24.4.2024 | Svátek má Jiří


Přejeme veselé Vánoce

24.12.2005

Snad to byl poslední impuls, kapka do poháru vody. A co se stalo?
Ministr dopravy Šimonovský s policejním prezidentem Husákem vymysleli, že v případě kalamity na dálnici D1 nechají odsunout kamiony do odstavného pruhu. To je skvělá zpráva a byla by ještě skvělejší, kdybychom se dozvěděli, jak konkrétně to chtějí oba pánové technicky zařídit. Jak se mají kamiony, které zastaví, až se zase jeden z jejich kolegů s přetíženým kamionem se sjetými gumami vymázne, jak se mají odsunout tyto čtyřicetitunové kolosy na stranu? Možná, že ministr Šimonovský zavolá Harryho Pottera s jeho kouzelným proutkem. Bez něho se tento geniální nápad asi nedá realizovat. Však taky si pánové byli vědomi ošidnosti nápadu a oznámili veřejnosti, že budou jeho realizaci studovat v Rakousku a Německu.
Doporučil bych, co mají studovat v Rakousku a Německu: především dokonalou infrastrukturu, opravuji: není dokonalá, protože se stále doplňuje a rozvíjí. Po více než čtyřicetileté praxi za volantem mám důvody k domněnce, že idea "odstavování kamionů v případě kalamity" je v našich podmínkách totální nesmysl, zhola neproveditelný: to jako na signál modré světlice všechny kamiony roztažené na 200 km dlouhé dálnici zastaví na odstavném pruhu? Co když tam nebude místo? Kdo jim to řekne? Po rádiu? Co když ho nebudou mít zapnuté?

Dálnice D1 je mlýnek na maso. Bezprostřední nápravu by mohly zjednat nové podmínky pro firmy, které se pidlají s opravami dálnice. Je na nich vidět, že jejich zaměstnavatelem či objednavatelem je stát, reprezentovaný lhostejnými, v horším případě uplacenými úředníky, kterým je jedno, jak dlouho bude oprava trvat a kolik bude stát. Přitom každý její den stojí vyčíslitelné ekonomické ztráty, v horším případě zdraví lidí a lidské životy. A zásadní zmírnění by mohlo způsobit dokončení hradecké dálnice. Myslím, že termín 2008 až 2009 je technicky realizovatelný.

Takže jsme se zasmáli - a to je signál, že jsou opravdu Veselé Vánoce. A já vám je přeju.