítají, zda je pro ně výhodnější laciná montárna, a nebo tedy nějaká jak píšete high tech inovace - ovšem pokud ano, ta pak tedy platí ten bod který jsem uvedl. pochopil ně si řeknou státu o dotace. A taky pochopitelně budou dlouhou řadu let tu high technologii odepisovat, takže efekt pro státní pokladu bude pramalý.

Možná, kdyby o tom přednášel nějaký ten profesor na VŠ, jistě by měl uvést nějaké ty úspěšné příklady, které nesou státu zlaté vejce. Ovšem, krom Škodovky - která byla technicky na výši už když jí stát prodával, by takových příkladů mnoho nenašel. Spíše by se našlo více případů, kdy západní podnikatelé brali státní dotace rukama nohama, a když skončily, tak ty fabriky zase zavřeli.

Jinak samozřejmě souhlasím v tom že příklad Izraele je obdivuhodný, jenomže takového stupně my nikdy nedosáhneme, to totiž není o tom jen rozdávat dotace.

P. Sura 14.10.2021 15:56

Pro začátek by stačilo, aby vládní koalice neměla v programu víc bodů než bude mít ministerstev. Dostat se k moci na začátku recese, popostrčené výkonem předchozích levicoidních vlád je a vždycky bylo obtížné a krajně nevděčné.

J. Novák 15.10.2021 9:05

Předchozí levicoidní vlády na tom mají samozřejmě nezanedbatelnou část viny. Dominantní vinu ale nese Brusel a všechny s ním kolaborující politické subjekty. Myslím, že demonstrace Minářových chvilkařů byly jen malou ukázkou toho, co teprve nastane.

M. Hoblík 14.10.2021 15:52

Zbytečná diskuze; mnoho stran, mnoho škody. Stačily by dvě politické strany; ne-li jedna, nebo žádná...

J. Stehlik 14.10.2021 14:54

Je to jednoduché . Zvedne se DPH na 25% . Jiné daně vlády neznají . Nesmíme přece trestat uspěšné . Blbé je , že spotřební daně likvidují ekonomiku . Ale to se spláchne prohlášením , že za to muže hospodářská krize .

V. Kuhaj 14.10.2021 13:16

No jo, dřív se říkalo "hnus fialovej", brzo se začne říkat "hnus Fialův"

V. Petr 14.10.2021 15:23

R^R^R^R^

F. Zrcek 14.10.2021 16:27

Podle vzoru hochů od bobří řeky stačí nahradit "zelenou příšeru" (ta zatím neprošla) příšerou fialovou ... ta klepe na dveře.

J. Bárta 14.10.2021 12:24

Tak kandidát na ministra zdravotnictví Válek se s tím nepáral a směr dalšího vývoje jasně naznačil.

L. Písařík 14.10.2021 12:23

Debakl Pirátů má dva důvody: neoblíbenost a vykroužkování voliči STAN. A až si STANové uvědomí, jakou politickou moc mají nyní v rukou a použijí ji, může ODS s Fialou zírat. Třeba mohou chtít pro sebe polovinu křesel a to těch nejdůležitějších s pohrůžkou, že odejdou na druhou stranu, kde by mohli být přivítáni.8-o život je plný překvapení, pane Fialo.:-(

V. Petr 14.10.2021 12:43

Ona ta ODS je šíleně blbá, za což může Fiala, který do ní vlastně nepatří.

Jinak, ona by totiž mohla získat VÍCE ministrů, kdyby se spojila s ANO...

V. Braun 14.10.2021 12:59

Co by jí bylo platných více ministrů když by ji celkově ve vládě ministři Ano přehlasovali? A jedná se také o slušnost jednání a dodržování závazků, což vám zřejmě nic neříká.

V. Petr 14.10.2021 15:26

Mluvíte o slušnosti? Podvodem, dost neslušným, na voličích byla třeba "superhrubá mzda," kterou se ODS vyhla závazku snížit daň z příjmu na 15%.

V. Braun 14.10.2021 21:22

A Fiala v té superhrubé mzdě figuroval dle vás jak?

L. Písařík 14.10.2021 13:06

Souhlas, ale tomu brání pouze jediná příčina u ODS.

V. Petr 14.10.2021 15:24

Víte jaká? Mě napadá jen zájem Kmotrů, kterým Babiš šlapal na paty...

V. Braun 14.10.2021 11:12

" Debakl Pirátů je navíc zřetelným vzkazem od voličů, že si nepřejí vládní zastoupení takzvané nové progresivní levice."

Stále mne překvapuje krátkozrakost řady komentátorů vyjádřená větou výše. Piráti doplatili na kroužkovací mechanismus, kde deset procent kroužků přebije mínění devadesáti procent hlasů pro koalici, kde se nekroužkovalo. Usuzovat z toho, že si voliči celkově Piráty nepřejí je značně zavádějící.

M. Sedláček 14.10.2021 15:06

Okecávat to můžete. jak chcete. Ale ani použití tzv. kulveitovi statistické metody vám nepomůže. Piráty nikdo nechce, byla to nafouklá bublina. Mají 4 poslance. Výhodou je, že můžou do práce jezdit jedním autem ;-D;-D;-D

V. Braun 14.10.2021 21:24

Je vidět, že nevíte jak funguje kroužkování. Piráti samostatně by měli více hlasů než Starostové.

"Na kandidátní listině vybrané strany může zakroužkováním volič udělit tzv. preferenční hlasy, označit může nejvýše 4 kandidáty. Ti jsou zakroužkováním zvýhodněni a získají-li od voličů své strany 5 % preferenčních hlasů v daném kraji, mohou se posunout v kandidátní listině výše."

V. Církva 14.10.2021 22:44

Jako výjimečně s Vámi souhlasím, že vůle volit z Pistánu Piráty byla asi tak půl na půl. Akorát, že to je odhad, to ani vy nemůžete vědět.

I to je ne 4 křesla, ale tak maximálně 18 z 200. Tedy asi 8 procent. Těch co volí Piráty tak ubylo tak jako tak. I druhá progresívní strana TOP09 má tak 14 křesel.

Prostě už se odhalili a rozumní lidé což nejsou Pražáci už Piráty ani TOP09 nevolí.

P. Pepax 14.10.2021 11:06

Zdražování všech druhů energie přece nedopadne neblaze jen n důchodce, ale především rodiny s dětmi se lehce mohou dostat do neřešitelné situace, nová vláda nenalezne žádné zázračné řešení této situace a jak už bylo mnohokrát řečeno tyto volby byly o ničem. Hlavní příčina rozpočtového schodku v posledním období byl covid né Babiš nebo jiná osoba a do tohoto stavu nám EU zapíchla zelený úděl, je to dokonalá tragikomedie.

J. Černý 14.10.2021 10:23

Už jsme 4x zažili modrou snahu o " ozdraveni" veřejných financí, vždy to odnesli zaměstnanci a důchodci. Podnikatelů včetně OSVČ se to nikdy netýkalo. Je otázka jestli si to lidé nechaji líbit, čekal bych tvrdší vystoupení proti modrofialovým a černým mafiánům.