Neviditelný pes

ŠAMANOVO DOUPĚ: Pendolino do Brna

15.12.2005

Podle vyprávění cestovatele, který cestoval 13. prosince 2005 Pendolinem a na jaře Šinkanzenem.

Pendolino do Brna nejede. Tedy, nikde se nedovíte, že pojedete Pendolinem a že jede do Brna. Jede nějaký vlak Intercity do Břeclavi. Kdo ví, že Břeclav je až za Brnem a kdo předpokládá, že když vlak jede přes Brno, že v něm také staví, má výhodu.

Nikde žádná hláška, že se jedná o vlak na Brno. Že je to Pendolino, poznáte až na nástupišti. Náš cestovatel přišel na nástupiště holešovického nádraží deset minut před odjezdem. Řekl si, že tak akorát nastoupí a uspořádá se, než bude moci zakoušet slastné pocity z jízdy. Problém byl ten, že osádka soupravy neměla dosud označena sedadla s místenkami a rozdány všechny reklamní letáčky. Neukáznění cestující přesto nastoupili. Pět minut před odjezdem se šéfová osádky rozhodla, že si budou muset cestující tedy vystoupit, aby to pro ně mohli udělat pěkný. Jenže lidi u nás jsou tak nedisciplinovaní že prostě - nevystoupili.

Vlak vyjel tedy s mírným zpožděním, které hravě dohnal. Jak si sedl náš cestovatel s místenkou, když nevěděl kam? Měl to napsané na místence, jen nebyl na odpovědném místě lísteček "uvolněte toto sedadlo, anžto jest rezervováno". Někam si sedl - vlak byl zaplněn asi z třetiny. Sedačky byly ve směru jízdy, jedna na jedné straně uličky, dvě na druhé. Uličkou projel steward. Neprojížděl! Jednou projel tam a jednou zpátky. Moc velké tržby neměl, tak proč by se trmácel.

Moderní stroj Pendolino je vybaven v každém voze dvěma světelně diodovými displeji s informacemi: že jídelní vůz je TAM a záchodky tuhle. NE odkud jede a kam. Ne, která je příští stanice, za kolik minut tam budete, jak rychle jedete nebo jinými zbytečnými hloupůstkami. Další informace se dovíte z palubního rozhlasu - jako tu o baru - že tam jsou jídla od 39- Kč. ("Pravděpodobně 1 hranolek".) Kdepak jídelní lístek! Do baru chtěl náš cestovatel zavítat na zpáteční cestě.

Ale na zpáteční cestě nejel Pendolinem. Zatímco Pendolinem do Břeclavi to do Brna trvalo dvě hodiny dvacet pět minut, Nependolinem do Holešovic to bylo dvě hodiny třicet dva. O celých sedm minut déle...

Hm. Já vím, že u nás nemůže jet vlak rychlostí dvě stě šedesát kilometrů v hodině. I když 160 km/hod se mi zdá za ty miliardy, co se do tratí (na Ostravu) cpou, docela málo.Ale když už České dráhy daly (z našich peněz!) miliardy korun na pár souprav, když ty soupravy začaly jezdit se sedmiletým zpožděním, snad by se za tu dobu naše České dráhy mohly trochu připravit na to, že v leteckých vlacích za téměř letenkové ceny (když započítáme státní dotace) budou cestující očekávat slušné služby a informovanost alespoň na úrovni devatenáctého století!

Ano, Pendolino není Šinkanzen. Ale rozdíl není v technice!

Jo, slyšel jsem, že za rok začne do Brna po železnici jezdit Student Agency. Už předem slyším ten českodrážní řev o nekalé konkurenci. Tak se už ČD sakra vzbuďte, a začněte konečně jezdit pro lidi!!!

Psáno v Praze dne 14. prosince 2005



zpět na článek