Neviditelný pes

Jak propagovat očkování

2.3.2021

Situace kolem epidemie covidu sebou přináší nemálo komických momentů. Patří k nim i debata, jak správně propagovat očkování. Myšlenka sama je rozumná. Podle průzkumů má zájem o očkování 54 procent Čechů. Ze čtyř set tisíc lidí nad 80 let se přihlásilo více než polovina a za první den se do systému zapsalo 125 tisíc lidí nad sedmdesát let. Zájem by mohl ale být větší, kdyby… Kdyby co?

Sama debata o propagaci je poněkud posunutá do absurdna za situace, kdy je vakcíny málo a i pobuřující podíl té, která dodána byla, se válí ve skladu. Přitom se tam válí rozhodně ne proto, že by ji lidi nechtěli. Každý kdo někdy v reklamě pracoval potvrdí, že je ošemetné propagovat něco, čeho není dostatek: před skutečným uvedením na trh se dají dělat všelijaké předběžné propagační akce, ale když to vypukne naplno, výrobek musí být na trhu a když není, nemá cenu ho propagovat. Viz: kdepak jste viděli reklamu na iPhone 12.

Ta situace se může rychle změnit. Mezi zbožím nedostatkovým a přebývajícím bývá vratká hranice a během dubna, nejdéle v květnu se opravdu může stát, že vakcíny bude víc než zájemců. Hrozí to zejména produktu AstraZeneca, která získala ne moc dobrou pověst z důvodů, o kterých si můžeme myslet svoje. Pak ovšem bude nějaká propagační kampaň nutná. O jejích obrysech nemáme ponětí, víme jen, jak vypadat nemá – připomenu šílený obrázek ruky v mrtvolně zelené rukavici, třímající injekční stříkačku. Ukázku rozumné kampaně můžete vidět na kratičkém videu, nemá ani minutu (zde). Pochází z Izraele, je to celé hebrejsky, ale pochopíte to okamžitě. Abyste nemuseli klikat na odkaz, zde je vylíčení, oč tam jde:

Otevírají se jakési dveře, začíná to restaurací, je tam fitko, koncert popiny, kino, divadlo, a to vše je otevřeno díky – ampulce s vakcínou a hlavně – zeleným vakcinačním pasem na displeji mobilu. Na něm jsou údaje o majiteli a obrázek rodinky na výletě, patrně do ciziny, protože maminka i kluk vlečou kufr.

Celé to má 0.54 minuty. Stříkačka, natož zelená rukavice tam nejsou. Ale pozor, to sdělení má politický obsah. Je prosté. Nechte se očkovat a otevře se vám všechno, co je teď zavřené, včetně cestování.

K takovému konceptu se nemůže odhodlat naše zoufalá vláda, okopávaná ze všech stran. Ale netroufne si to ani EU z důvodů jednoduchých. Ve světě, kde rozhoduje síla a ne ušlechtilost úmyslů, EU zklamala očekávání při nákupu vakcíny a teď se bojí osočení, že by zelený pas izraelského typu by byl napadán, že je diskriminační. To je důvod, proč si obdobnou reklamu nemůže troufnout Česko, natož pak aby ji doporučila Evropská komise.

Dříve či později ale k tomu dojít musí. Vždyť proboha ta reklama nenabízí nic, než normální život, jaký jsme žili před loňským březnem, a jiná cesta než přes vakcinaci k němu nevede. Restrikce mají za úkol nás zachránit před katastrofou, ale normální život nám vrátí jen vakcína.

Ta izraelská reklama to vyjadřuje v ani ne minutovém klipu. Mysleme na tu vizi, to je náš cíl.

Aston Ondřej Neff


zpět na článek