9.2.2023 | Svátek má Apolena


Diskuse k článku

ŠAMANOVO DOUPĚ: Elektrorealita

Počítají producenti práce elektrické se zaváděním elektromobility? Dosud platná Státní energetická koncepce z roku 2015 ne. A proč by taky měla???

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Krčmář 15.3.2020 11:51

Copak kolečka,ta použít půjdou, baterie se dají použít v rodinných domech (nejen tam) pro ukládání el. energie z fotovoltaických panelů na střechách. Z toho vyplývá,že bude ekonomicky zajímavé vývoj spalovacích motorů s takovými parametry,aby se daly montovat do těch elektromobilů po vyjmutí baterií a el. motorů.

M. Pivoda 15.3.2020 12:06

Přechod od staré technologie k nové technologii probíhá typicky přes hybridní období.

Nejdříve v historii existovaly plachetnice, pak plachetnice s vodním kolem, a pak teprve parníky (s lodním šroubem a poháněné spalovacím motorem).

Dnes je zavedenou technologií na zpracování informací lidský (biologický) mozek (o různé výši IQ), Elon Musk dnes už intentenzivě pracuje na hybridizaci lidského mozku. A pak teprve nastoupí plnohodnotná tzv. umělá inteligence.

Přátelé, namáhejte zatím své biologické mozky - před lidským nutným ochodem do budoucí rezervace na planetě Zemi.

L. Novák 15.3.2020 13:31

Samé žvásty, Pivodo. Jako obvykle...

J. Jurax 15.3.2020 14:10

Ehm ... plachetnice s vodním kolem ... tomu kolu se česky říká koleso, tedy řekněme kolesový parník s oplachtěním třeba ...

Z Wiki definice - Spalovací motor je tepelný stroj, spalovací motor s vnitřním spalováním, spalující palivo ve spalovacím prostoru uvnitř motoru a přeměňuje jeho chemickou energii na teplo a na mechanickou energii působením na píst, lopatky turbíny, nebo s využitím reakční síly.

Ergo loď se spalovacím motorem není parník (historicky označený SS - Steam Ship), nýbrž motorová loď (historicky MS - Motor Ship). Naopak parník byl kolesový i šroubový - ten druhý nejen s parním strojem, nýbrž i s parní turbínou.

M. Pivoda 15.3.2020 11:25

Elektromobilita se určitě stane budoucí elektrorealitou, a to i navzdory nářkům v současném přechodovém období.

"Cesta do budoucnosti je jízda po hrbolaté cestě", komentuje metaforicky jeden americký vizionář.

Přátelé diskutující, nezískali jste dosud patřičný nadhled nad problémem přechodu z bodu A do bodu B. Jinak jsem se zde nic nového nedozvěděl. Má to vše dosud docela normální průběh.

Zachovejte klid, prosím. Vzpomeňte si, jak například Thomas Alva Edison na veřejnosti teatrálně zabil střídavým elektrickým proudem vysloužilého cirkusového slona, aby tak prokázal nebezpečnost střídavého elekrického proudu. Edison totiž předtím vsadil na stejnosměrný proud.

J. Vintr 15.3.2020 11:32

Spousta věcí, kterým se prorokovala zářná budoucnost, se nakonec ukázala být slepou uličkou ...

M. Pivoda 15.3.2020 11:48

Souhlas s diskusním příspěvkem J. Vintra. Zejména když tu prognózu budoucnosti dělali v minulosti političní komentátoři. Například v 50. letech minulého století. Ha. Ha. Ha.

Pro pochopení trendu k elektromobilitě je třeba dobře porozumět, jak v inovačním prostředí vzniká tzv. dominantní design.Elektromobil totiž vznikl v historii dříve, než vznikl automobil se spalovacím motorem. Do pozice dominantního designu se ale tehdy dostal spalovací motor. Časový náskok nestačil.

Jenže technologický vývoj v okolních odvětvích v dnešní době nahrává již elektromobilitě. A navíc tento technologický trend posiluje i zvýšený ekologický zájem. Hlavním hybatelem posunu k elekromobilitě je ale především prudký technologický pokrok, nikoliv aktivistka Greta.

J. Vintr 15.3.2020 12:47

Už jenom ze srovnání, že v bateriích musíte vozit sebou cca 70 x větší hmotnost, než je plná nádrž benzínu, vychází, že elektromobil je proti spalovacímu motoru v nevýhodě. I když je jistou výhodou možnost rekuperace energie při brzdění. Nevýhodou je naopak nutnost dodávat navíc energii na vytápění. Pokud budou kapalné pohonné hmoty přibližně stejně dostupné jako dnes, je elektromobili neekonomickým řešením, které by se v normálním tržním prostředí nemělo šanci prosadit.

L. Novák 15.3.2020 13:49

No právě. Kapalné palivo má jen zlomkový podíl na celkové hmotnosti vozidla (musí se ale vozit těžký motor :-). Elektromobil zase tahá těžký akumulátor, který musí mít podstatnou část energie rezervovánu jen pro vlastní pohyb, takže převoz užitečného nákladu je tím omezen. Nehledě na problémy v mrazech, kdy využitelná kapacita akumulátoru je velmi nízká.

Kdo si vyzkoušel vložit mobilní telefon s Li-iontovým akumulátorkem do mrazničky (-20°C), tak ví, že se mu vypnul, protože nestačil ani na udržení vlastní minimalizované spotřeby bez zátěže.

Současný "boom" elektromobilů je především vyvolán politicky s obřími dotacemi z kapes daňových poplatníků, ale reálný užitek z toho není žádný. Zase jen testování slepé uličky vývoje.

Jinak v hospodářství se běžně vyrábí a užívá velké množství akumulátorových nástrojů a vozidel, ale jejich vývoj jde přirozenou cestou, protože se uplatňují tam, kde přinášejí užitek a usnadňují lidem práci.

M. Pivoda 15.3.2020 15:56

Po J. Vintra

Respektuji váš komentář, jenže vy nerespektujete to, co jsem výše napsal já. Připomenu vám to. Napsal jsem tam: "... Jenže technologický vývoj v okolních odvětvích v dnešní době nahrává již elektromobilitě. ..."

Jinými slovy: J. Vintr je ve svých úvahách velmi podobný inovátorům, kteří strkali nový spalovací motor do starého koňského kočáru. Ale to tehdy nestačilo.

Elektromobilita uspěje díky systémové inovaci. Tzn. několik technologických změn proběhne současně, nikoliv jen jedna (kapacita a velikost baterií).

J. Vintr 15.3.2020 18:53

Technologický pokrok nemůže překročit omezení, daná fyzikálními zákony. Myslím že jakýkoliv myslitelný technologický pokrok nemůže udělat akumulátor ekonomičtější než kapalné uhlovodíkové palivo. Pokud se bude nahrazovat pohon silničních vozidel něčím jiným, tak to nebude elektřina z akumulátorových baterií.

M. Pivoda 15.3.2020 19:37

Jenže vy ten elektromobil (nebo automobil se spalovacím motorem) budete prodávat zákazníkům v tržní ekonomice.

A tam platí, že platící zákazník má vždycky pravdu. Když to zákazník chce, má to za své peníze dostat! Cílem tržní ekonomiky je uspokojit zákazníka, nikoliv vyhrát závod v koncentraci co největšího množství energie do 1 cm kubického hmoty.

Osobní poznámka: A toto je právě to kritické poznání profesora C. M. Christensena z Harvardu, o kterém jsem já učil své české studenty. A učil jsem je to včas! Na rozdíl od mnohých zde přísně akreditovaných univerzit. Ty univerzity byly totiž akreditovány pro minulost, nikoliv pro budoucnost.

L. Novák 15.3.2020 19:42

Blbost. Zákazník elektromobily nepožaduje. Melete tyhle nesmysly pořád dokola...

J. Jurax 15.3.2020 14:33

Jenže technologický vývoj v okolních odvětvích v dnešní době nenahrává elektromobilitě - vyjma specializovaného použití, kde se ale užívá již mnoho desetiletí (železniční doprava, trolejbusy, tramvaje, metro, akumulátorové manipulační vozíky etc.).

Elektromobilitě silniční, tedy elektromobilům, nahrává výhradně jen "ekologické" třeštění a jím indukovaná legislativa. Technicky ani ekonomicky - obecně užitností - nejsou elektromobily dosud konkurenceschopné s automobily klasickými a ještě dlouho nebudou, pokud kdy vůbec v té nyní preferované konfiguraci s akumulátory, proto jsou vnucovány a zvýhodňovány legislativně. Pochopitelně technologický pokrok to může změnit, ale dosud se to nestalo.

V. Kolman 15.3.2020 16:30

"Válka proudů" mezi Thomasem Alvou Edisonem a Nikolou Teslou není pane Pivodo s konečnou platností dosud definitivně "dobojována".

Při dálkových přenosech el. energie velmi vysokým napětím (jednotky megavoltů) na extrémní vzdálenosti je výhodnější stejnosměrný proud. Problémem je, co si počít s megavoltama v cíli přenosu. Jak je zase zpátky rozumně upravit na běžný střídavý proud s normalizovanými hodnotami napětí.

M. Pivoda 15.3.2020 16:54

Pro V. Kolmana

Ale já jsem nikdy nikde nenapsal, že tehdy šlo o nějakou konečnou historickou bitvu. To se tedy silně ohrazuji.

Já jsem v diskuzi výše napsal toto: "Pro pochopení trendu k elektromobilitě je třeba dobře porozumět, jak v inovačním prostředí vzniká tzv. dominantní design."

Já jsem své MBA studenty v předmětu Inovace učil porozumět konceptu dominantní design.

Připomenu, že v Česku ale v té době stále ještě vládl koncept "Neviditelné ruky trhu", která tyto problémy automaticky vyřeší.

J. Krynický 15.3.2020 17:07

Představa, že vy jste někdy někde někoho něco učil je děsná. Ovšem když si uvědomím, že šlo o Mladé Blbé Argesivní, tak je to asi jedno.

M. Pivoda 15.3.2020 17:40

Pro J. Krynického: Berte to pozitivně.

Já zde záměrně provokuji s Neviditelnou rukou trhu.

Nicméně vše ostatní (ode mne vyřčené) platí na 100%.

L. Novák 15.3.2020 18:20

Provokujete hlavně svou blbostí... a neznalostí.

V. Kolman 15.3.2020 17:56

Pro pana Pivodu

Omlouvám se vám, jestli jste nabyl dojmu, že se do vás "navážím" a tvrdím něco, co jste opravdu nenapsal.

Mě šlo spíš o to napsat, že někdy je všeobecné mínění zahleděné určitým směrem a až časem se ukáže, že vše není tak jasné a nesporné, jak se zpočátku jevilo.

M. Pivoda 15.3.2020 19:28

Na tomto sdělení V. Kolmana se shodneme oba.

Ještě připojím poznámku, že možná bychom mohli spíše hovořit jen o "dočasně dominantním designu".

Praktičtější (z inženýrského pohledu) je mít alespoň jakési zjednodušení naší vize pro cca 90% případů, než maximalistické zákony pro 100% případů, které by navíc měly platit na věčné časy.

J. Vintr 15.3.2020 19:15

Mimochodem, s rostoucím podílem solárních a větrných zdrojů, které produkují stejnosměrný proud, nastává nejspíš problém s jeho převodem na střídavý proud pro uplatnění v energetické síti. Pokud se používají elektronické střídače, tak vznikají vyšší harmonické frekvence k základnímu síťovému kmitočtu, což způsobuje v elektrické síti jisté negativní jevy.

M. Pivoda 15.3.2020 19:45

J. Vintr chce sdělit praktickou radu, že elektřinu ze solárních panelů na střeše vašeho domu byste měli spotřebovávat spíše v tom stejném domě (pomocí LED žárovek), než z panelů získanou energii vracet zpět do sítě.

J. Skála 15.3.2020 6:22

Tady psal nějaký mašíbl, že všechno vyřeší do třech měsíců nějaký Ni56Li7AlO2. Já mám pocit, že to vyřeší Co2Vi3D19. Také do 3 měsíců.

K. Salajka 14.3.2020 20:52

Již v dávných dobách vyráběla vagónka ve Studénce vozy, které se rovnou prodávaly do Švýcarska na šrot. Získávali jsme tak cenné devizy.

Továrny na výrobu elektroaut nevlastní Češi, takže ani ten nepatrný zisk se nedostaví. když mzdy dostanou dovezení gastarbeiteři. Nesmyslná výroba dotovaných, ale nepoužitelných věcí, samozřejmě zatíží životní prostředí.

M. Vaněček 14.3.2020 17:39

Elektromobilita má smysl, jen když bude brát elektřinu z nových obnovitelných zdrojů. Elektřinu z nového jádra brát nebude (nové jádro je v EU nejdražší zdroj výroby el. energie; nemluvím o starých již zaplacených jaderných elektránách).

Takže stejně rychle jako budeme zavádět elektromobilitu (tu bude zavádět koncern VW, už rozhodnuto) budeme muset i budovat solární a větrnou energetiku.

Kdo má na nový elektromobil (když rozvážím vnučky po kroužcích tak v mém okolí vidím dost elektromobilů již teď) tak má i na fotovoltaiku na střeše a "benzin" zdarma.

J. Jurax 14.3.2020 17:55

Ehm ... a z čeho soudíte,že jádro, byť nové, je nejdražším zdrojem elektřiny? Že tedy kWh z jádra je nejdražší?

A fotovoltaiku můžete mít na střeše tak leda v rodinném domku. Věžový dům to pro všechny partaje nezvládne. A přes den nabíjíte a jezdíte v noci ... :-)

M. Vaněček 14.3.2020 20:03

Soudím tak z kontraktu pro nově budovanou JE v Britanii (Hinkley point) se zaručenou cenou lehce přes 3 Kč za kWh. Což je několikanásobek ceny elektřiny ze starých JE.

Oproti tomu v Německu je vysoutěžená cena z nových fotovoltaických nebo větrných elektráren poloviční a bude dále klesat.

Ano, to co jsem psal platí pro lidi žijící v rodinných domcích (skoro 1/2 rodin v ČR).

L. Novák 14.3.2020 21:29

To jsou jenom hloupé kecy zeleného magora.

1 Kč/kWh byla velkoobchodní cena v Česku někdy v polovině 90. let. Nevím, kolik je dnes, ale bezpečně vím, že růst cen elektřiny zavinila bezohledná a hloupá podpora výkupu nekvalitních dodávek z OZE. A kvůli tomu mají nejdražší elektřinu např. v Německu s nejhloupější energetickou politikkou na světě.

Vysoutěžená cena z fotovoltaiky a fofrníků zahrnuje co? Náklady na jejich pořízení, provoz a případnou likvidaci? Sotva.

Plácáte jenom zelené propagandistické nesmysly!

J. Jurax 15.3.2020 14:40

Samozřejmě.

Navíc dlužno připočíst náklady na stabilizaci přenosové soustavy, kterou fotovoltaika a fofrníky nejsou principielně schopny garantovat (to jsou klasické elektrárny v pohotovostním režimu, extrémně nákladné přečerpávací elektrárny nebo též extrémně nákladná bateriová úložiště s naprosto nepostačující kapacitou).