26.1.2021 | Svátek má Zora


Diskuse k článku

ŠAMANOVO DOUPĚ: Jak si vyrobit Žida

Nejdříve dovolte češtinskou poznámku: Židovským náboženstvím jest definován žid (malé "ž"). On tím náboženstvím byl definován i národ, protože židovský národ by se bez svého náboženství rozplynul už v egyptském otroctví či babylónském zajetí. A v diaspoře tuplem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kraus 19.7.2013 21:23

Mně židi pomohli,

když jsem začátkem 70.let nastoupil po škole do velké projektové organisace a zakrátko jsem měl nepříjemný pocit, že jsem předmětem něčí příznivé pozornosti – pozornosti projektantů z jiných oddělení a jiných profesí. Jejich vlídnost byla vyvážena nedůvěrou mých kolegů. Časem o mne ti cizí ztratili zájem a vše se vysvětlilo, když mi jednou někdo řekl „vy židi“. Místní židovskou komunitu spletlo moje příjmení. Ono totiž (na rozdíl od německých zemí) je u nás tohle jméno takřka výlučně židovské, kromě několika rodů původně především z Novopacka, kde byla holandská kolonisace. A ještě před válkou byli ti Pačáci okolním Němcům pro smích pro jejich pitvornou němčinu. Kdybych tehdá v tom projekťáku třeba sevřel pěst určitým způsobem, kdoví, kam až bych se dostal.

Kdyby bylo možno o těch ž(Ž)idech psát tak jak to bylo a je, pomohlo by to i jim. To by pak ale nebylo možno přinést novou oběť Židů nepravých.

J. Aspirin 17.7.2013 20:03

Jak vyrobit rasistu...

Ať se řekne co se řekne, vždy se objeví nějaký bdělý a ostražitý. Vtipy na židy tu jsou již hezkou řádku let a začátek "Povídá pan Kohn...." jsou mnohdy předzvěstí příjemného zasmání. Sebevědomého žida tyhle vtipy nemohou rozházet... stejně jako to co řekl ten pán v televizi, zkrátka lakomější než Kalousek nebude ani žid... (klidně mohl říci Skot aj.)

Problém jsou ale upocení, malí a hlavně samozvaní obránci čehokoliv. Češi navzdory přání těchto ochránců rasisti nejsou. Umí velmi přesně rozlišit pracovitého a slušného člověka od vyčůránka a darmožrouta a zkušenost umí zobecnit. Na ty první dělají vtipy (které ale ten co by rád ve všem viděl rasisitickou nenávist) nechápe... asi ani není schopen pochopit. Kvůli těm druhý třeba vyráží do ulic... a náš ochránce si hude tu svou písničku a z normálních lidí vyrábí rasisty.

Z. Kulhánková 17.7.2013 20:12

Všechno má svoje místo a čas

Pozor, to nejsou vtipy na židy, to jsou vtipy židovské, které si Židé vyprávějí mezi sebou. V kavárně jsou zcela na místě, v parlamentě rozhodně ne.

Ani skotského ministra financí není přijatelné v parlamentě nařknout z lakoty s odvoláním na jeho původ. V hospodě U erbu Dundonaldů se tomu můžete smát po libosti.

J. Aspirin 17.7.2013 20:33

Re: Všechno má svoje místo a čas

Na dobrý vtip je vhodný čas vždy a všude - veselá mysl je půl zdraví. Ale politická korektnost (i jiná) má mít své místo a čas... u vážných věcí. Pokud je skotský MF formát tak Vás pěkně utře. A šmudlík usmrkaný bude naříkat do médií jak se to nehodilo na posvátnou půdu a jak je to horrible.

Víte paní, formát poslouchá Suchého a Šlitra a ví, že "malé věci řešte ruky mávnutím, nedopadnete tak jako Škrhóóóla, nebudou vás považovat za... (císaře pána a jeho rodinu)"

Z. Kulhánková 17.7.2013 20:47

Re: Všechno má svoje místo a čas

Nejspíš patříte mezi pasivně agresivní jedince, kteří urážejí své bližní a když se tito ohradí, PAJ se snaží urážku omluvit pokusem o vtip a místo omluvy uraženému vytkne nedostatek smyslu pro humor.

J. Aspirin 17.7.2013 21:16

Re: Všechno má svoje místo a čas

Nerozumím... Pokud jsem Vás něčím urazil nebylo to mým úmyslem a hluboce se omlouvám. A o té slovní konstrukci, která začíná PAJ (pokud je to zkratka - omlouvám se ale neznám jí) budu přemýšlet, nějak mi to nedává smysl...

Ještě jednou se omlouvám ale fakt tomu nerozumím

J. Aspirin 17.7.2013 20:36

Re: Všechno má svoje místo a čas

P.S. Ať tak či tak - vtipy na židy,vtipy o židech a židovské vtipy jsou stále o tom jednom.

Z. Kulhánková 17.7.2013 20:47

Re: Všechno má svoje místo a čas

O čem?

J. Aspirin 17.7.2013 21:17

Re: Všechno má svoje místo a čas

No přece o židech či Židech...

Z. Kulhánková 17.7.2013 22:08

Re: Všechno má svoje místo a čas

Nikoliv, spousta je jich o zvířatech, o křesťanech nebo třeba o nábytku. Je vidět, že nemáte páru, o čem hovoříte.

J. Aspirin 17.7.2013 22:38

Re: Všechno má svoje místo a čas i osvěta a ne, že ne!!

No doteď jsem si myslel, že vtipy o zvířatech jsou o zvířatech, vtipy o křesťanech jsou o křesťanech no a o nábytku jsou - jak jinak než o nábytku. Jak hluboce jsem se mýlil... teď už vím, že to vše jsou židovské vtipy (či vtipy o židech).

Díky moc paní Kulhánková, přinesla jste do mého Vesmíru světlo poznání...

J. Aspirin 17.7.2013 22:43

Re: Všechno má svoje místo a čas i osvěta a ne, že ne!!

P.S. Takže vlastně i ten vtip co říkal pán v TV může být klidně vtip židovský či o židech - je to tak? 

K. Houdek 17.7.2013 16:06

Skvěle napsaný článek

Máte nesporný literární talent, člověče.

V. Kopta 17.7.2013 15:39

hezký článek

nikdy jsem nechápal tuhle slepou nenávist k židům i Židům. Když se nad tím zamyslíte, tak statisticky každý z nás má za ty tisíce let nějakého židovského předka...takže věčné hledání kdo je a kdo není je bezpředmětné...

M. Koutný 17.7.2013 14:50

Sokolové

Ještě je třeba dodat, že v řadě vznikajících evropských národních států se mnozí židé (nebo Židé?) natolik integrovali a identifikovali s národem, na jehož území žili, že se stávali někdy až přepjatými vlastenci. Mj. to platilo i v Čechách během druhé vlny národního obrození, kdy se např. řada z nich podílela na vzniku Sokola (měl snad mezi ně patřit i sám Jindřich Fugner). A tak bylo semleto norimberskými zákony bezpočet lidí, jejichž dědečkové se honosili jmény jako Lumír, Mojmír či Slavoj.

P. Pavlovský 17.7.2013 15:17

Re: Sokolové

Horší je, že za Druhé republiky byli ze Sokola vylučováni lidé židovského původu.

Tato česká předposranost a projev antisemitismu rázem ustaly za Protektorátu, kdy se ukázalo, že Češi nesmějí arizovat (na rozdíl od Slováků na Slovensku), a že Němci jdou Sokolům po krku.

Pak došlo k řadě případů k solidaritě Sokolů s Židy.

M. Koutný 17.7.2013 15:22

Re: Sokolové

To se vzájemně nevylučuje.

P. Lenc 17.7.2013 8:49

Krásný článek,

ale je z něho velice smutno.

K. Frauknecht 17.7.2013 8:45

Ono s těmi antisemity je to těžký.

Někdo je jen závistivej, někdo to prostě jenom "neunese" :-))).

Zkuste si vyhledat např. kolik držitelů Nobelovky nepatří mezi židovské etnikum. Totéž platí v počtu přihlášených patentů apod. Podobně je to s majetky. Ale třeba je to náhoda.

Z. Kulhánková 17.7.2013 16:16

Re: Ono s těmi antisemity je to těžký.

Náhoda to není. Po dlouhá staletí si prosperující obchodníci pokládali za čest, když si jejich dcera vzala chudého, ale geniálního talmudistu. Jejich děti měly šanci zdědit jak praktickou inteligenci obchodníka, tak i schopnost abstraktního myšlení. Na druhé straně během dlouhých staletí pronásledování ti hloupí nepřežili. Proto ŽIdé mají průměr IQ 110.

P. Pavlovský 17.7.2013 1:11

Je to ještě složitžější

"...dokonce nežidovské občanství a nežidovskou národnost má napsány v dokladech..."

Sorry, ale v dokladech demokratického státu nic takového není. Ona totiž "nationality" neznamená národnost v našem slova smyslu, znamená občanství, státní příslušnost. Naopak  ethnicity, stejně jako národnost (příslušnost k nějakému národy)  - je každého soukromá věc, která se do dokladů nepíše (do těch našich až po Listopadu), stejně jako náboženství, resp. víra.

Je třeba odlišit tři fenomény: etnický původ (objektivní), národnost jako příslušnost k národu (subjektivní) a státní příslušnost - občanství (objektivní).

Každý máme nějaký etnický původ,  na naší vůli nezávislý, jenom jejh většinou s jistotou neznáme. To ale neznamená, že neexistuje, konečně leccos se dá ž dnes vyčíst z DNA. U Židů je ta zvláštnost, že vzhledem ke lpění na víře oděšli sice do diaspory, ale v ní se jenom minimálně mísili s ostaním obyvatelstvem - brali se jen mezi sebou. Křesťané neměli děti se Židovkami a vice versa. Náboženství a etnicita splynuly, národy v moderním smylu slova vznikly vlastně až v 19. století.

Byly ovšem i výjimky: někteří židé se nechali dobrovolně pokřtít - pak se rozpustili v ostatní populaci - jiní byli pokřtěni násilím (např. španělští marani - jejich osud je na jiný výklad). Po Bílé hoře  někteří protestanti, kteří nechtěli odejít do exilu,  konvertovali k judaismu, který jim byl bližší než katolicismus a byl jediným jiným povoleným náboženstvím. Ti postupně splynuli s židovskou populací, jakkoli se půdod v rodinách tradoval. Dle kritérií Norimberských zákonů (ty využívali totožnost náboženství a etnicity) - pátralo se po víře do třetího kolena - to byli Židé a šli do plynu. Splynutí náboiženství a národnosti známe konečně i z dnešní Bosny: její obyvatelé jsou bosenské národnosti, ale jsou to vlastně Slované, kteří přijali islám.

P. Pavlovský 17.7.2013 1:42

Re: Je to ještě složitžější

V 19. století se začaly tvořit národy v dnešním slova smyslu, vznikala "národní obrození", což pokračuje dodnes (Skotové, Welšané, Katalánci, Bretoňci, Valoni, Vlámové, u nás třeba Moravané.

Národ je umělý konstrukt, vycházející z reálného základu (ethnicity), který je je rozvíjen (jazyk a kultura v nejširším slova smyslu). Každý příslušník jakéhokoli národa má volbu - nemusí jím být ani o vteřinu déle, než chce. Ze Všeobecné deklarace lidských práv vyplývá, že každý se může hlásit k jakémukoli národu chce, a že si dokonce může národnost vymyslet.

 Kdyby se teď NAPŘÍKLAD NA DOMAŽLICKU NAŠLA NAFTA, mohli by tamější obyvatelé prohlásit, že jsou národ, jejich nářečí že je jejich národní jazyk a zahájit iredentu - úsilí o separaci. Vyžadovat referendum atd. Jistě, je to absurdní, ale po Listopadu nám to přece některé moravanské strany předvedly. Konečně desítky let trvá boj za uznání Rusínského národa na Podkarpatské Rusi - Ukrajinci tzvrdí že jde pouze o jakousi nářeční skupinu.

Neexistuje prostě objektivní kritérium, podle kterého nějaká skupiny lidí národem je a jiná není. Rozhodně jím není jazyk, protože i jazyky se rodí a zanikají. Slovenština se stala jazykem až v 19. století, srbochorvatština se rozdělila až nedávno na dva, existuje snad už deset angličtin, které se odlišují čím dál, tím víc, dokonce nejenom výslovností, ale i pravopisem. Kolik jazyků mají Romové? Jsou jedním národem něbo několika?

Zpátky k židům a Židům. Národní obrození, jehož symbolem je Theodor Herzl, proběhlo ve druhé polovině 19. stol. Ke staronové národnosti se nehlásili zdaleka všichni židé, ale na druhé straně se k ní začali hlásit i lidé, kteří se (ať už opodstatněně či nikoli) "rozvzpomínali" na svůj etnický původ. Vznikl moderní židovský národ, který, podobně jako Češi, sáhl po své bibli a na jejím základě vytvořili  moderní jazyk - ivrit (moderní hebrejštinu - omluvte veliké zjednodušení).

P. Pavlovský 17.7.2013 1:56

Re: Je to ještě složitžější

Tento národ, rozptýlený po celém světě, si nakonec vybojoval i část území, kde kdysi jeho předkové jako "ethnic group" a náboženská obec žili a obnovil židovský stát. Nikoli už na náboženském principu (jakkoli odluka církve od státu bude ještě dlouho problémem, ale i my jsme se s ní potýkali od roku 1918 až do loňska), ale na principou občanském. 

Kdokoli může požádat o izraelské občanství, podobně jako je tomu u všech demokratických států. Vyhovět ale žádný stát nikomu nemusí. Výjimečnost Izraele je v tzv. právu na návrat.

Zde se opět využívá tradičního splynutí etnicity s náboženstvím (paradoxně podobně, jako to dělaly Norimberské zákony) a každému, kdo prokáže alespoň jednoho prarodiče žida, je uděleno občanství.

Je tedy zřejmé, že dnešní Izraelci nejsou zdaleka "etnicky čistými" Židy, je ovšem pravděpodobné, že jejich etnicita je daleko koncentrovanější, než je tomu u dnešních evropských národů. Po dva tisíce let se nemohli a nechtěli mísit  s populací, v jejímž středu žili.

Je to opravdu velice složité a už teď  si myslím, že jsem se do tohoto výkladu neměl pouštět. Pokud by ale někdo měl věcnou otázku, zodpovím ji. Na NP už dlouho registruji několik zjevných antisemitů, kdysi jsem slíbnil paní Lukešové, že jejich jméína zvěřejním. Omlouvám se, neudělám to, ale nebudu na ně reagovat. 

Z. Kulhánková 17.7.2013 2:10

Opravdu to ti Židé nemají lehké

My Lemuzi jim to vůbec nezávidíme.

P. Pavlovský 17.7.2013 2:28

Re: Opravdu to ti Židé nemají lehké

Děkuji za reakci, která nejenomže je vtipná, ale přesně postihuje problém:

Každý má právo jakékoli společenství prohlásit za národ a také se k němu jakožto k národu hlásit. Jestli to uzná i někdo jiný - to je už jiná věc a není to jen otázka množství.

Kupř. Kurdů je cca 40 milionů a o uznání stále ještě bojují. Černohorců (občanů Černé Hory) je cca 2 miliony a přitom polovina se považuje za Srby.

Docela by mě zajímalo, k jaké národnosti se hlásí občané Svobodné republiky Kralický Sněžník. Nebo mají svou vlastní?

M. Zavala 17.7.2013 3:24

Re: Opravdu to ti Židé nemají lehké

o tom nemiseni se zidu s krestany, za prve, mimina se nerodi proto ze tata si vezme mamu, ono neznamena ze kdyz se to narodi, zrovna manzel je otec.( muze to byt michani dobrovolne ci ne) Za prve, a za druhe, od samych prvopocatku Zide s velkym Z, jsou michanice jak semitskych tak arijskych narodu, ti co odesli do Evropy, vypadaji jinak nez zide z Turecka, zide ze Spanel se nepodobaji tem z Ruska, atd. Snatky nesnatky.

Z. Kulhánková 17.7.2013 16:18

Re: Opravdu to ti Židé nemají lehké

Proč myslíte, že Žid je ten, kdo má židovskou matku, a na otci nezáleží?

L. Křivan 17.7.2013 16:44

Re: Opravdu to ti Židé nemají lehké

To je pravidlo, snad židovských obcí ?  Matka jistá, otec nejistý. Takhle Židi sami určují, kdo je Žid. Židovství se dědí po matce.

Z. Kulhánková 17.7.2013 18:37

Re: Opravdu to ti Židé nemají lehké

To je jeden ze 613 židovských náboženských zákonů, jejich soubor se jmenuje halacha. Žid je pouze ten, kdo se narodil židovské matce. Velice praktické pravidlo, zejména vzhledem k následkům pogromů. Ten, kdo přijal židovskou víru, se za Žida nepovažuje (ani děti konvertitek). Reformní judaismus má ovšem mnohem volnější interpretaci.

Zajímavé je, že v Číně existuje dosti početná židovská obec, potomci obchodníků, kteří se tam dostali po Hedvábné stezce. Ti byli izolováni ještě předtím, než byl tento zákon do halachy vtělen, a podle nich je naopak Žid ten, kdo má židovského otce. Dnes už nejsou od Číňanů k rozeznání, ale víru si udržují.

H. Lukešová 17.7.2013 19:57

Re: Opravdu to ti Židé nemají lehké

Tak ne tak docela. Židem se můžete stát dvojím způsobem. Buď máte židovskou matku nebo konvertujete k židovské víře. Konvertita k judaismu je uznávaný jako Žid, i podle měřítek Izraele. Někteří ze sovětských Židů, kteří se přistěhovali do Izraele židovskou matku neměli, nebo byli jenom čtvrtinoví (jeden židovský prarodič). A přísná měřítka mají jen ty ortodoxnější směry, konzervativní a reformovaní mají pravidla mnohem volnější, jak píšete.