Pátek 17. ledna 2025, svátek má Drahoslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

ŠAMANOVO DOUPĚ: Jsme tak bohatí?

diskuse (14)
Jsme tak bohatí, abychom si mohli pořizovat levné silnice?

Současná vláda "národní zodpovědnosti" hodlá snížit zbytečné státní výdaje. Jednou z cest, jak toho dosáhnout, má být zlevnění dopravních staveb. Výběrové řízení vyhraje prostě ta firma, která nabídne nejnižší cenu. Málokdo si však uvědomuje, že bez dalších opatření může dojít k výraznému zdražení! Tedy ke skutečnému celkovému zdražení, ne pouze k účetnické úspoře.

První nebezpečí je zjevné a setkali se s ním snad už všichni účastníci podobných řízení. Předáte svoji nabídku v podatelně hodinu před koncem určené doby s tím, že jste nabídli rozumnou cenu. Vyhraje soutěžící, který podal svůj návrh deset minut před koncem podací doby - a je o padesát tisíc levnější než vy - při desetimilionové hodnotě kšeftu...

Toto nebezpečí lze zažehnat tím, že výběrové řízení je veřejné a probíhá on-line v rámci dražby - zakázku získá ten, kdo nabídne nejnižší cenu.

Pak ovšem nastupují další nezjevná nebezpečí: Velká firma nabídne cenu dumpingovou, aby získala reference - a ušlý zisk si vybere jinde - nebo jinak.

Jinde: Našponuje ceny u jiných projektů.

Jinak: Projekt dodá levně - a pak si napočítá horentní sumy za "poradenské služby". (Nepodnikatel se tím setkává v modelu "superlevná tiskárna" versus "příšerně drahé náplně".)

Jedno nebezpečí zde číhá zejména na malé firmy: Pokud se budou podbízet a nezváží všechny podmínky smlouvy, mohou na projektu prodělat tolik, že nakonec zkrachují. A jejich krach pak v důsledcích povede k celkovému zdražení.

Vůbec nediskutovaným nebezpečím pak je, že sice postavíme levné silnice, ale nekvalitní. Za chvíli budou rozbité a budeme vyhazovat další peníze na jejich opravu! Toto nebezpečí reálně hrozí, protože tak tomu vlastně už je. Stavějí se drahé dopravní stavby - avšak nekvalitně! Když pouze zlevníme jejich výstavbu, příliš neušetříme. My - tedy stát a obce, které budou nekvalitně založené komunikace věčně opravovat. (Například tramvajová trať na smíchovské Plzeňské ulici se za posledních deset let opravovala snad sedmkrát. Naposledy to trvalo čtyři měsíce a stálo to 650 milionů.)

Platíme také my - řidiči vlastních aut a spediční firmy, které si na takových cestách budou ničit svůj i převážený majetek. A také my - plátci zdravotního pojištění - kteří budeme platit za tisíce zbytečně zraněných a stovky zbytečně zabitých lidí! Nikoli jen "účastníků silničního provozu", protože nemusíte vůbec jezdit, stačí, když máte baráček u zatáčky...

Dalším vůbec nediskutovaným - tedy u investorů nediskutovaným - požadavkem je délka stavby. Už padesát let nechápu, proč je rozestavěno dvacet kousků dálnice, které na sebe nenavazují, v celkové délce stovek kilometrů, ale otvírají se jen desítky kilometrů. A každá ta stavba trvá celé měsíce a roky. Nechápu, jak je možné "stavět" někde třeba i jen dva kilometry silnice za rok! Smlouva by měla mít jasně daný termín dokončení. Když bude dokončena dříve, ať dostanou stavaři bonusy, při nedodržení termínu nechť platí penále. A všechny nekvalitní části ať přestavějí na vlastní náklady.

Na toto vždy myslím, když projíždím opravenou zatáčkou ve stodůlecké Jeremiášově ulici, která je zvlněná už od samotné své "opravy" v roce 2003. Stále platí tehdejší otázky Ondřeje Neffa, který se na své Hyeně ptal: "Umíme dělat silnice? Stav našich silnic je alarmující a táži se, zda je to vina podvodníků nebo idiotů... Nechápu, proč na západ od našich hranic mohou mít i ty nejmenší silničky s dokonalým povrchem, kdežto u nás i opravená silnice nevydrží v pořádku déle než rok."

Ale ono to tak není, Astone! Silnice i u nás lze postavit dokomnale. Už asi dvanáct let jezdíme se ženou pravidelně na letní dovolenou do Jizerských hor, známe to tam i v zimě. Horská silnice, která jediná spojuje Liberec s Bedřichovem, je od listopadu do března zasněžená. Sníh je z ní odstraňován radlicí, na její povrch padají tuny štěrku. Po této silnici jezdí desetitisíce osobních automobilů i autobusů. V zimě mráz, v létě vedro, na jaře a na podzim v noci mráz a ve dne vedro - a povrch té silnice je netknutý! Dokonale hladký, rovný a bez děr, výtluků a pastí na trabanty.

Takže vono to jde. A vono to šlo vždycky - akorát že to halt nemůže být postaveno jenom levně!

Jo, pokud kupujete pouze ty nejlevnější salámy a špekáčky, pak vám přeju dobrou chuť...

Psáno v Praze dne 11. ledna 2011

************************************************
Neregistrovaným komentátorům je možno vyjádřit se k tomuto článku v Šamanově hospůdce U hřbitova.

Aston Ondřej Neff
17. 1. 2025

Za první republiky byli komunisté pod Gottwaldovým vedením sekáči.

Jiří Zendulka
17. 1. 2025

Americké banky za rok 2024 vykázaly historicky nejvyšší zisky.

Vít Rakušan
17. 1. 2025

Proč by mělo vadit, že se bude úmyslné poškozování zájmů Česka trestat?

Ladislav Jakl
17. 1. 2025

Skalinami se nese skřípot, praskání a další děsivé zvuky.

Karel Wágner
17. 1. 2025

Civilizaci provází alkohol. Nejprve v pivu, vínu a medovině, později i v destilátech.

Aston Ondřej Neff
14. 1. 2025

Putin může začít spřádat další plány.

Aston Ondřej Neff
15. 1. 2025

Média přijala rozhovor Fialy na Primě s Tománkovou vcelku neutrálně.

Aston Ondřej Neff
16. 1. 2025

Ukování kladiva na kolaboranty je o další krok k realizaci.

Aston Ondřej Neff
17. 1. 2025

Za první republiky byli komunisté pod Gottwaldovým vedením sekáči.

Václav Vlk st.
14. 1. 2025

JUDr. Bradáčová je nepřehlédnutelná figura v české justici a politice.

Vilém Svoboda, ČTK
17. 1. 2025

Pouze jeden ze tří českých tenistů zvládl v pátek postoupit do osmifinále Australian Open. Tomáš...

Rostislav Hányš
17. 1. 2025

Rodina, přátelé a také řada vysoce postavených politiků se v pátek rozloučila se zesnulým poslancem...

Josef Kopecký
17. 1. 2025

Na mimořádné schůzi Sněmovny vládní koalice prosadila zvýšení platů politiků, soudců a státních...

Lidovky.cz
10. 1. 2025

Od neděle 12. ledna do neděle 26. ledna probíhá v Melbourne Australian Open, úvodní grandslam...

ČTK, Lidovky.cz
17. 1. 2025

Největší ruská banka Sberbank v loňském roce zvýšila čistý zisk podle ruských účetních standardů o...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz