23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

Klimaticky nuzná Praha 7

K parlamentu Velké Británii se přidala Praha 7 vedená Janem Čižinským a vyhlásila stav klimatické nouze. Sousední Praha 8 obratem nabídla pomoc humanitárním uprchlíkům z klimatem postižené městské části.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Boublíková 25.5.2019 6:45

Re: Elektroauta u nás a duo May-Juncker

:-):-) Připomněl jste mi reklamu na baterie Duracell, ten růžový zajíček určitě taky vydrží skotačit celý den.

P. Rajman 25.5.2019 6:39

Když jde o Německo, je třeba přehánět.

Kdyby někdo na konci devatenáctého století napsal, že pan Diesel usiluje o totální přechod z páry na naftu, zavládlo by kromě několika pomatenců jistě menší zděšení, než když ptotektor Babiš vyhlásí ochranu před elektromobilitou. Nebo, že by přecejen těch pomatenců, co se bojí elektromobilů nebylo zas tolik? Časy se mění a těch co chtějí elekromobily na jedné straně nebo si koupit parní stroj (pardon diesel) z Německa, aby mu vymontovali filtr pevných částic a honili parádu po vlastevh českých asi přece jen pár bude. Že jedni uvažují ekologicky a druzí nestojí ani o tu třešničku na dortu, to je problém, na který si budeme muset odpovědět z hlediska vlastních perspektiv sami. Zde se ukáže, zda trčíme v bolševicko estebáckém Československu nebo se umíme chovat jako přemýšlející demokraté západního vidění světa.

P. Kučera 25.5.2019 6:52

Re: Když jde o Německo, je třeba přehánět.

Pane Rajmane, vsadil bych se, že vy sám v elektkroautě nejezdíte. Ono totiž není ani úsporné, ani ekologické. Baterie jsou stále vyráběny na Galvaniho myšlence staré cca 250 let, jsou stále těžké, neekologické, a neekonomické. Mají malou "hustotu", kterou nejde dlouho uchovávat, a ještě jen přenesenou z elektrárny (u nás špinavé) na tvz. bezemisní auto. Je to slepá cesta, podobně jako přimíchávání biosložek do tekutého paliva. Čemu patří budoucnost? Vodíku! (Jinak samozřejmě Cimrmanovu aluminiu. Nebo uhlíkovým vláknům?)

P. Rajman 25.5.2019 6:58

Re: Když jde o Německo, je třeba přehánět.

V elektromobilu nejezdím z důvodu, že je pro mě (zatím) příliš drahý. Naopak bych se vsadil (a rád bych aspň jednoho dne prohrál), že vy jste v elektromobilu zatím nejel.

P. Kučera 25.5.2019 7:08

Re: Když jde o Německo, je třeba přehánět.

Ano, nejel, ale hlavně nekoupil. Proč? Protože už od mládí čtu nejen Svět motorů (řídím od svých 18 let), ale taky měsíčník Vesmír a knihy o fyzice.

J. Schwarz 25.5.2019 15:36

Re: Když jde o Německo, je třeba přehánět.

Kdyby pan Diessel hodlal svůj přechod "z páry na naftu" uskutečnit hlavně legislativně, zákazem páry neboť by se tuto pokusil prohlásit za jedovatou, jistě by se setkal s nesouhlasem nejen ze strany pomatenců.

D. Polanský 25.5.2019 6:06

Tak to dopadá, když velí technickému

a technologickému vývoji úředníci a politici. O tom, že je to bez znalosti věci, je snad zbytečné psát.

V. Kotas 25.5.2019 6:11

Re: Tak to dopadá, když velí technickému

Zvlášť když jsou ze všech možných okecávacích oborů na školách.

J. Anděl 25.5.2019 6:50

Re: Tak to dopadá, když velí technickému

Souhlasím i nesouhlasím. Úřední nařízení se nikdy nedokázala zcela vyhnout absurditám, o tom psal už pan Kafka a nejspíš jsou na takové téma i staré řecké komedie.

Jenomže vaše poznámka o neznalosti věci zavání, jako byste si myslel, že by to měl řídit někdo znalý věci. Trh však žádnou "znalost" nemá. Je neosobní, resp. řízen řadou individuálních rozhodnutí spousty lidí, kteří většinou taky nemají žádné znalosti a jsou do jisté míry ovlivněni proudy módních trendů a marketingem. V té nedirektivnosti, neosobnosti, je jeho kouzlo, ale těžko se jím prosazuje "dobro", ať už si pod tím člověk představuje cokoliv. Nenechte se splést, i ochranu hranic, boj s islámem či podporu průmyslu bez ekologického třeštění někdo považuje za "dobro", které je třeba "prosadit" - trh a demokracie se tím směrem nemusejí vyvíjet natrvalo, bez řízení se mohou realizovat varianty, které by nám teď mohly připadat šílené.

Tak si pak říkám, jestli byste nechtěl takovou tu vládu odborníků, kteří to budou řídit "správně" a "s použitím rozumu". Jenomže odborníci jsou taky korumpovatelní a mohou být nebezpeční. Bohužel, i dnešní ideologičtí bojovníci proti "dobroserům" chtějí řídit lidský svět a prosazovat dobro podle svých představ. Rozhodně někteří z nich (někteří ne). Chtěli by vyměnit obsah, nikoliv způsob.

P. Boublíková 25.5.2019 5:52

Zapařené mozky vyhlásily stav klimatické nouze

https://www.echo24.cz/a/S4iDt/zaparene-mozky-radnich-na-praze-7-vyhlasily-ve-sve-casti-stav-klimaticke-nouze

Zajisté neškodí šetřit vodou, energiemi, omezovat spotřebu jednorázových plastů, vysazovat zeleň, podporovat využívání hromadné dopravy, nahradit nepropustné povrchy propustnými a budovat vsaky, aby dešťová voda neunikala do kanalizace. Je však třeba kolem toho hysterčit?

L. Novák 26.5.2019 12:37

Re: Zapařené mozky vyhlásily stav klimatické nouze

To teď letí... Chtějí být "pokrokoví"... :-P

J. Pospíšil 28.5.2019 15:10

Re: Zapařené mozky vyhlásily stav klimatické nouze

Ta hysterie je místo toho, aby se to dělalo.

B. Baron 25.5.2019 3:45

Elektroauta jsou ekologiké jako byly blahé paměti plasty. No a dnes nevíme co s nimi a přímo ohrožují život na zemi.

V. Kotas 25.5.2019 5:32

Re:

Tak jest. A v začátcích je tomu tleskáno vestoje. Ale ty konce !

R. Tesařík 25.5.2019 1:04

Čižinští

jsou idioti.

V. Kotas 25.5.2019 5:34

Re: Čižinští

V tý Praze nejen oni.

P. Hofman 25.5.2019 7:35

Re: Čižinští

Nakopali vám, bezcharakterním modrým zlodějům, prdel, co?!

I. Polák 25.5.2019 8:06

Re: Čižinští

a navíc greténi

F. Doušek 25.5.2019 8:44

Re: Čižinští

No potěš! Ono je jich víc?

J. Jurax 25.5.2019 0:39

Ad to elektrické Citigo

Trošku jsem si započítal - benzinové Citigo je za cca 200 000. Kdyby to elektrické bylo za optimistických 350 000, tak rozdíl 150 000 ke 4285 litrů benzínu po 35 korunách. Kombinovaná spotřeba benzinového Citiga je podle firemních údajů cca 4,4 na sto, ergo těch 4285 litrů by stačilo na cca 97 000 kilometrů jízdy. Teprve pak by elektrické Citigo - tedy za předpokladu, že elektřina by do něj byla úplně zadarmo - začalo majiteli šetřit.

Kolik bude brát Citigo elektříny na sto km nebylo zveřejněno, ale miniaturní, leč řekněme snad srovnatelný vozík Smart Fortwo Coupé EQ má spotřebu 12,9 až 20,1 kWh na sto podle způsobu nabíjení - viz https://www.smart.com/cz/cs/index/smart-eq-fortwo-453.html ... na kolik ty kWh přijdou u veřejných nabíječek netuším, ale průměrná cena elektřiny pro domácnosti je v současné době zhruba 4,34 Kč/kWh.

Takže kdyby se nabíjelo jenom doma a vzali bychom 18,0 kWh/100 km (viz odkaz), vyšlo by těch 97 000 kilometrů na 75 776 Kč. Což je polovina ceny benzínu na tutéž vzdálenost.

Tedy po řádově cca 200 000 ujetých kilometrech začne elektrické Citigo ve srovnání s benzínovým majiteli šetřit náklady, neboť teprve tehdy nižší cena pohonných hmot vyrovná vyšší cenu pořizovací.

Pravda - Citigo porovnáním kapacity baterie a max. dojezdu by mělo mít spotřebu optimistických 13,8 kWh na sto; reálná bude nejspíš vyšší - viz opět odkaz výše - a nezapomínejme, že se platí energie odebraná za sítě a v procesu nabíjení se jí něco podle typu nabíjení a nabíječky ztratí, takže do baterie se dostane míň, než se zaplatilo.

J. Jurax 25.5.2019 0:40

Re: Ad to elektrické Citigo

Dodatek.

Neporovnávám pochopitelně náklady na údržbu - ty by u elektriky mohly být nižší - a neuvažuju životnost baterie, neboť nevím, zda těch 200 000 km a řádově jednotky tisíc nabíjecích cyklů vydrží. Znalejší nechť mne poučí.

Ale je pravda - elektrické Citigo má nulové emise, poněvadž výfuk má v elektrárně ... :-) ... což je z hlediska ovzduší ve velkých městech přece jenom klad. Taky i uhelná elektrárna bude mít na kWh ty emise menší než byť i sofistikovaný spalovací motor, a jaderná přímo nulové. Solár nakonec taky, pokud ovšem se bude nabíjet jen když sluníčko svítí.

B. Volarik 25.5.2019 1:09

Re: Ad to elektrické Citigo

Bude-li se více nabíjet, půjde cena elektřiny nahoru. Výroba baterií je ekologiky dost problematická a ještě horší je problém typu "co s ním"? V těch bateriích je totiž spousta všelijak nebezpečných, často korosivních šmejdů. Nezapomeňte na zákon o zachování hmoty/energie. Energie, spotřebovaná provozem elektromobilu, se napřed musí nějak získat aby ji bylo možno spotřebovat. Pokud se vám podaří být zasněžen někde uprostřed ničeho, bude docela sranda pozorovat jak se takové vozítko levně a dlouhodobě vytápí. Jsou i oblasti, kde je zima tužší. Pověstný čertík je v detailech.

J. Pospíšil 25.5.2019 3:44

Re: Ad to elektrické Citigo

Baterie 18650, ze kterých jsou složené celkové baterie elektrovozů, používám drahně let. Je-li jejich nabíjecí cyklus 200 km, tak 200000 km nevydrží. A když by některé LiFe vydržely tisíc cyklů, tak by jednotlivé byly nefunkční a všechny s nízkou kapacitou a měkké (s větším vnitřním odporem, neschopné dodávat větší proud), což by snižovalo jak dojezd aut, tak jejich akceleraci. Což by bylo v některých situacích život ohrožující.

Nedávno jsem četl nesmírně zajímavou reportáž, skoro až dramatickou, o tom, jak se redaktor vydal s vozem Tesla do Paříže. Byla to cesta s noclehem cestou a pěti nabíjeními. Já jezdil rok do Bruselu, což je asi tak stejně daleko. Cestou jsem nenocoval, naftu bral jednou, bylo to nedramatické a když nebyla zácpa, tak do desíti hodin. Nikdy mě nenapadlo, že by se o tom dala psát reportáž. Byla by nudná. S elektroautem se taková cesta mění v drama.

Tak pěkně započítejte do pohonných hmot i další sadu baterií, měnit baterie po více jak stotisíci kilometrech by bylo hazardem, zejména pokud používaté auto na delší cesty než z Prahy 8 na Prahu 7. A pokud opravdu v Německu přibude elektroaut výrazně a troufnou si i na dálnici, tak počítejte k nákladům i útraty za záchody, ubytování a stravu cestou, protože to nebudou půlhodiny u zatím v podstatě nevyužívaných dobíjecích stanic. (Mimochodem rychlodobíjení těm bateriím také zkracuje životnost) a cesta se o další hodiny čekání na nabíjení ještě prodlouží.

Musím říci, že na e-cigaretu jsou litiové baterie bezva, u těch ohřívacích nevím, jak snadno se mění. Jsou-li zabudované, budou i ty ohřívací cigarety problematické. Jo, a jak byly e-cigarety úsporné (zejména pokud šlo tekutinu kupovat po litrech, což EU zatrhla a tím zdražila), tak ty moderní ohřívače tabáku jsou příšerně drahé.

J. Strakoš 25.5.2019 5:53

Re: Ad to elektrické Citigo

Podle mne počítáte zcela logicky a vychází Vám jednoznačný závěr. Možná, že náklady budou na údržbu trochu menší (menší otřesy), možná si někdo "pomůže" nabíjením v práci, možná bude komfort cestování lepší (aut. převodovka, klid). Ale pořád bude cena někde jinde než u klasického auta. Takže jak to již napsal Aston, elektroauto by si koupil jen nadšenec nebo šílenec. Co s tím, když se pořád zavazujem k lepším zítřkům? Předpokládám, že úřadům nařídit (=navýšit rozpočty) a lidem zdražit auta s klasickým motorem (třeba sumarizací toho, kolik toho automobilka musí vyrobit, popřípadě zdrsněním norem). V každém případě v důsledku zaplatí konečný spotřebitel za dopravu více a výsledek bude pochybný - viz procento, kterým se osobní auta podílejí na znečištění.

V. Kotas 25.5.2019 5:40

Re: Ad to elektrické Citigo

Po 200 000km, je většina současných aut dávno odpis/do šrotu. Takže u Citigo to bude stejné, už jen z důvodů slaboučkých drátečků na všelijaké ovládání všeho v autě. No, snad alespoň na ten pohon auta na nich snad nešetřili.

V. Kotas 25.5.2019 5:46

Re: Ad to elektrické Citigo

dávno na odpis/do šrotu

B. Volarik 25.5.2019 7:51

Re: Ad to elektrické Citigo

Mnoho let jsem jezdil se stařičkou Chevroletkou CHEVY NOVA ... model 1978.Po 200,00 mil (pozor, ne kilometrů!!!) chodil řadový šestiválec spokojeně dál. Já už ani nevím kolik to mělo najeto ale začala blbnout automatická převodovka, tak jsem to dal zadarmo klukovi, co chodil s mou dcerou. Ten to spravil a jezdil s tím dál....nemám ponětí jestli to ještě někde nekřižuje Amerikou...

B. Volarik 25.5.2019 8:06

Re: Dodatek.

Teď mám Toyotu PRIUS C - hybrid. Já vždycky říkám: Každý v rodině má dospělé auto, jen já mám koloběžku. Na delší cesty používáme manželčin Dodge Avenger. Já s tím svým prdítkem hjodně popojíždím po ulicích a když jsem na dálnici, je většinou zácpa. Pravidelně najíždím kolem 53 až 56 mil na gallon! Čepuji tak maximálně dvakrát za měsíc a snadno naplním tu maličkou nádrž na 10 1/2 gallonu.

Pročež tvrdím, že doba ještě není zralá na čistý elektromobil, zatímco hybridy vládnou.Moje Céčko má malý motor o sto koních ale má také baterii, která tomu motorku vydatně pomáhá. Když jedu z kopce, dobíjím. Je to auto do města, nikoli na dlouhé cesty po dálnici. Když se posunuji hlemýždím tempem v dopravní zácpě, spotřeba je fantasticky nepatrná ... 60 -65 mil na gallon!!!

Nehybrydi v těch zácpách trpí velkou spoptřebou, hybridi si libují.

J. Jurax 25.5.2019 10:11

No, moje původní oktávka z roku 2008, co ji podědila dcera, má dnes cca 220 000 a spokojeně jezdí.

J. Matuška 25.5.2019 9:20

Re: Ad to elektrické Citigo

Pane Juraxi, děkuji vám za podnět k diskusi a všem diskutérům, kteří měli příspěvky k věci. Jenom valím voči. Proč vyhrává gretenismus a ne poučený zdravý selský rozum?