16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

ŠAMANOVO DOUPĚ: O těch elektromobilních mýtech

Jde při násilném zavádění elektromobility především o ekologii, nebo o kšeft? O technický rozvoj, nebo ideologii? O ekonomii, nebo ekonomickou sebevraždu? O debilitu – nebo o vyčůranost? Anebo jsme v zajetí mýtů?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
S. Pavuk 19.2.2020 23:01

Nabíjacie miesta pre el. autá vo verejných podzemných garážach nemajú čo hľadať. Taktiež el. autá. Obávam sa, že náprava bude uskutočnená až po nepeknom požiari. Pri následnom vyšetrovaní príčiny požiaru vysvitne, že boli dodržané všetky predpisy a normy. Akurát sa zabudlo na zdravý sedliacky rozum.

J. Ráž 19.2.2020 18:08

Málo kdy jsem se tak pobavil přičtení diskuzních příspěvků, zejména těch autorů, kteří pomalu vědecky odůvodňovali svůj nesouhlas s argumenty autora článku, jako tentokrát.

Nic ve zlém, ale když si někdo plete fyziku s dojmy o fyzice je fakt zábava!

V. Novák 19.2.2020 17:29

Do kabiny letadla si nesmíte vzít skoro nic, všechno včetně nůžek z manikýry do zavazadlového prostoru.

Předchozí neplatí pro cokoli, co obsahuje LiIon baterii - noťas, mobil,... To si naopak NESMÍTE dát do zavazadlového prostoru kvůli nebezpečí zahoření.

Asi vědí proč...

J. Jurax 19.2.2020 15:00

K ekologičnosti elektroaut a jejich příspěvku k boji proti zločinného kysličníku viz https://www.autoforum.cz/zajimavosti/mapa-ukazuje-jak-velka-lez-jsou-slova-o-ohledech-elektromobilu-k-prirode-zvlaste-v-cr/

V. Kolman 19.2.2020 14:52

Trochu se v diskusi jazykově popletly pojmy "baterie" a "akumulátor". Zcela se při tom vytratil dnes už téměř nepoužívaný termín "galvanický článek".

Termín baterie ovšem neznamená nic jiného, než že několik "galvanických článků", nebo ale také "akumulátorů" je seriově, nebo paralelně spojeno k dosažení vhodného napětí/proudu.

Takže je správné se bavit o ploché baterii (3 válcové galvanické články v papírovém obalu), ale i o baterii v automobilu, ať už se spalovacím motorem (6V/12V/24V), nebo o e-mobilu s akumulátorovou baterií o napětí stovek voltů. Kompromisem je v poslední době používaný (i když jazykově nesprávný) termín "dobíjecí baterie".

Stručně: "akumulátor" lze po vybití opět dobít a používat, na rozdíl od "galvanického článku", který po vybití už nelze nabít a vyhazuje se do odpadu!

J. Jurax 19.2.2020 18:35

No jo ... baterie je taky zpravidla 4 až 6 děl ve dvou až třech četách a pak je ještě baterie vodovodní ... :-)

Ale v souvislosti s elektroauty jde jednoznačně o akumulátory; to baterie je nejspíš neznalecký překlad anglického battery, resp. storage battery ...

V. Kolman 19.2.2020 23:31

U elektromobilů jde pane Juraxi o "AKUMULÁTOROVOU baterii" (terminus technikus). Pouze v případě, že by byl použit pouze jeden akumulátorový článek, nebyl by termín "baterie" správný.

Je to podobné, jako s "baterií" děl, jak jste správně uvedl. Kdyby tam byl jenom jeden kanón, také by se nemohlo psát o "baterii" děl.

M. Valenta 19.2.2020 14:42

Skromný dotaz autore. A jako to s těmi cenami provádí např. Tesla, když ty klasické nevyrábí a tudíž je ani nemůže, jak dá rozum, ani zdražit.

P. Marcín 19.2.2020 14:55

Autor nejsem, ale pokusím se odpovědět domněnkou;-). Tesla zřejmě není tak drahá, jak by měla být neboť jak se v článku píše:"Tady má problém Elon Musk s Teslou, protože ta vyrábí jen ele-auta, a nad vodou ji drží marketing, osobní kouzlo Muskova génia a trpělivost investorů."

M. Valenta 19.2.2020 14:57

Vy asi taky věříte, že zeměkouli nese na hřbetě želva aneb čachrovat se dá, ale jen chvíli.

P. Marcín 19.2.2020 15:10

Věřte, čemu chcete. Já mám zdroje příjmu Tesly potvrzené odkazem p. Kneifla níže v diskusi. V podstatě prodávají emisní povolenky:

https://www.businessinsider.com/tesla-sold-carbon-emissions-credits-to-general-motors-fiat-chryser-2019-6

M. Ivanovský 20.2.2020 4:44

A co dál k článku? Pane Valento nebo jen toto Vás zaujalo?

J. Jurax 19.2.2020 14:58

No jak - dotuje odjinud a je v červených číslech. Pan Kovanic se o tom v článku zmiňuje.

M. Valenta 19.2.2020 15:40

Myslíte třeba Muskovy vesmírné projekty?

J. Jurax 19.2.2020 18:42

Na ty má dotace z NASA ... no a taky má prachy z prodeje PayPal a kšeftuje s emisními povolenkami.

A Tesla taky nedělá jenom auta ...

P. Novák 19.2.2020 19:48

Opravdu se auta jediná věc, kterou Tesla nedělá?

P. Staronový 19.2.2020 16:30

Tesla dosud stále prodělává. Ceny má vysoké, daňovou podporu a stále to nestačí na to, aby firma vydělávala.

A. Hrbek 19.2.2020 12:58

Pro řadu těch, kteří získali základní vzdělání po roce 1989 je asi stále těžké pochopit že existuje podstatný rozdíl mezi atomem Li a iontem Li(1+)

V Li-iontovém akumulátoru jsou jak atomy Li, tak i ionty Li(1+) a probíhají tyto reakce:

Vybíjení Li(0) - e = Li(1+)

Nabíjení Li(1+) + e = Li(0)

Na rozdíl od Li baterie, kde je Li v masivní podobě, jsou v Li akumulátoru atomy Li vázány na uhlík.

R. Langer 19.2.2020 13:31

Tomu rozumím. Ale hoří to stejně dobře, ne? ;-)

A. Hrbek 19.2.2020 15:02

Zkuste opatrně hodit 1 g Li (necelý ccm) do záchodové mísy a honem utečte! Uvidíte pěkný výbuch podle reakce 2Li(O) + H2O = H2 + 2Li(OH)

A v akumulátoru elektro BMW je cca 6 kg Li, podle stavu nabití z větší nebo menší části jako Li(O).

P. Novák 19.2.2020 19:55

2Li(O) + H2O = H2 + 2Li(OH) Ta rovnice je ponekud nešťastná,že? Na levé straně máte 2H, na pravé 4H . Škrtněte to H2

M. Malovec 19.2.2020 12:29

Děkuji za informace. Dosud jsem nabíjel baterie do aku vrtačky, strunovky, elektrokoloběžky v zimě ve sklepě. Prostě elektrodebilita elektrotechnicky vzdělaného blba. Omluvou snad může být, že obor jsem studoval před padesáti lety, kdy vrcholemmoderních zdrojů byl NiCd článek burelový buřt.

R. Langer 19.2.2020 13:32

Však pokud je ten sklep kamenný a nehořlavý, tak jste to dělal velice správně... ;-)

M. Krátký 19.2.2020 11:41

Ta úvodní věta - je slabá - celým záměrem elektromobilů je snaha o zblbnutí lidstva. Slepá ulička technického pokroku je nám vnucována pomatenci typu Gréta a spol - nevěřím jim ani pozdrav - hezký den

M. Hoblík 19.2.2020 11:14

Vida, vida! Opět jeden argument našich milých naftových magnátů, který má oddálit ohrožení jejich zisků!

J. Jurax 19.2.2020 15:03

A je za tím Putin, není-liž pravda?

:-)))

M. Šejna 19.2.2020 10:24

Pan Kovanic upozorňuje zcela správně na hořlavost baterií. Tady je ale potřeba upozornit, že existují i nehořlavé baterie (akumulátory), a to dokonce od českého výrobce. Jedná se o systém He3da:

https://www.he3da.com/vyhody

Pokud to funguje tak, jak popisuje výrobce, měl by být problém s nekontrolovatelnou hořlavostí vyřešen.

S. Kneifl 19.2.2020 11:14

Každé dva měsíce zaznamenávám zprávy o nových zázračných bateriích, které vydrží 10x déle, nabíjejí se 10x rychleji a mají 10x vyšší hustotu energie a jsou zaručeně bezpečné a skoro zadarmo. Tak proč sakra ta vizionářská Tesla pořád používá ty 30 let staré Li-ion články?

V. Kolman 19.2.2020 15:02

Odpověď na vaší otázku pane Kneifle se obvykle NENÁPADNĚ krčí na konci článku o "zázračných" "baterkách". Nejčastěji to je malý počet cyklů nabíjení/vybíjení. Jindy to může být třeba vyšší samovybíjení. Zvýšené samovybíjení znamená, že nabijete e-mobil na 100% a kdybyste okamžitě vyjel, ujel byste třeba i 1000 km. Ale když vyjedete ze týden (jenom příklad-nechytejte mě za slovo), ujedete jenom 200km a za měsíc vás budou muset odtáhnout k nabíjecí stanici :-(

Zkrátka, většinou se v záplavě superlativů někde skrývá ono pověstné "čertovo kopýtko".

R. Langer 19.2.2020 11:18

Myslíte ten tunel, jehož baterie jsou tak dobré, že je svět ještě neviděl?

Tak už se proberte, pane Šejno. :-D