16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Aby nevznikla mýlka… euro za nic nemůže

Lukáš Kovanda ze společnosti Cyrrus přispěl svým komentářem na iDnes před několika dny do diskuse probíhající delší dobu, totiž jak euro zavinilo nebo nezavinilo deindustrializaci Itálie, Španělska či Řecka...

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kanioková 26.3.2018 21:27

Euro JE špatná věc !

Společná měna pro tolik rozdílně hospodářsky funkčních států JE absolutní nesmysl !

J. Řezníček 26.3.2018 14:30

Peníze jsou jen nástroj.

Ještě že můžeme vlastní chyby svádět na EU, euro a dotace z EU. My nic, jen muzikanti. Vinu mají vždy ostatní. Peníze jsou neutrální, zacházejí s nimi lidé. Chápu ale některé politiky a ekonomy, kteří si chtějí koruny tisknout a "vyrábět" sami a tvářit se, že řídí finance a ekonomiku.

M. Prokop 26.3.2018 16:01

Re: Peníze jsou jen nástroj.

Ano, jen nástroj. Ovšem zavést špatný nástroj, to už je lidská chyba. Peníze jsou neutrální, ale nastavení parametrů jejich užití už neutrální není, dělá se na míru uživatelů, tedy, v lepším případě většiny uživatelů. V případě € velkých eunijních států. Pokud bychom € měli a potřebovali náhodou jiné parametry (jako ti italové, Řekové, prakticky celý jih EU), máme smůlu.

M. Prokop 26.3.2018 11:25

Ano, €

jen pomohlo odhalit letité problémy těchto zemí. Ovšem nic to nemění na tom, že eurozona je příliš veliká, spousta zemí do ní prostě nepatří.

Pro zajímavost, https://www.penize.cz/svetova-ekonomika/301393-atheny-vs-sofie-recko-trikrat-bohatsi-nez-bulharsko

K. Janyška 26.3.2018 9:50

Aby nevznikla mýlka, euro, tedy přejmenovaná německá

marka, vnucená všem, může za úplně všechno. Autore, doučit !!! Dzp.

Š. Hašek 26.3.2018 18:47

Re: Aby nevznikla mýlka, euro, tedy přejmenovaná německá

Krom "úplně za všechno" souhlas.

Zvláště souhlas s termínem německá marka. Nějak jsem si vzpomenul, jak otec připomněl/četba doplnila, kterak 15. 3. 1939 se naše Kč "zlepšila" říšskou bankocetlí.

M. Valenta 26.3.2018 9:27

Česko už mělo Euro dávno mít

a z půlky ho už taky má neboť většina společností orientovaných na vývoz obchoduje v Eurech. A proč ho nemá oficiálně? To je právě ta politika.

K. Janyška 26.3.2018 9:50

Re: Česko už mělo Euro dávno mít

Marxáne... Dzp.

P. Vaňura 26.3.2018 10:02

Mě se jaksi nechce platit řecké a italské dluhy!

M. Prokop 26.3.2018 11:26

Re: Česko už mělo Euro dávno mít

Chybí vám lodní lístek na Titanic?

Taková velká, slavná, vyhledávaná loď se přece nemůže potopit! :-P

M. Valenta 26.3.2018 13:33

Re: Česko už mělo Euro dávno mít

Titanik za to, že šel ke dnu nemohl, stejně jako EURO nemůže za politiky.

M. Prokop 26.3.2018 16:02

Re: Česko už mělo Euro dávno mít

Titanic ne, jeho posádka ano.

Stejně tak politici rozhodující o €. lepší, pokud o nás rozhodují ti v našem dosahu.

M. Pivoda 26.3.2018 8:14

Zodpovědný politik měl občanům říci toto

Projekt Eura je politický prostředek, aby jste se cítili jako občané Evropské unie. Ano my chceme, abyste se cítili jako občané Evropské unie. Ano, pocit Evropanství by mělo přispět k vyloučení budoucích válek na tomto kontinentě. Z tohoto pohledu je politický projekt Eura vynikající projekt.

Problém je ale v tom, že naši ekonomové nejsou schopni inovovat. Nejsou schopni změnit své zavedené postupy, aby i za podmínek přijetí Eura se mohla naše ekonomika pozitivně rozvíjet.

Takže co, občané, chcete za těchto podmínek pro naši zemi přijmout Euro a stát se Euroobčany?

K. Janyška 26.3.2018 9:51

Re: Zodpovědný politik měl občanům říci toto

Euro je prostředkem Německa na okrádání Evropy... Dzp.

M. Pivoda 26.3.2018 10:53

Role Německa může být zneužita

Po Brexitu to tak může dopadnout. Francie je totiž ekonomicky slabým partnerem/protihráčem. A o kolabující Italii je zbytečné hovořit. Takže dominantní hráč (Německo) by skutečně mohl zneužít svou pozici.

M. Prokop 26.3.2018 11:28

Re: Role Německa může být zneužita

Parametry € budou VŽDY (a přirozeně) nastaveny na potřeby velkých zemí, hlavně Německa. Pokud bychom se stali jeho součástí, můžeme z toho těžit. Pokud ne, je třeba si zachovat manévrovací prostor vlastní měny.

J. Kanioková 26.3.2018 21:30

Běžte do pihele s "Evropanstvím" !

M. Pivoda 27.3.2018 10:29

Pro J. Kaniokovou

Nemohu.

Narodil jsem se koncem 2. světové války - a to člověka poznamená na celý život.

J. Kostelanský 26.3.2018 6:28

To je ako o tom vajci a sliepke...

To je podobný problém ako o tom vajci a sliepke: čo bolo skôr? "Problém „jižního křídla“ není ve skutečnosti euro, problémem těchto zemí je jejich nízká produktivita práce předběhnutá o dost dopředu životní úrovní." Ďalej však autor správne uvádza: "Ani jedna z těchto zemí neměla euro přijímat."

Napriek tomu si však dovolím s autorom nesúhlasiť: euro je príčinou problémov v Európe, aj keď v trochu inom zmysle ako to je v článku. V článku sa správne "technicky" popisujú príčiny problémov južných krajín.

Hlavným a najväčším problémom eura však je, že to nie je ekonomický projekt, ale POLITICKÝ. Jednoducho si bruselská "elita" povedala, že "poručí větru, dešti" a spoločnú menu zavedie. A žiadni "treťotriedni" ekonómovia im do toho nebudú kibicovať...

Keď má niekto veľké zdravotné problémy, ide k lekárovi. Keď chce mať niekto perfektnú právnu zmluvu, tak si ju nebude robiť sám, ale pôjde za špičkovým právnikom. Keď si chce niekto postaviť vilu, tak navštívi architekta. Ale ekonómom sa cíti byť každý - pretože "ekonómia a ekonomika je o peniazoch", a tie má v peňaženke alebo na účte predsa každý...

Keby sa takto "politicky" stavali cesty a nebral by sa ohľad na prírodné podmienky napr. by si bagatelizoval aj malý potok, ktorý terénom prechádza, tak výsledok by mohol byť vždy len jediný - podomletie cesty vodou a jej zničenie. S eurom je to rovnako - ak je nejaký (akýkoľvek) projekt zle nastavený hneď na jeho začiatku, tak len ťažko môže byť úspešný.

J. Kanioková 26.3.2018 21:34

Souhlas

R. Langer 26.3.2018 6:16

A jak

to tedy budete řešit s eurem, když za nic nemůže? To jste tam jaksi zapomněl napsat, pane autore. Ano, je to jednoduché, stačí tam změnit platy a důchody na takové, jaké jsou u nás, a je to.

J. Pospíšil 26.3.2018 6:07

Ale tím, že společnou měnu mají,

byly tyto státy připraveny o možnost přizpůsobit své měny a tím i ceny svých produktů pro vývoz, snížit devalvací platy bez možnosti zaměstnaneckého, politického a odborového tlaku proti tomuto snížení a tím o automatický vyrovnávací mechanismus, který musel být nahrazen obrovským přesuny peněz do jejich fungování, tedy vzrůstem obrovských dluhů.

Devalvací by se zvýšil zájem o jejich zboží, zvýšil by se příliv turistů, bylo by výhodné jezdit za prací a posílat peníze domů. To vše vlastně není. Je jen nárust tlaku na dobře placená místa ve státním aparátu, která vlastně hodnoty netvoří a zahraniční půjčky, aby to šlo.

M. Pesat 26.3.2018 9:47

Re: Ale tím, že společnou měnu mají,

To je typicky modrobolsevicky/ideologicky blabol.Koneckoncu, klidne muzete porovnat CR a Slovensko, obe typicke montovny, jedna ma Euro, druha korunu. V obou pripadech je pro investory lakadlem kvalifikovana/levna pracovni sila, infrastruktura,politicka stabilita a georgraficka poloha.Mena nehraje roli. V clanku se navic porovnavaji naprosto/diametralne odlisne ekonomiky, Italie/sever/ to je porad strojirensky-ekonomicky gigant ve srovnani se Spanelskem, kter je +/- montovnou a Recko je vylozene agrarni zeme, ktera zije hlevne z obchodu/turistiky.

Cest :-)

P. Vaňura 26.3.2018 10:01

Milý pane, už PŘED zavedením eura se mi to jevilo jako

pochybný projekt a divím se, že se problémy projevily tak pozdě. Země "jižního křídla" ale také z části Francie byly zvyklé řešit deficity státního rozpočtu inflací. Toto zavedení eura znemožnilo, umožnilo to ale po určitou dobu dělat totéž zadlužováním!

Např. Berlusconi požadoval před pár lety pro Itálii možnost "tisknout peníze." Ono se to už teď děje, ale ta inflace je tak i v Německu. Já pamatuji dobu, kdy byla německá marka dražší, než švýcarský frank, teď, přepočteno přes Euro, je to něco přes polovinu CHF.

K. Janyška 26.3.2018 9:53

Re: Ale tím, že společnou měnu mají,

Ano, tak nějak. Ale to je jen jeden segment problému. Čert kálí na větší hromadu, tedy do Německa, coby nejsilnější ekonomiky eurozóny. Držme se koruny, jak hov !no košile, jak se říká... Dzp.

M. Prokop 26.3.2018 11:30

Re: Ale tím, že společnou měnu mají,

Jistěže.

Záleží jen na tom, na jaký aspekt chce autor položit důraz. Zda na ekonomické problémy těch zemí, nebo na €, které brání jejich odsouvání do budoucnosti.