28.2.2020 | Svátek má Lumír


Řazeno podle času sestupně, seřadit podle času vzestupně
počet příspěvků: 141, poslední: 16.2. 2020 23:55, přehled diskusí

V. Kolman 16.2.2020 23:55

Ehm - nikdo nezmínil možnost, že na vodík lze v podstatě jezdit i stávajícími vehikly se spalovacím motorem. Pravda, po patřičných úpravách tohoto motoru a zabudováním nádrže na H2.

Jestli je to rozumná alternativa, to už nechám na lidech, kteří tomu rozumí.

P. Staronový 16.2.2020 22:08

To máte marný, bude to obrovský kšeft.

V. Loula 16.2.2020 20:15

Jenom drobná energetická bilance: V Cesku je asi 6 milionů osobních aut, jejich roční nájezd dělá nějakých 10 tis km, při spotřebě 5l/100 km to dělá 3 miliardy litrů benzinu.

V přepočtu na kWh to představuje nějakých 35 TWh energie. V roce 2012 se v Cesku vyrobilo asi 87 TWh elektřiny. Takže pouze osobní auta by představovala okolo třetiny roční výroby elektřiny.

F. Krupička 16.2.2020 14:31

No, já bych nikam nespěchal, Dát Němcům desetiletý náskok a počkal bych, jak to dopadne. Abychom nedopadli jako se solární energií a desetiletí pak neplatili miliardy nějakým výkukům.

K. Wágner 16.2.2020 17:44

Čekat deset let asi nemusíme, mnohé se už v jiných státech ukazuje v praxi:Taxikáři z Amsterodamu žalují Teslu. Vadí jim nespolehlivost aut :

https://autobible.euro.cz/ridici-amsterdamske-taxikarske-spolecnosti-zaluji-automobilku-tesla-za-nespolehlivost-jich-vyrobku/

J. Ježek 16.2.2020 11:36

S panem Šejnou je sranda. Zacyklil se na výměně normovaných baterií do elektrohejblítek.

"Drobný detail" však je, že pro ty nesmysly jaksi není elektřina na dobíjení. To jako postavíme u každého většího města jadernou elektrárnu, rozkopeme všechny ulice, položíme do nich tlusté kabely a na parkovištích pro každá dvě stání postavíme nabíječku? Pokud by to vůbec bylo technicky možné, z čeho to zaplatíme? To bude stát hodina svícení LED žárovkou stovku?

Autor má pravdu - je to elektrodebilita. Jen debil si může myslet, že elektroauta jsou řešením.

J. Jurax 16.2.2020 12:35

No jo, jak praví klasik - u někoho je problém udržet myšlenku, u jiného zase opustit myšlenku.

M. Šejna 16.2.2020 12:45

zacyklený pane Ježku,

zkuste se odcyklit a vysvětlete nám, jak je možné, že po Praze jezdí tramvaje a metro. V jiných městech pro změnu trolejbusy. Všechno tohle sežere podstatně víc elektřiny, než elektromobil.

Připočítejte k tomu elektrifikovanou železniční síťa máte spotřebu, o které se Vám ani nezdá.

A všechno tohle bezproblému zvládnou naše elektrárny.

Pochopil bych, kdybyste se pozastavil nad tím, že je potřeba vybudovat hustou síť nabíjecích stanic. Ale rozhodně není problém s množstvím elektrické energie.

J. Jurax 16.2.2020 12:56

Ano. Ještě jste opomněl elektrické vysokozdvižné vozíky.

Jenže ty elektromobily jsouce perspektivně masově rozšířeny budou k šalinám, trolejbusům a elektrickým vlakům NAVÍC!

Jest tedy soudit, že tedy bude třeba i nějaká elektrická energie navíc, řádově srovnatelná s energií skrytou v množství benzínu a nafty skrze elektromobily ušetřeném.

J. Ježek 16.2.2020 14:25

Pane Šejno, je Vám známo, že tramvaje, metro ani trolejbusy nejezdí na baterky? Že si berou elektřinu z vodičů? A víte, že trolejbus, který uveze desítky lidí, má výkon motoru 140 kW (což by bylo elektroauto chcípáček)?

Ano, dnes problém s množstvím elektřiny není. Ale pokud vezmeme každý elektromobil jako nový spotřebič o příkonu 10kW, po úplném přechodu na elektromobilitu by nám přibylo k současné spotřebě 6 milionů 10kW spotřebičů, které by bylo třeba nabíjet. 6 milionů elektromobilů je 10kWx6.000.000 = 60.000.000 kW = 60.000 MW = 60ks 1000MW temelínských bloků. Je to již srozumitelné?

Z výše uvedených důvodů je přechod na elektromobilitu nejen technicky, ale i ekonomicky nemožný. A to pomíjím fakt, že tolik drahých kovů, potřebných k výrobě baterek, na této planetě prostě není.

To však greténi nikdy nepochopí. Nechodí do školy a proto neumějí ani logicky myslet, natož počítat.

Jak již říkal Jan Hus - sancta simlicitas!

J. Krynický 16.2.2020 16:27

Greténi považují neschopnost počítat za klad.

V. Loula 16.2.2020 18:12

Myslím, že nemáte pravdu. Když počet lidí přepravených metrem a tramvajemi přesadíte do elektromobilů, tak jejich celková spotřeba bude vyšší - a to dost podstatně - než u hromadné dopravy a za druhé totálně zacpete město těmi auty.

P. Staronový 16.2.2020 22:12

Nechtějte od Šejny cokoliv jiného, než (socialistickou, od rudé po zelenou) ideologii.

K. Wágner 16.2.2020 8:38

Stávající stav životního prostředí a vývoj klimatu si údajně žádají okamžité řešení. Jenže nahradit všechna naše auta se spalovacími motory záplavou elektromobilů můžeme leda tak mávnutím kouzelného proutku. A kdybychom do běžného elektrického auta chtěli načerpat energii na takový dojezd, jaký natankuje obyčejná dieselová Octavia během cca 3-5 minut u čerpací stanice, bude to dnes vyžadovat několik hodin stání u nabíječky a akumulátory vážící téměř tunu.

Situaci nezachrání ani výroba biopaliv 2. generace, která je teprve v počátcích a bude vyžadovat vysoké investice. Dále je potřeba konstatovat, že ani biopaliva 2. generace nemohou komplexně řešit náhradu motorových paliv vyráběných na bázi ropy. Proto je vhodnější využít biomasu v energetice pro výrobu elektrické energie a tepla, než ji nákladným způsobem konvertovat na motorová paliva.

Úředníci po celé Evropě dnes hovoří o tom, jak si ta elektromobilita žádá vybudování veřejné, dostatečně přístupné nabíjecí infrastruktury. A přitom zde máme osvědčenou infrastrukturu, budovanou posledních 100 let, o které se hovoří jako o „vůbec největší infrastruktuře, jakou kdy lidstvo vybudovalo“. Ano, jde o síť čerpacích stanic, určenou k distribuci pohonných hmot.

Nemusíme tedy za velké peníze a s velkými obtížemi budovat zcela novou infrastrukturu pro nabíjení elektromobilů. Stačí jen do stávající sítě čerpacích stanic namísto fosilního paliva distribuovat paliva syntetická, vyráběná z vody a CO2. Pak také nemusíme likvidovat všechny současné automobily se spalovacím motorem, neboť ty nebude třeba pro syntetická paliva upravovat.

K. Wágner 16.2.2020 8:38

Ostatně, o tom již mluví celá řada našich techniků. I podle nich syntetické palivo, vyrobené s pomocí elektřiny získávané z obnovitelných zdrojů energie, může velmi rychle snížit produkci oxidu uhličitého z narůstající dopravy. A to s využitím stávajících aut s benzínovými nebo dieselovými motory. Syntetické palivo tak může představovat rychlou a účinnou odpověď na sílící aktivity, zaměřené na ochranu klimatu:

https://oze.tzb-info.cz/akumulace-elektriny/19609-bosch-s-obnovitelnymi-syntetickymi-palivy-k-uhlikove-neutralite

B. Šlapota 15.2.2020 20:59

A zamyslel se už někdo z propagátorů elektroaut nad tím, jak ovlivní ekonomiku jejich provozu zavedení spotřební daně na elektřinu, az si stát uvědomí, že postrádá inkaso z dane z z nafty a benzínu?

J. Jurax 15.2.2020 21:25

Jistě zamyslel.

Ale přece to nebude vykládat hejlům, kterým potřebuje vnutit drahý elektromobil. Tady jde o kšeft!

M. Šejna 15.2.2020 22:48

Pokud by se prosadily výměnné baterie, dala by se spotřební daň vybírat při výměně baterie jako součást poplatku za výměnu.

Ta zmínka o výpadku spotřební daně z PHM je ale velmi zajímavá. Tohle bude opravdu velký zásah do rozpočtových příjmů

R. Langer 16.2.2020 6:02

Tak podesáté, výměnné akumulátory u elektromobilů JSOU NESMYSL! Vy jste fakt jak zaseknutá gramodeska. :-P

K. Wágner 16.2.2020 7:09

Vámi zde propagovaný systémem BattSwap není určen uživatelům osobních automobilů:

https://www.ecofuture.cz/clanky/-a50613---BfFwNjk/tuzkove-baterie-.-vse-co-potrebujete-vedet

M. Šejna 16.2.2020 9:16

Je technologicky určen uživatelům osobních automobilů. Řeší ale zatim jen firemní a nikoli veřejnou logistiku

J. Jurax 16.2.2020 12:46

Jistě. Což by dále u již tak nákladných elektroaut zvýšilo náklady na provoz.

Ale protože by se mnozí neodpovědně vyhýbali spotřební dani nabíjením ze zásuvky doma, bude jednodušší napálit spotřební daň na elektřinu obecně. A bude vymalováno.

Alternativně by bylo možno legislativně zakázat výrobu aut dobíjitelných ze zásuvek - takové klasické EU řešení. Jenže lidi jsou kutílkové a bastlili by nabíječky podomácku, i bylo by třeba, aby po tom šel berňák a pokoutné dobíjení trestal vysokými pokutami.

V každém případě by nastal ráj a planeta by byla elektromobily spasena.

M. Šejna 16.2.2020 12:50

Ono by stačilo platit spotřební daň podle ujetých kilometrů. Pak je jedno kde a jak nabíjíte.

Planeta spasena nebude. Ani to CO2 neubyde. Elektromobil má totiž význam jen v oblasti ochrany ovzduší ve velkých aglomeracích. Jiný význam nemá.

J. Jurax 16.2.2020 13:02

To ano.

Jednou ročně podám podle zaplombovaného tachometru přiznání ke spotřební dani. A budou na to z berňáku kontroly.

Alternativně by mne mohl velký bratr průběžně online šmírovat a strhávat si daň sám třeba z předplacené karty nebo z konta. A nebudu-li mít daň uhrazenu, zablokuje mi provoz.

M. Šejna 16.2.2020 16:56

Tesla Vám zablokuje on-line automobil už dnes.

Takže jste to pochopil velmi správně

J. Jurax 16.2.2020 13:46

K druhému odstavci - to sice máte recht, ale oficiální důvod k násilnému protlačení elektromobilů je uhlíková neutralita za účelem spásy planety. Neboť prý ubude emisí a tedy i zločinného kysličníku.

J. Ježek 15.2.2020 17:17

V Česku jezdí 6 milionů osobních aut. Pokud by je všichni večer nabíjeli výkonem 10kW (což není nic moc), stačilo by pro nabíječky postavit 60 temelínských 1000 MW bloků :-)

Už vidím ekoteroristy, jek podporují jadernou elektrárnu u každého okresního města. A to pomíjím "drobný detail" - za co bychom je asi postavili, když se horko těžko shánějí prachy na nový blok v Dukovanech?

Elektromobilita je opravdu elektrodebilita. Ukázková!

J. Vintr 16.2.2020 1:12

Několik milionů elektromobilů by při současném nabíjení jakýmkoliv způsobem potřebovalo několikanásobek toho, co jsou schopné dodávat všechny naše elektrárny dohromady. Kromě ostatní spotřeby.

M. Šejna 16.2.2020 12:48

při současném nabíjení všech aut asi ano.

K tomu ale nikdy nedojde podobně, jako nikdy nepřijedou k pumpám všechny automobily pro naftu a benzín.

J. Jurax 16.2.2020 13:13

To ano.

Nicméně filozofie tankování PHM a dobije ní elektroaut je odlišná.

Při tankování přijedu jednou za řekněme týden čtrnáct dní k pumpě, pobudu tam nanejvýš čtvrthodinku a mám pokoj. Energie je uskladněna v podzemních tancích pumpy. Lze ji průběžně kdykoliv doplnit.

U dobíjení přijedu večer domů z hokny a vetknu auto do nabíječky na levný domácí proud, aby se přes noc dobilo. A to učiní 90 procent majitelů aut. A tu energii budou muset v tom čase elektrárny vyrobit a dodat, protože uložit do zásoby se zatím moc nedá.