28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

CHILE: Jak pejsek a kočička vařili ústavu

Z pohledu Čecha je Chile asi nejzáhadnější a nejméně známý stát západního světa. “Západního” proto, že na rozdíl od Peru, Bolívie nebo Mexika jde nepochybně o stát evropského střihu. Původního obyvatelstva je tu poměrně málo, naopak se sem v 19. a 20. století nastěhovalo tolik Němců, Basků, Italů, Chorvatů atd., že chilská společnost ani nemá vysloveně španělský ráz, i když španělsky se tu samozřejmě hovoří.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. John 21.9.2022 19:25

Čeeský socialismus verze 2.0 řeší zdražení MHD socialisticky. V Praze je Dopravní podnik každoročně dotován Magistrátem více než 20 000 000 000 Kč, takže i levné roční předplatné stojí Pražáka 17 000, nikoli 3650 Kč.

V. Pavelka 21.9.2022 15:55

Svět je zpovykanej pokrokáři ! Kdokoliv přijede do Chile , uvidí moderní zemi Evropského typu , Jestli zamýchají s tou potrhlou ústavou "Určitě si rozbombardují svůj dosavadní úspěch ?

F. Zrcek 21.9.2022 12:51

V dějinné alternativě, že by to prošlo, mohlo mít Švédsko už aspoň 1% chilských připrchlíků. A to včetně islamistů.

P. Diviš 21.9.2022 9:53

To jsem zvědavej, kdy to někdo předloží v EUnijním parlamentu ...

Živná půda tam na to je.

J. Anděl 21.9.2022 13:02

Tak EU má obecně problém s konflikty s ústavami národních států, to musí vyřešit nejprve.

Ovšem sama myšlenka, že by uvedené nápady byly v ústavě...

Ústavně daná povinnost, aby na první pozici kandidátky byla žena. Či povinnost propagovat kulinářství.

Představte si nabídnout takovýhle materiál našemu ústavnímu soudu.

V. Novak 21.9.2022 9:48

Z citovaného mi levicová připadá jen starost o dělníky na plantážích, což IMHO do Ústavy sice nepatří, ale na druhou stranu neznám poměry na latinskoamerických plantážích. A slovo plantážník nebývá synonymem pro lidumila...

A důležité je vyústění - lid v referendu (! - i latinskoamerickým indiánům není referendum zapovězeno, na rozdíl od nás; a ruských Ukrajinců...) nesmysl odmítl.

P. Diviš 21.9.2022 9:53

Levicová pakárna je to jako celek.

M. Hoblík 21.9.2022 8:54

Ta starost o Chile je dojemná! A jaký názor má asi autor na katastrofický vývoj u nás? Neuměl by také poradit?

P. Diviš 21.9.2022 9:54

Uměl a pokud čtete a c͇h͇á͇p͇e͇t͇e͇ jeho články, tak to i dělá.

I. Lyčka 21.9.2022 21:14

Vždyť je to Hoblík, nevšímejte si ho. On za to nemůže.

I. Koubová 21.9.2022 6:10

R^ díky. Zajímavé. Proč nám tyto informace nepřináší veřejnoprávní média ?

P. Dvořák 21.9.2022 8:11

Protože Ukrajina, gender, LGBT . . . . Etylén.

J. Jurax 21.9.2022 19:03

No protože zpátečnický chilský lid, jenž zjevně nepozbyl pudu sebezáchovy, zavrhl progresivní, gender levicovou ústavu navrženou pro úplné blaho všech.

To se přece v progresivní gender levicové EU propagovat nemůže ...

K. Machala 21.9.2022 1:27

Velmi zajímavé, díky. Jen bych si dovolil nesouhlasit s pocitem, že tyto věci tlačí jacísi mladí aktivisté - grétky a spol. Spíš to budou ti ujetí miliardáři.

R. Langer 21.9.2022 7:13

Ujetí miliardáři tlačí to, na čem vydělají další miliardy... :-P

J. Pokoutný 21.9.2022 8:19

Možná se mýlíte - třeba Bezosův soukromý projekt, Prsteny moci, za který jeho Amazon vydal přes 800 mio US, u diváků propadá a stejně tak další filmy a seriály po r.2016, nesoucí "pokrokovou a feministickou zvěst" - třeba nejnověji Woman King, obraňující právo státu Dahome shánět, prodávat a obětovat otroky, i když se to Britům a Francouzům nelíbí - protože to provozují ženy!

V. Novak 21.9.2022 10:22

Woman King je historický film, mající s historií mnohem víc společného než český "Zižka".

A v roce 1800, kdy se odehrává, ani Francouzi, ani Angličané (natož Američané všech Amerik) nebyli proti účasti na lukrativním obchodu otroky. Což se v Dahome nelíbilo, neb Dahomejce jejich sousedé lovili na prodej.

Z. Lapil 21.9.2022 10:36

Pokud film/seriál u diváků propadá, je to spíš blbostí zpracování než blbostí tématu. Zde prosím blbost neplést s hloupostí.

J. Anděl 21.9.2022 12:10

Souhlas, ovšem špatné zpracování je skoro jistý výsledek, pokud je prioritou ideologická čistota a výchova diváka a nikoliv příběh a jednoduše tvořivost a umění.

Existují dobré příběhy s lidmi různých ras a orientací, ovšem jsou to životaschopné věrohodné charaktery, se kterými se divák dokáže identifikovat a jejichž osud ho zajímá.

A vedle toho existují smutné příklady ideologií rozbitých klasických značek a ideologických hloupostí.

Obecně se mi zdá, že tradiční značky (ve světě filmů a seriálů ze západu tak třeba starwars, startrek, marwelovky, nové prsteny moci...) na to trpí víc než nová nezávislá, menší produkce nových značek a příběhů. A pak tvorba mimo tradiční západní (anglosasský, germámský...) svět.

Z. Lapil 21.9.2022 12:34

Mě by hlavně zajímalo, jak moc je to dané iniciativou producentů (obava ze špatného diváckého hodnocení na serverech typu csfd.cz (že by bylo "sluníčkářů" tolik?), nebo opravdu nějaký tlak shora (ale kdo by si - v USA! - riskl diktovat uměleckou politiku nestátním producentům?).

Fakt je, že máma říkala, že (můj) děda říkal, že není českého filmu bez opilce. Já jsem zjistil, že poslední dobou není (aspoň jsem žádný neviděl; ne že bych moc koukal) českého filmu bez gaye. Zcela bezdůvodného. Podobně jako někdy v 80. letech nebylo filmu bez - umělecky bezdůvodně - svlečený ženský.

J. Anděl 21.9.2022 12:44

To máte pravdu, bezdůvodně svlečený ženský resp. naprosto zbytečné předstírání sexu mezi hlavními postavami ve filmech z osmdesátek jsou resp. byly kolikrát podobně otravné, jako dneska zbytečné zdůrazňování homosexuality či černý hobit/elf atp.

Nedávno jsem byl s dětmi na novém jurském parku. Vedlejší ženská postava, jejíž sexualita nebyla pro film nijak podstatná, se tam v nějaké scéně hlavního mužského hrdiny zeptala: "ty tu svojí holku opravdu miluješ, viď?".

On: "Jo."

Ona: "To chápu, já jsem taky na zrzky."

A bylo. Mělo to prostě energii product placementu. Jen, aby si mohli odškrtnout čárku, že ve filmu je homosexuální postava a divák ji pozná.

Na druhou stranu, v epilogu bylo vidět, jak si tahle postava povídá s nějakou jinou holkou, nebylo slyšet, co si říkají, ale jiskřilo to mezi nimi. Kdyby tam byla jenom ta scéna v epilogu, bylo by to mnohem lepší. Bylo by to možná dokonce skvělé.

Ale tak zase co se té doslovnosti týče, to je asi prostě Hollywood s tou jejich neustálou obavou, že cokoliv, co není explicitně řečeno, divák nepochopí.

Z. Lapil 21.9.2022 13:29

Jo. Nejspíš tak nějak.

S přípodotekem, že USA jiná kultura opravdu jsou, přinejmenším v tom smyslu, že doslovný překlad neznamená nutně totéž, co originál. Viz třeba černošské pro mě nepochopitelně prudké reakce na opici. Pro mě je opice celkem sympatické stvoření (řeknete-li o holčičce, že je drzá jak opice, je v tom i kus obdivu), černoši - podle mě - v tom daleko víc vnímají opici v Darwinově smyslu a nejspíš i posloupnost šimpanz - orangutan - černoch - Malajec - běloch (ideálně britský důstojník). Viz půvabně dřevně rasisitické dílko https://www.databazeknih.cz/knihy/u-a-kral-opic-460191

J. Jurax 21.9.2022 19:10

Ale na ty svlečený ženský bylo aspoň pěkné podívání. To dnes v dílech snažících se být in a progresivní na ty povinné gaye a lesby zpravidla není - nesvlíkají se ... ;-(

J. Anděl 21.9.2022 20:29

Njn, tehdy to taky bylo prakticky jediné dostupné podívání tohoto typu.

Dneska, no... dneska si člověk může dovolit ten luxus dívat se na film hlavně kvůli příběhu. A pořád jsou. Ty hloupé povinné sice jsou, ale ještě zatím mají i konkurenci v těch dobrých.

J. Jurax 21.9.2022 19:17

Mimoto mne napadlo, že v českém překladu ten homosexuálně výchovný aspekt tak nevyzní - normální člověk to chápe tak, ze dotyčná holt preferuje zrzavé muže, tedy zrzky - 4. pád množného čísla podstatného jména zrzek. Tohle v dabingu odflákli ...

J. Anděl 21.9.2022 20:22

Taky mě to napadlo, ale v tý scéně to nějak bylo srozumitelný, možná si to nepamatuju úplně přesně.