28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Levice má řešení korony – všem se bude líbit

Lidé už se nebojí jen o životy. Už se bojí i o peníze. Ti ekonomové, kteří ještě nedávno tvrdili, že TAKOVÁ krize jako v roce 2008 nemůže přijít, a že o krizi mluví jen ti, kdo chtějí být zajímaví, se předhánějí s černými výhledy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Benýšek 26.3.2020 15:29

Jedná se o kapénkově přenášenou infekci, čili dle mne ji lze srovnat se zákazem kouření (a dle mne nejde o absurdní či demagogické srovnání). I tam lze operovat na jedné straně mírou individuální svobody a na druhé straně mírou bezpečí (zdraví) druhého. Smím kouřit, anebo teď tedy kašlat, kýchat, chodit bez roušky na své zahradě? Na svém balkoně? Na náměstí?, V hospodě se souhlasem přítomných? (zatím to smíme doma v soukromí, ale co až někdo shledá, že ještě bezpečnější by bylo, abychom to nedělali ani tam?).

Proti upozornění, že při COVID-19 takto mohu nezodpovědně ohrozit rizikové skupiny (staré a již jinak vážně nemocné), lze namítnout, že tito lidé ve svém zájmu (a tak k sobě zodpovědně) nikam chodit nemusejí, bojí-li se nákazy (mají své důchody – starobní, invalidní, a mají své příbuzné a přátele, kteří jim mohou posloužit). A nemají-li, mají buď smůlu (měli celý život na to si takové lidi pořídit) anebo si mohou takovou službu zaplatit, či požádat o ni stát. A že i oni ven jít mohou (i s vědomím, že tím riskují), rozhodnou- se k tomu z jakéhokoli důvodu (jsou to totiž dospělí, svéprávní lidé).

A proti námitce, že COVID -19 ohrožuje i mladé a zdravé, protože to říkají čísla či odborníci, lze namítnout, že to statisticky významně není pravda, jak i to lze vyvodit z čísel a promluv odborníků, a v individuálních případech že se jedná o akceptovatelnou míru tzv. přijatelného rizika. S nímž že ve všem ostatním umíme žít (lépe či hůře, ale každý nějak).

Jelikož společnost, která by vážně chtěla zachránit před jedinou nemocí úplně všechny i ty nejslabší a nejzranitelnější (v parafrázi slovy klasika: který živočišný druh, pánové, na to má), zatímco u jiných nemocí to tedy asi až tolik nevadí, je zralá leda tak pro Chocholouška.

R. Benýšek 26.3.2020 15:33

Oprava: Tento můj přípěvek správně časově patří až za ten druhý, obecnější (nedomyslel jsem to - měl jsem ho radši strčit do něj).

K. Pavlik 26.3.2020 17:41

Trump ma a Boris mel podobny nazor. Boris to vzdal, uvidime jestli to Trumpovi vydrzi.

Toz tak

V. Církva 26.3.2020 22:07

Myslel jste to ironicky, že?

V. Petr 26.3.2020 22:36

Pletete se. Někdo tady svévolně šíří nákazu a to je TRESTNÉ!

R. Benýšek 26.3.2020 15:29

Se zájmem i pobavením jsem zaregistroval, jak se nad ekonomickým tématem (abych se vybarvil hned na začátku - s paní Šichtařovou souhlasím tentokrát beze zbytku, zatímco někdy s malým zbytkem :-) opět rozhořela ta zde tradiční ́pravo-levá ́ diskuse. Zatímco předtím v debatách o čistě koronaviru a opatřeních hygiemicko-epidemiologických jakoby se lidé pracicově orientovaní (kteří tu předtím přísahali na individuální svobodu, osobní inciativu, osobní zodpovědnost za vlastní svobodou volbu a její následky) nějak odmlčeli.

Znamená to snad, že obdobně jako pro někoho EU, je i pravicovost dobrá jen do dobrého počasí? Ale

v případě skutečného ohrožení celé komunity (válkou, epidemií, živelnou katastrofou) je třeba a nutné nic než centrálně regulovat, zakazovat, přikazovat, vyvlastňovat?

Je spoléhání se na osobní zodpovědnost (v pyramidě odspodu: jedinec, rodina, obec, národ, stát, kontinent, zeměkoule, sluneční soustava, naše galaxie, vesmír) příliš riskantní? Hrozilo by, že lidé upřednostní své vlastní pomýlené potřeby nad správné zájmy celku? (tohle u jiných témat dříve v komentářích výslovní pravicově orientovaní vyčítali liberálním demokratům - ale u tématu konoraviru mlčí?). A vadilo by to tolik? Kdyby někteří podle svého pomýleného světonázoru a s pošahanými osobními zájmy nešli s proudem, ale třeba i plavali krátkodobě proti němu (mají-li na to dost sil a plaveckých schopností). Kupříkladu kdyby svou nedbalostí (neudělali by to schválně, jen by jim to bylo jedno) nakazili (nemocí, které se sami nebojí, a kterou nepovažují za nebezpečnou ani pro druhé) druhé při náhodném setkání na veřejném prostranství (kdo se skutečně bojí nákazy, nemusí tam s nikým cizím postávat!), či kdyby třeba porušovali karanténu, ale zdaleka by na to druhé upozorňovali (obdobně jako mlok, korálovec, či třeba skupina skinů vypadající na první pohled nebezpečně, a je lépe se jim vyhnout).

D. Vagenknecht 26.3.2020 14:28

Je dobre si uvedomit, ze mnoho casti ekonomiky je kvuli pandemii a naslednymi a nutnymi opatrenimi vlady pozastravena - bez viny firem.

Vznika tim v ekonomice mezera, kterou pokud stát nezaplni, tak hrozi, ze level kapitalu v ekonomice bude snizen, funamentalne dobre frimy muzou zmizet. Nasledkem toho bude dlouhodobe snizeny potencialni rust ekonomiky rostouci nezamestanost. Tim bude ochromena i danova baze statu. To je horsi alternativa nez dluhodobe zvysena statni zadluzenost, ktera, kdyz vezmeme v potaz jiz nizke urokove sazby na statni dluh, moc vazny effekt na ekonomiku mit nebude.

P. Staronový 26.3.2020 22:50

Stát ji nemá čím zaplnit. Leda tiskem (inflace) nebo dluhem (horší alokace, než nechat peníze lidem).

D. Vagenknecht 27.3.2020 2:28

Kapital se do ekonomiky muze dostat velmi rychle skrz banky, např. povolení precerpani nebo kredity s nulovymi naklady pro firmy postizene krizi. Vlada by na tyto penize mohla vydat (nebo jen do jiste vyse) statni garanci. Nejsou to navrhy, ktere by byly za normalnich okolnosti spravne, ale pomohou firmam absorbovat krizi a lidem neztratit zamestnani. A navic, kdyby se ekonomika dostala do hlubsi recese, tak by to nakonec mohlo pro statni finance dopadnout jeste hur (ve forme rostoucich uroku statnich dluhopisu) nez navysovat zadluzeni nyni

M. Pivoda 26.3.2020 14:22

Šichtařova píše: "Prý na grafu HDP uvidíme něco jako písmeno „V“. Tedy prudký pokles - a pak prudký růst."

Ohrožuje vás zpomalení růstu HDP?

Čtěte zde:

http://blog.aktualne.cz/blogy/pohled-zblizka.php?itemid=36036

F. Kusák 26.3.2020 12:19

Tu lapálii s CV sleduji celkem podrobně a bez emocí. Získávám jednoznačně dojem, že východoasijské státy to zvládají lépe. Také se tam tak dramaticky nepropadá ekonomika. Nechci být špatným prorokem, ale přesun ekonomické aktivity do těchto zemí se jedině urychlí. Není celkem problém, doložit tato tvrzení čísly. Docela mě zajímá, jak se bude situace vyvíjet, až to všechno skončí. Ale nato, abych to mohl posoudit, musím přežít.

D. Müller 26.3.2020 13:16

Při poslední krizi se VK při návštěvě Turecka nechal slyšet, že země, které mají výrobu snášejí krize výrazně lépe. Občas nad jeho názory kroutím hlavou, ale tenkrát měl pravdu. Službami si v dobách krize moc nepomůžeme.... Bude to chtít výrobu vrátit domů.

P. Staronový 26.3.2020 10:26

Tak už tu chybí jen Šejna, aby přiznal, že co pí Šichtařová dlouho psala a on to popíral, najednou nastalo.

Má ovšem zdatné náhradníky, ne softkomouše jako on, ale přímo hardkomouše.

P. Lenc 26.3.2020 11:43

Nojo, když on pan Šejna nemá rád chytré ženské...Za článek dík.

Š. Hašek 26.3.2020 11:52

Nebojím se,

Vy, jako hardkonzervativec, harddemokrat, hardslušně vychovaný .......... mě z toho vytáhnete. Budu se snažit.

P. Lenc 26.3.2020 16:46

Snažte se pane Hašku, budeme to potřebovat všichni...

D. Polanský 26.3.2020 9:47

V 90. letech se také vesele žilo, tunely banky či firmy byly považovány za podnikání, které kapánek nevyšlo. Pak se zřídila žumpa na dluhy, pardon ČKA, tam si člověk mohl odkoupit svůj dluh za zlomek ceny. A tuhle žumpu zavedla pravice. Takže zase bych tak socialisty nekritizoval. Nakonec i současný demoblok vše odhlasoval. A vůbec, máme my u nás pravici?

R. Tesařík 26.3.2020 9:58

Nekritizoval. jistě, když sám jste socialista.

P. Burda 26.3.2020 10:01

"... tuhle žumpu zavedla pravice..."

Vzpomínáte na "vtip" té doby: -Koho budeš volit? -Komunisty! -To vím, ale z které politické strany?

A to je problém naší pravice - že jsou to v podstatě centristé. A nebo ta ultra-pravice, co už je vlastně ultra-levicí (Okamurovci, Vandasovci ...)

D. Müller 26.3.2020 10:06

Pane Polanský, koukám že jedete na vlně páně prezidenta o rozkradené zemi. A jak je vidět, že to se nikdy neomrzí. Ale teď můžete naskočit i na oligarchovu vlnu, že zbytek země rozkradli OSVČ. Je to hezké, když má člověk na výběr. Že ano?

P. Burda 26.3.2020 10:20

Ale vždyť je to pravda. Česká republika je rozkradená. Tuhle zemi rozkrádali komunisté již od roku 1945. Do roku 1989 veřejně a ze všech sil. A po roce 1989 jako infiltranti jiných stran.

Ne, že by každý ekonom, co má komunistické vzdělání, musel být špatný. Ona ekonomie funguje v komunismu i kapitalismu stejně. Ale nesmí být komunistou ve své mysli - to pak škodí a škodí a škodí.

A jak všichni vímě, rozbít vázu trvá zlomek sekundy, slepit jí mnoho hodin. Takže když komunisté tuhle zemi rozbíjeli zhruba 50 let (2 generace), máme desítky generací co dělat, abychom jí uvedli do stavu blízkému původnímu. (Aneb - já vyrostl v socialismu - moje děti se narodili po něm, ale vyrůstali mezi komunisty postiženými - jejich děti budou také osobně znát ty, co poznali komunisty - tak snad moji pravnuci až budou znát jen ty, co znali a začnou obnovovat tuhle zemi s čistým štítem.

R. Tesařík 26.3.2020 10:54

Opatrně s prognózami na tisc let.

P. Burda 26.3.2020 11:10

To nebyla prognóza. To byl výraz zoufalství - protože vím jistě, že nápravy se nedožiji.

Anebo obdoba úsloví, že kam šlápne komunista, tam sto let tráva neroste.

Můžeme se snažit - ale rychle stát neopravíme (anebo, jak řekla jedna celebrita (a tady měla pravdu): "Komunisti musejí vych...at." A v nás, ať chceme nebo ne, je komunistická myšlenka zalezlá. A jestli někoho za pár desetiletí zase napadne uskutečnit Marxův literární pokus v praxi, jsme v roce "nula".

Š. Hašek 26.3.2020 18:20

Nevyvracím nic stran (staro)komunistů.

Kam šlápne štrasbrusel, také přestává tráva růst.

J. Kalina 26.3.2020 21:35

co Čína, jak to trvala jí?? A to není v EU!!! Asi právě proto.

P. Staronový 26.3.2020 10:22

Pravici u nás nemáme, ani liberály.

Možná ve vzepětí vůle střed, ale ani ten není příliš populární. Levice kvete v různých barvách a hlupáci obviňují ze zavedení, nebo zavinění něčeho neexistující pravici.

V. Petr 26.3.2020 8:58

Je ale možné lidi "strašit," jak by řekla Svatá Gréta, ale nikoliv imaginárním oteplováním, ale reálnou INFLACÍ, o které si už před koronavirem cvrlikali vrabci na střeše. Je třeba říci střádalům, že je (levicový) stát připraví o jejich úspory a důchodcům, že jim inflace sežere nejen valorizaci důchodů, ale i to, co měli předtím!

"Kdykoliv někdo dostane něco zadarmo, tak to druhému chybí" (c) Ronald Reagan

I když pamětníků "měnové reformy" roku 1953 žije už málo...

J. Černý 26.3.2020 9:05

Ale inflaci vytvářejí kapitalističtí podnikatele a kapitalistické banky

Mluvíte o měnové reformě z roku 1953, ale ta z naprosté většiny zasáhla válečné a poválečné zbohatlíky, ale Klausova měnová reforma v rice 1991 zničila úspory naprosto všem bez výměny platidel. V poměru k HDP byla rozsáhlejší.

O. Uživatel 26.3.2020 9:17

Uživatel požádal o vymazání
P. Burda 26.3.2020 9:42

Kapitalista inflaci přiznává, připravuje se na ní a bojuje s ní. Komunista řekne, že pod vedením strany inflace nebyla, není a nebude - a pak udělá měnu jak ve tři_a_padesátém.

Tedy kapitalismus má inflaci, socialismus a komunismus měnovou reformu.