Neviditelný pes

ŠAMANOVO DOUPĚ: Když v Jizerkách prší

28.8.2021

Technické muzeum v Liberci

Když v Jizerkách prší, má v Bedřichově ubytovaný turista možnost zajet za zábavou a poučením třeba do blízkého Liberce. Tamní Zoologická zahrada je vzdálená jen 8 km, to je jako od nás z Lužin na Smíchov (jenom je na té silnici více serpentin). Pravdou je, že ZOO není vhodná lokace pro deštivé počasí. Tak se můžete posunout kousek dál k centru, na křižovatku Masarykovy a Vítězné třídy. Napříč přes křižovatku se na sebe usmívají po rekonstrukci čerstvě otevřené Severočeské muzeum (kde jsem navštívil už mnoho zajímavých výstav a bývalé císařské lázně, v jejichž bazénu jsou vystaveny obrazy a plastiky. Nejen v bazénu – i na ochozech, nahoře pod střechou i dole v kotelně. Kotelna ani bazén už neslouží svému účelu, po rekonstrukci jsou zde od roku 2014 umístěny sbírky Oblastní galerie Liberec. Taky jsem je už navštívil.)

Technické muzeum Liberec 1

Letos jsem zamířil tam, kde jsem dosud nebyl. Ačkoliv jsem od září roku 2014 už mohl být. (Jenže to v létě málo pršelo.) A to do soukromého Technického muzea Liberec, které je umístěné v původním vstupním areálu nezapomenutelných Libereckých trhů (od nichž si muzejnící vypůjčili i logo).

Kolem vystavených lokomotiv a rolby vstupujeme do pavilonu A, který je zasvěcen samohybům. Na nejdelší stěně visí (jako sbírka motýlů) sbírka bicyklů. Nejvíce asi zaujmou vyrovnané řady automobilů a motocyklů. Z motorek zmíním žluťoučký motocykl, který v roce 1937 vyráběl v Krásné Lípě český Němec Albin Liebisch, jenž ho českým zákazníkům prodával pod názvem Čechie a soukmenovcům jako Böhmerland. Ze všech novějších českých jednostopých vozidel mne nejvíce okouzlilo „prase“, tedy strakonický skútr ČZ 501. A proč prase? Podívejte se mu do čumáku, podívejte se mu na tělo. (Teď se prý za čtvrt mega prodávají jeho elektrifikované verze.)

Technické muzeum Liberec 2

Kromě dědečků a babiček automobilů jsou k vidění i americké krásky, jako je třeba raketový Dodge Custom Royal Lancer, stojící vedle nablýskaného trucku B-61 Mack (je to pěkný macek). A nad nimi se vznáší dokonce i letadlo, konkrétně nesmrtelný celokovový větroň L-13 Blaník. Naproti vymazleným a dlouho a s láskou obnovovaných exponátům se v jednom rohu krčí devastovaný německý Wanderer W24 z roku 1938 ve stavu, v jakém se dlouhá léta ukrýval v rohu stodoly (i se slámou a lasičkou...).

Málem bych zapomněl! Jedna kratší stěna je celá zaplněna modely a modýlky autíček a vláčků. Jsou tu celé sbírky v zasklených vitrínách (špatně se fotí) i kousky volně či tematicky ložené.

Technické muzeum Liberec 3

Automobilové hody pokračují i v dalším pavilonu C, kam se musí jít přes otevřené prostranství (nezapomeňte si z Áčka uschovat vstupupenku!). Zdejší Království automobilů třeba v oddělení „Automobily králů“ představuje nádherné Cadillacy nebo sadu čtyř aut značky Rolls-Royce.

Vzadu vlevo pak procházíme do klikatícího se pavilonu D. V první kličce na nás čekají tramvaje. Modýlky starých libereckých (v tom vlečňáčku s otevřenou plošinou jsem ještě jezdil za bábou a dědou dvojkou do Rochlic), ale i samotné tramvaje „REKO“ z bratrského (Východního) Německa. Ze spojeneckého (císařského) Německa tu máme i tramvaje typu Ce 2/4 (rok výroby 1916). (Dají se projít!) V té tramvajové smršti jsem zapomněl, jestli je tu i česká famózní Té trojka, asi ne, ale alespoň řídící panel ano. A pak se samozřejmě objevuje ve fotografiích a na panelech výstavy libereckého (a jabloneckého) tramvajového světa, kterou tu uspořádal především klub libereckých dopravních nadšenců Boveraclub.

Technické muzeum Liberec 4

Jsou tu instalovány i zastávky s jízdními řády, jé, a také autobusy. Například ubohý Ikarus, který místo jízdy po rovných maďarských pustách musel šphat do libereckých kopců, ve kterých jeho automatická převodovka nemožně škytala – až po pár letech doškytala i s celým autobusem.

V dalším podpavilonu okřeje srdce modýlkářů architektury. Je zaplněn rozsvícenými modely libereckých a žitavských domů a kostelů, kasáren a zámků, jak vypadaly v době své největší slávy. Na tuto německou expozici vhodně navazuje výstava Liberec kontra Reichenberg v sousedním Severočeském muzeu (trvá až do 9. ledna 2022; do tohoto po rekonstrukci nově otevřeného muzea se podíváme někdy příště).

Vstupem do největšího sálu pavilonu D se ocitáme uprostřed války Izraele za samostatnost. Tedy výstavy o ní. Ikonický „Mezek“ Avia S-199 je prezentován jen na fotografii. Letoun v čele výstavy je rychlostní BAK-01, který vznikl ve stejné době v Liberci. Ten v roce 1948 pokořil světový rekord v (tehdejší) kategorii H (výkon motoru 66 kW). Major Červenka v něm dosáhl rychlosti 252 km/h.

Technické muzeum Liberec 5

Na mnoha panelech jsou představeni izraelští piloti, technici, generálové, kteří po válce (druhé světové) odešli bojovat za existenci židovského státu z Československa nebo i Polska. Zvýrazněn je podíl Liberce, kde v srpnu 1945 vznikla Vojenská odborná škola leteckých mechaniků (VOŠML), kde se od července 1948 cvičilo 70 frekventantů pro izraelské letecto. Autorkami výstavy jsou zástupkyně ředitele Českého centra v Tel Avivu, politoložka Pavlína Schultz, Češka, trvale bydlící v Izraeli, text dodala Irena Kalhousová, politolotožka a analytička, komentátorka dění v Izraeli, často zvaná do televizních studií.

Poslední část pavilonu D jsem, omlouvám se, jen zběžně prohlédl. Je věnována textilnímu průmyslu v Liberci a okolí, tomu, co původní Liberec udělalo Libercem. Tedy velkoměstem, které za Rakouska (-Uherska) odvádělo státu na daních nejvíc peněz z celého Království českého (i více než Praha). Na výstavních tabulích jsou představeni oba Liebigové (starší i mladší), Ignaz Ginzkey a Christian Linser. Nesmějí chybět různé textilní stroje. Dokonce je představena i děrovačka děrných štítků pro první „NC stroje“ – tedy mechanicky řízené stavy.

Technické muzeum Liberec 9

Uf. Dojmově vyčerpán jsem prošel ven kolem dalších historických aut ze 30. let a venku mě dorazil obrněný transportér typu „rakvička“ s protiletadlovým dvojčetem na korbě.

Bylo to krásné. Někdy se tu zastavte i vy, až budete v Liberci nebo i poblíž. Tedy ne v pondělí, kdy mají obě muzea i lázeňská galerie zavřeno.

Ještěže občas v Jizerkách prší!

Technické muzeum Liberec 11

Psáno a chváleno v Praze na Lužinách v pátek 27. srpna 2021

P.S. Ve fotogalerii je více obrázků.

Převzato z Šamanovy hospůdky U hřbitova.



zpět na článek