28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Elektromobilita je slepá cesta!

Dohoda, známá jako Green Deal, si vytkla skutečně ambiciózní cíle. Do roku 2030 by měla Evropa snížit produkci skleníkových plynů alespoň o 50 % ve srovnání s rokem 1990. Navíc do roku 2050 se má Evropa stát uhlíkově neutrální.Dohoda, známá jako Green Deal, si vytkla skutečně ambiciózní cíle. Do roku 2030 by měla Evropa snížit produkci skleníkových plynů alespoň o 50 % ve srovnání s rokem 1990. Navíc do roku 2050 se má Evropa stát uhlíkově neutrální.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Veleba 9.9.2021 16:28

Pane Zdechovský, mám Vás rád proto, že jste se snažil řešit kauzu Barnevernet a toho řidiče kamionu. Ale tenhle Váš článek nechápu ve světle této zprávy!;-€;-€;-€

https://oenergetice.cz/evropska-unie/evropsky-parlament-odhlasoval-snizeni-emisi-sklenikovych-plynu-60-roku-2030

J. Jurax 9.9.2021 18:30

Ano.

Cituji z Vámi uvedeného odkazu - "Pro přijetí velice ambiciózního cíle hlasovali také čeští poslanci – Mikuláš Peksa, Marcel Kolaja, Markéta Gregorová, Stanislav Polčák a Tomáš Zdechovský. Hlasování se zdržel Luděk Neidermayer. Ostatní čeští europoslanci byli proti návrhu.".

Ergo pro byli Piráti, stanař a lidovec Zdechovský.

Je nutno chápat, že tento článek na Psu je určen pro tuzemské publikum - za tři roky budou volby do putovního cirkusu a tuzemské image je třeba si budovat průběžně, což pan poslanec svědomitě činí, neboť voliči lidovců, potažmo jeho samotného zeleným i jiným peachovinám z EU prýštících nakloněni samozřejmě nejsou.

S jeho hlasováním v putovním cirkuse to nikterak nesouvisí.

J. Novák 9.9.2021 16:26

Bruselem a eko neoliberál fašisty prosazovaný green deal je podvod na lidech živících se prací. Jde o megatunel, jehož hlavím cílem je převedení peněz z kapes obyčejných lidí do kapes boháčů, politiků a aktivistů. Tento ekonomický masakr nás uvrhne v životní úrovni o desítky let zpět. O tak závažné věci by se mělo rozhodnout v referendu. To ovšem vy nikdy nepřipustíte, takže to hodím Okamurovi.

V. Mokrý 9.9.2021 16:59

R^R^ !

P. Selinger 9.9.2021 14:51

Elektromobilita je slepá ulička. Budoucnost má vodík získávaný elektrolyzou vody na mořském pobřeží pomocí větrnýcha přílivových elektráren. A ještě slepější ulička je boj proti CO a celé zelené směřování EU. Pamatujte na to při volbách !

J. Jurax 9.9.2021 18:04

Akorát že není politického subjektu, jenž by hlasitě a jasně deklaroval, že pošle ty zelené magory z EU s jejich bojem proti kysličníku a gryndýlem direktně do prdele. S opatrnou výjimkou SPD ...

S. Ševeček 9.9.2021 14:38

my, neposlranci jsme to říkali odjakživa,

arasite.

J. Vlk 9.9.2021 12:36

Problém je popisován z pohledu europoslance a politika. Zástupci v EP mají udávat budoucí vývoj ? Právě zde je problém. Všichni měli raději studovat techniku, chemii a další sofistikované obory pro transformaci výroby a ukládání energií. Možná bychom byli dále. Mají se řešit konkrétní technické záležitosti a posouvat věci dopředu a ne jen psát články bez přidané hodnoty.

J. Jurax 9.9.2021 18:07

No ale když oni nic jiného neumí než žvanit. Kdyby uměli, nebudou v putovním cirkuse.

R. Tichý 9.9.2021 12:34

Pane Zedchovsky, nezbyva Vam, nez se premistit do strany, ktera toto rika nahlas a verejne.

O. Karen 9.9.2021 12:55

:-)

V. Němec 9.9.2021 14:15

Souhlasím, ale slušelo by se, aby pan autor taky dodal, že dnešní Evropskou Unii by bylo třeba buď radikálně změnit na racionální společenství hospodářské spolupráce nebo rovnou zrušit.

J. Jurax 9.9.2021 18:37

Kapr si rybník vypouštět nebude.

L. Písařík 10.9.2021 18:39

Ani Zdechovský.!!

J. Jurax 9.9.2021 18:35

Přemisťovat by se nemusel, postačilo by, kdyby v putovním cirkuse v duchu tohoto článku hlasoval. Což samozřejmě nečiní; uvažte, že článek je určen publiku tuzemskému.

Celkem pochybuju, že by s tímto textem pan poslanec v putovním cirkuse veřejně a nahlas vystoupil.

J. Kostelanský 9.9.2021 12:15

Táto zlátanina dojmov a zastaraných informácií získaných z diskusných fór je úplne pod úroveň europoslanca. Akéhokoľvek europoslanca, nielen pána Zdechovského. Mne to skôr pripadá ako populistické žvásty, ktoré chcú čítať čitatelia Neviditelného psa. Žiadna nová pridaná hodnota, žiadny nový pohľadu, len ďalšie prežúvanie /přežvýkaní/ už 100 x predtým prežutého.

Akonáhle /jakmile/ niekto z hlúpych rozhodnutí bruselských úradníkov automaticky odvozuje nezmyselnosť obnoviteľných zdrojov energie a elektromobilov, tak je to pre mňa jasný dôkaz, že daný človek "plácá páte přes deváté".

Je to rovnaký nezmysel ako tvrdiť, že ak niekto považuje diaľnice za užitočné, či dokonca nevyhnutné pre fungovanie ekonomiky, tak je fašista s nacista. (Prví, čo diaľnice stavali, boli Mussolini a Hitler). Alebo ak si niekto myslí, že pre zaostalú krajinu je mimoriadne dôležitá jej elektrifikácia, je automaticky boľševik. Pretože to tvrdil Lenin a doslova brutálnym spôsobom elektrifikáciu realizoval Stalin.

Obnoviteľné zdroje sú čisto technologickou záležitosťou. To nie je o organizovaní ľudskej spoločnosti, to je o technike a technológiách. Hádzať technológiu a ideológiu do jedného pytle je nezmysel. Stačia malé príklady z histórie: nacizmus bol zločinná ideológia. Ale to nebolo prekážkou, aby sa nové technológie vyvíjali v Nemecku enormnou rýchlosťou.

Hovoriť, že OZE a elektromobily sú nezmyslom bez perspektívy, pretože ich presadzuje Brusel, je to isté, ako keby niekto v 30.rokoch tvrdil, že Nemecko nemá šancu získať (dočasnú) vojenskú prevahu nad Západom, pretože to je totalitný režim.

J. Kostelanský 9.9.2021 12:15

A k tým "informáciám" uvediem krátku poznámku. Kobalt je dočasné riešenie. Už dnes sa v Číne v obrovských objemoch vyrábajú lítium-železito-fosfátové batérie, ktoré kobalt neobsahujú. Pre časť svojej produkcie ich nakupuje dokonca aj Tesla. Je to novinka stará možno rok. Ale aj tá pekne ilustruje, ako rýchlo sa hýbe vývoj v tejto oblasti. Navyše sa neustále zrýchľuje. Dôvod je jednoduchý: OZE, elektromobilita a ukladanie energie už nie je záležitosť nejakých nadšencov. Investujú do neho desiatky a desiatky miliárd dolárov a eúr prakticky všetky veľké svetové firmy. A nielen na Západe, ale aj v Indii, Číne a dokonca aj v Rusku.

O. Karen 9.9.2021 12:37

Ano, investují se stovky miliard USD a zatím žádný průlom nepřišel. Je to efektivní? Patrně ne. Stejně jako nejsou efektivní samotné elektromobily (těžké, pokud chcete dojezd, tak i pomalé, drahé). Stejně jako zatím není efektivní výroba elektřiny ze slunce a větru.

J. Kostelanský 9.9.2021 16:00

Technologický vývoj nefunguje systémom "hop na krávu, a hned je tele". Čo by ste vy považovali za ten prielom? Že z jednéh0 dňa na druhý cena nových elektroáut klesne na polovicu?

Kto chce vidieť progres v tomto smere, a naozaj veľký progres, tak ho vidí. A kto nechce, tak ho nebude vidieť ani vtedy, keď budú elektroautá lacnejšie ako spaľováky.

Uvediem len pár čísel: v roku 2009 stála kapacita batérií 1 kWh asi 1.200 dolárov. Po 12 rokoch je to 10 až 12x menej. Dokonca nový typ lítium-železito-fosfátovej batérie (bez kobaltu) dokáže čínska firma CATL predávať hlboko pod 100 USD. A vyhliadky v najbližších rokoch sa blížia k 50 USD.

Iné číslo: oproti roku 1975 klesla cena solárnych panelov v prepočte na jednotku výkonu v nominálnych cenách zhruba 300 krát. Ak berieme do úvahy aj infláciu, tak je to zhruba 1000 krát.

Pokiaľ sa jedná o (ne)efektívnosť výroby elektriny z vetra či slnka, tak máte veľmi staré informácie. Energia zo slnka je lacnejšia než fosílne palivá napr. v Kalifornii, Austrálii či Saudskej Arábii. (Viem, sú to krajiny s dostatkom slnka, ale ten rozdiel nie je zase v násobkoch. Navyše príliš veľké teplo paradoxne znižuje výrobu elektriny. Optimálna teplota je 20-25 stupňov). Napr. Austrália tento rok v niektorých dňoch a hodinách dokázala z obnoviteľných zdrojov pokryť vyše 50 % svojej spotreby elektriny. Podiel sa stále zvyšuje a vždy ide na úkor výroby elektriny z uhlia.

A veterná energia? Tá je už teraz v morských farmách lacnejšia efektívnejšia ako výroba z fosílnych palív. Pri veternej energii je totiž zaujímavý jeden klasický fyzikálny zákon: veľkosť získanej energie sa zvyšuje so štvorcom priemeru vrtule. Inak povedané, 2x väčšia vrtuľa prinesie 4x väčší výkon, 3x potom logicky 9x.

Máte staré informácie, resp. ich čerpáte z nie moc dôveryhodných zdrojov.

S. Kneifl 9.9.2021 19:15

Tak já vám přidám jednu aktuální informaci: cena lithia za poslední půlrok vzrostla na více než dvojnásobek. Takže ty vaše vyhlídky zlevňování v budoucích letech jsou pravděpodobně dost staré.

https://tradingeconomics.com/commodity/lithium

Solární panely jsou levné jen proto, že se vyrábějí v Číně s použitím levné otrocké práce a levné elektřiny z velmi špinavých uhelných elektráren. Pokud vyjdou plány EK a výroba se přesune do Evropy, zdraží se několikanásobně.

Větrná energie u nás nemá šanci, protože NIMBY.

J. Novák 9.9.2021 16:36

Takový malý dotaz pane Kostelanský. I kdyby se vyřešily problémy s bateriemi, a ony se jednou vyřeší, tak jak chcete třeba v Praze nabít přes noc milion aut? Současná přenosová infrastruktura se budovala téměř sto let. A co takhle vesnice, kde je poddimenzovaná síť a jejich obyvatelé jsou rádi, že jim za častých výpadků nerozmrznou mrazáky?

J. David 9.9.2021 11:31

Byť slepá cesta, ale ještě máme v záloze vizi zelených magorů, a to ebonit a liščí ohony. Onanio a masturbon k vytvoření elektrického náboje k plnění lajdenské flašky ve formě akumulátorů elektrických engemétů. Ono onanium ebonitu ohonem "vulpes vulpes" i zeleného magora zahřeje, netřeba mu pak fosilních paliv ve šporhéltu, pouze však vyfuní do luftu větší podíl ppm nemravného oxidu uhličitého z námahy onanie ebonitu. OZE a bicyklisti, pole neorané, na každý bicykl instalovat "Van de Graafův generátor" a lajdenskou flašku. Každá baba, šlapající pro mouku na buchty a povidla do krámu, na bicyklu, bude údernicí OZE. Jen jí ten potenciál toho náboje "coulombu" nesmí jebnout, když se uzemní slezením z kola k Máně. Pan P.Rada a pan Šejna mi to zajisté vysvětlí. Kterak zapojit ekologicky zásuvku, aby "nekopala".

O. Karen 9.9.2021 12:02

Já to vidím spíš na koňský a volský povozy. Budeme pak muset ve městech řešit jiný zápach a "koblihy" a vzpomínat na čistá auta.

M. Šejna 9.9.2021 14:00

nevychovanej spratku Davide,

nutí vás někdo koupit si elektromobil?

Do roku 2034 si můžete koupit úplně nový dieselový nebo benzinový vůz. Od roku 2035 pak můžete navštěvovat autobazary a pokračovat tak v používání spalovacích motorů z druhé ruky.

Tak nezáviďte těm, co budou mít nový elektromobil a šetřete si na autoveterána z bazaru.

M. Veleba 9.9.2021 16:53

To je takové vyčurané. Koupíte si klasický automobil, ale zakáží Vám s ním jet do měst. Takže ano, nutí nás pomocí selektivních restrikcí. A o závist nejde, elektromobil nechci protože je to zatím nedotažené řešení a není pro něj vybudovaná přenosná soustava a infrastruktura. Prachy by na něj i byly, ale vyhodit takový ranec za takový křáp?

V. Mokrý 9.9.2021 17:00

[>-] R^ !!

J. David 9.9.2021 19:42

Vy jste ale šprýmař, pokud já jsem spratek (tedy kůže), Vy jste dle fota olysalý blb. Logiku máte chabou, pouze jalově žvaníte, jako každý zelený sliz.

V. Povolný 9.9.2021 11:00

"Věřím, že se nám to podaří." Komu NÁM, pane Zdechovský? Ti, kteří protestují proti tomu, co se na nás hrne jsou přece populisti, fašisti, xenofobové, homofobové a vůbec osoby s pochybnou morálkou. A nejhorší ze všech jsou ti, kteří způsobili klimatickou změnu. Takové je třeba vyloučit z veřejného prostoru, vyhodit z práce a zadupat do země. Hnusáky. Tak o čem to mluvíte?

J. Prikner 9.9.2021 10:49

Ať Zdechovský tady nekecá. V EP jistě hlasoval spolu se členy evropské lidové strany pro všechny ta debilní směrnice green dealu (kde jsou i eauta).

V. Petr 9.9.2021 11:51

R^R^R^