Boj o Dopravní podnik
Zvenčí se těžko posuzuje situace, která nastala kolem pražského Dopravního podniku. Je to záležitost regionální, dokonce lokální, a měl bych se tedy omluvit mimopražským čtenářům, že je touto věcí vůbec obtěžuji. Připomenu ale, že výměna primátora hlavního města, jeho zjevná snaha o zlepšení poměrů, jeho upřímný zápas se zkorumpovanými strukturami byl příznačný pro současnou dobu, která těmito snahami žije. Není dne, aby nebyla oznámena nějaká vyšetřovací akce. To je velmi důležité, protože doposud o skandálech jen soustavně a marně psaly noviny. Teď se konečně kauzami zabývají orgány, které to mají v povinnostech – i když zatím to velké výsledky nepřineslo. Toto je tedy celospolečenské pozadí této pražské epizody.
Ředitel Dopravního podniku byl pokládán za člověka s podporou primátora Svobody a jeho odvolání je vnímáno jako úder proti primátorovi. Jak je to ve skutečnosti?
K vybudování názoru pomůže zjištění Hospodářských novin, že bývalé vedení Dopravního podniku uzavřelo sedm nevýhodných smluv postavených tak, že je nelze vypovědět. Dalších devadesát se vypovědět dá, ale jen dohodou. Sumy, o které jde, jsou v řádu desítky miliard korun ročně.
Odvolaný ředitel se pokoušel s tou situací něco dělat a dokonce podal trestní oznámení. Výsledek? Je sám odvolán a je na něj podáno trestní oznámení, ostatně jako na primátora samotného a na organizaci Transparency international.
Věru to není jednoduchá situace.