23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

ŠAMANOVO DOUPĚ: Elektrika na kolech

V rámci reklamní kampaně si můžete v současnosti půjčit elektrické autíčko za pětistovku na den.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 7.7.2021 20:16

Slováci vyčerpali vládní dotace na elektromobily. Za pár minut...

ČTK 18. 12. 2019

Slováci za pouhých několik minut po spuštění vládního programu na podporu nákupu nových elektrických aut a plug-in hybridů vyčerpali celý balík vyčleněné dotace v hodnotě šest milionů eur (153 milionů korun). ...

https://www.auto.cz/slovaci-vycerpali-vladni-dotace-na-elektromobily-za-par-minut-132503

A pak, že to nikdo nekoupí...;-D

K. Křivan 7.7.2021 19:40

Sestra má chatu na Sázavě, koupili s manželem dvě elektrokola a krásně tam z Jižního města dojedou. A to jsou oba už důchodci. Nabíjení nočním proudem moc nestojí. Takhle má elektromobilita smysl.

P. Milan 7.7.2021 20:59

Takhle jo.

M. Sedláček 7.7.2021 13:30

https://echo24.cz/a/SWhPB/cesti-vedci-rozporuji-vyhodu-elektromobilu-maji-nedostatky-o-kterych-se-nesmi-mluvit?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=587301&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_req_id=XHAazLtGlgT-202107031157&dop_id=12457277

Ale psst, nikomu to neříkejte ;-D

L. Novák 7.7.2021 20:23

https://echo24.cz/a/SBVQe/cast-vedcu-rozporuje-vyhody-elektromobilu-vypocty-jsou-spatne-klima-neochrani

https://echo24.cz/a/SWhPB/cesti-vedci-rozporuji-vyhodu-elektromobilu-maji-nedostatky-o-kterych-se-nesmi-mluvit

P. Milan 7.7.2021 11:14

https://www.autoforum.cz/predstaveni/nemci-spocitali-skutecne-emise-elektromobilu-z-udajnych-0-gramu-co2-muze-byt-i-500-gramu

https://www.autoforum.cz/predstaveni/situace-v-nizozemsku-stale-jasneji-ukazuje-nasledky-zivelneho-tlaku-na-rozsireni-elektromobilu

J. Nevrkla 7.7.2021 10:06

Jestli budeme ignorovat trh, tak jdeme do háje. A trh hovoří jasně.

M. Pivoda 7.7.2021 10:16

Trh nehovoří jasně. Dokonce ani Bible nehovoří zcela jasně.

O. Karen 7.7.2021 10:42

Jde o to, co je to trh. Jestli vztah mezi koncovým zákazníkem a výrobcem, tak ten je celkem okrajový. Automobilky dnes podnikají s regulacemi, dotacemi a pokutami. Z tohoto pohledu jsou pro ně auta na baterky výhodná - jsou mnohem lacinější na výrobu a prodají se za dvojnásobek ceny klasického auta. Pokud ještě předpokládají, že prodeje budou stejné jako u klasických aut, tak jejich příklon k baterkách je víc než pochopitelný. Jenže v těch prodejích se mýlí.

M. Pivoda 7.7.2021 20:48

O. Karen se mýlí. Prodeje budou, ale až bude dostupný i odladěný systém samo-řídících automobilů.

Technologicky spějeme k nakupování dopravní služby, nikoliv soukromých automobilů.

O tom ale zde nesmím mluvit, to zdejší diskusní experti (intelektuální hovada) totiž považují za komunismus.

O. Karen 7.7.2021 21:37

V Česku to bude poněkud jednodušší. Automobilky tvrdí, že 70 % je firemní klientela, takže jde jen o to, vytvořit nadřazený společenský status firem, které používají auta na baterku. To nebude těžké, už dnes je mediální masáž tímto směrem silná. Pomohou tomu i státní instituce, které prostě elektroauta dostanou příkazem. Těžko říct, jak se snadno se po 5 letech budou zbavovat ojetin, ale někdo to asi po velkých slevách koupí. V této fází už se ale objeví problémy, které při malém počtu elektromobilů jsou latentní. Nedostatečné dimenzování rozvodné sítě, nedostatek nabíječek, nestabilita sítě ve špičkách. Pak snad konečně i zelení nadšenci uznají, že auto na baterku není univerzální řešení automobility.

M. Pivoda 8.7.2021 8:26

1. Já hovořím (v souvislosti s nakupováním dopravní služby, nikoliv vlastnění elektromobilů) o delším časovém horizontu. Ano. bezprostředně, v kratším časovém horizontu budou problémy. Budou to porodní problémy nové koncepce.

2. Diskutující O. Karen správně upozorňuje, že nás fakticky čeká velká systémová změna, nikoliv jen změna jedné komponenty (tj. přechod na elektromobily a vše ostatní zůstane stejné).

Vysvětlím: Elon Musk vyrábí nejen elektromobily Tesla, ale i solární panely, coby střešní tašky individuálních domů. Dobíjení baterií elektromobilů bude probíhat hlavně lokálně (ze solární energie na střechách), nikoliv přes energetickou síť.

O. Karen 8.7.2021 10:01

Dobíjení, které nezatěžuje veřejnou síť, je dobrá a možná jediná cesta. Ale to může fungovat v Kalifornii. V Česku je v zimě výkon solárů mizivý a i dalšího půl roku nedostatečný.

M. Pivoda 8.7.2021 10:36

Účinnost konverze energie solárních panelů trvale roste.

Němci proto usoudili, že než pracně a riskantně dovážet solární energii ze Sahary (viz projekt Desertec) - a podstupovat riziko, že místní muslimové provedou politický převrat a následně vyvlastní veškeré německé investice - bude lepší si ty potřebné elektrárny postavit doma. Co je doma, to se počítá (i když zatím to nemá tu patřičnou účinnost).

J. Nevrkla 7.7.2021 10:43

O elektromobily je malý zájem. Kupuji si to především firmy, které se chtějí prezentovat, bohatí jako druhé či třetí auto a příjemci dotací. Masový zájem evidentně není a nebude.

M. Pivoda 7.7.2021 11:03

"Masový zájem evidentně není a nebude."

Takové tvrzení právě zní jako citát z Bible. Podstatné je ale to, že silné tvrzení nepronáší Ježíš, ale Nevrkla.

M. Pivoda 7.7.2021 11:33

Já se domnívám, že zájem (trhu) vzroste, jakmile budou elektromobily doplněny o spolehlivou technologii samořízení.

O. Karen 7.7.2021 11:38

To je ale zatím utopie a nijak to nesouvisí s pohonem na baterku.

M. Pivoda 7.7.2021 13:45

Když mluvíme o trhu, mluvíme o zákazníkovi. A vězte, že v tržní ekonomice zákazník má vždycky pravdu.

Když právě za to (tj. elektromobil se spolehlivým samo-řídícím systémem) bude zákazník chtít utratit peníze, tak mu to nikdo nezakáže.

Po technologické stránce jde o jinou technologii. Samořízení je technologie, kterou zahrnujeme pod pojem umělá inteligence. Tento termín zde (na Neviditelném psovi) ale místním důchodcům působí podráždění žlučníku.

Jako inženýr vám dále prozradím, že umělá inteligence zatím nemá úroveň inteligence lidské bytosti. Nicméně šikovný inženýr dokáže potenciálně nebezpečné dopravní situace šikovným řešením vyloučit. Takže se může, jakž takž, bez té vyšší lidské inteligence obejít.

R. Langer 7.7.2021 14:24

Cha cha cha, chtěl bych vidět, kdo by si sedl do auta, kterou by řídila malá hloupoučká UI. ;-D

Vlastně - sebevrazi! ;-D

K. Křivan 7.7.2021 19:42

R^

O. Karen 7.7.2021 15:00

Je vlastně pozoruhodné, že už existuje auto, které dokáže samo řídit za určitých příznivých podmínek, ale proč nezvládne něco tak jasného, jako je kamion stojící napříč silnicí? Indičtí programátoři jsou sice pilní, ale chybí jim fantazie. Já bych do toho nesednul. A to nemluvíme o podmínkách, kdy selhává i živý řidič jako tma se sněžením.

M. Pivoda 7.7.2021 16:07

Dnes dominantním směrem v umělé inteligenci je tzv. strojové učení (simulující hierarchickou neuronovou síť mozku lidského). Takže tam už toho programátoři moc nenaprogramují.

Dvě koncepce: Firma Google, později Wymo, vsadila na radar (lidar) na střeše automobilu a testování provádí specializovaný jezdec. Zatímco firma Tesla, Elona Muska, na strojové učení (přes kamery) při zapojení dat ze všech uživatelů automobilů Tesla. Najezdili tak už mnohem více testovacích kilometrů/mil než firma Wymo.

O. Karen 7.7.2021 18:00

No jistě, s kamionem stojícín napříč silnicí se jen tak nesetkáte, takže inteligence nemá na čem se učit. Totéž v zásadě platí o všech smrtelných nehodách, které, i přes černé kroniky, nejsou příliš časté. Zřejmě principiální problém tohoto přístupu. Nesednul bych do toho.

M. Pivoda 7.7.2021 20:44

Nejsem žádný prodejní agent. Určitě nenutím diskutujícího O. Karen, aby sedal do neodladěného samo-řídícího auta.

V podstatě má O. Karen pravdu: zřídka se vyskytující se situace nejsou dobrou základnou pro strojové učení. Strojové učení se sice učí fantasticky rychle, v tomto přístupu AI ale není zahrnuta lidská interpretace dat.

Já jsem naopak pracoval na aplikaci AI, která rozuměla datům a byla založena na symbolické logice doc. Václava Poláka. On tomu svému přístupu říkal univerzální umělá inteligence (systém OLS). Jenže Jeho Magnificence Jiří Zlatuška (z Masarykovy univerzity) tento český systém považoval za "bombastický (šarlatánský) přístup", poplival ho, mně nebylo dovoleno svoji výzkumnou práci řádně obhájit, takže jsem byl vyhozen z univerzity.

Což ale bylo pro mně osobně to nejlepší řešení, co se mi mohlo stát. Proč? V daném českém prostředí, ten přístup k AI byl nerealizovatelný. Odešel jsem do USA.

V. Novák 7.7.2021 19:17

Tohle nezvládlo pravotočivou zatáčku a za ní byl strom...

https://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&tid=1797&page=96

Dole na stránce i s komentářem.

R. Langer 7.7.2021 12:59

Bingo! Takže nikdy, ty naše malá hloupoučká UI. ;-D

J. Nevrkla 7.7.2021 12:16

Tak jinak. Vsadim se, že automobily se spalovacími motory neskončí, stejně jako že se lidi nedopracuji k nějaké fantasmagoricke uhlíkové neutralitě. Automobilky ovšem budou krachovat, protože investují do něčeho, co se nevyplatí. A budoucnost ukáže, kdo měl pravdu.

M. Pivoda 7.7.2021 14:31

My zde provádíme jen nezávazné tlachání na Neviditelném psovi.

Pokud by snad šlo o seriózní sázku, museli bychom předem znát kolik je J. Nevrkla ochoten vsadit (proti elektromobilům) a kdo kdy výsledek bude kontrolovat.

R. Langer 7.7.2021 13:00

To není tvrzení jako citát z Bible, ty naše malá hloupoučká UI, to je STATISTIKA. Ale chápu, že to při své inteligenci nedokážeš rozlišit. ;-D