25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

EVROPA: Automobilky a řidiči, Brusel s vámi zatočí

Ambiciozní plán EU, který ohrozí automobilový průmysl a bude stát miliardy, sníží globální emise o... neuvěřitelných a obrovských... necelé 1 procento.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Rohovský 23.5.2019 12:39

Re: spotřeba opravdu

Teď si čtu Vaše příspěvky o duševní výbavě a myšlenkových pochodech ostatních přispěvatelů. Omlouvám se za svůj příspěvek a prosím, pane Šejno, nijak se jím netrapte, byla by to pro Vás ztráta času.

M. Šejna 23.5.2019 13:12

tím se netrapte, moulo Rohovský

Já popisuji pokles spotřeby motorů v současných automobilech oproti starším vozům, což je veřejně známá věc, která ale k vám ještě nedorazila.

Pokud se domníváte, že spotřeba benzinových a dieselových motorů v automobilech se s technickým vývojem nemění, tak se tím opravdu nemusíte trápit. Byla by to pro vás ztráta času.

M. Rohovský 23.5.2019 13:21

Re: tím se netrapte, moulo Rohovský

Ztratil jsem motory několik let života na VŠ, ale evidentně ke mě spousta novinek ještě nedorazila. Budu tedy s nadšením číst Vaše odborné a zasvěcené příspěvky a doufat, že k Vaší erudici alespoň trochu přiblížím. Jenom tak bokem, víte co je to třeba kWh?

V. Petr 23.5.2019 16:09

Pane Šejna, děláte základní chybu, u Vás mě to překvapuje

Provnáváte spotřebu auta na 100 km s maximálním výkonem motoru daného auta. Motor osobního automobilu ale ZDALEKA nepracuje na plném výkonu a navíc se v provozních podmínkách výkon neustále mění.

Zlepšování motorů novodobých aut (kromě emisí) se týká jednak spotřeby při menších proměnných výkonech, jednak panem Rohovským zmíněném zlepšení spotřeby v g/kWh.hod.

Mimochodem, pokud by motor pracoval neustále na plném výkonu 100 kW, nikdy by nemohl mít spotřebu 5,9l/100 km, leda by při tomto výkonu jel přes 200 km/hod a měl 100% účinnost.

Pan Rohovský ve svém výpočtu předpokládá, že jede při tomto výkonu rychlostí 100 km/hod, to ale nikdo netvrdí. Jím uváděná spotřeba 165g paliva/h.kWh odpovídá účinnosti motoru kolem 50%! Výhřevnost benzinu je 43,6 MJ/kg, hustota je 0,75 kg/l tak si to spočítejte.

A. Starý 23.5.2019 16:21

Re: Pane Šejna, děláte základní chybu, u Vás mě to překvapuje

Prosím nenapovídat. Pan Šejna, který tady každému na potkání naznačuje, že mu duševně nasahá ani po paty, by na to měl přijít sám, zvláště když se mu tady snažíme určitými náznaky pomoci.

M. Šejna 23.5.2019 16:38

pane Starý

první tady začal o duševní omezenosti psát vás názorový soudruh Langer. To je divné že vám to u něho nevadilo. Zato do mě jste se pustil hned.

A. Starý 23.5.2019 16:45

Re: pane Starý

Já jsem se do vás vůbec nepustil, jen jsem vám slušně naznačil, že pokud (všimněte si toho pokud) myslíte vaši dedukci vážně, že byste se raději do poměřování duševních pindíků s ostatními neměl pouštět. Tím jsem vám snad jasně naznačil, že tam máte něco špatně a dal vám možnost k nápravě. Že jste místo toho explicitně napadl moje duševní schopnosti a vyplodil další logický nesmysl, za to už fakt nemůžu.

M. Šejna 23.5.2019 16:37

pane Vaňuro

samozřejmě, že motor nepracuje pořád s maximálním výkonem. To je také jedna z metod, kude jít na úspory spotřeby paliva. Současné motory mívají turbo, variabilní časování ventilů, vypínání válců při nízké potřebě výkonu apod. Většina z těchto novodobých vymožeností je řizena elektronikou. Výsledkem je snížení příměrné spotřeby paliva při zachování maximálního výkonu.

Můj automobil z roku 1992 neměl turbo, takže nemohl mít maximální výkon a točivý moment stejný, jako současné turbomotory. Proto měl průměrnou spotřebu vyšší, než dnešní turbomotory s elektonickým řízením.

V. Petr 23.5.2019 12:41

Pane Rohovský, docela by mě zajímalo, jak se toho

dosáhlo právě u dvojtaktů, když mívají obecně větší spotřebu, než čtyřtakty.

M. Rohovský 23.5.2019 13:16

Re: Pane Rohovský, docela by mě zajímalo, jak se toho

Dobrý den, z logiky věci by dvojtakty měly mít vždy nižší spotřebu, protože každý jejich zdvih je pracovní, zatímco u čtyřtaktů také brzdíte a akcelerujete hmotu pístu a ojnice při nepracovním zdvihu. Samozřejmě ke spotřebě přispívá mnoho dalších faktorů, které dohromady určí efektivitu spálení paliva a zde u běžných dvojtaktů hrálo všechno proti nim - vysoké otáčky, špatná příprava směsi, špatný odvod výfukových plynů "smyčkou" .. Dvojtaktní diesely mají v hlavě výfukový ventil a proto jsou při jeho otevření spaliny vytlačovány přímo hlavně přetlakem čerstvé směsi stlačené turbokompresorem. Hlavní je ale kvalita spalování. Otáčky motorů jsou kolem 90 - 100ot/min a směs má při zdvihu kolem 2000mm v porovnání s jinými motory dost času k úplnému shoření. Je tam samozřejmě mnoho dalších faktorů ale nízká střední pístová rychlost ( dost času k dokonalému shoření směsi) a lineární pohyb spalin jsou hlavní faktory. - Jedná se o velké zjednodušení ale snad to stačí.

V. Petr 23.5.2019 16:30

Díky!

V. Braun 23.5.2019 13:51

Re: spotřeba opravdu

Pane Rohovský, nějak jsem nedohledal příspěvek pana Šejny kde by říkal, že vlasní motor se spotřebou 59g/kWh. V ostatních příspěvcích to poněkud motá, ovšem když porovná spotřebu na 100 km a vyvozuje z toho zvýšení účinnosti motorů tak má zhruba pravdu. Alespoň si troufám odhadnout, že účinnost motoru bude převažujícím faktorem, i když vliv dalších faktorů jako valivého a aerodynamického odporu, váhy vozu a pod jistě také nějaký bude.

A. Starý 23.5.2019 14:41

Re: spotřeba opravdu

Nechci mluvit za pana Rohovského, ale jedná se o příspěvek pana Šejny, kde podle naprosto mimózního výpočtu tvrdí, že spotřeba stejně výkonných benzinových motorů se od roku 1992 snížila o 44%.

M. Šejna 23.5.2019 17:00

máte krátkou pamět, pane Starý

Příklad uvedu na automobilu Škoda:

První generace Octavie měla motor 1.8 T s automatickou převodovkou a výkonem 132 kW a spotřebou 9,9 l/100 Km. Současná Octávie má motor 2.0 TSi s automatem, výkonem 140 kW a spotřebou 6,5 litru.

Současná Octavie má vykonnější a objemnější motor a přitom podstatně nižší spotřebu (o 34% nižší)).

Vývoj nezastavíte.

A. Starý 23.5.2019 17:36

Re: máte krátkou pamět, pane Starý

Krátkou paměť? Tedy tenhle váš výplod tady už byl? Já si pamatuji na jiný, tedy s jinými ciframi a jinak počítaný.

Je ale hezké, že už jste si alespoň jedno mé upozronění na vaše logické přehmaty vzal k srdci a nyní počítáte správně, takže teď bychom se měli zastavit u toho, z čeho to počítáte a jaký je výsledek.

Takže jste se tady na jednom nějak vámi záměrně zvoleném příkladě dopočítal, že nějaká spotřeba mezi podobnými typy automobilů klesla o 34%. Když pominu fakt, že se to ani zdaleka neblíží vámi dříve spočítané úspoře 44% (o které jste mimochodem tvrdil, že to je úspora u motorů, nikoli u automobilů jako konstrukčních celků), tak bych vás chtěl upozornit, že vám tam do výpočtu vstupuje jakási normovaná (tzv. papírová) spotřeba, kde i metodika jejího určení se v čase vyvíjí a tedy liší, a hlavně mnohdy nemá s reálným provozem moc společného. To, že s postupujícím časem (jak se zpřísňovaly EU normy) se papírová spotřeba stále více odlišuje od reálné, je takové veřejné tajemství (a těch triků, jak se toho dosahuje, je mnoho, zmíním třeba, že automobily se vyrábějí s čím dál menšími nádržemi, protože norma říká, že se spotřeba měří s do půlky naplněnou nádrží, atd.). Pokud byste chtěl dělat platné závěry o tom, o kolik jsou současné automobily úspornější než dřívější, musel byste provést skutečné porovnávací testy v reálném provozu a se stejnými podmínkami (zatížením, řidičem atd.) a dost by záleželo na tom, jaký typ automobilu byste si vybral (vy jste si tady vybral něco, co bych rozhodně nenazval běžným typem automobilu, jen aby vám ta cifra vyšla co nejvyšší, a i tak je stále dost daleko od těch vašich 44%).

No a teď to hlavní - celý tento flame vznikl prostě (nejen) mojí reakcí na vámi naprosto nesmyslně spočítanou cifru 44%, kde vám pan V.Petr naznačil, kde máte největší botu v úvaze (přepočet podle maximálního výkonu motoru, což je fakt naprostý nesmysl plodící nesmyslný výsledek). Ale zdá se, že vy na tom furt trváte, s tím ale už nic nenadělám.

V. Petr 23.5.2019 17:52

No, porovnáváte auta s automatickou převodovkou, ALE

pokud porovnáváte manuál, už to tak slavně nevypadá, pokles je 14% za nějakých 30 let. Vtip je v tom, že současná automatická převodovka je mechanická (beze ztrát), ale já bych se toho bál (spojku nemám pod kontrolou).

To ale nic nemění na mém tvrzení, že když budete mít Octavii s motorem 1,0 l 85 KW a 1,5 l 110 kW budou mít při jízdě stejnou rychlostí na stejné cestě více méně stejnou spotřebu, protože jejich motor bude dodávat STEJNÝ VÝKON. A jak jsem zmínil níže, zkušenost ukazuje, že při jízdě po dálnici rychlostí 120 km/hod má ten slabší motor dokonce vyšší spotřebu.

Myslím právě, že nynější motory se vylepšily nejvíce co do účinnosti motoru při různých výkonech, dokonce ve prospěchg motorů s vyšším obsahem.

M. Rohovský 23.5.2019 15:19

Re: spotřeba opravdu

"Při přepočtu na 100 kW měl v roce 1992 takový automobil spotřebu 10,6 litrru, zatímco dnes má spotřebu 5,9 litru. Emise benzinových motorů se tedy od roku 1992 snížily o 44%." Nevím ale vychází mi z tohoto údaje, že motor pana Šejny má při výkonu 100kW okamžitou spotřebu 5,9l a tedy za hodinu spotřebuje 5,9l/h*100kW tedy 59g/kWh.

Jak jsem ale již výše uvedl, jsem nedouk a do sofistikovaných debat, kde se erudovaně vyjadřují inženýři na úrovni pana Šejny už raději vstupovat nebudu. Leda až se něco přiučím.

V. Braun 23.5.2019 20:00

Re: spotřeba opravdu

Děkuji za vysvětlení, tuhle perličku s přepočtem na výkon jsem tedy přehlédnul, asi jsem nechtěl věřit vlastním očím.

J. Chaloupka 23.5.2019 10:59

Tak nevím. Podle římského klubu jsme dnes již měli

být na dně. Kde je ten "římský klub". Pak věřte vědcům a aktivistům.

M. Šejna 23.5.2019 10:30

pokles emisí u aut o 37,5% do roku 2030

panu Kremlíkovi připadá toto nařízení EU technicky neproveditelné. V tom se ale dost plete.

Technický vývoj jde dál i u spalovacích motorů. Já jsem si v roce 1992 koupil nový automobil s benzinovým motorem 1,5 litru o výkonu 66 kW. Měl spotřebu 7 litrů na 100 km. Dnes si koupíte benzinový automobil 85 kW se spotřebou pouhých 5 litrů.

Při přepočtu na 100 kW měl v roce 1992 takový automobil spotřebu 10,6 litrru, zatímco dnes má spotřebu 5,9 litru. Emise benzinových motorů se tedy od roku 1992 snížily o 44%.

A vývoj jde dál.

R. Langer 23.5.2019 10:46

Re: pokles emisí u aut o 37,5% do roku 2030

Nejde. Už teď je na hranici, že se ty emise musí falšovat, aby to vůbec prošlo. :-P

M. Šejna 23.5.2019 10:58

Re: pokles emisí u aut o 37,5% do roku 2030

Emise CO2 se nefalšovaly. Falšovaly se emise dusíku a ostatních plynů.

R. Langer 23.5.2019 11:28

Re: pokles emisí u aut o 37,5% do roku 2030

A máte pocit, že u jiných zplodin to neplatí? Ale je fakt, že se možná k výfuku přidělá tlaková nádoba a kompresor a zplodiny se budou recyklovat. :-D

M. Šejna 23.5.2019 11:55

Langře

pokud matka příroda dala duši do vašeho těla, tak ji použíjte na studium toho, o čem byla aféra Dieselgate.

U vás platí pravidlo, že čím větší h.o.v.n.o víte, tím víc ze sebe děláte chytrého.

J. Vintr 23.5.2019 10:49

Re: pokles emisí u aut o 37,5% do roku 2030

Ano, vynález perpetua mobile už je na dohled.

M. Šejna 23.5.2019 11:03

chtělo by to víc studovat, pane Vintře

účinnost spalovacích motorů podle Carnotova cyklu může být až 50%. Víc z nich nedostanete. Benzinové a dieselové motory mají v současnosti účinnost mezi 25 až 35%, takže stále je možné tyto motory technicky vylepšovat.

R. Langer 23.5.2019 11:29

Re: chtělo by to víc studovat, pane Vintře

Ano, stejně jako ty vysavače. My víme, pane inženýre, ony se prostě jenom tak vylepší, a bude to. Matko přírodo, do čehos to duši dala... :-P

M. Šejna 23.5.2019 11:57

Langře

kdyby matka příroda obdařila každého člověka stejnou duševní výbavou, jakou máte vy, tak by lidstvo dodnes svítilo loučemi a lovilo by pazourkovým oštěpem.

V. Petr 23.5.2019 12:20

Pane Šejna, toto srovnání je nesmysl.

Slabší motor ve stejně velkém automobilu musí při stejné jízdě dodávat stejný výkon, jako jmotor silnější! Motor 1,5 l o výkonu 110 kW tak bude mít více méně stejnou spotřebu, jako tříválec 85 kW. Záleží také, kde jezdíte.

Mám známého s Fabií 1l a jiného s tou Octavií 1,5 l. Na dálnici má ta Octavie menší spotřebu, než ta Fabie! Myslím, že v městském provozu záleží hlavně na hmotnosti automobilu, tam možná může být výhodný hybrid s rekuperací.

A. Starý 23.5.2019 12:26

Re: pokles emisí u aut o 37,5% do roku 2030

"Při přepočtu na 100 kW měl v roce 1992 takový automobil spotřebu 10,6 litru, zatímco dnes má spotřebu 5,9 litru. Emise benzinových motorů se tedy od roku 1992 snížily o 44%."

Tedy pane Šejna, pokud tuto logickou dedukci myslíte skutečně vážně, tak bych se být vámi tady do sporů s ostatními o duševní výbavě raději moc nepouštěl.