ŠAMANOVO DOUĚ: Na okraj sopečného mraku
Ukazuje se, že Praha je západnější Evropa než třeba Vídeň. Ukazuje se, že nejzápadnější Evropou je skutečně Island. A ukazuje se, že evropské země jsou více rozděleny svým skutečným geografickým položením než příslušností ke "starým zemím" Evropy či dokonce zemím eurozóny. Ukazuje se opětně, že Evropa je více rozdělena nežli sjednocena. Sjednocena je evropským opatřením z března 2004, které vyhlásilo reformu řízení letového provozu, jejímž cílem je vznik "jednotného evropského nebe". Už v červnu 2008 vyrobila Evropská komise další legislativní balíček, který by měl odstranit "mnohé překážky". Ale zatím zůstává nebe nad Evropskou unií rozděleno do 27 různých národních systémů!
Ale netřeba plakat, v roce 2012 už mají státy EU navázat přeshraniční spolupráci, vytvořit "funkční bloky vzdušného prostoru" a přenést národní kompetence na Evropskou agenturu pro bezpečnost letectví (EASA). Zatím alespoň máme evropskou organizaci řídících letového provozu Eurocontrol, která už od šedesátých let usiluje o totéž - centrální řízení letů nad Evropou. Jednotlivé státy se však nehodlají vzdát svých kompetencí. Alespoň se v průběhu toho půlstoletí dospělo k sjednocení norem, řízení nad státy Beneluxu, například, jednotného způsobu plateb za využití vzdušného prostoru, jednoho způsobu navigace mezi virtuálními (nikoli fyzickými) radiomajáky atd. Pravomoce nad svými vzdušnými prostory si však i nadále ponechávají jednotlivé státy.
A tak se v různých státech různě vyhodnocovalo, různě uzavíralo, různě otevíralo. Nejdřív připustilo do nižších letových hladin letadla Švýcarsko. Česko umožnilo přelety svého území už v neděli večer - ale ve vyšších letových hladinách. Koukal jsem na nebe - a nic. Jaksi nebylo odkud kam létat! Nejsrandovnější je, že v různých zemích je také různě silná lobby leteckých společností. Tak třeba Lufthansa a France-KLM vyslaly zkušební letadla a po jejich nespadnutí volají po otevření nebe. Dokonce i sám komisař EU pro dopravu Siim Kallas hlásá:
"Ta situace není udržitelná. Nemůžeme jen čekat, zda se prach nerozplyne..."
Tak. Věc je taková, že nějaký prach je v atmosféře vždy. Teď více než obvykle. Mrak nezmizel, nerozpustil se, nevyšuměl. Pouze zřídl! Lopatky turbin se více opotřebovávají. Nezjištěné stíhačky (nejméně v počtu jeden kus) nezjištěného evropského státu NATO v neudaném místě a v neznámé výšce nastřádaly ve svých motorech nezjištěné množství vulkanického skla. Aerolinky by rády létaly a tvrdí, že budou počítat s větším opotřebením letadel, častějšími a důkladnějšími kontrolami.
Přímo k podělání je, že se nečeká na vyjádření vědců, ale půjde o politické rozhodnutí. Podobné politické rozhodnutí, jaké nakonec dovedl ve skutek pilot polského prezidentského túčka... (Kdyby ta sopka vybuchla o týden dříve, tak by k pádu TU-154 nedošlo, protože by ani neodstartovalo. I když - spadlo by možná už v Polsku.)
Aerolinky řvou, že jsou poškozeny "nepodloženým rozhodnutím". Jako by právě před týdnem nespadlo letadlo postižené podloženým rozhodnutím!!! Takže se létat má. Dobrá rada pro cestující: Pokud ucítíte zápach popela z klimatizace, možná jste vletěli do sopečného mraku. Oznamte to letuškám, a ty vám rozdají padáky. Nebo bonbony... Ale neobávejte se - piloti dostanou podrobné příručky, kde budou pokyny, co dělat při setkání s mrakem prachu a popela. To si prosím nevymyslel žádný Moby Dick, ani Větší vlastnenec nebo Šaman, to jsem slyšel před chvílí ve zprávách...
K zbláznění pak je, že se vědci jaksi nevyjadřují. Vulkanologové toho moc nenavěští - a meteorologové, zdá se, nemeteorologickou sopku víceméně ignorovali! Neslyšel jsem alespoň o tom, že by byly vypuštěny meteorologické balony či sondážní rakety! Stačilo do balonku dát mucholapku, třeba... Snad jen astronomové odhadovali množství prachu v atmosféře podle rozptylových efektů. Měření - nula bodov. Jediné informace jsou z družic, ale hustota a složení mraku zůstávají nepříliš jasné. Rozhodnutí, zda pustit či nepustit letadla, je - politické. Záleží na vládách, jednotlivých národních řídících leteckého provozu a síle lobby aerolinek. Protože ty jsou všude různé, jsou různá i povolení. A tak vznikají nesouvislé ostrovy. Jediné, na čem se evropské státy shodují, je, že aerolinkám musí být spravedlivě a jednotným způsobem dána jakási finanční podpora, což je jindy zcela vyloučeno...
Ale jakou podporu dostanou ty aerolinky, které jsou nejvíce postiženy, tedy ty neevropské, jako například australské?
Ukázalo se také, že spousta práce se dá zařídit prostřednictvím videokonferencí. Je to rychlejší, operativnější, méně nákladné na čas i peníze - ale stále si na tento způsob jednání světoví papaláši zcela nezvykli. Teď si zvykat musejí. Průkopníkovi Janu Fischerovi patří velký dík, že tento způsob komunikace nedávno "prošťouchl", když ho zradilo - letadlo...
Desetitisíce lidí úpí nedobrovolně v zahraničí bez možnosti návratu. Někteří tedy úpí na letištích, jiní si užívají prodloužené dovolené v letoviscích. Pro ty nejúpěnlivější případy vypravilo britské královské námořnictvo vojenské lodě k přepravě z Německa a Španělska. Tedy pro britské občany, samozřejmě...
Je vidno, že některé cesty po Evropě lze účinněji a spolehlivěji vykonat vlakem nebo autobusem. A uvažme, jestli skutečně potřebujeme čerstvé květiny přepravovat z Holandska letecky, či jestli by se nemohly natrhat doma na zahrádce či lodžii...
Koukal jsem se před rokem na přelet dvojice letadel ve formaci nad Prahou. Myslel jsem, jestli zase náhodou neletí B52 bombardovat Bělehrad. Ne, to se jen turisté ve dvou stejně velkých letadlech přepravovali na Balkán ve stejné výšce a za dodržení minimálních vzdáleností. Kdykoli člověk pohlédl k nebi, vždy na něm uviděl několik čar. A bylo to snad horší než válka: Zloději kyslíku přelétávali Česko.
No, však ono se to zase hnedle vrátí. Ano, taky občas létám na dovolenou. A kupuji nádherné kytky ženě. (Říkám - občas. Tedy o té dovolené.)
A tak se na závěr pomodleme za letecké cestovatele, kteří ucítí zápach popela příliš pozdě...
Psáno v Praze v pondělí 19. dubna 2010
PS 20.4. večer: Evropa je rozdělena na tři pásma: I: zákaz letů, II: mrak je, ale záleží na rozhodnutí aerolinek, III: mrak není, létat lze volně. Česko je dnes večer v zóně II. Sopka stále chrlí - a pršet nějak nechce...
****************************************************
K tomuto článku lze volně diskutovat v hospůdce U hřbitova, která byla pro tyto účely otevřena na Šamanově blogu.