Kolik dalších malérů Fialova vláda snese?
Zjištění Eurostatu, že česká vláda švindlovala s údaji o deficitu, je za současné situace jen podnět k pousmání, není nad čím se rozčilovat. Blízká budoucnost ukáže rozsah maléru se stavebním řízením. Čteme o návratu ke „starému osvědčenému‟ způsobu, který nás v pružnosti a rychlosti řadil kamsi do sféry, kde si představujeme Bangladéš (nepodceňujte Bangladéš, možná bychom se divili!). Jak ale se na věc budou dívat ti, kterých se to týká, stavebníci, developeři, prostě všichni, kdo na katastrofu narazili?
V této souvislosti je dobře upozornit na to, že coronavirová epidemie zanesla do společnosti trvalou škodu: vznikla představa, že stát má vždycky každému za všech okolností pomáhat. Proto není překvapující, že někoho napadlo, že by měl stát sanovat firmy, které musely zastavit činnost kvůli povodním. Před rokem 2020 by tak absurdní myšlenka byla v říši snů. Dnes je to běžné a nikdo se nad tím nepozastavuje.
Zpátky k věci. Za povodně stát opravdu nemůže. Ale za monstrózní legislativní chaos opravdu nese odpovědnost v plném rozsahu. Upřímně: Piráti byli ve vládě jen proto, aby slepenec pěti poražených stran odsunul vítěze voleb od výkonné moci. Pirátská strana vznikla na myšlence, že autorská práva neplatí a je dovoleno volně krást. Této straně svěřili ministerstvo pro rozvoj státu. Takže logicky stát takto jednající ponese za výsledek odpovědnost.
Berte to jako krutou ironii. Bohužel, je snadné si představit, že se naplní skutkem a že opravdu se firmy i jednotlivci vytasí se žalobami.
Ironie ovšem bude pokračovat. Útoky se povedou proti státu, který bude mít jiné vedení. Není pravděpodobné, že současná formace úspěšně projde příštími volbami. Balík žalob bude tedy mít na krku vláda vedená Babišem nebo osobou jím pověřenou. Tato vláda bude muset řešit – kromě jiného- ještě obrovské zdražení způsobené emisními povolenkami, uvalenými na soukromý benzín a topení, důsledek Green dealu, akceptovaného Andrejem Babišem.
To je ovšem ironie povýšená na druhou.