29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Kam s ním?

S nebezpečným odpadem z lagun Ostramo v Ostravě. Ten se dosud likvidoval v unikátní technologii na západě Čech – v generátorech tlakové plnárny firmy Sokolovská uhelná ve Vřesové.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Kroupa 11.8.2020 12:59

Předem uvádím, že jsem nikdy nebyl příznivcem euroekodiktátu a nucená podpora ekozdrojů za každou cenu/až za hrob se mi příčí.

Ale jsem velmi rád, že tlaková plynárna a návazné provozy ve Vřesové končí a je mi jedno, že jsou důvodem drahé emisní povolenky, a jemi jedno, že v Ostravě teď neví, co s kaly. Máme vlastních ekologických zátěží dost. Bydlím totiž 3 km vzdušnou čarou od Vřesové. Za posledních cca 10 let se totiž výrazně změnily meteorologické podmínky, takže z dříve převládajících západních větrů (s těmi bylo evidentně počítáno při výstavbě uvedeného uhelného kombinátu) jsou dnes převážně severní až severozápadní, což koresponduje s mým (a nejen mým) bydlištěm, a tedy velmi častým obtěžováním senzoricky postižitelnými pachy - prostě smrad jako v plynárně. Systém výroby a čištění energoplynu v tlakové plynárně a návazných provozech je sice uzavřený (viz wiki Průmyslový komplex Vřesová), ale pachová zátěž tu je a byla od počátku provozu r. 1969.

Konečně je již blízko doba, kdy si budu moct otevřít v ložnici na noc okno bez obav, že se v noci otočí vítr a já si budu zase připadat jako v plynárně (nebo v plynové komoře?). A popravdě: o ztrátu pracovních míst majitelům Sokolovské uhelné nejde, vždy jde jen o zisk.

P.S. Centrální vytápění obyvatel v okolních městech neutrpí. Tlaková plynárna slouží k výrobě energoplynu, ze kterého se vyrábí elektřina v paroplynové elektrárně. Nyní budou majitelé používat zemní plyn, který ale musí nakoupit narozdíl od energoplynu, který si vyráběli z vlastního uhlí.

J. Vintr 4.8.2020 14:59

Dalo by se to vyřešit takto. Všichni, kterým nějak vadí současné technologie, by se měli odstěhovat do jeskyní nebo do nějakého skanzenu, kde by žili tak jak se žilo v době, kdy ještě nebyl žádný průmysl. A nás ostatní by měli nechat žít normálně.

V. Braun 4.8.2020 16:08

Mě osobně technologie nevadí a jsem rád za soustavný technologický pokrok, i ve vztahu technologií a snižování vlivu na životní prostředí.

I. Štípek 4.8.2020 13:54

Skylocku, pořád chabé.

V. Petr 4.8.2020 11:33

Ostatně soudím, že EU musí být zrušena a ČTV zprivatizována!

Elementary, dear Watson.

V. Braun 4.8.2020 11:54

Opakováním se z hlouposti moudro nestane.

M. Krátký 4.8.2020 12:57

tak nám vašnosto navrhněte lepší řešení - hezký den R^R^R^

V. Braun 4.8.2020 16:06

Proč ne - ČT zachovat jako veřejnoprávní a v EU pokračovat v integraci.

P.s. Pokračování integrace není totéž co zvyšování regulace.

L. Novák 4.8.2020 16:33

Integrace je co? Zglajchšaltování národností do jednoho zeleně hajlujícího davu? 8-o

(= jednostranně obv. násilně usměrňovat, usměrnit k strohé jednotě, uniformitě)

V. Braun 4.8.2020 17:01

Ale blbost, například USA je na federální úrovni v oblasti měny, zahraniční politiky a armády integrované ale na úrovni států se liší podstatně, v právní oblasti o dost více než státy současné EU, viz trest smrti, věk legálního sexu a řada dalšího, dokonce i ten přístup k ekologii. Že vy jste si nepřečetl to moje p.s.?

J. Jurax 4.8.2020 21:14

V pojetí EU pokračování integrace je totéž co zvyšování regulace.

L. Písařík 4.8.2020 11:18

Bylo by to krásný.................kdyby se popsaným procesem změnily ostravské kaly na ružový vánek, bohužel, není tomu tak, jedná se o přeměnu jedné škodliviny na jinou, kterou lze snadněji rozptýlit do ovzduší tak, že se stané méně škodlivou. A zmíněná škvára? Kdysi se psalo, že je ve stavebnictví nepoužitelná, protože jsou v ní koncentrovány radioaktivní sloučeniny, a tak zabudována do stavby, stává se trvalým radioaktivní zářičem. To už dnes neplatí?

R. Polášek 4.8.2020 13:51

Blbost. Radioaktivní byl hlavně popel tuším z kladenského uhlí a snad ještě uhlí z nějakých malých revírů. Kde došlo v uhelných vrstvách v geologické minulosti současně se vznikem uhlí k vyplavování uranu z jedněch vrstev a k jeho ukládání a tím zvyšování koncentrace v jiných vrstvách, v těch uhlonosných. V ostravském uhlí tyto procesy nebyly nebo jen ve velmi malé míře. Navíc uhelné kaly z ostravského uhlí, respektive práškové uhlí jsou jen přísada k těm kalům, které jsou složeny nejvíc ze zbytků po rafinaci použitých olejů a trochu méně z dehtových odpadů. Další hlavní složka těch kalů je sama zemina z míst lagun, do které ty kapalné odpady nasákly.

Problém, který tam je reálný, je problém dioxinů. Ať už těch, které tam vznikly při těch rafinacích olejů nebo těch, která vznikají při zpracovávávní toho odpadů z příměsí obsahující halogeny, hlavně chlór a brom. Předpokládám ale, že v té tlakové plynárně je vytvořeno takové prostředí - vysoká teplota plus vysoký tlak a obsah kyslíku, že se ty dioxiny rozloží.

V. Braun 4.8.2020 10:54

V článku jsou zajímavé informace o likvidaci kalů, ale bohužel chybí hlavní obsah v bodě, na který si autor stěžuje, tedy ohledně důvodů zavření Vřesovické plynárny.

Je jen obecně uvedeno, že je to z důvodu ekologických povolenek, ale to vyvolává více otázek než odpovědí. V článku je uvedeno, že se do technologie v plynárně investovalo nedávno, před dvěma nebo třemi lety a plán likvidace kalů byl do konce roku 2020, plynárna se ale zavírá v polovině roku 2020 (zřejmě). Co se změnilo? Změnila se nečekaně regulace EU? Vzrostla nečekaně z nějakých důvodů cena povolenek? Doufalo vedení firmy, že dostane nějakou výjimku, kterou nedostalo? Nebo si to v době investice "jen" blbě spočítali? Nic z toho se z článku nedozvíme.

R. Polášek 4.8.2020 13:36

Co je na tom složitého? Odpustky za CO2, jejichž cenu určuje Brusel, prodražily natolik, že vyráběný plyn z hnědého uhlí (a ostravských kalů) je výrazně dražší než zemní plyn distribuovaný plynovody z Ruska. Takže vyrobený plyn by byl buď neprodejný nebo by tlaková plynárna výrazně prodělávala.

No a pokud by tlaková plynárna své firmě výrazně prodělávala, jsou manažeři firmy povinni tento provoz zastavit a zavřít a lidi propustit, aby finanční ztrátu fimy minimalizovali. Jinak by se manažeři dle našich zákonů dopustili na své firmě trestného činu.:-(

V. Braun 4.8.2020 15:51

Ano? A na to jste přišel jak? Za prvé cenu určuje trh a za druhé ceny klesají.

http://www.enviweb.cz/115931

L. Novák 4.8.2020 16:35

Panebože, vy jste fakt "zelenej" jak tágo! :-P

V. Braun 4.8.2020 17:02

To už jsme si vyjasnili dávno, že já mám nejméně dvě barvy a vy jste modrý. Něco k tématu by nebylo?

J. Jurax 4.8.2020 21:18

Ano. A klesají-li ceny plynu z Ruska, výrobna oblažená z vůle zelených magorů emisními povolenkami nemůže konkurovat tuplem.

I. Štípek 4.8.2020 6:12

Dlouhé, nudné...

P. Staronový 4.8.2020 9:04

... a důležité.

P. Lenc 4.8.2020 10:30

Ano důležité, ale pro některé "dlouhé, nudné"...;-D;-€;-D

I. Štípek 4.8.2020 13:40

Přičemž náš Skylock grafoman do toho má prd co kecat.

K. Pavlik 4.8.2020 2:05

No clanek jsem nepochopil.

Nebudu resit duvod.

L. Novák 4.8.2020 4:32

Je v něm vysvětleno, co se děje s obří ekologickou zátěží zděděnou v OSTRAMO po totalitním komunistickém režimu, a že budoucnost likvidace odpadů je nejistá... ;-)

V. Braun 4.8.2020 10:56

Ano, to je. Bohužel tam ale není nic konkrétního ohledně zavření Vřesovické plynárny zřejmě dříve, než byl původní záměr.

L. Novák 4.8.2020 16:39

Už vám to bylo vysvětleno výše. Vaše reakce na vysvětlení je donebevolající kravinium.... Rv !!

P. Staronový 4.8.2020 9:03

Závada na přijímači, nejspíš.