20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

Co je role státu

Malá zmínka v projevu prezidenta Zemana rozdmychala v hasnoucích kamnech veřejných událostí diskusi: jak je to s vnitroministerským dozorováním internetu. Prezident Zeman totiž zmínil ministerstvo vnitra, které se podle něho stává novodobým Koniášem svou snahou bojovat proti nesmyslům šířeným po internetu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Karda 27.12.2016 23:50

Pane Vandas.

Napadlo mě že náklad nemusely tvořit zbraně ale hudební nástroje a také třeba nějaké konstrukce z kterých se montuje jeviště.Zahraniční skupiny které vystupují v Praze si vozí taková zařízení v několika kamionech a to jich je tak dvacet i se zvukařema.

P. Vandas 27.12.2016 23:54

Re: Pane Vandas.

Ale ta škála možností je širší. Mohly to být dárky svým blízkým, humanitární pomoc , ale i náhradní díly ke zbraním, těch se vždy nedostává a nejdou naplánovat dopředu.

K. Němec 28.12.2016 0:13

Re: Pane Vandas.

To letadlo má povolený náklad skoro dvacet tun pane Kardo. To by si s sebou museli vézt i kus Rudého náměstí. :-)

P. Vandas 28.12.2016 0:22

Re: Pane Vandas.

20 tun je jeden náklad kamionu. To je snadno představitelné dostat do letadla.

K. Němec 28.12.2016 0:27

Re: Pane Vandas.

Vezměte prostor letadla, zaberte prostor pro 170 sedadel a co Vám zbude?

P. Vandas 27.12.2016 22:50

A ty nesouměrně vysunuté klapky?

To se dá vysvětlit krizovým jednání posádky. Vzlétli s přetíženým letadlem, nestoupali, nezrychlovali tak kapitán zasunul klapky v naději, že zrychlí. Místo toho začal padat. Všechny ruce jdou v reakci na přípusti a po vteřině zkouší možná druhý pilot dát znovu klapky, pozdě a stačí je dát do doteku s hladinou jen zčásti.

J. Fialová 27.12.2016 23:21

Re: A ty nesouměrně vysunuté klapky?

Vztlakové klapky se nesmí vysunovat nesouměrně. Jeden ovladač pro obě, levá i pravá musí jít stejně.

P. Vandas 27.12.2016 23:26

Re: A ty nesouměrně vysunuté klapky?

Jenomže v těžké časové nouzi to nemusíte stihnout udělat správně. Navít tam určitě počínal pád po křídle a vysunutí klapek pouze na straně pádu mohla být bezprostřední reakce.

J. Fialová 27.12.2016 23:35

Re: A ty nesouměrně vysunuté klapky?

Jak jsem četla, průser byl při zavírání klapek. Zavírat je při ještě ne dostatečné rychlosti pro tu či onu polohu klapek znamená ztratit vztlak. A někde psali, že mohla být tech. závada že ty klapky se nezasunovaly synchronně - to zase mohlo způsobit při malé rychlosti ztrátu vztlaku na jednom křídle a následný pád.

P. Vandas 27.12.2016 23:44

Re: A ty nesouměrně vysunuté klapky?

Ano i to je pravděpodobné, ale proč letoun nestoupal s vysunutými klapkami? Myslím, že prvotní příčina je přetížení.

J. Fialová 27.12.2016 23:51

Re: A ty nesouměrně vysunuté klapky?

Já nevím jak u velkých letadel, vozila jsem se enem ve sportovních. Ale polára platí pro všechna :) Tipovala bych, že klapky necitlivě zavřeli při ještě malé rychlosti letu. Nebo ta technická závada v systému ovládání klapek.

P. Vandas 27.12.2016 23:57

Re: A ty nesouměrně vysunuté klapky?

Máte pravdu, ale stále je nevysvětleno, proč s klapkami nevystoupali do normální letové hladiny a letěli nízko. Ta rychlost nárazu byla přes 500km/hod a to je normální letová rychlost v menší výšce. Rychlost asi nechyběla, ale chyběl vztlak.

J. Fialová 28.12.2016 0:01

Re: A ty nesouměrně vysunuté klapky?

Ale pro to aby byl vztlak, je rychlost podmínkou nutnou :) A rychlost nárazu 500 km/hod nevypovídá nic o tom, jaká byla rychlost letu před pádem...

P. Vandas 28.12.2016 0:05

Re: A ty nesouměrně vysunuté klapky?

Ale z rozsevu trosek cca 4km by se dalo usoudit, že nepadal volným pádem na hladinu, ale měl značnou dopřednou rychlost.

J. Fialová 28.12.2016 0:10

Re: A ty nesouměrně vysunuté klapky?

Tak to se nechytám. Kdyby měl značnou dopřednou rychlost, tak to mohl vyrovnat a nemusel spadnout? A rozsev trosek 4 km - to snad ani u sestřelených za války nebejvá.

P. Vandas 28.12.2016 0:18

Re: A ty nesouměrně vysunuté klapky?

Nevím. Pouze při rychlosti cca 190 km/hod byla bouračka auta rozseta na více než kilometru silnice, takže při rychlosti cca 500km v hodině mne to zas tak nepřekvapuje.

J. Fialová 28.12.2016 0:05

Re: A ty nesouměrně vysunuté klapky?

No a klapky se normálně po startu postupně zavírají - hned jakmile je nabrána dostatečná rychlost. Protože s nimi by byla malá stoupavost.

P. Vandas 28.12.2016 0:08

Re: A ty nesouměrně vysunuté klapky?

Ale proč ta malá výška, když dopředná rychlost byla podle mne dostatečná? Letoun asi nestoupal jak by se dalo očekávat.

K. Němec 27.12.2016 23:57

Re: A ty nesouměrně vysunuté klapky?

Ta Vaše teorie je dobrá, ale má jeden háček. To letadlo letělo ze základny u Moskvy a až do Soči nebyl žádný problém. U Soči pouze dotankovali a letěli dál. To přetížení je tedy málo pravděpodobné. Spíš než problém klapek by mohlo jít o nějakou chybu vodorovných ocasních ploch, které fungují jako stabilizátor, vytváří záporný vztlak a tlačí ocas dolů. Jestliže se jim tam něco posralo, mohlo se letadlo dostat teoreticky do úplavu za hlavním křídlem a pak už to nemuseli zvládnout. Tomu by možná odpovídal ten čumák nahoru.

Ovšem je to jen dohad.

P. Vandas 28.12.2016 0:03

Re: A ty nesouměrně vysunuté klapky?

Všechno jsou jen naše dohady. Ale k tomu háčku jen tolik. Proč zabavily všechny záznamy z pobytu letadla a jeho tankování v Soči? Usuzuji, že na poslední chvíli někdo, něco do letadla už beztak naloženého, přiložil a když připočteme i váhu paliva na maximum, neb v Syrii je nedostatek pohonných hmot, tak překročení povolené a asi i možné hmotnosti nákladu je logické.

K. Němec 28.12.2016 0:09

Re: A ty nesouměrně vysunuté klapky?

Že by tak šetřili? Možnost dostat tam materiál mají i jinak a legálně. Letěli na leteckou základnu a tam asi nedostatkem tolik netrpí, jako třeba v Alepu.

Nemůžu si pomoci, ale ty vztlakové klapky mi tam nehrajou.

Jo a k těm záznamům ... to je běžný stav, to dělají všichni, zvlášť když jde o vojsko. U MH17 taky stáhli všechny záznamy i od letových dispečerů a šlo i civilní letadlo.

P. Vandas 28.12.2016 0:14

Re: A ty nesouměrně vysunuté klapky?

Vcelku souhlas, ale pro vojsko ve válce není žádná dosažitelná kapacita přepravy dostatečná

K. Němec 28.12.2016 0:17

Re: A ty nesouměrně vysunuté klapky?

Mimochodem, letiště v Soči je mezinárodní civilní letiště. Čkalovskij odkud letěli je vojenské letiště u Moskvy.

:-)

F. Doušek 28.12.2016 0:14

Re: A ty nesouměrně vysunuté klapky?

Že jen dotankovali tvrdí, ale jestli do letadla něco tajného naložili, nikdo nepřizná.

K. Němec 28.12.2016 0:18

Re: A ty nesouměrně vysunuté klapky?

Platí to samé co jsem psal v 0:17.

P. Vandas 27.12.2016 21:59

Tak, prý problém s klapkami a chyba pilota.

Jenomže to nevysvětluje dostatečně ztrátu vztlaku. Teoreticky, když s klapkami v konfiguraci start vzlétl, mohl s nimi i přistát.

M. Franková 27.12.2016 22:05

Re: Tak, prý problém s klapkami a chyba pilota.

Oni Vám to vysvětlí. Přece Vás nenechají tápat.-))

K. Němec 27.12.2016 22:07

Re: Tak, prý problém s klapkami a chyba pilota.

Pan Vandas ovšem už má svou teorii. Tu nejpravděpodobnější možnou. A musím uznat že i logicky zdůvodněnou. :-)

M. Franková 27.12.2016 22:09

Re: Tak, prý problém s klapkami a chyba pilota.

Jak předpokládám u pana architekta, bude to cosi vezkrze reálného. Třeba srážka se sobím spřežením.-))

J. Vobr 27.12.2016 22:12

Re: Tak, prý problém s klapkami a chyba pilota.

... a v kurníku byl tank !!!

:-)))