29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

ČAS: Velký díky patří létu (a letnímu času…)

Stručně se tedy pojďme podívat, komu ten letní čas vyhovuje, komu ne a proč.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Kolman 27.3.2023 0:29

Hitlera na vás - zpovykanci!!

Ze dne na den nařídil zdeouředním befelem, že se od zítřejška bude na silníčích jezdit vpravo, místo vlevo a basta fidli.

Diktátor Adolf by se ze změnami času nekakal, jako dnešní EÚÚÚÚ

P.S. - Nebrat příliš vážně!!;-D;-D;-D

H. Vogel 26.3.2023 19:13

To Slunce je pěkně hloupá hvězda, když si myslí, že je poledne a ona už hraje nedělní pohádka na ČR Dvojka. Také zvířátka odjakživa přetáčela hodinky. Je pravda, že jaro a podzim se pomalu vytrácí, je zima a léto. Takže střídání časů je přirozené a astronomové jsou škarohlídi, když pozorovaný objekt v létě pozorují o cca 15 stupňů jinde, než by ho hledal aktivní zdravě žijící člověk. Já teda myslím, že myš v Kouřimi má polední pauzu, i když si její hostitel myslí, že je jedenáct.

V. Čermák 26.3.2023 19:18

Astronomové dělají svoji práci. Škarohlídi jsou ti Kverulanti a Remcalové z principu...;-D

H. Vogel 26.3.2023 19:48

Já myslím, že střední sluneční čas je docela pěkně napasovaný na ČR. Letní čas (dejlajt sejving tajm) je pitomost. Jestli chce mít iks lidí delší den, ať si zcela svobodně přeřídí svoje hodinky dvakrát ročně a nenutí k tomu zbytek obyvatelstva. Máme svobodu a k synchronizaci například vám bude stačit jen počítat s tím, že poledne je vašich 13:00 a že paříte na chalupě do jedné, zatímco SEČ soused jen do půlnoci :-), chudák. Naopak pro chleba si půjdete do Koopu už v šest a budete muset chvilku čekat, než vám po zdravém pobytu u sudu dojde, že pro vás otvírají vlastně až za hodinu. Co vám brání? ;-)

J. Vintr 26.3.2023 23:30

V postatě by bylo optimální, kdyby se denní čas řídil podle východu slunce. Ne jenom změna o hodinu dvakrát do roka, ale posouvat čas o pár minut každý den. V dnešní době, kdy je většina časoměřičů řízena přes internet, by to nepředstavovalo žádný problém.

V. Kolman 27.3.2023 0:13

Nebuďte pane Vintře troškař. Místo 24 časových pásem, posunutých o hodinu by bylo lepší použít 1440 časových pásem po 1 minutě;-D;-D;-D

Ale vážně. Je mi celkem jedno, jestli letní, nebo zimní čas. Ale ať se 2x za rok nemění!!!!!!

(sympatičtější by mi byl čas astronomický).

H. Vogel 27.3.2023 21:52

Nojo, ale on ten internet potřebuje elektriku. Budete muset vymyslet ntntp (natural time network time protocol) a taky zajistit, aby v případě blackoutu každý věděl, kolik je hodin. Budete řešit problémy typu “tož to my na tej našej Moravěnce visíme na Teams už čtvrt hodiny a Praha ještě nezačala, cajzlové”. “No momént, ještě není šest hodin a vy jste zavřeli burzu?!”

Mám silný dojem - a již dlouho - že celkově hloupneme. Od doby renesance do dvacátého věku došlo k neuvěřitelnému skoku ve vědění a to díky romantizujícímu návratu k antice. Všichni ti vědci a inženýři tehdejší doby vymýšleli jednotný čas v časových pásmech, protože byli pitomí, páč neměli internet? Já bych ty předky úplně nezatracoval. Oni si uměli chronometr vyrobit. My si čip nevyrobíme bez jedné nizozemské firmy a fabrik na Tchaiwanu za miliardy dolarů. Píšu ze zařízení, jehož náhražku bych nepostavil ani se všemi kamarády, které mám a jejich kamarády a kamarády jejich kamarádů. Dokonce si myslím, že bych nevyrobil, tak jak tu sedím, ani hřebík. Natož tisíce hřebíků. Můj komentář směřuje k jedinému: smějeme se filosofům, protože nic neprodukují. Jen myšlenky, obecné myšlenky. Filosofů je málo, stejně, jako řemeslníků. Největší prosperita a dnes správně propagovaná udržitelnost vývoje vždy žila tam, kde člověk pracoval a filosofoval. Zdroj naší kultury je v antice.

V. Kolman 27.3.2023 0:20

Copak slunce. Ale všimnul jste si pane Vogele, jak to "cukne", když se naše matička Země zčista-jasna ve 2 hodiny v noci rázem pootočí o 1666,6..km (na rovníku, u nás o méně) na západ, nebo když se za půl roku zase na celou jednu hodinu zastaví!!!!!!

Dyť je to proti přírodě!;-D;-D;-D

V. Vérosta 26.3.2023 18:08

Báječné! Normálně se z postele hrabu okolo páté, dneska jsem si mohl přispat do šesti!! Paráda! Ať žije letní čas! :-)

V. Mokrý 26.3.2023 18:13

;-€;-€;-€

Z. Lapil 26.3.2023 19:04

A to ještě nevíte, že jste vstával ve čtyři 😀

H. Vogel 26.3.2023 19:25

Myslím, že si to nemyslí, naopak to je vtipný komentář. Já si dnes přispal do devíti. O víkendu vstávám v osm, ale dnes jsem zjevně trochu hřešil. Jinak časy východů a západů Slunce tvoří pěknou sinusovku, která má v Evropě pěkně hnusné nespojitosti na jaře a na podzim. Osobně bych byl pro přesunutí poledne na půlnoc a budeme mít světlo pořád, neboť ve dne je světla dost a Slunce tím donutíme svítit v naše poledne.

H. Vogel 26.3.2023 19:25

Myslím, že si to nemyslí, naopak to je vtipný komentář. Já si dnes přispal do devíti. O víkendu vstávám v osm, ale dnes jsem zjevně trochu hřešil. Jinak časy východů a západů Slunce tvoří pěknou sinusovku, která má v Evropě pěkně hnusné nespojitosti na jaře a na podzim. Osobně bych byl pro přesunutí poledne na půlnoc a budeme mít světlo pořád, neboť ve dne je světla dost a Slunce tím donutíme svítit v naše poledne.

Z. Lapil 26.3.2023 20:35

Jo takhle... Budete mít pravdu, s tím, že to byl žert.

V. Čermák 26.3.2023 19:20

Ale určitě se vám vstávalo se Sluncem líp než v zimě...;-D

P. Jánský 26.3.2023 17:50

nadšení autora z letního času nesdílím

velmi bych si přál aby se už s přetáčením hodin přestalo..

V. Čermák 26.3.2023 19:23

A co byste tí získal? Kromě těch pár minut, kdy točíte ručičkama hodin, ale ztratil následně hodiny produktivního času? ;-D

J. Krásenský 26.3.2023 11:53

Jinak vnímá střídání času člověk, kterému začíná práce v osm ráno a jinak ten, komu začíná v šest hodin ráno a musí dojíždět.

Silácké řeči těch prvních, že jim střídání času naopak vyhovuje, ukazují výši jejich sociální inteligence.

V. Mokrý 26.3.2023 14:39

Tak nějak to je.

V. Čermák 26.3.2023 19:27

Brzy začínají většinou Zemědělci, protože se jim jejich zvířecí svěřenci budí se Sluncem Dříve. Na to nějaká změna času nemá vliv. Pokud je to v jiném oboru, měl by zaměstnavatel mít rozum a nehrotit raní práci jak za komoušů...

K. Vomáčková 26.3.2023 19:39

Třeba fírové nebo řidiči.

V. Čermák 26.3.2023 19:52

Pekaři a jistě i další...

J. Krásenský 26.3.2023 19:51

Díky za potvrzení mého příspěvku. Vaše sebestřednost je příkladná.

PS. Uvědomujete si, že by také museli změnit grafikony autobusů a vlaků? Víte, že lidé pracují také na více směn, na dvě, tři či v nepřetržitých provozech. A mimochodem, začátek pracovní doby v šest hodin tu máme už od France Josefa a nikoliv od komoušů? A nejste vy náhodou z "prahe"?

V. Čermák 26.3.2023 20:01

Jsem z Brňa, takže podobné. ;-D Ti, co pracují od 6-ti si asi brzy zvyknou, protože se jim v létě bude ráno vstávat lépe. Naopak odpoledne budou mít pro sebe víc času, protože ho tzv. neproflákají ráno v posteli. A dík, za informace, které jsem nevěděl, protože se mně netýkaly. Sobce rád nemám a poučovat nikoho nechci...;-D

H. Vogel 26.3.2023 20:30

Tak moment :-D Zemědělci jsou rádi, že koncem března bučí kráva hlady ne ve čtyři, ale najednou až v pět, zatímco dělník v automobilce půjde o hodinu dřív domů, ale bude na sebe mít navíc ještě o hodinu víc času ...vy si musíte dělat legraci :-D Blbé je, že to přepínání nikdo nezruší, i když je to hovězina.

J. Vintr 26.3.2023 23:25

To je pitomá argumentace. V zimě vstáváte stejně proti dnešnímu slunečnímu času o cca dvě hodiny dřív. No a co? Změna formálního času nemůže nikomu fakticky vadit. Je to jen pitomá póza lidí, kteří si potřebují na něco stěžovat.

P. Pospisil 26.3.2023 10:19

Letní čas je naprosto geniální věc, na kterou se vždycky těším už od podzimu :-)

V. Mokrý 26.3.2023 14:39

;-(:-/

;-€

V. Vérosta 26.3.2023 18:10

Jasně! Mnoho desítek hodin navíc, které můžeme strávit v přírodě, s přáteli, na houbách, na kole, na chatě ....

V. Čermák 26.3.2023 19:16

Ano, taky mimo práci...;-D