28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Automobily v roce 2018

Mobilita je fenoménem lidstva od nepaměti, v posledních 100 letech se zdá, že z hlediska člověka snad ani nemá jeho osobní mobilita na Zemi žádné technické limity. Je možné se dostat téměř kamkoliv, kdykoliv a otázkou jsou jen rychlost, komfort, bezpečnost či náklady.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Schlägel 8.1.2018 12:46

Politici příliš nemilují

evoluční procesy, protože jsou zpravidla delší než jedno volební období. Tak že si ten pokrok prostě "demokraticky odhlasujeme" prostřednictvím evropských politiků, kteří jsou přeci naprosto imunní vůči lobbistickým tlakům, notabene když v orgánech EU se žádní lobbisté zcela jistě nevyskytují.

J. Sinnreich 7.1.2018 18:28

Ideologie primitivu

Vetsina politiku a zelenych zelotu nema ani poneti o zakldnich fyzikalnich zakonech, ani o technologii vyroby. Proto je mozne, ze ve stylu "porucime vetru desti" mohou vubec uvazovat o ZAKAZU spalovacich motoru k urcitemu datu. Jeste schazzi hesla "Periletku za dva roky a "dozeneme a predezeneme". Kruh se uzaavira.

M. Prokop 7.1.2018 21:02

Re: Ideologie primitivu

Ovšem, jak se vydíráním a šířením paniky dostat k penězům, to vědí dobře.

M. Prokop 7.1.2018 17:28

No co,

automobil se spalovacím motorem se prosadil, protože byl lepší (užitečnější, levnější) než vůz s koňmi. Nikdo ho nedotoval, naopak spíš buzerace a daně.

Nebudu mít vůbec nic proti tomu, pokud se stejně prosadí elektromobil.

Ale NE zákazy, daňovými švindly, dotacemi ...

M. Pesat 7.1.2018 17:13

a rozvody budou velmi brzo nedostačující.

" a rozvody budou velmi brzo nedostačující. "

----------------------------------

Tak presne o tom pisu, o katastrofickych vizich/straseni, resp. presny opak, bezmezne nadseni. Pokud je mi znamo, tak do siti/rozvodu/zaloh se investuje/buduje se vsude a protoze je to dobry kseft tak je to lukrativni prumyslove odvetvi s vysokou pridanou hodnotou, na rozdil od montoven. Asi podobne jako straseni, ze hrozi nedostatek potravin pro lidstvo, protoze roste prekotne populace a zdroje jsou omezene. Kdyz uvazim kolik pudy v CR lezi ladem a plati se dotace aby se vybec neobdelavala a to stejne plati o celem vyspelem svete, tak nedostatek potravin je to posledni ceho bych se bal. A elektrina pro elektromobily? jedna jaderna elektrarna vyrobi elektriny ktere to v pohode pokryje. Cest :)

M. Prokop 7.1.2018 17:23

Re: a rozvody budou velmi brzo nedostačující.

Kecáte. Třeba skopčáci neinvestují a honí mlůno přes nás.

Z. Lapil 7.1.2018 21:05

Re: a rozvody budou velmi brzo nedostačující.

Pan Prokop má pravdu: problémy s kapacitou sítí jsou už dnes. Viz články Petra Nejedlého z temelínské elektrárny:

https://nejedly.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=199204 (Německo)

https://nejedly.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=39287 (Evropa)

https://nejedly.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=282133 (Indie)

http://oenergetice.cz/nazory/jizni-australie-kraj-zajimavych-casu/ (Jan Veselý o Austrálii)

J. Lepka 7.1.2018 14:14

Vcelku naivní filosofická úvaha, zcela pomíjející

základní fyzikální zákony. Zatím jsem nepostřehl v jakékoliv diskuzi ohledně elektromobility názor energetiků, ona totiž elektřina není tak snadno uchopitelná ( a možná ani pochopitelná) jako tekutá paliva do aut a současná infrastruktura a rozvody budou velmi brzo nedostačující. V podstatě nikdo si neuvědomuje, že se pak snadno stane, že na vás u rychlodobíjecí stanice jukne nápis, tak pěkně popsaný v Saturninovi: Jsme bez proudu!

M. Šejna 7.1.2018 14:39

pane Lepko

rozvoj baterií je v současnosti dost překotný a například český patent - baterie He3da - by už brzy měly mít kapacitu 100 kWh na 500 kg (aktuálně mají 63 kWh na 500 kg). Kapacita je totiž závisla na tlouštce použitých vrtev baterie. Čím slabší, tím vyšší kapacita a zároveň vyšší rychlost nabíjení.

O kapacitu rozvodné sítě bych se nebál. To by pak v Praze nemohly jezdit ani tramvaje a metro, které mají mnohem větší okamžitou spotřebu, než nějaké nabíjecí stanice automobilů. A v okolí elektrifikovaných vlakových nádraží by musela padat síť při každém odjezdu vlaku.

J. Lepka 7.1.2018 15:10

Re: pane Lepko

Jen několik postřehů. Možná nepamatujete, jak se urychleně stavěly trasy VVN pro napájení Metra, já ano, jistě můžete namítnout, že ani tramvaje nejezdí 24 hodin denně, to ale vylučuje možnost dobíjet jindy než mezi cca jednou a pátou hodinou. Už vidím ty nadšené majitele, jak si rychtují budíka. To lze samozřejmě zautomatizovat, jen to vyžaduje připojení k nabíječce. Zkuste si spočítat kolik asi nabíječek by se tak muselo budovat, kolik by to schlamstlo mědi a kde by se asi měly stavět. Pro inženýry lidských duší jistě zanedbatelný problém, ne však pro energetiky a v neposlední řadě i zaměstnance obecních úřadů.

Dále máme problém ztrát jak při výrobě, tak při přenosu i nabíjení a OZE prostě nikdy nebudou tak spolehlivé, aby se s nimi dalo 100% počítat.

Takže to zkrátím : elektromobily jsou použitelné ve městech leda pro poštovní služby a krátkodobé zásobování, možná taxislužbu, tu ale už s výhradami, zde by se už prosadily spíš hybridy, což se také týká pendlerů, co používají auto denně k jízdám do města za obživou.

Jo a argumentovat kapacitou baterie je sice pěkné, leč poněkud postrádám zohlednění nákladů na těžbu, dopravu, zpracování surovin, životnost, tedy počet nabíjecích cyklů a samozřejmě hodnotu maximálních nabíjecích proudů.

M. Prokop 7.1.2018 17:25

Re: pane Lepko

Nezapomínal bych ani na náklady na likvidaci nebo přepracování.

Z. Lapil 7.1.2018 15:54

Re: pane Lepko

Což je ovšem pořád o řád méně, než benzín. Vycházím z úvahy, že desetinová čili 50l/kg nádrž uživí 100kW motor i při plném plynu rozhodně déle, než hodinu. Čili benzín mi vychází tak 30x 40x "lepší" než baterie. To, že v benzínu je té energie ještě 3x víc, ale 2/3 z toho vyletí výfukem, je v téhle souvislosti asi jedno: zajímá mě hmotnost "nádrže" a dojezd.

Tramvaje i vlaky mají nepochybně svoje vlastní dráty. Ohledně "civilní sítě" si myslím, že by kapacitně zhruba i stačila za předpokladu, že bude osazena nějakými démony zajišťujícími jakousi rovnoměrně přiměřenou distribuci, takže by situace mohla vypadat jak občas u internetu: rychlost AŽ bůhví kolik, ale když přijde v televizi Velké Finále (na silnici návrat z dovolené), tak se málem nepodíváte ani na mail.

Ohledně rychlonabíjení se obávám, že se předpokládají jakési vyrovnávací baterie, což samozřejmě systém prodražuje a komplikuje.

P. Rada 7.1.2018 17:09

Re: pane Šejno

Ten český patent - baterie He3da - provází řada velmi podivných okolností od žaloby pro zpronevěru až k výstavbě finálního závodu za miliardy... ale tu baterii v reálu nikdo s nezainteresovaných - nezávislých laboratoří - v ruce doposud neměl.

Vy jste přitom prvý od kterého se dozvídám alespon jednotlivý technický úsdaj. Je také s podivem, že takováto data nemají právě ani lidé, kteří se testováním akumulátorů běžně zabývají na vysokých školách - jako by na jakékoli věcné informace bylo uvaleno embargo - o vzorcích pro nezávislé měření nemluvě.

To co se kolem točí je reklama a velké peníze.

Můžete prosím uvést zdroj ?

J. Sinnreich 7.1.2018 18:32

Re: pane Lepko

Metro a tramvaje maji vyssi okamzitou spotrebu, ale rozdelenou na statisice lidi, ktere denne dopravuji. Kdyby si kazdy z techto cestujicich chtel dobit svoje auto, tak bude potreba stavet nekolik Temelinu rocne a na kazdem sidlisti menirnu proudu.

M. Pesat 7.1.2018 9:27

tak v elektromobilu Tesla jsem jel

cim vice pruhu tim vice Adidas, to znate soudruzi, cim vice blbych clanku od jeste blbejsich "novinaru"/pisalku tim "lepsi" elektromobily. Predne byc zminil ta ambiciozni prohlaseni politiku a velkohube casove hranice konce aut se spalovacim motorem. V tomto smeru uz politici "dokazali, ze to dkazi", takze afera dieselgate/VW, fakticky v tom podvodu s emisemi jely vsechny svetove automobilky. Prave "diky" politikum a brcalnicke loby/zelenych fanatiku, kteri dotlacili automobilky do situace kdy snizovani emisi nebylo bez podvodu mozne. Ze se vyfukove plyny podili na znecisteni ovzdusji vyznamnou merou, o tom neni sporu. Jenze silenstvi s elektromobily/hlavne akumulatory, to se na zivotnim prostredi podepise nemene tvrde. Kamarad ma BMW hybrid a celkove hybridy mi prijdou docela rozumnou/evolucni cestou, kdy lze sine omezit emise vyfukovych plynu a soucasne vyuzivat elektrinu/elektromotor k pohonu auta. Realitou je, ze ciste elektromobil ma kratky dojezd a akumulatory omezenou zivotnost, v kombinaci se spalovacim motorem dojede hybrid az 3 x dale. Velice zajimave jsou hybridy Toyota Mirai s vodikovymi palivovymi clanky.

A nedavno me zaujal clanek o hybridu Mazdy, kde chteji k vyrobe elektriny pouzit spalovaci Wankel motor. Cest :)

https://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-tokyo-motor-show/mazda-bring-back-rotary-engine-range-extending-hybrid

https://www.reuters.com/article/us-autoshow-tokyo-hydrogen/hydrogen-fuel-cell-car-push-dumb-toyota-makes-a-case-for-the-mirai-idUSKBN1CV0I2

P. Rada 7.1.2018 11:23

Re: Tak v elektromobilu jsem taky jel...

... ale nesvádějme vše na vrub "politikum a brcalnicke loby/zelenych...". Nestačí se přeci jen jednou/několikrát svést. Různé dopravní situace nastávají už jen při různě častém používání, při vyhodnocování celoživotního cyklu, lokality atd. Města přitom koncentrují cca 80% populace a trend růstu koncentece je celosvětový.

Při cestách jen s okraje od centra je třeba překonat odlehlost i víc jak 30km a někde přes stovku. České poměry jsou skromější ale přesto naprostá většina populace v městské aglomeraci setrvává. Tato většina by vyšla s elekromobilitou spíše jak ti dojíždějící z venkova ale zase nemívá ani kde zaparkovat.

Pokud se ekonomicky vyhodnocuje jen kilometrová nákladovost - tak jsou pak elektromobily až několikanásobně levnější variantou. Nákladnost jejich nákupu je ale naopak až několikanásobně opačná. Trend k nějakému typu elekrtromobility je přesto zřejmý.

Situace přetížených městských center pčes toto lavírování bývá v případě jakéhokoli typu osobně koncipovaného pohonu, kde je jedinec obklopen tunovým systémem, prostě neúnosná. Statistiky mortality či jen poškození zdraví od ultrajemného prachu to zláště u spalovací verze dokreslují. Přitom když stojí elektromobil v zácpě, v tunelech, často musí brzdit a akcelerovat... což je právě v aglomeracích situace častá, má zřejmou technologickou výhodu oproti spalovací verzi která se neumí pružně vypínat natož rekuperovat.

Takový Frankfurt který leží v dolíku má zvláště za bezvětří jiný momentální problém jak přímořské město kde prakticky celoročně vane vítr. Pak se nelze divit, že politici si konkrétně tam odhlasovali omezení vjezdu do centra podle imisních tříd. Takovéto okolnosti právě místně musí řešit jak urbanistika tak lokální politika vedoucí k změně celého dopravního systému. Někde musí dojít třeba až skrze restrikce už neúnosných technologií a naopak růstu míry dotování hromadné dopravy.

M. Pesat 7.1.2018 12:29

Re: Tak v elektromobilu jsem taky jel...

to jste me spatne pochopil, ja nemam nic proti elektromobilum ani proti ochrane zivotniho prostredi, jenom varuju pred extremy/hysterii. Ono to neni tak davno s fotovoltaickymi panely ci vetrnymi elektrarnami/parky. Chci tim rici, ze jedno i druhe i treti/elektromobily urcite maji sve opodstatneni, ale spise jako zalezitost seriozni odborne/technicke diskuse a ne fantazirovani/hysterie/bulvaru medii, ktere vytvari falesne nadeje/snadna reseni. Elekromobily/elektrobicycles/elektro skutry urcite maji sve misto zejmena v mestske doporave, resp. mestskych aglomeracich. Kuprikladu stredni Morava/hanacka aglomerace, tam je vzdalenost mezi mesty cca 25-40 km, coz je pro elektromobily v pohode. Cest :)

L. Vrána 7.1.2018 15:14

Re: Tak v elektromobilu jsem taky jel...

Souhlasil bych s Vámi. Při současném stavu technického vývoje, úrovně bezpečnosti a celkové společenské "spolehlivosti" bych zvolil variantu dvou automobilů v domě - bez ohledu na náklady :_První benzíňák - výkonný, spolehlivý, nezávislý a pak pro menší pojíždění po městě elektromobil. Jinak matka příroda to s námi evolucí dávno rozhodla: Jedeme na uhlovodíkové palivo a ne na akumulaci elektřiny.

P. Rada 7.1.2018 16:56

Re: Tak v elektromobilu jsem taky jel...

V poslední větě s Vámi nesouhlasím proto, že využívat čistý uhlík umí s celé přírody sice nepřímo ale jen člověk. Uhlovodíková paliva jako je metan a podobné ale delší molekuly jsou už prvým krokem k bezuhlíkové ekonomice a ty složitější molekuly už i přírodní prostředí dokáže metabolizovat.

I lidé umějí tvořit a zas spotřebovávat uhlovodíkové zásoby - uhlohydráty, tuky... právě analogicky jak další živočichové či rostliny.

Anomálie lidí spočívá ve schopnosti prakticky jednorázově využít za milionkrát delší dobu naakumulované a velmi masivní zásoby prakticky čistého uhlíku, které věky ležely mimo metabolický systém planety (uhelná ložiska). Právě tato ložiska je s klimatického hlediska potřeba co možná nechat pod zemí. Než se snad naučíme něco efektivnějšího, využívat ropné produkty i zemní plyn maximálně šetrně - tedy spíše hromadnou dopravou.

Ten nápad s úvodu - mít dvě auta - je sice zdánlivě pěkný ale neohlížení se na náklady i na parkovací prostor vede v hustém osídlení stále častěji ke kolizi s realitou.

M. Pesat 7.1.2018 21:16

Re: Tak v elektromobilu jsem taky jel...

"Ten nápad s úvodu - mít dvě auta - je sice zdánlivě pěkný ale neohlížení se na náklady i na parkovací prostor vede v hustém osídlení stále častěji ke kolizi s realitou."

-----------------

Tak ona realita na venkove je takova, ze se zlikvidovala hromadna verejna doprava/sluzby/zasobovani, takze auto dnes musi mit i ti co ho v minulosti vubec nepotrebovali. Obavam se, ze vy vybec netusite kolik lidi zije na venkove. To co pisete, ten bezuzdny konzum/spotreba, to je zalezitost tzv. liberalu a jejich dogmat, ze vse vyresi neviditelna pracka trhu a modrobosanska "protestantska moralka". Cest :)

J. Lepka 7.1.2018 14:36

Re: Tak v elektromobilu jsem taky jel...

Stále šíříte stejné bludy bez jakékoliv zpětné vazby, ať už v možnosti používání elektromobilů ve městě či na venkově ( co myslíte, kde budou asi obyvatelé obytných domů dobíjet?) nebo v používání rekuperace v popojíždění v koloně-nejlepší cesta, jak způsobit neřešitelné zácpy (už dnes snadno v Praze potkáte mimopražského řidiče podle chování na křižovatce).

Nejpůvabnější ovšem je absence jakékoliv snahy o trochu zasvěcenější pohled. Hážete kolem sebe samá nicneříkající klišé, bez ohledu na realitu. Už dnes se ví, že OZE musí být takřka 100% zálohovány a protože jádro je fuj, řeší se to spalováním fosilních paliv (snad s jedinou vyjímkou, plynové turbíny najedou v řádu minut), takže se dostáváme do rovnice, kde na jednu stranu vy dáváte paliva spálená v motorech vozidel a na druhou paliva spálená v elektrárnách a uvádíte, jak je to výhodné, protože znečišťují méně a jinde. Do jisté míry pravda, jako ostatně všechny ideologické pravdy zelených. Tou zásadní a velkou chybou jsou ztráty při výrobě, distribuci a nabíjení.

Nehledě na nutnost vybudovat celou infrastrukturu distribuce, včetně vedení VVN, trafostanic, měničů a distribučních velínů (která už u PHM existuje), ta samozřejmě nebude zadarmo a hlavně nevybuduje se sama, ještě jsem neviděl bagr nebo kompresor na baterky.

V. Kolman 7.1.2018 17:40

Re: Tak v elektromobilu jsem taky jel...

Dovolím si pane Lepko malé připodotknutí.

"...OZE musí být takřka 100% zálohovány...". S tím souhlasím - ALE nic není jenom černobílé.

Představte si zemědělce, žijícího na vesnici ve vlastním domku, pokrytém 25ks FV panelů po 200W (dnes reálná hodnota) a vlastnícího eletromobil. 5 hodin dobíjení z 5kW FV panelů za parného léta (25ks panelů po 200W = 5kW, při účinnosti nabíjení/vybíjení akumulátorů 75%) dodá akumulátorům za 5 hodin dobíjení 5hod. x 5kW x 75% = 18,75 kWh. To vystačí při příkonu trakčního motoru 10kW na cca 112 minut (skoro 2 hod.) jízdy. S touto energií dojede při průměrné rychlosti 50km/hod. s reservou do 40km vzdáleného města/vesnice a zpět.

Pokud neuvažuji energii a znečištění způsobené výrobou/likvidací FV panelů + výrobou/likvidací akumulátorů), pak při tomto využití "ostrovní" FV na domku tento zemědělec způsobí nulové znečištění a po většinu slunečného létě nemá žádné problémy s nabíjením.

M. Prokop 7.1.2018 21:04

Re: Tak v elektromobilu jsem taky jel...

Ano, to by fungovalo. Kontrolní otázka: Kolik je venkovských zemědělců a co s lidmi ve městech?

V. Kolman 7.1.2018 23:55

Re: Tak v elektromobilu jsem taky jel...

Lidé ve městech by měli pane Prokope v tomto směru smůlu, v porovnání s lidmi, žijícími v domcích na venkově. Ale těch "venkovských" není zas tak málo.

V panelákových bytech by do vybudování řádných nabíjecích elektro-stojanů na ulici nějaký čas byly ulice "krášleny" síťovými šňůrami, visícími z oken. Cca 2,5kW (11A) by obyčejná síťová šňůra (+ zástrčka a zásuvka + 16A jistič) vydržela bez problémů a rozvody v paneláku by to také nepřetížilo. Na dojetí do/ze zaměstnání v rámci města by noční nabíjení, kdy je proudu nadbytek, postačilo. Jistě - žádná krása by to nebyla a také by se to asi nelíbilo bezpečákům. Ale - není to neřešitelný problém.

Na cestu k moři by elektromobil zatím, za současného stavu techniky bohužel ještě nestačil.

I. Schlägel 8.1.2018 12:57

Re: Tak v elektromobilu jsem taky jel...

Tak že do té doby, než by elektromobil na cesty k moři stačil, bychom prostě k moři nejezdili? Za předpokladu že politicky zakážeme k nějakému datu fosilní paliva a technologie elektromobilů k tomuto datu cestování k moři ještě neumožní? A ono nejde pouze o cestu k moři, ale i o cestu do blbého krajského města, není-liž pravda? Nebo šibalsky zvolíme metodu "2 auta do každé rodiny", jeden benzín a jednu elektřinu?

J. Ticháček 8.1.2018 15:00

Re: Tak v elektromobilu jsem taky jel...

Pane. Žiju v podkrkonošské vesnici. Pár zemědělců tady je. Občas i to parné léto. Občas prší. Skoro se ani neodvažuji zmínit takovou maličkost, že na ty panely svítí světlo zpravidla ve dne, a ač vám to bude připadat podivné, tou dobou bývají vzhůru i venkované. A místo toho, aby koukali z okna, jak jim sluníčko nabíjí baterií v autě, tak to auto používají. Takže řeči o tom, že se ve dne nabíjí auto, a v noci si zemědělec odjede nakoupit, vyřídit úřady a bůhví co ještě jsou poněkud mimo. Dále bych Vás chtěl upozornit na drobný zádrhel, který spočívá ve faktu, že se zatím nikomu nepodařilo vymyslet způsoby jak elektřinu přečerpávat, takže případný nápad, že si někdo během dne dobije stacionární akumulátor, a v noci jej použije k dobíjení auta poněkud vážně na faktu, že ta stacionární musí být minimálně dvakrát taková, jako je ta v autě. V okolí bych možná našel někoho, kdo by si z radosti a přebytku peněz elektrické autíčko pořídil, ale zaplatit dalších dvěstěletou tisíc za tunu baterií a dalších pár set za panely, to už by ten člověk byl buď fanatik, nebo magor. A to se ani nehodlám zmínit o tom, že ostrovní režim znamená plnou nezávislost, takže v noci, za špatného počasí, a od konce srpna do půli května k těm panelům provozovat ještě naftový generátor, to je sen každého fandy do moderních technologií.

T. Petrovič 6.1.2018 23:15

TESLA NENÍ AUTOMOBILKA, JE TO FINANČNÍ EXPERIMENT

http://www.autoforum.cz/zajimavosti/tesla-neni-automobilka-je-to-financni-experiment-pripomina-letadlo/

O firmě Tesla Motors se píše všude jako o automobilce, protože také automobily vyrábí a prodává, je to její hlavní činnost. Jenže také víme, že je EXTRÉMNĚ ZTRÁTOVÁ, a to prakticky po celou dobu své existence. Navíc jsou ztráty tím vyšší, čím rozsáhlejší jsou aktivity firmy a čím více automobilů prodává. Přesto se tváří jako úspěšná společnost, chystá se pustit do prodeje další model a cena jejích akcií se vzhledem k ekonomickým výsledkům a reálnému rozsahu jejích aktivit drží velmi vysoko.

K dalším problematickým bodům ohledně módu operandi Tesly patří to, že prodává drahá auta bohatým lidem se slevou, kterou zaplatí DAŇOVÍ POPLATNÍCI bez rozdílu.

- Murray se pustil ostře do Tesly. Je to podvod založený jen na dotacích

http://www.kurzy.cz/zpravy/409059-murray-se-pustil-ostre-do-tesly-je-to-podvod-zalozeny-jen-na-dotacich/

T. Petrovič 6.1.2018 23:16

Re: TESLA NENÍ AUTOMOBILKA, JE TO FINANČNÍ EXPERIMENT

- ELEKTROMOBILY ZNEČIŠŤUJÍ OVZDUŠÍ VÍC NEŽ SPALOVACÍ MOTORY, vyplývá z analýzy

https://www.novinky.cz/veda-skoly/280666-elektromobily-znecistuji-ovzdusi-vic-nez-spalovaci-motory-vyplyva-z-analyzy.html

- Kolik emisí CO2 vypouštějí elektromobily? Klidně i 370 g/km

https://www.autorevue.cz/kolik-emisi-co2-vypousteji-elektromobily-klidne-i-370-g/km

Dokud státy nepřestanou vyrábět elektřinu z fosilních paliv, nebudou nikdy elektromobily ekologičtější.

P. Rada 7.1.2018 5:46

Re: TESLA NENÍ AUTOMOBILKA, JE TO FINANČNÍ EXPERIMENT

V té poslední větě/výroku se nejspíše dost mýlíte. To proto, že jste mezi vlivy pozapoměl porovnávat lokality využití a další okolnosti jako struktůru dopravy. Použití elektromobility ve městě je totiž navíc o omezení imisí v lokalitě hustého osídlení a někdy daleko méně odvětrávané jak ve volné krajině atd.

Takový aspekt pak vede k tomu, že v místech nejvyšší hustoty obyvatelstva je nutné dokonce jen chodit pěšky a vypomáhat si přitom elektricky hnanými schodišti, dále už lze využívat jízdní kola, ještě v širším okruhu elektromobilitu a na dlouhé vzdálenosti zůstane asi pro nejbližší desetiletí dominance spalovacích motorů ale i zde zřejmě obecně naroste význam kolejové dopravy.

Vše totiž záleží i na rozlehlosti sídlištní aglomerace a geografii. Jiné podmínky vykazuje vesnice nebo městečko a v superaglomeracích už to bez elektropohonů jako domionance energetického transformačního procesu prostě nejde.

My hodně uvažujeme "čecho-centricky" a to sice vede k dobrému lokálnímu a momentálnímu pragmatismu ale dlouhodobě a obecněji už spíše ke špatnému odhadu. To obecnější nám připomene nám až třeba sortiment zboží které doma převážně kupujeme. Bývá totiž dnes nejčastěji s ČÍNY. Nedávno mi kamarád vyprávěl jak tam právě cestoval rychlovlakem. S letiště přejížděli Šanghai rychlostí 300km/h několik hodin - tak rozlehlé to město a předměstími totiž je a i přes takto sofistikovanou technologii mívá taková aglomerace obrovské problémy se smogem. Tomu se musí bezprostřeedně podřizovat technologie a navíc elektromobilita zejména hromadně uplatnovaná umožnuje zásadní pokles měrné nákladovosti.

J. Lepka 7.1.2018 14:48

Re: TESLA NENÍ AUTOMOBILKA, JE TO FINANČNÍ EXPERIMENT

Nedávno jsem na toto téma klábosil s kamarádem z Floridy s překvapivým závěrem, kolik aut této značky je tam vidět na ulicích. Tak jsme to zkusili zanalyzovat: Převážná většina obyvatel tohoto státu jsou důchodci, bez nutnosti pravidelného dojíždění. Obvykle žijí v rodinných domech, kde dobíjení přes noc není na škodu, spíš naopak vyrovnává to spotřebu. Když zapomenou dobít přes noc, vcelku se nic neděje, nejsou otroky pravidelného dojíždění do práce. Prakticky celý rok jezdí v letním klimatu, nemusí v autě topit, odmrazovat okna, vyhřívat sedačky (samozřejmě až na vyjímky, jako je zrovna současné počasí).

Takže sumasumárum bez dotací života neschopný projekt. Ono to už dochází i Norům, jenže ti zatím nevědí jak z toho ven, bez ztráty prestiže.