24.1.2020 | Svátek má Milena


Diskuse k článku

Co bude dál

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Kolman 8.12.2019 22:54

V každém případě je zajímavé, jak se v poslední době najednou začaly měnit evropské dějiny a co všechno vypadlo z evropské paměti. Německý prezident čestným hostem při vzpomínkové parádě při příležitosti vzniku války, Merkel vyjádří lítost v Osvětimi a hnedle máme jediného viníka války, Rusko potažmo SSSR. EU se nyní usnesla, že evropské země včetně Německa se již vyrovnaly se svou minulostí, zatímco Rusko stále ještě ne, takže jeho přeměna v demokratický stát bude obtížná. Komise přijala opatření proti snahám současného ruského vedení překrucovat dějiny. Tož toto by ani absurdní dramatik Havel nevymyslel.

P. Staronový 8.12.2019 23:00

Nejspíš proto, že na tom není nic absurdního. Leda snad to, proč se Hitler v hrůze předčasně vrátil z dovolené, kterou dostal v pekle: Němci obchodují, Židi válčí a Slováci obsadili celý Protektorát.

Rusko (SSSR) pochopitelně není jediným viníkem, jen jedním z dost důležitých. Na rozdíl od Němců si to ale nepřiznává.

P. Jirkovský 8.12.2019 23:04

A co je to "evropská paměť"? Paměť lidí, kteří žijou v Evropě? Jejich společným znakem není ani počasí, tak co tím myslíte?

P. Jirkovský 8.12.2019 23:13

Neví. A ani vědět nemůže, to se jen tak kecá, aby se vidělo, jakej má evropskej rozměr.

A. Goldbergová 8.12.2019 23:50

Ptáte se marně pane Jirkovský, on sem jen pajcnul zprávu redaktora Davida Horáka z deníku FORUM 24.

P. Jirkovský 8.12.2019 23:54

To dělá často, je zvyklej parazitovat na cizím. A je na sebe pyšnej, jako kdyby vynalez ohejbák na cihly, trouba.

P. Jirkovský 8.12.2019 22:35

Tady se to teda rozjelo. Je tu socialismu víc, než na katedrách marxismu za totality.

M. Ilsner 8.12.2019 21:53

?

M. Ilsner 8.12.2019 21:59

1 6 8

R. Brzák 8.12.2019 21:45

Ad pan Vaněk - "NSDAP by to nikdy nedovolila...Německo platí daň za...!

Ne, Německo neplatí daň za to, že přijalo množství gastarbaitrů, ve skutečnosti ani za to, že otevřelo své hranice v posledních letech. Platí daň za svůj socialismus, se kterým se, podobně jako Američané zhruba od padesátých let, snaží ochraňovat méně asimilované před dopady jejich neasimilovanosti. A pro tento účel si vede svou integrační a sociální politiku, která umožňuje lidem z jiného kulturního okruhu zůstávat uvnitř naší kultury pod vlivem kultury jiné - méně úspěšné z hlediska civilizačního rozvoje, ale úspěšné z hlediska mobilizace svých členů ve prospěch sebezáchovy.

Ano, Černoši, Arabové, Hispánci, Turci i běloši všeho druhu jsou jedním a týmž druhem - jsme lidé. A jako lidé se chováme stejně - využíváme každé možnosti, jak co nejméně dělat vlastníma rukama, když nemusíme. Nepřizpůsobujeme se, když na nás není vyvíjen tlak na hranici existenčního. A tak se mladí Němci z druhé či třetí generace zde usazených, ale neasimilovaných, tudíž pod tlakem v Němce nezměněných (přestože dobře integrovaných, protože v našem systému zorientovaných a na něm schopných přežívat), v konfrontaci se svou neúspěšností (zapříčiněnou právě jejich nezměněností v Němce) hledají vysvětlení ve vnějším nepříteli - ve společnosti, která si je sociálním systémem na sobě pěstuje v závislosti. A pak na něj útočí. Neděje se tedy nic překvapivého...

F. Vaněk 8.12.2019 21:53

Četl jsem, díky za reakci. Historickými souvyslostmi jsem nepolíben, ale myslím si, že stejně tak, jako kolonie před více než sto lety byly konfrotovány s evrospkým náboženstvím, vyspělými technologie, naším způsobem života a i jistou nadřazeností nad "barbary" bumerang se pomalu vrací a hlavně muslimové se snaží svojí vúru a způsoby implantovat tady, trochu nám tedy oplácejí stejnou mincí. Nemyslím si, že je to nějaký socialismu, ten jsme v 50. letech měli tady pane Brzáku, ale bylo prostě bohatství, které Německo i díky lidem z Turecka dokázalo vytvořit a možná v monožství větší než malém nabídnout i ostatním a proto není divu, že kolem toho světla lítá tolik můr. Rozumím tomu, že Němci nechtěli být vůči těm lidem právě díky své historii a praktikám NSDAP razantní, ale právě proto je v Německu více jak milion uprchlíků, kteří se taktéž v mnoštví větším než malém, dříve či později vymknou kontrole, pokud se nestane něco zásadně zásadního.

R. Brzák 8.12.2019 22:07

Bohatství přitahuje migraci zcela přirozeně - a na tom není nic špatného (viz USA). Špatné je, když příchozí může bohatství země, do které přichází, užívat, aniž by se podmínkám té země plně přizpůsobil A o neznamená stát se zařazeným do sociálního systému, ale stát se nově příslušníkem národa té země, do které přichází. Jak se ale má dozvědět, co to znamená, když elity země, do které přišel, ve strachu před nacionalismem zakazují jakýkoliv tlak na příchozí ze strany vlastních starousedlíků? My lidé se dozvídáme, co je správné a co ne tak, že když uděláme chybu, dostaneme přes prsty (od svých rodičů, od svých spolužáků a vrstevníků, od svých sousedů). Když toto nenastane, mluvíme o rozmazleném fakanovi. Když se tak děje s dospělými z jiných civilizačních okruhů, socialisté (ty elity jsou vždy více méně levicové) se snaží takové tlaky spíše umenšovat, dokonce vlastní většinu kárat a označovat za xenofobní. Jenže xenofobie je informace pro příchozího - "když nebudeš hovořit po našem a konat tak,jak je zde zvykem, nebude ti dobře". Ale sociální systém, tedy vlastně sociální inženýrství, vede k pocitu, že se přizpůsobovat nemusím, protože mám právo na své kořeny... A to je socialismus, o kterém hovořím. Ten znemožňuje příchozím se přizpůsobit.

S kolonializmem to má společné jen to, že ten je naší historickou vinou - a na základě té viny jsme snáze manipulováni, abychom tento socialismus akceptovali.

P. Staronový 8.12.2019 22:12

Kolonialismus nepovažuji za nějakou historickou vinu. To byla prostě staletími osvědčená zvyklost, že silnější civilizace kolonizovala tu slabší. Dost často i k prospěchu té slabší. Jiný přístup je až vynález hodně moderní doby a je rizikem, že ti, kdož pociťují dávnou kolonizační činnost svých předků jako vinu, budou sami kolonizováni.

F. Vaněk 8.12.2019 22:16

Ono v tomto případě asi není tak důležité to, jak kolonialismus dnes vnímají pravnuci kolonizátorů, ale jak jí dnes vnímají pravnuci kolonizovaných a s tím, zda silnější civilizace (co to je silnější?) zkolonizuje tu slabší, s tím jsme možná konfrontováni dnes.

P. Staronový 8.12.2019 22:26

Je to velmi důležité. Protože civilizace, která ztratí sebevědomí, přestane se bránit a chránit své zvyklosti, brzy zanikne.

Silnější civilizace minimálně dokáže zabránit cizím vlivům, v minulosti to byla spíše ta, která dokázala svůj vliv rozšiřovat.

Problém není ve vnímání potomků kolonizovaných, problém je v sybaritismu potomků kolonizátorů. Dnes jsme konfrontováni s tím, že svou civilizaci bránit neumíme nebo nechceme.

F. Vaněk 8.12.2019 22:35

Ano, neumíme, ale neustále, tady i jinde žvaníme o tom, jak by to bylo skvělé, kdybychom to uměli. To je začátek našeho konce, ale furt doufám v to, že to další generace vyřeší, naším osudem je asi jen vystřihovat z černých kronik.

P. Staronový 8.12.2019 22:41

U dalších generací to bude ještě horší. Tedy, pokud to současní "kolonizátoři" nepřeženou a nedonutí je k poslednímu záchvěvu sebevědomí (což považuji za velmi nepravděpodobné, to by totiž v zárodku utloukli jejich místní progresivní vrstevníci).

F. Vaněk 8.12.2019 22:50

Že bude další generace horší než ta předchozí, to už tu běží tisíce let. Nebude, ale s tímhle se vypořádat musí, to jsme jim tu zanechali.

P. Staronový 8.12.2019 23:03

Nenapsal jsem, že další generace bude horší. Napsal jsem, že problém s útočníky na naši civilizaci bude řešit hůře, nebo taky vůbec. Pokud jsme jim něco zanechali, tak asi jen demoralizující pohodlí.

F. Vaněk 8.12.2019 23:15

My ho neřešíme vůbec, to oni vidí. Buď budou stejní jako my končí nebo něco podniknou a přežijí. Tehle plot už my natírat nebudeme, pane Staronový.

P. Staronový 8.12.2019 23:35

Nejenže to vidí, dokonce by začali ječet, kdyby někdo našel "koule" a začal řešit.

Každá generace si musí nabít svou vlastní držku, aby něco pochopila. Někdy to stihne, dokud lze ještě něco zachránit, někdy už ne.

R. Brzák 8.12.2019 22:19

Nikdo nechce někomu "brát kořeny", ale jen nedávat těm kořenům prostor kořenit v zahrádce, ve které rostou jiné rostlinky. Zejména, když je to rostlinka méně agresivní, jakou je demokratická metoda, ve srovnání s bojovnou rostlinou demokracii odmítající.

Co se kolonializmu týče, mám za to, že máme-li ambici zasahovat mimo své území, nezbývá nám, než tak dělat s plnou odpovědností - a to znamená rekolonizovat. Ale netvrdím, že tu ambici mít musíme.

P. Staronový 8.12.2019 22:32

Přirovnal bych to k roubování. Na původní kořeny lze naroubovat nový "vršek", pokud je snaha (té snaze je dobré trochu zvenčí napomoci).

Ano. Současné zasahování je nedůsledné, takže neúspěšné.

Alternativa by byla nezasahovat a jen si bránit své, což je ale při propojenosti současného světa (ekonomika, cestování, suroviny) dost obtížné. Paradoxně ani ne tak ze strany Západu, tomu by stačilo si potřebné kupovat, jako spíš ze strany okolí. To okolí chce naše "vydobytky" (mnohdy rovnou u nás), ale bez našich souvislostí. Což je ovšem primárně naše chyba, pokud jim to dovolíme.

P. Staronový 8.12.2019 22:13

Jo a brát někomu kořeny není dobré. Sám se musí rozhodnout, co z těch kořenů nechá vyrůst.

I. Mertl 8.12.2019 22:25

Milý pane Vaňku, nejste zřejmě nepolíben jen historickými souvyslostmi, ale i češtinou. Zdá se.

F. Vaněk 8.12.2019 22:33

Pokud máte pocit pane Mertle, že tu píšu diktát z češtiny, klidně si ho oznámkujte.

P. Spáčil 8.12.2019 21:08

Nevím co má kdo proti Saudské Arábii.

Je vidět obrovský pokrok v lidských právech a také v odbourávání staletých stereotypů.

Teď jsem slyšel v rádiu, že schválili, že restaurace už nemusí mít dva samostatné vchody, jeden pro rodiny s dětmi a druhý pro samostatně přicházející muže. :-)

P. Staronový 8.12.2019 21:25

Odbourávání stereotypů (včetně staletých) je teď dost v módě. Viz třeba Istanbulská úmluva.

L. Kolman 8.12.2019 20:50

Tož toto je zajímavé, nikoliv však překvapivé. Evropská unie se snaží vytvořit určitou konstrukci společné paměti. Jde o pokus konstruovat Evropskou unii jako společenství s jedinou společnou minulostí bez ohledu na to, že je to velmi problematické a zjevně to nemá moc co dělat s takzvanou objektivní historickou pravdou. Idea společné nebo sdílené paměti totalizuje a konstruuje celou oblast do jedné esencializované identity. Když už se nedaří vytvořit jednotné společenství jinými způsoby, zkouší se to takto.

R. Tesařík 8.12.2019 21:07

Konečně něco podnětného.