18.4.2024 | Svátek má Valérie


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Koronavirus vystřídá sucho a kůrovcový Armagedon

Vysycháme! Nesněžilo, neprší. Co nesežral kůrovec loni, sežere letos a příští rok. V lesích panují vedra a požární riziko. Vysychají studny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Spálený 30.4.2020 18:58

To je celý soubor problémů. Kůrovec je bez diskuze dílo skalních ekologů. Šumavu pod jejich kontrolou sežral jako první. Říkali mu "lékař lesa", tak se namnožil a "léčí". Další jsou státní lesy, přeorientované na rychlý zisk. Zbavily se lokálních kapacit pro těžbu a tak má kůrovec dost času, než mu někdo kmen utne a naloží na vlak do ciziny. Cestou se volně šíří, sám by tak daleko nedoletěl. Odlesněná krajina bude suchá bez ohledu na srážky. Potom je tu zákaz rozsáhlejšího chovu krav, co se dal za vstup do EU. Tím pádem tu nevznikají haldy chlévského hnoje, co na poli drží vodu.

A nakonec tu máme vlastní nedostatek srážek. S přirozenými důvody nic nenaděláme, ale snaha Německa osázet celé přilehlé moře větrníky způsobuje sucho už i na německém pobřeží. Tak nečekejme, že tady to bude bez dopadů na srážky, když se z hlediska odporu volně proudícímu vzduchu posunulo pobřeží o stovky kilometrů od nás.

Š. Hašek 30.4.2020 20:02

Kůrovec je dílo přírody.

Bez diskuse.

Ekologie není JauJauBiomasa a ministerstvo, ale -vztahy mezi jedinci, rostlinnými i živočišnými v přírodě-. Neexistuje tedy skalní ekolog, existuje pouze skalní blb, který "čučí na kůrovce a ježka".

P. Zinga 30.4.2020 17:16

Rudozelení nás chtějí přesvědčit, že historie začala včera, nejdále, co si pamatují": "Tomu, kdo se dnes prochází vyprahlou krajinou středních nebo severních Čech, může být líčení starobylých kronik o katastrofálním roce 1540 něčím povědomé. Lidé umírají při práci na poli, pokud se neskrývají ve sklepích, protože teploty překračují hranici čtyřiceti stupňů. V průměru napršela třetina obvyklých srážek, stromy nemají už v létě žádné listí, tráva zhnědla a voda není ve většině studní. Tak daleko současné poměry ještě nezašly, člověk si je však snadno dokáže představit. Po návratu z vedra do pokud možno klimatizovaných místností přinejmenším zůstává otázka, jak blízko jsme se k tisíciletému suchu přiblížili."

P. Dudr 30.4.2020 16:32

Dobré ale měkké, tímto způsobem nic nevybojujeme, Green Deal je zločin proti přírodě i člověku. Malý vodní cyklus je řešení.

V. Mokrý 30.4.2020 17:17

Zločin, na kterém zase někdo vydělá.

A. Pakosta 30.4.2020 15:58

Milý pane Mánku, o jakých deseti letech to mluvíte? Nově vysazený les je po deseti letech furt jen školka nebo plantáž vánočních stromečků. Než je to zase les - mladý les - trvá to padesát let. To ale jistě jako odbrník víte, jen to divně vyznělo. Jinak s Vámi plně souhlasím!

P. Han 30.4.2020 20:56

On o deseti letech nemluví. Slovo "desetiletí" je v článku použito dokonce třikrát, dvakrát explicitně v plurálu, potřetí patrně také.

A. Pakosta 30.4.2020 21:53

Pane Hane, on o deseti letech mluví - tedy píše. Ve druhé polovině předposledního odstavce najdete tuto větu - cituji:

"Bude nám trvat deset let, než navrátíme přírodě to, co jsme jí vzali, nebo nechali vzít. " Konec citace

Tak je tam deset let, nebo není?

Já, než na něco reaguju, opravdu si to přečtu, víme?

P. Princ 30.4.2020 15:32

Nadpis článku bych poněkud opravil. Koronavirus nevystřídá sucho, ale ekonomické následky pandemie a srážkový deficit budou působit v souběhu.

R. Polášek 30.4.2020 14:46

Co se týká kůrovce, podle mne není ani tak podstatné sucho jako to, že před pár lety "někdo" zbavil Státní lesy přidružených dřevařských provozů. Ochromil tak ochranu proti kůrovci kácením a asanací napadených stromů a tím umožnil několikaleté úplně volné šíření kůrovce ve smrkových monokulturách a jeho přemnožení. Přemnožení kůrovce je tak výrazné, že dnes už ani jiní velcí majitelé, kteří byli rozumní a dřevařské provozy si sebou ponechali, ochranu lesa nezvládají a les je ničen i jim.

V. Mokrý 30.4.2020 14:54

Jó, " není " nad ty novodobé svazáky.

R. Polášek 30.4.2020 14:42

Ten článek měl přijít aspoň o týden dřív. Dneska už takovýto alarmismus zní poněkud blbě, včera přešla přes ČR první srážková fronta a výhled na příští týden říká, že mimo dneška ( čtvrtku) bude každý den až do úterý nebo středy příštího týdne pršet.

V. Mokrý 30.4.2020 14:51

Aby se setřel ten deficit srážek ( roční, během 6let ), muselo by postupně pršet ( májové deštíky, aby se voda stačila vsakovat ) minimálně celý měsíc. A to by bylo tak na půdní vláhu, na doplnění podzemních vod, alespoˇ1/2roku.

R. Polášek 30.4.2020 15:14

Deficit srážek je spíš teoretická věc. Podstatné pro ekonomiku, zemědělce, sadaře atd a nakonec i lesníky je dostatek vláhy v povrchových vrstvách půdy. Na to by klidně stačilo, kdyby byly srážky jako loni. Kdy taky na konci dubna bylo už začínající sucho jako nyní, ale studený a deštivý květen to napravil na další dva měsíce a když už v červenci a srpnu zase začínalo být sucho, tak 2 - 3 x přišly pořádné deště a zase bylo akorát. Jedině podzim byl problém, tam ty deště nepřišly a zemědělcům tak trochu málo rostly klíčicí ozimy. Ale ty zase dorostly během letoční teplejší zimy.

Deficit srážek, co se týká podzemní vody, může klidně vyrovnat jedna zima jako byla tuším 2006 - 7 , kdy i tady v podhůří napadlo celkem nějak metr dvacet nebo až nějak metr a půl sněhu. A na Lysé několik metrů. Nebo pár dnů deště, jako bylo za povodní 1997. A pokud se ty deště "roztáhnou" na 2 - 3 x delší dobu než těch pár dnů, většina té vody se i stihne vsáknout.

P. Zinga 30.4.2020 14:08

Jo, příroda je sfiňa, nebere na nás ohled. Už po několikáte.

Heslo dne: udržet vodu v krajině! Ale jak, když zelená hovada zakazuji zaorávat hnůj a biomasa je energetickým zdrojem?!

Kamarád poprosil známého sedláka o trochu hnoje:" Trochu, jenom trochu? Nechceš všechen, já nevím, co s ním, když ho nesmím vyvézt na pole!"

P. Jášek 30.4.2020 13:49

Po koronokrizi prostě nesmíme nechat aby se rudozelení dostali zpět na výsluní! Minářovci a Člověci v plísni už začali! Je načase ty socany, zase, poslat do prdele!

A nyní už opravdu, žádný samet!

P. Jášek 30.4.2020 13:50

i ty rudé z Moskvy!

J. Macků 30.4.2020 11:47

Je příznačné, že největší ekologické škody působí ekoteroristé celého světa, u nás již jmenovaní Bursík, Brabec, ale mnoho dalších, praštěná neviditelná Gréta, Al Gore atd. Zelení navrch, rudí uvnitř, to nemůže nic, než páchat škody. Je třeba navrátit zdravý rozum (třeba selský) a dle něj se chovat s využitím staletých osvědčených postupů.

P. Selinger 30.4.2020 10:06

Co s kůrovcem ? Znám drahé, ale účinné řešení. Vychytat většinu samečků v době před pářením do feromonových lapáků, hustě rozmístěných po ohrožených lesích.

V. Mokrý 30.4.2020 10:23

Drahé ?

Zelení spasitelé světa, co se předváděli před lety v lesích před tv kamerami, to mohou zajištovat nyní dobrovolně a zadarmo.

J. Jurax 30.4.2020 11:30

Absurdní.

Zelení spasitelé přece nebudou pracovat, musí šířit zelenou ideologii. Toť jejich svaté poslání!

A instalovat lapače je práce, i puchýře by si mohli způsobit. A do toho lesa by museli pěšky, auto všude neprojede!

V. Mokrý 30.4.2020 14:58

Absurdní bylo, když je média s ČT v čele, vydávala za hrdiny, když se přivazovali ke stromům.

L. Severa 30.4.2020 10:31

Ty lapače byly běžné v dobách kdy ještě existovaly hájenky. Hajní pravidelně obcházeli les a kde objevili kůrovce tak ty lapače nainstalobvali. Někdy i nechali vykácet část lesa v bezprostřední blízkosti.

P. Victorin 30.4.2020 12:22

Pane Selingere, humánnější řešení je, vychytané samečky kůrovce vykleštit a pak je vrátit do lesa zpět...

P. Selinger 30.4.2020 12:28

Ano, je to dobrá metoda, u některého obtížného hmyzu se speciální metodou ( nevím, zda ozařováním nebo chemicky ) skutečně vyrobí a do přírody vypustí značné množtví neplodných samečků, pokud si vzpomínám, jednalo se o nějaké jihoamerické komáry.

P. Rada 30.4.2020 9:58

Pane Mánku to, že bude země vysychat ... na to klimatologové v prvé zprávě IPCC upozornovali už před 30lety. "Aktivisté" (jak i mě zde leckdo nazývá) jejich poznatky opakují až do dnešních dní kdy už to kdejaký klimatolog pro beznadějnou únavnost argumentování ignorantům vzal.

Fakt, že naše země a zejména její lesy jsou navíc pod stálým stredem i dod kyselé depozice, která poklesla od kritických let 80tých jen na čtvrtinu, se poukazuje stejbou dobu ale lesníci jako vy to vůči průmyslníkům doposud nereflektují. zato o aktivisty se otírají.

Po celé toto období jste přeci pracoval v lesnickém oboru a k problémům klimatu i kyselé depozice MLČEL!

Jak jinak než vaší dlouhodobou IGNORACÍ faktů a snahou se dnes naopak politicky zviditelnit si vysvětlit, že reagujete až nyní, když o lesy na většině území přicházíme. Vždyt naopak na zmíněné zejména vrcholové partii Šumavy kde se aktivisté i odborníci za bezzásahovost v klimaxových smrčinách angažovali) se smrčiny relativně nejúspěšněji samovolně regenerují.

T. Hraj 30.4.2020 10:23

Dejte pokoj s IPCC a klimatickými nesmysly, Pane Rado. Tady se jedná o skutečný ekologický problém.

J. Lukavsky 30.4.2020 14:22

"smrčiny relativně nejúspěšněji samovolně regenerují." no ony ty smrčiny regenerují i pod 1000 m n.v. Problém je, že tam smrková monokultura nepatří, tak by měl regenerovat buk/jedle/...... ale z mladých smrčků se ty buky mohou tvořit jen transmutací a to od dob magistra Kellyho nikdo neumí. Čili ze staré a zralé smrkové monokultury jsme na Šumavě "ekologicky" vytvořili mladou smrkovou monokulturu. Tu kůrovec nežere, dokud nedoroste. Takže se ptám: nebylo by bývalo lepší ty smrky vytěžit, prodat a dosazovat buk, jedli, lípu... ? Už tam mohl být 30 let starý smíšený les. Mysleli to ti zelení dobře, dopadlo to - jako vždy! Oni ti staří fořtové tomu lesu asi rozuměli a protože ho sázeli tak jim nebyl šumafuk. J.L. end

Ś. Svobodová 30.4.2020 9:28

Vzhledem k tomu, že autor je předseda komise Trikolory za životní prostředí, přivítala bych méně strašení a více informací o konkrétních krocích.

J. Jurax 30.4.2020 11:21

No, konkrétní kroky jsou na těch, co jsou momentálně u moci. A to Trikolóra zatím bohužel není. Snad proto si může dovolit rozumné názory ... :-)