28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

DOPRAVA: Odstup od cyklistů

Sněmovna ve středu schválila ve třetím čtení novelu, podle které budou muset řidiči na silnicích předjet cyklistu minimálně ve vzdálenosti 1,5 metru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 16.4.2021 17:43

Moudře napsáno.

Zákonodárci opět osvědčili, že s jejich blbostí je nutno počítat jako s faktem.

Zákon větší bezpečnost nepřinese, nedá se vždy rozumně dodržet a nedá se rozumně vymáhat. Zato skýtá možnost k buzeraci řidičů a hádání se o centimetry.

V. Hodorka 16.4.2021 17:32

Dobry zakon, tenhle odstup od cyklistu. Je treba jit cestou co nejvice je chranit. Doporucil bych i povinne reflexni vesty pro cyklisty.

J. Jurax 16.4.2021 17:52

Ano.

Ještě lépe bude uzákonit pro cyklisty úplné plátové brnění.

A každý picykl nechť je vybaven metr a půl dlouhou měřící tyčí vlevo do vozovky čnící, aby mohl být lépe dodržen zákonný odstup. Picykl bez oné tyče budiž uznáván za nezpůsobilý pro provoz na pozemních komunikacích; cyklista takového stroje uživší budiž při dopadení tučně pokutován.

L. Harvánek 16.4.2021 19:34

A také jet co nejblíže u kraje silnice.

V. Kříž 16.4.2021 16:19

další zákon, který nelze dodržovat a ani jeho porušení sankcionovat (jako např. pokuta za špatné parkování, když jen v Praze denně tento zákon porušují desetitisíce vozidel bez sankce a modré zóny končí metr od hranice křižovatky) a který má za následek, že obecně lidé zákony neberou vážně

P. Milan 16.4.2021 15:53

Dost přesné.

V. Mokrý 16.4.2021 13:39

Jsem zvědavý, jak k tomu přistoupí sami cyklisti, mnohdy je to především o nich. No, na silnicích 1.třídy nemají co dělat !

Když nebude vzájemná ohleduplnost, tak žádný to nespraví.

L. Dočekal 16.4.2021 12:39

Opět řidiči.Co si takhle posvítit na cyklisty jak se někteří na silnici chovají.Jízda vedle sebe,děti jedou za rodiči místo,aby jely před nimi,a byly pod dozorem.To,že někteří kolaři mají naváto pod čepicí a motají se po vozovce jako vítr v bedně je běžné,hlavně,když zavírají hospody..Bez osvětlení,bez odrazek a ještě v tmavejch hadrech.Ti mladší ještě mají sluchátka na ušiskách,že za sebou neslyší ani Tatru.Poukázka na krchov.Já je objíždím s velkým odstupem a nepotřebuji k tomu zákon.Nestojím o popotahování kvůli nějakému pitomci.A na kole jsem měl zpětné zrcátko.k nezaplacení

J. Ticháček 16.4.2021 12:38

Článek je blbost sám o sobě, spousta reakcí také.

Dobře, tak bude v zákoně metr a půl. Nikoho soudného by nenapadlo se vozit na přesné míře. To zákonné ustanovení pouze upřesňuje to, co je mnoha řidičům naprosto nejasné. Bezpečný odstup. Jsem řidič s téměř dvěma miliony km za sebou, a cyklista který ročně najede cca tři tisíce kilometrů. S autem mi nedělá problém za cyklistou zpomalit třeba na přerušované čáře a klidně počkat než bude dost místa, jako cyklista jsem na tom o něco hůře. Už jsem párkrát ležel, protože bezpečný odstup si někteří řidiči vysvětlují tak, že to je vzdálenost, kam se vejdou. Jenže cyklista není svodidlo.

A s nějakými kolonami bych se netrápil. On ten zákaz předjíždění neplatí tak docela, cyklisty a podobné věci předjíždět lze. To samé na plné čáře. Lze ji klidně přejet při objíždění, předjíždění chodců i cyklistů a třeba i volského spřežení.

Takže nechápu to rozhořčení.

P. Kmoníček 16.4.2021 13:05

To rozhořčení je právě proto, že vymyslet zákon, který není jasný, nepřekročitelný a v podstatě tedy zbytečný je pitomost, která slouží pouze ke zviditelnění předkladatele

P. Milan 16.4.2021 15:54

Asi jste nečetl dost pozorně.

V. Hodorka 16.4.2021 17:35

Naprosty souhlas. Cyklisty je treba chranit jak to jde. V lete jezdim vicemene na kole kazdy den do prace, bohuzel musim jet i po verejne komunikaci. Kolikrat si pripadam jako lovna zver.

D. Procházka 19.4.2021 18:18

Tak si to ještě pomalu, klidně i několikrát přečtěte. Cyklisty bezesporu tam, kde je plná čára, předjíždět lze - pokud se ovšem automobil vejde do jízdního pruhu tak, aby mezi ním a cyklistou byla vzdálenost 1,5 m podle nové úpravy, což znamená, že mnohé silnice to prostě neumožňují. Těch argumentů je v článku samozřejmě více. Ovšem to vaše "Nikoho soudného by nenapadlo se vozit na přesné míře." je síla. Správně by totiž mělo být - nikoho soudného by nenapadlo dávat přesnou míru, kterou nikdo nebude brát vážně, do zákona. To je totiž zaplevelování legislativy zmetky, na kterých se "nikdo nebude vozit".

Jsem taky řidič i cyklista.

J. Plzák 16.4.2021 12:27

Zcela zásadní opatření:

Zavádění, schvalování, jakéhokoliv zákona, by mělo být podmíněno současným škrtnutím jednoho starého, překonaného a nepoužívaného zákona.

Jako příklad uvádím patrně dodnes platný zákon podepsaný ještě prezidentem Benešem. Ten určoval, kdo smí kino provozovat. V praxi to kromě státu nesměl nikdo.

Ušetřil by se papír, čas, získala by se přehlednost atd. atd. Kromě toho bychom se mohli vytahovat, že jsme v Evropě, zase jednou, první.

J. Plzák 16.4.2021 12:17

"Mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako vždycky."

Silnice širší nebudou, tak co řešit? Jedině snad propagovat vzájemnou ohleduplnost.

J. Dostál 16.4.2021 11:59

Tak jsem řidič i cyklista. Ze zážitků cyklisty mám 3 kontakty s autem. Poprvé to bylo na rovné okresce, kde nic nejelo proti, nebyla plná čára a já ani netušil proč mne auto muselo odřít botu a lýtko. Mohl lehce dodržet odstup i 2,5m. Výhled měl asi na 400m. Podruhé to auta bylo stylem předjedu a hned šlápnu na brzdu, protože chci odbočit. Tady jsem to neubrzdil, jelikož prasklo brzdové lanko, takže i má chyba. Od té doby je měním preventivně. Potřetí šlapu pomalu do strmého kopce na hraně podemleté krajnice a dostanu to zrcátkem. Zdůvodnění bylo, že svítilo sluníčko. V pravidlech je, že při míjení cyklisty se má blikat, aby vzadu věděli, že tam možná něco zavazí. Je rozumné blikat i při míjení chodce ze stejného důvodu. Toto pravidlo téměř nikdo z řidičů nedodržuje, protože jej nezná. Bohužel je to tak, že cyklista někdy potřebuje opravdu tu rezervu 1,5 m a většina řidičů aut neví proč. Když vynecháme, že s kolem se nedá jet rovně, že na silnici můžou být překážky (kanály, střepy a někdy i dopravní značka, která zasahuje do profilu), tak se bohužel čas od času stane, že cyklisté téměř bezdůvodně padají (něco se na kole pokazí, pedál se ulomí atd.). Tedy bych těch 1,5m chápal jako sdělení řidičům aut, že je to rozumná vzdálenost, která by se měla dodržovat, protože oni to možná nevědí. Dále každý rozumný řidič radši přejede plnou čárů, než ohrozí předjížděného. Myslím, že byla i úvaha, že by se to v pravidlech o předjíždění cyklistů výslovně uvedlo. Ono se zase nejedná jen o cyklisty. Tady je to tedy tlak na řidiče, že se nemůžou nalisovat na cyklistu a trpět představou, že je vše vpořádku, protože jsem se vlezl na svoji polovinu. Z druhé strany by cyklista to předjetí měl umožnit. Dá se jet při vnějším kraji krajnice a někdy i za ní. Teď budu tvrdý a řeknu, že je někdy rozumné odbočit i na chodník.

J. Vintr 16.4.2021 12:12

Rozumné je řídit se zdravým rozumem. Když nemůžu cyklistu bezpečně objet, tak prostě zpomalím a jedu za ním tak dlouho, až ho bezpečné objet půjde. Klidně i kilometr. Nikdo nemusí spěchat tak nutně, aby musel ohrožovat jiné. Ostatně při čekání na policajty u nehody ztratí minimálně stokrát víc času.

J. Plzák 16.4.2021 12:34

To dělám dnes a denně, v naší jednosměrné ulici, kde v protisměru stojí auta. Pokud za sebou někoho slyším, vyjedu, při první příležitosti, kde mi to obrubník dovolí, na chodník.

Tam se někdy setkávám s kočárky a malými dětmi a nikomu, i příslušným maminkám to nevadí.

Halt musíte přijet k nám na Břevnov.

V. Volek 16.4.2021 11:57

Naprostý souhlas. Bohužel trend přeregulace pokračuje a to ruka v ruce s nevymáháním požadavků. Jediným světélkem je pozitivní zkušenost: komunismus padl, i když jsem tomu pomalu ani nevěřil...

J. Urban 16.4.2021 11:42

Mel jsem dobreho ucitele autoskoly. Pri predjizdeji cyklisty hlasal: jed od nej tak, aby - kdyby lehnul - jsi mu neprejel hlavu. Snazim se tak cely zivot jezdit, zatim jsem zadneho neprejel. Tuk, tuk, tuk...

B. Havel 16.4.2021 11:20

Typické, máme komisi na zahnuté okurky a zákonodárci se před schválení zákona o okurkách komise nezeptají na názor. Skutečně odborníci. Hlavně, že je politická vůle, vole.

J. Šejda 16.4.2021 11:15

Zajímalo by mě, jestli toto pravidlo bude platit i pro cyklisty - když se v pomalu jedoucí koloně ve městě proplétají mezi auty , kde je mezi autem a obrubníkem nebo mezi dvěma auty v jízdních pruzích cca 0,5 - 1m?

V. Němec 16.4.2021 11:09

Jezdím autem, i na kole. V autě mám respekt před předjížděným cyklistou až takový, že tam, kde je nesmyslně plná čára, ale je dobrý výhled dopředu, raději ji při tom manévru rychle přejedu, není to zeď.

Na kole na silnici jedu poslušně, při kraji. Ale kupodivu větší šoky zažívám na cyklostezkách s hustým provozem, kdy mi občas předjíždějící "borec" někdy s pohrdlivým úsměvem, dokáže, že umí 20 tam, kde já jen 15, a bez varování mi málem ťukne do řídítek. Nebo ty tiché elektrické koloběžky. Je na toto nějaká statistika?

Myslím, že zákony nic nevyřeší. To je asi jako kdyby paragrafy přikazovaly, že máme před uchopením horkého hrnce použít chňapky.

V případě průšvihu, jde o další, navíc těžce prokazatelnou, blbost. Ale poslanci mají zase hřejivý pocit, že nás za ty inkasované prachy chrání. Ještě do toho musí vstoupit ta "pojistka demokracie" se svými zlepšováky. Pak to bude dokonalé.

J. Plzák 16.4.2021 11:48

To jste vystihl: "To je asi jako kdyby paragrafy přikazovaly, že máme před uchopením horkého hrnce použít chňapky."

Ale dík volům, jinak se jim nedá říct, nás nové regulace čekají a nic si proti nim nepomůžem. Je to mánie.

Už 50 let si říkám, že neexistuje den, kdy by někdo, někomu, něco nechtěl zakázat, případně zregulovat.

Klub proti zakazujícím zákonům by nebyl špatný.

L. Polehla 16.4.2021 11:04

Zeman takovou pitomost nepodepíše. Už Senát to zarazí.

P. Dvořák 16.4.2021 10:48

Dokonce ani rychlost vozidla, kde máte některé veličiny dané exaktně, jako např. hmotnost, materiál pneumatiky i povrchu vozovky a z toho plynoucí součinitel tření, prodlevu brzd, délku brzdné dráhy a další, nelze spočítat přesněji jak v rozmezí cca dvacet km/h.

Takže žádný znalec neurčí s jistotou, jestli řidič v obci jel 45 nebo 55 km/h. Ale když auto profičí kolem kličkujícího cyklisty, na to bude "prístroj" ?

Zkráceně: Zase si jeden politik dokazuje, že když může, proč to neudělat!!

M. Veleba 16.4.2021 10:20

U správního řízení bude velmi veselo, až budou muset DOKÁZAT, jak změřili, že řidič odstup porušil. Že to bylo 148,56 CM a ne 151,48 CM. Pokutu za tohle by mohl zaplatit jen naprostý hejl.

K. Luboš 16.4.2021 9:52

Bouře ve sklenici vody. Jezdit na kole po silnici v 90. letech byl horor: pořád jsem měl zpětná zrcátka v ledvinách. Ale dnes jsou řidiči už opravdu ohleduplní a opravdu předjíždějí i s odstupem větším než 1,5 m. Těsně mě mine tak jeden z 500. Když je tam plná čár, tak mě prostě předjedou na plnou, no a co, ono se to nezblázní. Žádné kolony se tvořit nebudou, život si cestu najde.

P. Dvořák 16.4.2021 10:52

Za sebe mohu říct: Souhlas!

Cyklisty nijak nemiluji, ale při předjíždění se neřídím nějakou čárou, objedu ho třeba na vzdálenost tři metry. A když jede něco proti, než bych cyklistu autem "olizoval", raději přibrzdím.

Stačí tak málo, představit si na tom kole sebe.

J. Plzák 16.4.2021 11:52

Taky souhlasím. Většina aut jezdí docela ohleduplně, jako my kolaři, nebo objživelníci.