29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Pohled na kanál Dunaj – Odra

Ministerstvo dopravy na jaře zveřejnilo Studii proveditelnosti vodního koridoru DO. V červnu bylo v Senátu slyšení na toto téma, 1. října potom seminář v AV ČR organizovaný Komisí pro životní prostředí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Houžňák 15.11.2019 21:21

No jo, po přečtení mě napadá jenom mládkovské "kdopak asi více kecá já a nebo Jirásek".

P. Pavel 16.11.2019 10:44

Odpověď je jednoduchá, ovar a jeho kanálové podržtašky.

M. Malovec 15.11.2019 15:09

Nejdříve bolševická, po té Zemanova chujovina. Zase bolševická. A co se při tom dá nakrást!

M. Krátký 15.11.2019 13:46

Když se kdysi začalo uvažovat o Suezském průplavu, tak se "přišlo" na to, že je téměř osmimetrový rozdíl hladin mezi Středozemním a Rudým mořem a tak zase plynul čas a ještě se ani nekoplo - pak už se to zamluvit nepodařilo a dodnes to funguje a jak !!!Takže já jsem pro R^R^R^

R. Dubravský 15.11.2019 12:58

"Blázinec u Přerova" má své předchůdce, z jejichž osudu by bylo lze si vzít příklad.

Například silniční obchvat Přerova se staví od raných 70. let. Není dosud...

Když už byla se zpožděním mnoha desítek let postavena dálnice od Kroměříže / Zlína na Ostravu, chybí posledních pár kilometrů. Kde? Okolo Přerova... A hned tak nebudou, zato zákaz průjezdu nákladních aut Přerovem, bez náhradní trasy, už platí.

P. Dvořák 15.11.2019 13:42

Pokud vím, tak tento obchvat není dokončen kvůli obstrukcím skupinky kreténů, se kterými si náš právní neřád neumí poradit.

Znáte je pod jménem Děti Země.

P. Grigar 15.11.2019 13:59

..ovšem jako reálnou protihodnotu mají občané v dotčené oblasti zcela jasný přehled o zapeklitostech života Sysla obecného (Spermophilus citellus) a stálo to "jen" něco přes milion korun. Taková láce..

L. Machala 15.11.2019 16:01

Rv

M. Rohovský 15.11.2019 10:51

Kanál je nejspíše hloupost ale uvádět spotřebu náklaďáku v kWh/tkm je poměrně neotřelé.

Z. Lapil 15.11.2019 17:16

Neotřelé nejspíš jo, ale fyzikálně mi to přijde v pořádku. Jestli je to v pořádku i číselně, opravdu netuším.

M. Rohovský 15.11.2019 18:24

Já jen, že spotřeba se běžně udává pomocí objemových ( 5l/100km) nebo váhových ( 165g/kWh) jednotek.

P. Dvořák 15.11.2019 19:15

Ono půjde spíš o zmatení pojmů. Spotřeba je samozřejmě udávána v l/100 km bez ohledu na počet přepravených osob nebo množství nákladu.

Ovšem v tomto případě půjde o přepravní výkon, což znamená jaké množství nákladu (v tunách, kusech a pod.) je přepraveno na určitou vzdálenost a jaké množství PHM se při tom spotřebuje.

Jinak: Když bude náklaďák jezdit po nějaké trase "a" poloprázdný, bude mít nějakou spotřebu PHM "p" v litrech a přepraví hmotnost zboží "m" v tunách. Ale když bude jezdit plně vytížený, bude mít spotřebu dejme tomu 1,2 p, ale přepraví 2m. Přepočítáním množství spotřeby "p"na kWh s ohledem na přepravené množství "m" je vlastně jediný ukazatel efektivnosti dopravy. Samozřejmě neberu v potaz cenu PHM, tu předpokládám konstantní.

Ještě jinak: Někde jsem četl, že objem "zboží", které je přepraveno v osobním výtahu, se nazývá "OSOBOKILOMETR". :-) Toto můžete porovnat s ohledem na spotřebu energie v kWh a jste na tom stejně, jako u náklaďáku výše.

Jak vidíte, koeficienty neznají meze fantazie.

Z. Lapil 16.11.2019 13:57

Já zase že energetické vyjádření snadno převedete tu na elektřinu, tu na parní stroj... Koneckonců doma, máte-li plynový spotřebič, vám cenu spočtou taky v energii nebo v čem, a pak to převedou na m3 "vašeho" plynu. Nebo možná naopak. Teď opravdu nehodlám hledat a studovat fakturu.

J. Kočí 15.11.2019 8:57

Opět pohled z žabí perspektivy

Autor nepředvedl nic jiného, než podle něho udělali autoři, tj vymyslel si čísla. Nechci zabředat do odborné diskuse, ale čísla vymyšlená autorem jsou velmi podezřelá, řekl bych aktivistická.

Spíše mě napadl příklad Nizozemí. Tam se staví hráze a ohraničuje moře. Za sto (!) let bude část dokončena a získá se tak nový kus země. Tam to dělají se stoletou perspektivou. A u nás? Snášejí se argumenty, že to nebude za 50 let ziskové. Tady je asi zakopaný pes. Perspektiva.

Nebo jsem nedávno viděl film o založení Las Vegas. Byl to grázl, kterej nadělal dluhy, prodal rozestavěný hotel nejmíň 3x, nechal se zastřelit, ale měl vizi, která se po letech ukázala jako super.

A tak je to s kanálem. Když se postaví, padnou za to tresty, všichni budou nadávat, ale za sto let se budou stavět pomníky. Ale to nás přece nezajímá.

M. Krátký 15.11.2019 9:24

vidím to podobně - hezký den R^R^R^

P. Dvořák 15.11.2019 9:58

Já jsem viděl film o budování Třetí říše. Hlavní hrdina také nedopadl nijak slavně. Jeho předchůdce se o něco podobného pokoušel o cca 120/130 let dřív a nepomohla mu ani čepice naštorc.

Myslíte, že jim se za sto let budou stavět pomníky? To nás zajímá!

J. Kočí 15.11.2019 15:06

nepleťte si dobyvatele a budovatele

P. Dvořák 15.11.2019 19:29

I ten "budovatel" Las Vegas musel napřed mít nějaké území.

J. Pavel 15.11.2019 14:58

Pane Kočí, srovnáváte neporovnatelné. Vnitrozemská vodní doprava je relikt 18 století. Ve století 19 byla vytlačena železnicí. Ta ve století 20 dopravou automobilovou. Důvody jsou čas/cena. Nejvíce kanálů bylo ve Velké Británii. Kolik zboží se tam plaví kanály dnes? Nic. V Evropě se díky státem dotovanému splavnění stále daří říční dopravě. Kanály v Británii, Nizozemí atd. jsou využívány zhusta k turistice, stejně tak jako Baťův kanál u nás. A to je jediný rentabilní způsob provozu. Jaká je perspektiva kanálu, kolem kterého vede a povede paralelně už 200 let Dráha Císaře Františka Ferdinanda? Pokud se navíc za 100 let opravdu povede bezuhlíková revoluce a bude dost zelené elektřiny, jak budou naftové remorkéry konkurovat elektrickým lokomotivám?

J. Kočí 15.11.2019 15:16

Dobrá diskuse, argumenty beru až na poslední větu. Naftové remorkéry mohou konkurovat naftovým lokomotivám a elektrickým lokomotivám mohou konkurovat elektrické remorkéry (zatím nejsou, ale budou).

Navíc co vodní hospodářství, krajinotvorba (tu železnice neudělá), turistická atrakce - kolik máme na území republiky skutečně světových věcí jako je propojení tří moří, ekologie (zmiňovaný kanál Mohan Rýn je sice ekonomicky nevyužitý, ale znamenal velké obohacení přírody), záložní cesta při katastrofě atd.

P. Dvořák 15.11.2019 19:28

Obohacení přírody megastavbami je nepochybné ;-D

Jakou katastrofu máte na mysli? Třeba zemětřesení, pád obřího asteroidu (nebo výbuch vulkánu v Yelowstoském parku) a následné ochlazení, sucho, někde požáry, jinde povodně . . . . Kdo, kam a v jakém množství by kanálem Mohan Rýn záložně cestoval?

F. Houžňák 15.11.2019 21:25

Las Vegas založila mafie. Tedy taky ten chlap, co o něm mluvíte. Pak se ji podařilo vytlačit a dneska je to fabrika na prachy. Máte plnou pravdu.

P. Pavel 16.11.2019 10:50

Čísla si vymysleli "autoři studie". Autor článku je okomentoval uvedl do reálných souvislostí. Náklady a a katastrofální hospodářské výsledky, které generuje kanál RýnMohanDunaj se okecat nedají. Ovar a jeho podržtašky je tedy alespoň ignorují.

A. Hrbek 15.11.2019 8:45

Řešení je jednoduché! Ani korunu z peněz daňových poplatníků! Založit akciovou společnost, které bude vše od A do Z financovat. Přece když je to tak výnosné, tak se to každému akcionáři musí vyplatit! Pan Zeman by si jako první měl koupit největší množství akcií. A další množství akcií by si povinně koupit autoři studií o ekonomické výhodnosti kanálu.

T. Kočí 15.11.2019 10:32

Ano, tak je to správné.

Jak dopadl Lesseps v Panamě?

P. Grigar 15.11.2019 11:57

..a nebude vám vadit, když majoritním akcionářem bude třeba Čína?

J. Jurax 15.11.2019 12:30

Celkem pochybuju, že by zrovna do tohohle kdokoliv, tedy i Čína, investoval.

P. Grigar 15.11.2019 12:50

..jakési náznaky z tohoto směru už jsou.

R. Papež 15.11.2019 17:47

Mně ne a předpokládám, že by to tak i nakonec dopadlo

P. Grigar 15.11.2019 18:22

..Čína má obrovský potenciál rozvoje a může přijít doba, kdy na přepravě zboží z tohoto směru bude Evropa závislá. A cizinec bude rázem našinec..