20.4.2024 | Svátek má Marcela


ŠAMANOVO DOUPĚ: Zlatý internet

23.4.2008

Včera proběhlo v hotelu Jalta další fórum Hospodářských novin, tentokrát pod slibným názvem “Český internet – zlatý důl?“. Původně jsem do Jalty dorazil, abych zvěděl, jak mám správně rejžovat. Nebo se alespoň vyplakat na hrobě, že na internetu dostatečně nerejžuju. Jenže když se moderátor debaty, šéfredaktor HN Petr Šimůnek, zeptal přítomných, "za koho tady jsou", bylo mi jasné, že jsem dorazil na špatný hřbitov.

V auditoriu byli asi dva "investoři", deset "zadavatelů reklamy" a valná většina se přihlásila k tomu, že jsou "uživatelé internetu". Nikdo se nehrnul s tím, že je "poskytovatelem obsahu". Ani já. A učinil jsem moudře, neb Tomáš Búřil, obchodní ředitel Seznamu, pravil ve svém vystoupení, že se sice říká, že "obsah je král", ale podle něj je králem hlavně vyhledávání. A to "kvalitní české vyhledávání". Podle něj nemá Google v Česku šanci. Oni, to jest Seznam, drží na vyhledávacím trhu nějakých 94 %. Takže ještě mají místo pro rozvoj. A pokud bude mít Windows převahu v uživatelském software, nebojí se software, které vyvíjí Google... Škoda, že se více nerozeběhla debata o tom, nakolik je "český internet" český.

Šimůnek se Búřila ptal: "A co budete vyhledávat, když nebude obsah?" "Obsah bude vždycky," opáčil sebejistě Búřil. A tak jsem se zaradoval, že jsem se veřejně neztrapňoval svým lkaním, že autoři by taky chtěli něco mít ze svého psaní! Něco více než to, že si uveřejňování svých textů nemusí platit.

Dobré shrnutí celé diskuse najdete na už výšeuvedeném linku. Nejvíc mě zaujal generální ředitel televize Nova Petr Dvořák se svou prezentací budoucího "televizního portálu" na www.tn.cz. Jak už ukazuje název, bude to zpravodajská stanice, která má přijít s profesionálně zpracovanou televizní zprávou do 90 minut po události. Má jít o samostatné zpravodajství s originálním obsahem, odlišným od Televizních novin. Toto zpravodajství má mít dvě "barvy" - modrou, s konzervativními zprávami, a pak červenou - poněkud bulvární. Nepůjde tedy o "jeden z dvaceti vyhledávačů", jak se nechávají slyšet lidé ze Seznamu, ale o nového poskytovatele obsahu, který si ho rovněž sám distribuuje a může k rozjezdu použít i reklamu ve vlastní televizi. A nemusí tak polovinu výdělku vrazit do chřtánu reklamních agentur. Nova chce zachytit trend, který jsem podle amerického příkladu očekával už před osmi lety ve své knížce Nebojte se Internetu i u nás - že totiž mezi uživateli Internetu se zvyšuje vyšší podíl starší generace a žen. Právě teď se začínají obě množiny - televizní i internetová - svým složením náramně podobat! A proto chce Nova spářit bratra a sestru - to jest internet a televizi (zatímco internet a noviny jsou pouze bratranec a sestřenice...) - a vyvinout nový druh diváka: USER a VIEWER má dát dohromady nového Nováka, což bude VIEUSER... No, uvidíme. Novácký internet má být rychlý, aktuální, pohyblivý a zábavný. Šimůnkovi se podařilo ze Dvořáka vypáčit i datum uvedení televizního zpravodajství na internetu, kterým je 5.5.2008. Neoficiálně, prosím!

I Kateřina Hrubešová ze Sdružení pro internetovou reklamu (nevýdělečná organizace) upozornila na věkový a pohlavní posun v obci internetové. Trochu zapadlo, když se zmínila, že ono za chvíli nebude patrno, jestli divák či uživatel sleduje televizi nebo internet! Dodávám: Na jedné straně můžeme sledovat velkoplošnou televizi či promítací plátno pomocí počítačové technologie, a to, jak k nám signál přišel ani neřešíme, na druhé straně tu existuje fenomén "přenosných televizorů", jimiž se stávají velkoplošné displeje mobilů. A při nastupující, ale dosud nevyřešené digitalizaci a stále nejasném "konečném řešení" televizního formátu může zdánlivě utopených řádově sto milionů dát Nově náskok ne na poli internetovém, ale naopak televizním!

Finanční ředitel "spojených portálů" Atlas + Centrum, tedy firmy Centrum Holding Pavel Doležal se radoval z toho, že je v dohledu 60% hranice uživatelů internetu v populaci. Podle trendů, které už proběhly v Rakousku a Koreji teprve od této hranice začíná ten pravý reklamní kšeft. Reklama musí být cílená - a to právě technologie internetu dovede. Vítejme ve světě Minority report a Total recall! Ano, internet je zlatým dolem - pro reklamu. Autoři, zapomeňte a plačte.

Snažil jsem se pak alespoň v kuloárech předhodit představu, že i za texty na internetu (čtou prý hlavně ženy) by se mohlo platit, případně že by se mohlo konečně začít uplatňovat i autorské právo, aby nebyly tak bezostyšně kradeny. Autor by například mohl získat i nějaké procento přes Diliu. Vloni českým internetem protekly dvě miliardy korun a letos to má být tři miliardy, procentíčko by mohlo být zajímavé. Zajímavé i pro uživatele, pokud by o tyto honoráře měl internet zdražit, anebo pro reklamní agentury, pokud by mělo jít o ulomení drobečku z jejich poloviny bochníku. Platí se reklama, platí se konektivita, platí se elektřina, HW i SW, a nikomu to nepřijde divné. Podivnou je pouze představa, že by se mělo platit i za ten obsah - který přece vždycky je!

Ale nyní není čas na fantazie. Tu si nechám do nějaké povídky. Jenom připojím ještě jednu připomínku. Čeká nás skutečně masivní nástup reklamy do internetu. Toto se může stát skutečným ohrožením jeho svobody! ("Inzerent si nepřeje takové články, které - se mu nelíbí!") Naštěstí je stále internetí vesmír dost nekonečný na to, abychom si v něm mohli najít svobodnou galaxii. Ale možná bychom mohli znovu uvažovat o tom, že bychom si tuto svobodu mohli vykoupit penězi, kterými budeme platit "poskytovatelům obsahu" - za filmy, písničky, texty - bez reklam!

Psáno v Praze dne 22. dubna 2008, 22:00