15.11.2018 | Svátek má Leopold



DISKUSE K ČLÁNKU

Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.


FEJETON: V plamenech



Řazeno podle času sestupně, seřadit podle času vzestupně
počet příspěvků: 12, poslední: 13.9.2018 17:42, přehled diskusí

Pár poznámek:
Autor: M. Zdobinský Datum: 13.9.2018 11:54

1/Vracet se v "restitucích" muzejních památek příliš do minulosti je nezodpovědné vypuštění "džina z lahve". Nikdy se neshodneme, kam až se vrátit (před Bílou horu nebo budeme žádat o vrácení Švédy,kteří vybrakovali rudolfínské sbírky?) Takže bych to nechal spát.Nic dobrého by to nepřineslo.

2/Co se týká Závisti (bydlím nedaleko a chodím tam pravidelně), tak si Astone dovolím nesouhlasit. Naopak si myslím,že místo takového evropského významu by se mělo otevřít světu. Všem,kdo mají tu možnost, doporučuji navštívit podobnou památku ve Francii - oppidum Bibracte. To je paráda,kterou by si Závist zasloužila.

Bože, Astone, už i Vy?!:
Autor: S. Netzer Datum: 13.9.2018 11:30

Ani Berlín není zárukou, "že nějaký nový vládce prohlásí Pergamonský oltář za neslučitelný s koránem, a tudíž nežádoucí."

Re: Bože, Astone, už i Vy?!:
Autor: J. Jelínek Datum: 13.9.2018 11:40

Také jsem se trochu zarazil, ale pan Neff je mimo jiné i spisovatel SF. A to prosím nemyslím ironicky, skvělý spisovatel. Trochu té licence mu odpustíme, kdo by si pomyslel před takovými dvaceti lety, že Evropané (někteří) budou rušit Vánoce a retučovat křížky na obrázku nějakého kostela že?

Re: Bože, Astone, už i Vy?!:
Autor: J. Jelínek Datum: 13.9.2018 11:41

ach jo - retušovat samozřejmě.

Re: Bože, Astone, už i Vy?!:
Autor: S. Netzer Datum: 13.9.2018 12:02

Ono to s tím "rušením Vánoc" není tak divoké (kategorie propaganda), a retušování patří v reklamní tvorbě k řemeslu.

:
Autor: J. Jurax Datum: 13.9.2018 13:52

Jistě.

Zejména pak křížů na křesťanských kostelích. Nebo přemalování některých obličejů na fotografii žáků školy, mimochodem bílých a žlutých, na černo, aby fotka byla politicky korektnější a jaksi přijatelnější a černí rasisté nepištěli. Obé pochopitelně aby přibylo zákazníků, že ...

Re: :
Autor: S. Netzer Datum: 13.9.2018 14:27

K druhému propagandistickému klišé ("rušení Vánoc") máte taky nějakou originální připomínku?

:
Autor: J. Jurax Datum: 13.9.2018 14:54

A Vy máte nějakou připomínku k tomu, co jsem napsal?

Mimochodem - nechce se mi to hledat, ale Vy to jistě víte přesně - nebyla tuším v Bruselu zrušena tradice vánočního stromu na náměstí s odůvodněním, že onen strom uráží náboženské cítění muslimů?

Re: :
Autor: S. Netzer Datum: 13.9.2018 15:03

Na to jsem čekala. :-))))

Nebyla. https://fr.wikipedia.org/wiki/Sapin_de_No%C3%ABl_de_la_Grand-Place_de_Bruxelles

Re: :
Autor: J. Jurax Datum: 13.9.2018 17:42

Ano. Předeslal jsem, že se nechce mi to hledat, ale Vy to jistě víte přesně ... :-)

Nicméně povšimněte si roku 2012, kde Váš odkaz uvádí (přeloženo strojně, francouzsky neumím) - "2012: instalace současného elektronického umění, symbolizující jak tradici, tak modernitu, kontroverzní, zejména prostřednictvím polemické vidění v tomto výběru důvodů pro náboženskou neutralitu, 25 metrů vysoký, demontovaný 28. prosince, aby se zabránilo ohrožení Nového roku".

Wiki https://cs.wikipedia.org/wiki/Rozep%C5%99e_o_V%C3%A1noce k tomu dodává - cituji - "Ohlasy v belgickém tisku ukazovaly negativní reakce na instalaci stromu. Podle některých zpráv a bruselské radní Biancy Debaetsové bylo vztyčení politicky korektní konstrukce, jako náhrady za křesťanský symbol stromu, ústupkem muslimské komunitě v Belgii. Bianca Debaetsová také poukázala na to, že se to týkalo i změny názvu každoročního „Vánočního trhu“ na „Zimní radovánky“." Viz též https://www.bbc.com/news/world-europe-20302574

Je ovšem pravda, že v dalších letech si už nic podobného bruselští notáblové netroufli.

Nicméně pořád jste nereagovala na ono původní "Zejména pak křížů na křesťanských kostelích. Nebo přemalování některých obličejů na fotografii žáků školy, mimochodem bílých a žlutých, na černo, aby fotka byla politicky korektnější a jaksi přijatelnější a černí rasisté nepištěli. Obé pochopitelně aby přibylo zákazníků, že ...". Stále máte za to, že i takové retušování patří v reklamní tvorbě k řemeslu?

Jen tak..:
Autor: J. Basler Datum: 13.9.2018 9:13

Mám pár poznámek:

1. Krádeže jsou krádeže, ať jde o jakoukoliv dobu nebo místo. Co bylo ukradeno má být vráceno nebo odškodněno a tak někdy i zachráněno před nablblou ideologií. Nicméně ideologie se mají snahu šířit, takže vlastně nikde není jistota přežití.

2. Kopat do země je asi někdy nezbytné, i když chápu myšlenky nedestruktivní archeologie. Ale technika asi není ještě na takové výši. Pokušení vykopat Sfingu bylo asi moc velké a lze ho pochopit. Je to otázka míry poškození původní lokality, 3D model kostí pro muzeum by se dal taky vytisknout. Nakonec je to otázka peněz, vůle a etiky. Židé taky nechtějí s kostmi hýbat, jako jeden z příkladů (Spořitelna ve Spálené)...

Re: Jen tak..:
Autor: J. Lepka Datum: 13.9.2018 9:50

S myšlenkou: "co bylo ukradeno, má být vráceno", lze samozřejmě jedině souhlasit, ale v případě muzeálních artefaktů to obvykle není ak jednoduché. Zcela určitě jsou exponáty, které byly získány nelegálně, de facto krádeží, zde se vysloveně nabízí tzv. Priamův poklad, nelegálně vyvezený a prakticky ukradený Turecku. Ovšem záruka, že by nezmizel v sultánově pokladnici a nebyl roztaven, protože islám nemá vůči uměleckým památkám předislámským vůbec žádný vztah.

A pak se jedná o historická díla, obecně v povědomí jsou památky egyptologické, vyvezené z Egypta v 18. a 19. století. Jenže ty byly tehdy vyvezeny zcela legálně a na povolení (a nesporně za mocný bakšiš příslušným rukám) vládnoucích kruhů, ta je považovaly za bezcenné.

O rizicích koncentrace těchto památek v de facto nesmírně nestabilním regionu snad nemá cenu se zmiňovat, nedávné zkušenosti hovoří jasně.