16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

BEJVALO: RVHP a my

Byl to vynález Sovětského svazu adresovaný všem státům takřečeného socialistického tábora, s tím, že hlavní prospěch měl mít právě Sovětský svaz. Co bylo míněno onou vzájemnou hospodářskou pomocí, o tom vypovídá historka se Zdeňkem Nejedlým.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
T. Pudil 30.3.2023 21:31

Nezapominam na tzv. " Tasku RVHP. takova ta, co ji babky za sebou tahaly. Mela kolecka. Proc RVHP ? Proste 'RANO VYJEDES, HOV>O PRIVEZES !

V. Petr 30.3.2023 19:41

RVHP byla ještě zlatá proti EU s jejím grýndýlem! Ten totiž nepřekoná NIC!

V. Mokrý 30.3.2023 22:58

[>-]R^!

V. Kučer 30.3.2023 18:02

O výrobky ze závodů V. I. Lenina nebyl zájem proto tam museli přidělat název Škoda.

V. Mokrý 30.3.2023 19:01

Po tom svazáckém blbnutí, se všude vrátili k původním značkám/názvům podniků.

P. Hnyk 30.3.2023 17:51

Říkali jsme: Komu není vzájemné rady, tomu není hospodářské pomoci.

O. M. 30.3.2023 18:49

Kdepak, "komu není rady, tomu není vzájemné bospodářské pomoci".

M. Stanovský 30.3.2023 17:10

Nejen dalekohledy, ale spoustu jiných sovětských věcí připomínal jejich vzor ze západu. Například operační systém IBM pro sálové počítače (kdo to ještě pamatuje) se nazýval "operační systém prototypu". Na počítače z NDR Robotron se dávala poněkud nespolehlivá verze předělaná soudruhy z NDR, na počítače z SSSR se dodával nepatrně upravený "systém prototypu", kde písmena IBM byla nahrazena písmeny EC (nebo tak nějak). Vzhledem k tomu, že IBM dodávala své systémy kolikrát ve zdrojáku, nebyl to takový problém. Zlé jazyky tvrdili, že v IBM měli eminentní zájem, aby Sověti používali jejich nepředělanou (a tedy spolehlivou) verzi systému. Bylo jim jasné, že ruský jaderný arsenál budou řídit ruské počítače, tak nechtěli nic riskovat.

V. Kučer 30.3.2023 18:12

Oblíbený automobil sovětský Žiguli byl původně Fiat 124 který získal titul „Vůz roku 1967“ a licenčně vyráběn v někdejším SSSR.

J. Jurax 30.3.2023 21:16

No jo, RVHP byl skanzen výpočetní techniky ... pamatuju jej od roku 1973 až do sametu, pak jsme čuměli ... místo EC 1027 IBM/400 ;-)

J. Kroupa 30.3.2023 16:38

A dnes to nahradila EU.

R. Polášek 30.3.2023 12:10

RVHP se ale taky například zasloužila o udržení výroby nákladních vozů v kopřivnické Tatrovce, do roku asi 2012, než Tatrovku, v té době těsně před bankrotem, získal současný český majitel.

Do Tatry Kopřivnice totiž RVHP nalilo v letech 1976 - 82 investici v hodnotě asi 8 miliard tehdejších Kčs. Což by dneska bylo v korunách investice takových 120 - 140 miliard Kč. V Kopřivnici se v podstatě za ty peníze postavila nová nákladní automobilka, se štědrými investicemi na za devizy dovážené západní technologie. A s masívní pomocnou infrastrukturou, technologickou, třeba novou galvanovnou i vývojovou, zkušební polygon i množství všelijkých laboratoří. Tatrovka v Kopřivnici tak mohla přežívat až do roku cca 2000 bez nějakých větších investic do technologií a přitom jakžtakž držet světovou technickou úroveń vyráběných aut. A díky masívní infrastruktuře, která se postupně rozprodávala, tak měla i slušný finanční polštář pro ekonomicky horší roky. Na rozdíl od třeba Liazky, která šla do Sametu coby fabrika rozfrcaná po Liberci a okolí v různých starých výrobních halách a s často desítky let starou výrobní technologií. A vydržela to, i s technologickou podporou Tatrovky, jen nějak do roku 1998, kdy Liazáci definitivně zkrachovali.

V. Mokrý 30.3.2023 12:54

A LIAS

následovala AVIA.

V. Mokrý 30.3.2023 12:54

LIAZ

T. Novy 30.3.2023 13:07

RVHP nalila miliardy ...

Tvl, to se zase povedl blábol.

V. Mokrý 30.3.2023 14:47

ŽE TY SEŠ

nalitej furt, není blábol.

J. Ptáček 30.3.2023 9:43

Pro nás starší bývala zkratka RVHP tlumočena jako Rychle Vykrade H.... Pomůže. Naštěstí už skončila na oltáři socializmu.

F. Svoboda 30.3.2023 9:51

Rádi Vyvážíme, H.... ( exkrement ) Přivážíme !

V. Kolman 30.3.2023 23:21

U Poláků to byla zkratka RVPG a Poláci to četli jako: "Radzitskym všetko - Polákům guvno."

J. Kratochvíl 30.3.2023 9:04

My jsme dnes po listopadu bez českého průmyslu, měli jsme mohutný průmysl, Všechny ty ČKD, Škodovky, Ždasy, Brněnská aglomerace, ZPA, Dříň Kladno, což byl nejmodernější závod na ušlechtilé ocely z celé Evropy zmizel i se střechou, si rozebrali do šrotu i s moderním zařízením To všechno z mapy ČR zmizelo. Dnes je to 95 % ekonomiky v rukou zahraničí je to také celé bankovnictví, pojišťovnictví a vnitřní obchod, což jsou ty všechny supermarkety, které nám diktují ceny v maloobchodu..

To není jen problém nostalgie, že nám to již nepatří, ale problém, že musíme platit do zahraničí takových 200 mld divident, brečíme, že zadlužujeme naše děti, tj. asi 10% našeho celkového produktu, co chybí ve státním rozpočtu. Za tento stav, že nevlastníme naší ekonomiku a další služby musíme dost tvrdě zaplatit.

Málonáročný zahraniční průmysl zaměstnává nekvalifikované zahraniční dělníky a my na to jen koukáme Neví se z čeho budeme v budoucnu žít až zahraniční vlastníci se odstěhují na východ za levnější pracovní silou.

To je dnešní realita. Zlaté RVHP.

J. Kratochvíl 30.3.2023 9:19

Dnes se již asi nedozvíme, jestli to politici a "ekonomové" v čele s Klausem udělali z vlastní hlouposti nebo byli podláceni. Každopádně se to na Západě velice hodilo zlikvidovat tímto svoji konkurenci.

J. Farda 30.3.2023 9:58

Myslíte snad páně Klausův výrok související s kuponovkou "Jen více takových Kožených!", nebo snad jeho pověstný "privatizační úprk" ekonomů před právníky? ;-)

V. Mokrý 30.3.2023 10:11

Mnohdy v tom bylo obojí.

V. Volek 30.3.2023 10:05

Co to melete za blbosti, podívejte se na automobil Škoda. Kolik jste si koupil kolejnic???

RVHP byla tragikomedie, jeden příklad za všechny: Kopírovali jsme vakuovou baličku Multivac, vývěva z NDR byla tak velká, že jsme ji do stroje nemohli dostat.

Nabídka komponent po revoluci od Rexroth-Bosch, Festo a pod. byl zázrak. Svoboda je klíčem i k technice.EU [>-]

V. Mokrý 30.3.2023 10:12

EU

už jí předhonila !

R. Polášek 30.3.2023 12:28

Hlouposti.

Většina toho tehdejšího československého průmyslu, těch velkých podniků, byla z 30 až 90 % tvořena zastaralými halami a provozy. Ty měly už dávno před sametem projít vysokými pecemi coby šrot a na jejich místě už dávno za socíku měly být nové haly a hlavně v nich nové stroje s nezastaralými technologiemi. V samotné Tatrovce v Kopřivnic, která byla relativně nová, fungovala ještě dlouho po Sametu jedna sériová lakovna, která byla postavena Němci za Hitlera. Dnes je v té budově na tom místě částečně kopřivnická STK a částečně to vyhořelo.

Je ovšem pravda, že po Sametu docházelo k excesům, podniky byly novými majiteli často , likvidovány jako celky i s relativně novými a často konkurenceschopnými technologiemi. A často to bylo kvůli tomu, že je koupila a následně zlikvidovala západní konkurence.

Ale často to bylo taky z neznalosti, kdy nový majitel se pokušel udržet fabriku jako celek včetně zastaralých provozů. Extrém byla kladenská Poldovka a Stehlíkové. A to končilo klasicky, podnik kvůli předlužení nakonec skončil celý v bankrotu a padlo úplně všechno. Zatímco dnes krizoví manažeři osekají z takové firmy cokoliv nekonkurenceschopného a z peněz získaných za prodej šrotu a starých strojů tu zdravou konkurenceschopnou část udrží. Tehdy by do toho nejspíš hodili vidle odboráři, kteří byli tehdy coby dědictví socialismu velmi silní.

V. Novák 30.3.2023 18:28

Dělal jsem ve skladu, kde jsme měli točnu na otáčení vagonů. Když jsem ji viděl poprvé, žasl jsem nad středem točny ulité roku 1908, tedy za R-U. Ten sklad patřil VPZP, ale posunovači z nákl. nádraží Přístav v Holešovicích stále psali křídou na naše vagony ROTT, aby je nedali někam jinam.

Kamarád, který dělal v Mechanice s. p. mi říkal, že dělají na strojích z První republiky. Většinou to tak vypadalo všude v českém průmyslu.

J. Jurax 30.3.2023 21:10

No jo, já v baťovce, tedy n.p. Svit, dělal v šestašedesátém co brigádník na kruhu, jehož jednotlivé stroje, jež podle štítků byly z let 1935 až 1938. Specielně moje jednoúčelová mašina - už jsem zapomněl, jak se jmenovala, přibíjelo to na kopyta stélky - měla na sobě štítek Baťa, r.v. 1936.

R. Langer 30.3.2023 18:31

Přesně tak!

L. Písařík 30.3.2023 15:43

Zbytečný pláč nad něčím, co se nedá vrátit. Po převratu tady tak zoufale chybely peníze, že se prodával i nois mezi očima. Nikdo nevěděl pořádně, jak funguje obchod a ti, co věděli se starali především o sebe. Je logické, že chci mít zisk z podnikání a ti, co koupili naše zchátralé fabriky, investovali své peníze a tež z nich lízají smetanu. Na rozdíl od nás, Vietnamci věděli a uměli obchodovat.