16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

EKOLOGIE: „Čistota“ elektroaut je chiméra

Lukáš Kovanda v NP dne 30.9. zveřejnil článek Na co jezdí „čistá“ elektroauta (zde). S vyzněním článku souhlasím, chci ovšem upřesnit argument, podle kterého elektromobily „jezdí na uhlí, uran a plyn“, a posunout téma emisní škodlivosti elektromobilů o kousek dál.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Petr 12.10.2021 16:33

Připomínám, že "uvědomnělou skromnost" neordinoval Němcům ani Hitler. Chtěl jim zajistit slušnou životní úroveň, ale moc mu to nešlo.

M. Šejna 12.10.2021 15:57

Spalovaci motor ma účinnost max 35%.

Tepelná elektrárna maximálně 50%.

Z toho plyne, že i kdyby elektromobil použil jen elektřinu z tepelné elektrarny, bude mít menší uhlikovou stopu. Nikdy ji ale nebude mit nulovou.

Jak proste, autore a místní neznačkové matematiky a fyziky.

V. Petr 12.10.2021 16:06

35% má benziňák, diesel až 45%. No a uhelná elektrárna má 42%, 65% má paroplyn.

K. Křivan 12.10.2021 18:03

65% má paroplyn .... pokud vyhřivá navíc sídliště.

J. Lukavsky 12.10.2021 18:33

No chybí mi tam ještě jakou účinnost má samotný elektromotor (60% ?). A pak s jakou účinností se elektřina vyrobená v elektrárně přepraví do zásuvky, z ní do baterky a z baterky do kola. Pokud bych počítal jen 10% ztrát v každém kroku, tak... žádná sláva. A navíc baterka se časem samovolně vybíjí a váží půl tuny, čili další ztráty. Asi to nebude žádná sláva s tím elektroautem. J.L. end

V. Petr 12.10.2021 20:09

Elektromotor má účinnost dobrou, přes 90%. Horší je to s cyklem nabíjení/vybíjení baterky, tam se takových 15% ztratí. Ztráty elektřiny v rozvodech činí u nás něco přes 4%.

J. Novák 13.10.2021 18:03

Ale fuj! Zase zbytečné progresivistické lži. Malolotrážní turbodiesel má o fous vyšší účinnost (kolem 43 %) než uhelná elektrárna (kolem 42 %). Lodní mazutové turbodiesely mají účinost kolem 55 %, paroplynovky kolem 57 %. Účinnost automobilu s expanzním motorem je obdobná průměru aktuálního energetického mixu v ČR (který ale bude do budoucna klesat). Elektromobil je tedy čistá ztráta!

J. Vrabec 12.10.2021 13:23

Jak to tak ctu, ma Cesko sameho Einsteina. A ti vedci a fabriky na zapade co jdou na E- automobily jsou hlupaci. Proto zustane Cesko jen ponk (brnensky) pro ostatni.

P. Milan 12.10.2021 14:57

Hlupáků má také dost, třeba vás.

V. Petr 12.10.2021 15:55

Na elektroauta jdou akorát šílení POLITICI. Doufejme, že časem skončí jako soudruh Ceausescu s jeho omezováním teploty v bytech na 14 stupňů...

J. Pokoutný 12.10.2021 16:24

Ale prd. Tvrdý politický diktát ekofašos a ekonomická "daňová zvýhodnění", včetně emisních povolenek.

J. Novák 13.10.2021 17:57

Nejsou hlupáci, Jen jsou za to placeni.

J. Novák 13.10.2021 18:26

Einsteina nemáme žádného, ale na to, abychom si uměli spočítat, že bateriová autíčka jsou pomstou repetentů svým učitelům fyziky ani žádného Einsteina nepotřebujeme.

J. Vintr 12.10.2021 12:05

To rušení uhelných elektráren mi připomíná jednu historku z Afghánistánu. Tam jednou talibánci donutili mobilní operátory, aby na noc vypínali sítě a Američani je tak nemohli sledovat pomocí lokalizace telefonů. Pak ale ti blbci s překvapením zjistili, že se nemůžou domlouvat po telefonech.

I. Schlägel 12.10.2021 10:51

Čekám, kdy někoho v orgánech EU napadne rozdojit kozla.

J. Lukavsky 12.10.2021 18:37

"rozdojit kozla" to už ověřil i akademik T.D.Lysenko. Ale on to není zase zázrak, i samci mají mléčnou žlázu a laktaci jim inhibuje testosteron. Pokud se jeho produkce sníží (např. při stresu) tak laktace může spustit. A mechanická stimulace asi dokáže totéž. I u lidí. J.L. end

J. Novák 13.10.2021 18:30

Ve filmu "Tetovaný" s Jeanem Gabinem a Louisem de Funès z roku 1968 mentálně opožděný rolník vede býka a na poznámku, že jeho kráva má nějaké divné a malé vemeno odpovídá, že zato mléko má dobré a sladké... Třeba to byl nějaký zakladatel EU.... EU

M. Šejna 12.10.2021 10:02

Čistota elektroaut je jistota a nikoli chiméra. Autor si plete emise CO2 s čistotou ovzduší.

Pro mě je elektromobil výrobkem, který nečoudí poté, co ho nastartuji. Z hlediska emisí CO2 nemůže být elektromobil nikdy neutrální. Prostě tam emise CO2 jsou a budou.

Ale nikdy nebudou ty emise vyšší, než u automobilu se spalovacím motorem.

L. Písařík 12.10.2021 10:11

A jak to víte, nějaké doklady by nebyly?

P. Milan 12.10.2021 14:58

Věří v to.

A. Pakosta 12.10.2021 11:02

Opět nemáte pravdu Šejno: Auto se spalovacím motorem může v krajním případě spalovat čistý vodík, a tudíž jeho uhlíková stopa bude nulová - nebo při nejhorším stejná jako u elektromobilu. To, že elektromobil nesmradí lidem pod okny při ranní dopravní špičce, je sice pravda, ale v podstatě je to jen marketingová vějička a na tak zvanou světovou klimakrizi to nemá vliv ani omylem - ale to je právě dnes argument zelených mozků, nemám pravdu? Jezdi elektromobilem, zachráníš planetu, nebo cosi podobně pitomého.

M. Šejna 12.10.2021 15:59

Kde prosim taktujete vodík do svého auta?

Já bych to do svého turbodieslu zkusil také.

;-D

K. Křivan 12.10.2021 18:07

Planetu zachrání pouze redukce obyvatel na dvacetinu dnešního stavu.

J. Novák 12.10.2021 13:13

SKUTEČNOST, ŽE FYZIKU NECHÁPETE NEZNAMENÁ, ŽE FYZIKA NEFUNGUJE, PANE ŠEJNO!!! Vraťte se do lavice základní školy. Vaše Perpetuum mobile je nesmysl.

Z 80 % je zdrojem elektřiny mechanická práce. Stejná, která pohání automobil. Ta je následně převedena na elektrickou energii (ztráta minimální, ale měřitelná), kterou je nutno rozvést a zregulovat (ztráta střední), nabíječkou v baterii vyvolat chemickou reakci "nabití" (ztráta obrovská) a následně zpětnou chemickou reakcí (ztráta obrovská) vytěžit elektřinu, kterou proměníte v mechanickou práci, kterou jste měl na začátku.

Pokud tvrdíte, že mechanické práce máte na konci tohoto řetěze VÍCE než na začátku, jste hlupák. Stejně tak pokud tvrdíte, že ztráty ZLEPŠUJÍ emisní bilanci, tak jste hlupák. Základem existence tohoto vesmíru je rovnováha, takže bateriový elektromobil logicky NIKDY NEMŮŽE být emisně "čistší", než zdroj elektřiny k jeho nabití.

A ani když se v EU všichni nevzdělanci postavíte na uši, nepřestane fyzika fungovat.

I. Schlägel 12.10.2021 13:29

R^

R. Langer 12.10.2021 14:00

Ano, stejný princip, jako má Šejnův vysavač - nižší příkon dává vyšší sací výkon. Je to prý dáno novou, speciální konstrukcí, kteréžto funkci se ovšem zřejmě kvůli patentovým právům nepodařilo srozumitelně objasnit. ;-D

J. Pokoutný 12.10.2021 16:26

R^

P. Brich 12.10.2021 16:42

Pane Šejno, starý slogan říká, že elektromobil má výfuk v elektrárně. Fyzikální postulát uvedl pan J. Novák.:-P

M. Hoblík 12.10.2021 9:44

Z nápadů EU nevzešlo nikdy nic dobrého! Proč jsme tam vůbec lezli dobrovolně?

R. Langer 12.10.2021 9:49

Protože nikdo nevěřil, že by se na tom vyspělém "západě" mohlo odehrávat něco takového, co připomíná bolševickou totalitu z 50. let. Já bych tomu tehdy také neuvěřil. Teď je ovšem ten pravý čas na referendum o vystoupení. :-(