25.4.2024 | Svátek má Marek


ŠAMANOVO DOUPĚ: Jsme tak bohatí?

12.1.2011

Jsme tak bohatí, abychom si mohli pořizovat levné silnice?

Současná vláda "národní zodpovědnosti" hodlá snížit zbytečné státní výdaje. Jednou z cest, jak toho dosáhnout, má být zlevnění dopravních staveb. Výběrové řízení vyhraje prostě ta firma, která nabídne nejnižší cenu. Málokdo si však uvědomuje, že bez dalších opatření může dojít k výraznému zdražení! Tedy ke skutečnému celkovému zdražení, ne pouze k účetnické úspoře.

První nebezpečí je zjevné a setkali se s ním snad už všichni účastníci podobných řízení. Předáte svoji nabídku v podatelně hodinu před koncem určené doby s tím, že jste nabídli rozumnou cenu. Vyhraje soutěžící, který podal svůj návrh deset minut před koncem podací doby - a je o padesát tisíc levnější než vy - při desetimilionové hodnotě kšeftu...

Toto nebezpečí lze zažehnat tím, že výběrové řízení je veřejné a probíhá on-line v rámci dražby - zakázku získá ten, kdo nabídne nejnižší cenu.

Pak ovšem nastupují další nezjevná nebezpečí: Velká firma nabídne cenu dumpingovou, aby získala reference - a ušlý zisk si vybere jinde - nebo jinak.

Jinde: Našponuje ceny u jiných projektů.

Jinak: Projekt dodá levně - a pak si napočítá horentní sumy za "poradenské služby". (Nepodnikatel se tím setkává v modelu "superlevná tiskárna" versus "příšerně drahé náplně".)

Jedno nebezpečí zde číhá zejména na malé firmy: Pokud se budou podbízet a nezváží všechny podmínky smlouvy, mohou na projektu prodělat tolik, že nakonec zkrachují. A jejich krach pak v důsledcích povede k celkovému zdražení.

Vůbec nediskutovaným nebezpečím pak je, že sice postavíme levné silnice, ale nekvalitní. Za chvíli budou rozbité a budeme vyhazovat další peníze na jejich opravu! Toto nebezpečí reálně hrozí, protože tak tomu vlastně už je. Stavějí se drahé dopravní stavby - avšak nekvalitně! Když pouze zlevníme jejich výstavbu, příliš neušetříme. My - tedy stát a obce, které budou nekvalitně založené komunikace věčně opravovat. (Například tramvajová trať na smíchovské Plzeňské ulici se za posledních deset let opravovala snad sedmkrát. Naposledy to trvalo čtyři měsíce a stálo to 650 milionů.)

Platíme také my - řidiči vlastních aut a spediční firmy, které si na takových cestách budou ničit svůj i převážený majetek. A také my - plátci zdravotního pojištění - kteří budeme platit za tisíce zbytečně zraněných a stovky zbytečně zabitých lidí! Nikoli jen "účastníků silničního provozu", protože nemusíte vůbec jezdit, stačí, když máte baráček u zatáčky...

Dalším vůbec nediskutovaným - tedy u investorů nediskutovaným - požadavkem je délka stavby. Už padesát let nechápu, proč je rozestavěno dvacet kousků dálnice, které na sebe nenavazují, v celkové délce stovek kilometrů, ale otvírají se jen desítky kilometrů. A každá ta stavba trvá celé měsíce a roky. Nechápu, jak je možné "stavět" někde třeba i jen dva kilometry silnice za rok! Smlouva by měla mít jasně daný termín dokončení. Když bude dokončena dříve, ať dostanou stavaři bonusy, při nedodržení termínu nechť platí penále. A všechny nekvalitní části ať přestavějí na vlastní náklady.

Na toto vždy myslím, když projíždím opravenou zatáčkou ve stodůlecké Jeremiášově ulici, která je zvlněná už od samotné své "opravy" v roce 2003. Stále platí tehdejší otázky Ondřeje Neffa, který se na své Hyeně ptal: "Umíme dělat silnice? Stav našich silnic je alarmující a táži se, zda je to vina podvodníků nebo idiotů... Nechápu, proč na západ od našich hranic mohou mít i ty nejmenší silničky s dokonalým povrchem, kdežto u nás i opravená silnice nevydrží v pořádku déle než rok."

Ale ono to tak není, Astone! Silnice i u nás lze postavit dokomnale. Už asi dvanáct let jezdíme se ženou pravidelně na letní dovolenou do Jizerských hor, známe to tam i v zimě. Horská silnice, která jediná spojuje Liberec s Bedřichovem, je od listopadu do března zasněžená. Sníh je z ní odstraňován radlicí, na její povrch padají tuny štěrku. Po této silnici jezdí desetitisíce osobních automobilů i autobusů. V zimě mráz, v létě vedro, na jaře a na podzim v noci mráz a ve dne vedro - a povrch té silnice je netknutý! Dokonale hladký, rovný a bez děr, výtluků a pastí na trabanty.

Takže vono to jde. A vono to šlo vždycky - akorát že to halt nemůže být postaveno jenom levně!

Jo, pokud kupujete pouze ty nejlevnější salámy a špekáčky, pak vám přeju dobrou chuť...

Psáno v Praze dne 11. ledna 2011

************************************************
Neregistrovaným komentátorům je možno vyjádřit se k tomuto článku v Šamanově hospůdce U hřbitova.