25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Druhý hospodářský zázrak SRN

Ještě během 90. let se zdálo, že německé ekonomice dochází dech. Hospodářská stagnace, nezaměstnanost, vysoké daně, navíc trvalý schodek platební bilance. Jinými slovy, Německo málo vyváželo, hodně dováželo a peníze tekly do ciziny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Vlasák 16.9.2017 18:37

Re: ........

Britové by se měli vrátit do své okupační zóny v Německu, aby se jim lépe vyjednávalo o Brexitu.

F. Navrátil 16.9.2017 13:09

Známá věc

Německo funguje jako výkonný vysavač. Nevysává však prach, ale prachy.

L. Černín 16.9.2017 12:57

Opravdu?

"Spojené státy na rozdíl od Německa postrádaly pomocnou ruku v podobě laciné a kvalifikované pracovní síly z východní Evropy, konstatuje Dalia Marinová."

Americké výrobní firmy nemají své pobočné závody např. v sousedním Mexiku?

M. Prokop 16.9.2017 18:15

Re: Opravdu?

Jo, to mně taky napadlo.

M. Hoblík 16.9.2017 11:20

Němci byli, jsou a budou

vždy našimi přirozenými spojenci. Dávají nám práci, dokonce i jídlo a mobilní telefony nám povolili; zrušili koncentrační tábory a už nám téměř odpustili "odsun" jejich sudetských bratří. Když budeme moc hodní, tak nám dovolí i nadále pracovat radostně na jejich blahobytu. Vítězství a blaho Merkelové!

T. Krystlík 16.9.2017 10:42

České ospravedlňující se žvásty

Autore, proč Češi, Slováci, Poláci a další nejsou s to konkurovat invencí vloženou do výrobků Německu? Chybějícím kapitálem to nebude - banky půjčí komukoli, kdo je přesvědčí, že jeho projekt má budoucnost, že s dostatečnou pravděpodobností nepřijdou o svůj vložený kapitál.

D. Procházka 16.9.2017 11:06

Marže u finálního produktu je podstatně vyšší než u subdodavek. Těžko pochopitelné?

T. Krystlík 16.9.2017 12:37

Re:

Nikoliv, tak to není. U nemonopolních výrobků (= máte konkurenci) se marže výrobce pohybuje mezi 4 - 5 %. VW má marži 4,7 % na každém hotovém vozu. Subdodavatelé mohou mít jen nepatrně méně, protože nižší marže nedovoluje technický rozvoj podniku, inovace. Zde nastupuje v ČR jako velké negativum absence eura - plánujte inovace, když vám kolísá kurs CZK/€! Od jara zvýšila koruna svou hodnotu o 3,8 % své hodnoty, čili původní marže 4 % cz-subdodavatele se smrskla na 0,2 %. Tedy nemáte za co investovat! Nebo zvýšíte cenu, abyste si vyrovnal schodek v příjmu a VW si vezme jiného subdodavatele z jiné země.

J. Kanioková 16.9.2017 15:13

Bežte do háje s eurem..

J. Rechnovský 16.9.2017 12:53

Re:

Máte samozřejmě pravdu, ale realita našich firem je trochu složitější. České firmy se naučily reagovat na Německé poptávky ohledně subdodávek. Je to mnohem jednodušší cesta než usilovat o komplexní zakázky na trhu a budovat vlastní brand. Je to dlouhodobě celkem udržitelné a nese to nižší rizika.

K této cestě naše firmy nikdo nenutil. Zvolily si jí samy a dnes je jich většina. Teprve v poslední době zjišťují, že orientací na subdodávky lze jen velmi obtížně vybudovat silnou a stabilní firmu. Ta totiž potřebuje perfektně fungující prodej a kvalitní vývoj. Právě tyto části firmy produkují podstaně vyšší přidanou hodnotu než výroba. Jenže ty stojí spoustu peněz a především kvalitní lidi. Těch (kvalitních) je však v Česku zoufalý nedostatek. A je to ještě horší. Naprostá většina firem ani nedokáže efektivní prodej a vývoj vůbec vytvořit!

JInými slovy. Pan Krystlík má celkem pravdu. České firmy většinou nedokáží přímo konkurovat Německým či jiným z vyspělého světa. Naopak Německé firmy si ze středoevropských firem vybudovaly kvalitní a levnou subdodavatelskou základnu. Závislost je tedy vzájemná, ale Německé firmy jsou na tom lépe. Mohou vytvořit alternativu (např. na balkáně a na Ukrajině) mnohem rychleji než České firmy dokáží získávat převážně primární zakázky.

O. Uživatel 16.9.2017 13:16

Uživatel požádal o vymazání
J. Rechnovský 16.9.2017 14:22

Re:

To se bohužel velmi mýlíte. Automotive je jen dobře viditelné. Týká se to všech oborů.

Chmurná je i střednědobá budoucnost Stýkám se s jednateli mnoha firem menší a střední velikosti na téměř denní bázi. Ty by měli být motorem změny. I v případě nadějného produktu nakonec od penetrace na zahraniční trhy v drtivé většině ustoupí...

J. Rechnovský 16.9.2017 14:28

Re:

pardon "měly" ...;-)

O. Uživatel 16.9.2017 14:39

Uživatel požádal o vymazání
J. Rechnovský 16.9.2017 14:57

Re:

Ale vždyť to píšete sám pane Chodovský!...;-)

Máme už poměrně dost konkurenceschopných produktů, ale je "těžké" je prosadit. Souhlasím a právě v tom prosazení máme problém.

Srovnejte si sám podobně velké země s ČR. Např. Holandsko nebo Israel...

O. Uživatel 16.9.2017 15:10

Uživatel požádal o vymazání
T. Krystlík 16.9.2017 15:24

Základní problém proniknutí na západní trhy

(1) Výrobek musí být konkurence schopný - dnes se Češi prosazují na těchto trzích především nižší cenou, ne vyšší kvalitou nebo užitnou hodnotou než konkurence. (2) Cz-výrobci nejsou schopni při větších sériích dodržet buď kvalitu nebo termíny.

O. Uživatel 16.9.2017 16:09

Uživatel požádal o vymazání
T. Krystlík 16.9.2017 16:45

Re: Základní problém proniknutí na západní trhy

Ale je to pravda. Možná, že si ještě vzpomenete, jak se stanovilo při prodeji škodovky do rukou VW, že 70 % dílů ve vozech Škoda bude pocházet z tuzemska. Dnes je tomu obráceně: cca 70 % pochází z regálů VW. To není žádný naschvál, VW tratí na skutečnosti, že ony díly nejsou vyráběny levněji v ČR. A je to nakonec důkaz mého tvrzení.

O. Uživatel 16.9.2017 17:01

Uživatel požádal o vymazání
T. Krystlík 16.9.2017 18:55

Re: Základní problém proniknutí na západní trhy

Proč byste to měl vyvracet? Už to několikrát před lety asi deseti patnácti proběhlo cz-tiskem. Stačí si vzpomenout. Vsadím se, že když se dopátráte dnešní oficiální statistiky Škoda Auto, že tam budou pro cz-výrobce příznivější údaje. Jenže bude se jednat o podvod: komplexní součástka třeba ze 17 dílů se dá vést jako celek, pokud je z VW-regálu nebo jako 17 jednotlivých dílů, jsou-li díly cz-provenience. Pak dostanete výsledek dle svého přání.

J. Rechnovský 16.9.2017 15:46

Re:

Skvělé! Držím Vám palce. Mnozí mí klienti by Vám jen záviděli odvahu.

Také bych rád sdílel Vaší pozitivní víru, ale průměr Českých firem, o kterém píši, je opravdu jinde. Mám oborem jsou firemní procesy tak trochu vidím pod povrch...;-)

Zpětně to potvrzují makroekonomická data o nevalné úrovni přidané hodnoty per capita. Módním indikátorem je i nízká úroveň mezd.

Je dost možné, že tento stav má dlouhodobé historické příčiny (viz pan Krystlík) a je už součástí národní povahy. Je-li to pravda, změna by mohla trvat ještě generace...

O. Uživatel 16.9.2017 16:29

Uživatel požádal o vymazání
L. Novák 17.9.2017 6:23

Re:

Bohužel, u firmy, kde pracuji, to vidím na vlastní oči (dceřinná spol. nadnárodního kolosu). Český management nemá dost schopností, aby odstraňoval z výroby to, co snižuje kvalitu nebo zbytečně zaměstnává lidi nesmyslnými výkony v důsledku špatné organizace výrobního procesu. A německý (?) manažer na svých procházkách výrobou po dobu jeho návštěvy upravenou na Potěmkinovu vesnici :-) nic nezjistí, protože jazyková bariéra mu neumožňuje komunikaci s lidmi, od nichž by se leccos dozvěděl. Funguje to jako socialistický podnik, kde se pracovníci angažují jen do výše své mzdy a žijí v přesvědčení, že se na tomto stavu nedá nic změnit...

J. Kanioková 16.9.2017 15:17

Holandsko se vždycky svezlo s Německem, o to to

měli lehčí..

T. Krystlík 16.9.2017 13:19

Zajisté, pane Rechnovský, tak to je ve své složitosti,

jak líčíte, ale je nutno vysvětlit, proč Češi se neetablovali v oblasti komplexních zakázek. Odpověď je jednoduchá: Češi se tomu nikdy - až na výjimky - nenaučili. Nedostatek kvalitních lidí na cz-trhu práce je zřejmý, nejde však na něj to svalovat, Kromě toho nejsou Češi při větších sériích dodržet současně kvalitu a termíny.

Celkový problém spočívá v cz-mentalitě, která se vytvořila v době národního obrození a způsobila, že Češi nepodnikali ve výrobě - v roce 1918 bylo v cz-zemích v německých rukách 75-80 % veškerého průmyslu. Údajně strojírenská velmoc, meziválečná ČSR vyvážela strojírenských výrobků v hodnotě 3 % celkového exportu, dovážela jich mnohem více. Jenže bavit se zde o tom, znamená házet perly... Dopište mi na adresu tkrystlik@yahoo.de

J. Farda 16.9.2017 11:16

Re: České ospravedlňující se žvásty

Spíše než realisticky hodnotíte obsah renegátsky. Váš problém, ale chápu Vás, málo platné, Deutschland über, über alles ... :-§

T. Krystlík 16.9.2017 12:27

Pane Fardo,

když nemáte protiargumenty a míníte reagovat jako český národovecký hlupák...

O. Uživatel 16.9.2017 13:04

Uživatel požádal o vymazání
T. Krystlík 16.9.2017 13:26

Pane Chodovský,

to je materiál na delší článek a NevPes mi neotiskne ani řádku, protože guru pana Wagnera je Václav Vlk st., který mě nesnáší a bojí se mě.

Naprosto stručně: Zavinili to obroditelé, kteří sugerovali lež, že všichni Češi pocházejí z chudičkých poměrů, z malých vesnických chaloupek. Důsledek: všichni mají mít tedy stejně, nikdo nemá mít více. Další důsledek: závist vyúsťující v udávání. Další důsledek: Nepatří se podnikat v průmyslu a zbohatnout, takže většina průmyslu v roce 1918 byla v cz-zemích německá. Indicie výše uvedného: Na vyšehradském Slaváíně je pohrben jen jeden průmyslník - F. Křižík.