29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Nižší emise za každou cenu?

Praha a Středočeský kraj se rozhodly, že kvůli snížení emisí budou na trasách mezi hlavním městem a Brandýsem na Labem a Kostelcem nad Labem jezdit trolejbusy. Vybudování dvou trolejbusových linek bude přitom stát skoro miliardu korun. Má to smysl?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Adam 16.5.2021 19:12

Jde hlavne o spravne proinvestovani potrebnych penez smerem ke spravnym firmam Vlastni prinos pro obcana, nebo zivotni prostredi je vedlejsi.

J. Plzák 16.5.2021 17:43

Chachá: ..jak snižovat emise a hluk..

Je všeobecně známo, že největší podíl na hluku motorových vozidel má valení pneumatik.

L. Novák 16.5.2021 20:23

Při rychlostech, jakými se trolejbusy ve městech pohybují, sotva. :-)

J. David 16.5.2021 14:12

Trolejbus a hybridy s akumulátory, s bidly i bez bidel, pouze s kladélkem, dvě vodní elektrárny na el. proud (Labe/Orlice), vše v pohodě, jenom občas ta námraza na drátech prská a tvoří přechodový odpor na uhlících sběračů. Jinak v pohodě. HK.

L. Novák 16.5.2021 20:26

A když je té námraz víc, tak se nejezdí vůbec. Ani tramvaje... ;-)

J. Kadeřábek 16.5.2021 13:34

Očekával bych, že budou postupovat podle svého velkého vzoru a tím je Zelené Německo. Tedy nahradit bezemisní jaderky ruským plynem. My bychom mohli být ještě lepší a lze nahradit naftové autobusy plynovým pohonem. Jezdí to všude po světě (dokonce i v zaostalé Indii).

J. Sinnreich 16.5.2021 6:19

Byl kdysi dokonce projekt "autobusu" na setrvacnik. Ten by se roztacel specialnim zarizenim na kazde stanici a dojel by na jedno roztoceni do pristi stanice. Tiche a bezemisni. Neco pro Hriba!

Z. Roller 15.5.2021 18:25

Pražský dopravní podnik měl veliké plány na elektrifikaci linky 140, pak měla jezdit jen posilová elektrolinka Palmovka - Letňany, pak zase 140... Mám obavy, že to celé tak nějak usnulo. A teď zase trolejbusy? c-c-c!

V. Šedivý 15.5.2021 18:37

To snad žije - a myslím, že by měl jezdit do Čakovic

J. Hajský 15.5.2021 13:12

Za mého dětství a mládí, když jsem bydlel v Praze (už 50 let tam nebydlím) jezdily v Praze trolejbusy. Jestli mě paměť neklame tak dokonce z Václaváku. Myslím, že jedna linka vedla na Malvazinka, jedna ze Střelničné k Avii v Čakovicích a myslím, že i další.

Je mi jasné, že tenkrát takový humbuk s CO2 nebyl a bylo snadné vyměnit trolejbusy za (kouřící) autobusy, ale stejně by mě zajímal pravý důvod zrušení tolejbusových linek. V některých krajských městech bez problémů jezdí.

J. Jurax 15.5.2021 14:45

Důvod byl nejspíš ekonomický. Náklady na pořízení autobusu a trolejbusů jsou zhruba stejné, ale u trolejbusů jsou navíc náklady na provoz a údržbu trolejí. Autobusy jsou navíc flexibilnější a náklady na energii potřebnou k provozu byly možná tehdy u autobusů nižší. Ostatně dnes jsou nejspíš taky.

V. Šedivý 15.5.2021 18:36

Údajně dva hlavní důvody:

- nebyla šance stihnout stavět trasy na nově budovaná sídliště

- armáda chtěla mít dostatek evakuačních vozidel, což trolejbus moc nezvládá

V. Kolman 15.5.2021 15:55

Kladl jsem před mnoha desetiletími podobný dotaz a bylo mě vysvětleno, že trolej lze snadno zneškodnit (bombou a pod.) a trolejbus je potom bez troleje na nic. Ne tak autobus.

Čili důvody byly v době studené války čistě vojenské.

Dávno - dávno již tomu.......

J. Hajský 15.5.2021 17:43

Ano, na studenou válku logické vysvětlení. Ale co tramvaje, závislé na troleji? A elektrifikace železnic a likvidace parních lokomotiv ve stejné době?

J. Kadeřábek 16.5.2021 13:38

Nevýhody trolejbusové trakce jsou zřejmé. Předně každá objížďka musí být dlouho plánovaná a objízdná trasa osazena sloupy a trolejemi. V případě náhlé neprůjezdnosti musí nastoupit na náhradní trasu autobusý. V zimě v kopcích jsou trolejbusy první, které stojí. Trolejbus (i bez baterií) je výrazně dražší než autobus.

P. Milan 15.5.2021 9:10

A jen tak pro pobavení: https://vtm.zive.cz/clanky/elektricky-uz-je-i-dalkovy-autobus-na-jedno-nabiti-by-ale-z-prahy-do-ostravy-nedojel/sc-870-a-209971/default.aspx

Dálkový autobus, který daleko nedojede. :-P

L. Novák 15.5.2021 9:15

Třeba někoho napadne, že by se daly použít přívěsy - baterkárny, které by se v půli cesty vyměnily za plně nabité... ;-D Otázkou je, kolik % hmotnosti celého baterkového autobusu by zbylo na cestující. :-P EU

P. Milan 15.5.2021 9:08

"bateriovými trolejbusy. Nezatěžují okolí žádnými emisemi, jsou tiché, a tím zlepšují životní prostředí místním i cestujícím. Mají také mnohem delší životnost než běžné autobusy,“

Emise prostě vznikají jinde. Tiché jsou, ale moderní autobus také. Delší životnost baterií, velmi nákladného prvku? To ať si pan radní dělá prdel z plastelíny a ne z nás!

L. Novák 15.5.2021 9:25

V roce 2019 na jaře došlo v Brně na ul. Křenové k čelní srážce trolejbusu s tramvají, protože trolejbus z ničeho nic ztratil ovladatelnost a vybočil z přímého směru. Následovala opatření DPMB ke kontrole stavu vozidel udržovaných v provozu víc než 10 let... Trolejbus měl najeto přes milion kilometrů.

https://brnensky.denik.cz/nehody/desitky-zranenych-lidi-v-krenove-ulici-se-celne-srazil-trolejbus-s-tramvaji-20190401.html

A další článek psaný po roce od události:

https://brnensky.denik.cz/nehody/nehoda-trolejbus-tramvaj-krenova-brno-zraneni-20200331.html

V. Kain 15.5.2021 17:05

Nedělá,to nastupují už delší dobu odchovanci humánních a gender univerzit.Bude hůř,těch volů bude čím dál víc.

J. Basler 15.5.2021 9:02

Trolejbusy jezdily (možná jezdí) mezi Zlínem a Otrokovicemi. To je dost daleko... Podle fotek na mapy.cz už ale asi ne, viděl jsem dlouhé autobusy a železniční trať.

Až bude elektřina 2x, 3x dražší, tohle šílenství skončí, ale než se postaví nové zdroje bude to tak 20 let. No nebude tu zábava, věru ne.

P. Milan 15.5.2021 9:11

Pokud by klesla spotřeba ropných paliv a plynu, zákonitě by si nenažraný stát hledal jiné zdroje daní.

L. Novák 15.5.2021 10:14

Jenomže výběr spotřební daně z ropných paliv a maziv vynáší státu řádově 100 mld. Kč ročně. Elektřina už drahá je, ale to by se její cena musela ještě několikanásobně zvýšit, aby spotřební daň z odběru vyrovnala ropná paliva... Zelení magoři chtějí zdaňovat kdeco, včetně masa. A budou to stupňovat tak dlouho, dokud občané nevezmou "vidle a cepy" a nevyčistí prostor od této nebezpečné zelené sekty...EU

V. Kolman 16.5.2021 10:21

Žádný problém!

Nabíjení automobilních elektro-vozů na baterky bude zdeúředně povolené POUZE!! u rychlonabíjecích stanic státní firmy "Ekoelektrodoprava", kde bude účtována zákazníkovi cena 54,99-Kč za 1kWh.

Vlk se nažere a ňadro zůstane celé;-D;-D;-D

J. Strakoš 18.5.2021 7:04

Obávám se, že cena elektřiny se zvýší a to stejně tak, jak se tam objevily příspěvky na OZE. Když se to udělá pomalu, lidé si zvyknou. Hlavně nenaštvat všechny najednou, takže třeba začít firmami (ty přece mají peníze a promítnou to do výrobků) a pak dle tarifů (kdo má čerpadlo měl by platit trošku více) a nakonec všichni (když už platí firmy a čerpadláři).

Abychom si rozuměli - rozhodně se mi to nelíbí a nesnáším, když se v rámci ideologie propagují řešení, která jsou neefektivní (podíl autobusu na emisích vs podíl ostatních aut na přepravovaného člověka - raději investovat do řešení, které by řešilo ta auta - třeba zvýšení plynulostijízdy mimoúrovňovými křižovatkami apod.)

J. Jurax 15.5.2021 14:51

No, pocházím ze Zlína. Už tam dlouho nebydlím, ale občas navštěvuji. Znalejší nechť mne opraví, ale proti stavu před více než půl stoletím přibyla ve Zlíně jediná trolejbusová trať - na Jižní svahy.

V. Šedivý 15.5.2021 8:34

Na to je bohužel nutný czexit, bez toho musíme poslouchat vrchnost z brusele.

J. Nevrkla 15.5.2021 8:23

Bylo by lepší takové investice nikdy neschválit.

V. Šedivý 15.5.2021 8:39

Ve skutečnosti jde o směšné drobáky ve srovnání s tím, co nás v blízké zelené budoucnosti čeká.

J. Nevrkla 15.5.2021 8:42

Já pořád věřím, že si lidí tahle kalet na hlavu nenechají, že nebudou ochotni kvůli takové pitomosti tolik zchudnout.